Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Borsta bort snö på bilen...

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Stefan100
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 07 apr 2010 19:56
Ort: Hasselfors

Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Stefan100 » 03 feb 2013 13:22

Tänkte bara berätta en sak här som hände på jobbet för ca 2 veckor sedan.
Vi har ett par säljare som är ute och åker en del på vägarna, jag och min kollega är de som ska ha "lite koll" på tjänstebilarna så de funkar som de ska.
Nåväl..
Det hade snöat en del och en av våra säljare skulle ut och åka lite.. Vad gör han då??
Jo, han går in i verkstan, tar en piassava borste och borstar av hela bilen.... Denna borste är något som vi använder till att borsta golvet med, typ lite svarvspån och allt annat som kan komma på ett golv i en verkstad..

Jag fick ett rejält hjärnsläpp och frågade va i he***te han gjorde...
Svaret blev... "precis som jag gör med mina bilar hemma, jag borstar av dem" !!!!!!
Enligt honom så var det ingen fara eftersom plast-stråna på borsten inte kan repa lacken!!!
Då så bad jag honom att stilla lämna verkstan... något sånt kanske :D

Man blir lite orolig när man hör sånt.. enda fördelen av detta är kanske att en rekondfirma någonstans får ett "stort" jobb och att de kan ta bra betalt för fixa hans bilar... :nicka
Senast redigerad av 4 Stefan100, redigerad totalt 14 gång.
Certifierad Ultima-användare

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av miken » 03 feb 2013 14:53

:jeps
Själv borstar jag aldrig bort snön från bilen bara rutorna
Snön får tina bort i garaget :nicka
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


IngoJ
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 mar 2012 23:34

Sv: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av IngoJ » 03 feb 2013 15:16

https://www.youtube.com/watch?v=aps0UBd ... ata_player

Typ så här?


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 IngoJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av fisher91 » 03 feb 2013 15:51

jo piassava kvastar använder 65% av bil befolkningen.
t.ex min far, mor, bror, syster. :(
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Cogo » 03 feb 2013 16:14

miken skrev::jeps
Själv borstar jag aldrig bort snön från bilen bara rutorna
Snön får tina bort i garaget :nicka
Fast det är inte lagligt att åka runt med snö på bilen. Tror man kan få upp till 1500 kr i böter om man slarvar med det. Om jag vad den som låg bakom en som inte sopat sin bil och det lossnar stora drivor med snö som landar på min bil så skulle jag bli vansinnig.
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av miken » 03 feb 2013 16:28

Cogo skrev:
miken skrev::jeps
Själv borstar jag aldrig bort snön från bilen bara rutorna
Snön får tina bort i garaget :nicka
Fast det är inte lagligt att åka runt med snö på bilen. Tror man kan få upp till 1500 kr i böter om man slarvar med det. Om jag vad den som låg bakom en som inte sopat sin bil och det lossnar stora drivor med snö som landar på min bil så skulle jag bli vansinnig.
Men självklart om det är mycket snö skrapar man bort lite med armen men man går ju inte ända ner mot lacken om du fattar men har man bilarna stående i garage så är dom oftast snöfria

Lagen säger inte att det är olagligt att ha snö på bilen bara att rutorna och lyktorna samt regplåten skall vara is och snöfria :roll:
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Andyah » 03 feb 2013 17:02

var det inte nått med att överstiger snön "bara som exempel 2dm på taket" så blir det klassat som att köra med ej bunden last elr liknande. därav böter då du är en fara för andra om det kommer en stor klump från ditt tak som tex har frusit till is osv.
Senast redigerad av 4 Andyah, redigerad totalt 14 gång.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av miken » 03 feb 2013 17:22

Andyah skrev:var det inte nått med att överstiger snön "bara som exempel 2dm på taket" så blir det klassat som att köra med ej bunden last elr liknande. därav böter då du är en fara för andra om det kommer en stor klump från ditt tak som tex har frusit till is osv.
kan säkert stämma men så mycket hinner jag aldrig få på min bil :D
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


DandanRacing
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
Ort: Linköping

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av DandanRacing » 04 feb 2013 00:54

Haha kom på en grej som hände för några veckor sen :) låg i en kö vid ett vägbygge och bilen framför bromsar hårt vilket medför att jag och iallafall han bakom mig med får bromsa hårt vilket leder till att all snö på han bakoms tak åker ner på vindrutan :lol: Sillmjölkar vad kul det såg ut och specielt att han fick gå ur bilen för att handskotta bort så han såg något :lol: :mrgreen:


Själv borstar jag bort lagom mycket med en vikan snöborste med splitade toppar vilken känns mycket mjukare än de vanliga snöborstarna:jeps

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av MattisH » 04 feb 2013 10:01

Jag tar snöskyffeln och kör väck det med... :brumm :jeps
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 884
Blev medlem: 28 aug 2012 19:14
Ort: Växjö

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av LineaR » 06 feb 2013 20:32

Finns de inga microfiber snöborstar..eller vad rekommenderar ni här på forumet? snön bör ju tas bort
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Rednales » 06 feb 2013 22:19

Hörde från farsan att svärfar gav sig på snön som fastnat på sidan av bilen med isskrapan... Synd bara att bilen i fråga hade rullat mindre än 10 mil vid det tillfället och att den är svart :oops:
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 07 feb 2013 02:38

Mina damer och herrar, jag presenterar en revolutionerande lösning på erat problem:

Vinterbilen!

Att växla från en bil man tar hand om på sommaren till en man garvar när man råkar plocka en betongsugga med bakskärmen är ett naturligt val för min del sedan jag upptäckte "Vinterbilen"
Mitt liv har aldrig varit enklare, stå på taket och borsta av snön med sopkvast,
köra skyttetrafik mellan skroten och garaget med bildelar i bagaget, you name it!

Finns att köpa nu på http://www.blocket.se från 499kr!

Näe men seriöst, många påstår att det är på vintern man ska ha säker bil och bla bla,
finner det otroligt märkligt att alla dessa braiga Audi quattros står och spinner vid rödljusen medans jag kör ifrån med mina bakhjulsdrivna bilar.

Jag är rädd när jag åker framhjulsdrivet på vintern, däremot RWD så känner jag mig trygg och kan ligga 80 blås och gasa ur på trean så släpper det och jag känner att det är full kontroll.

Bottom line, det har mycket med föraren att göra,
jag tror aldrig jag kommer göra annorlunda än såhär.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Cogo » 07 feb 2013 08:01

problemet med dessa billiga bilar är att de inte är så pålitliga. man vet inte om bilen startar på morgonen när man ska till jobbet, eller om de lägger av när man kör.

hade en golf förut, den startade och så men när det var fuktigt ute så stannade den alltid vid rödljusen när man kopplade ur. gjorde min snabbt. av med bilen.

men även att den bilen endast kostade 5 000 kr så hade jag lackskyddat den samt gjort invändig rekond.

mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 07 feb 2013 12:14

Min bil för 1300kr har fungerat felfritt hela vintern,
det gjorde även min 745 för 1200kr jag köpte förra vintern :D

Allt handlar om att man ser till så de funkar.

Jag litar mer på äldre bilar än jag gör nya, höll på med en Saab 9000 för någon vecka sen och redan där var det för mycket elektronik. När batteriet var dåligt så eldade den upp tändkasetten, urk.

Gamla bilar vet man vad som sker under huven på.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Funk » 07 feb 2013 17:36

Gamla bilar vet man vad som sker under huven på.
Nya bilar har man garanti på :mrgreen:

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Manor » 07 feb 2013 18:24

Emilius skrev:Näe men seriöst, många påstår att det är på vintern man ska ha säker bil och bla bla,
finner det otroligt märkligt att alla dessa braiga Audi quattros står och spinner vid rödljusen medans jag kör ifrån med mina bakhjulsdrivna bilar...
Ja tjenare...nu kör jag ju inte Audi men med en fyrhjulsdriven Subaru. Det finns inte en chans i helvetet att en bakhjulsdriven bil kommer iväg snabbare från ett trafikljus. Bakhjulsdrift kan möjligtvis vara roligt, men fyrhjulsdrift eller åtminstone framhjulsdrift är ju helt överlägset för framkomligheten på vintern.

Vi hade en kul "test" efter ett rejält snöfall förra året och oplogad väg. Granne 1 försöker att åka iväg med sin bakhjulsdrivna BMW och fastnar efter bara någon meter...han kom ingenstans...varken framåt eller backåt. Granne 2 kör framhjulsdriven Volvo V70 fick backa och ta omtag hela tiden men klarade sig så småningom iväg. Jag körde då en sänkt Subaru Impreza och det var bara att köra iväg trots att den snösurfade hela gatan :). I år kör granne 1 en Jeep Grand Cherokee och granne 2 kör Volvo XC60...de ledsnade väl helt enkelt :D.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av fisher91 » 07 feb 2013 21:40

hehe? en RWD kommer snabbare fram än en fyrhulsdriven bil.. tro inte det va.
Speciellt inte en volvo 7-9 serie jämfört men en quattro.
Lägg ner ölen :lol:
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av marcus » 08 feb 2013 00:08

Är det vinterväglag sju månader per år så är valet enkelt. Det finns heller aldrig en chans att jag skulle sätta mig eller någon i min familj i en risig kärra. Men nu är detta heller inget problem då jag aldrig borstar av snön från min bil; jag "sveper" av det översta lagret och låter det närmast lacken ligga kvar.

Vad gäller fyrhjulsdrift vs bakhjulsdrift så finns det bara en vinnare, och den driver inte på bakhjulen iaf. Själv kör jag framhjulsdrift men nästa bil driver på fyra.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av mortil » 08 feb 2013 01:12

Manor skrev:
Emilius skrev:Näe men seriöst, många påstår att det är på vintern man ska ha säker bil och bla bla,
finner det otroligt märkligt att alla dessa braiga Audi quattros står och spinner vid rödljusen medans jag kör ifrån med mina bakhjulsdrivna bilar...

du är välkommen å se om du kommer ikapp min toyota på blankis om så är..


Ja tjenare...nu kör jag ju inte Audi men med en fyrhjulsdriven Subaru. Det finns inte en chans i helvetet att en bakhjulsdriven bil kommer iväg snabbare från ett trafikljus. Bakhjulsdrift kan möjligtvis vara roligt, men fyrhjulsdrift eller åtminstone framhjulsdrift är ju helt överlägset för framkomligheten på vintern.

Vi hade en kul "test" efter ett rejält snöfall förra året och oplogad väg. Granne 1 försöker att åka iväg med sin bakhjulsdrivna BMW och fastnar efter bara någon meter...han kom ingenstans...varken framåt eller backåt. Granne 2 kör framhjulsdriven Volvo V70 fick backa och ta omtag hela tiden men klarade sig så småningom iväg. Jag körde då en sänkt Subaru Impreza och det var bara att köra iväg trots att den snösurfade hela gatan :). I år kör granne 1 en Jeep Grand Cherokee och granne 2 kör Volvo XC60...de ledsnade väl helt enkelt :D.
Känner igen de där. 2 vintrar sen då de snöade så förbaskat så körde en granne fast med sin golf i vår lilla backe utanför oss. tjejen va ute o rastade hunden och frågade om dom ville ha draghjälp, men dom hade ringt efter hjälp sa dom, men tjejen ringde upp till mig o sa att de va lika bra ja kom ner o startade Celican (GT4) ja gick ner körde ut bilen och samtidigt som ja körde ut så kom deras draghjälp (hyundai santa fe) och tyckte ja skulle parkera "sportbilen" medans hans stora suv löste allt. de hela slutade iaf med att min lilla "sportbil" fick dra lös både en Santa Fe och en golf.
dessa bilar med elektronisk växlingsbar 4wd som känner vilket hjul de snurrar på kommer aldrig bli lika bra som din o min konstanta drivning :D :D :D

så nu blir de packa väskorna och åka till värmland på svenska rallyt och förmodligen som vanligt hjälpa nå stackars rally fantaster dra upp deras V70 ur diket (man har bara inte dubbfritt i värmlandsskogen)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Skriv svar