Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Borsta bort snö på bilen...

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 08 feb 2013 09:47

fisher91 skrev:hehe? en RWD kommer snabbare fram än en fyrhulsdriven bil.. tro inte det va.
Speciellt inte en volvo 7-9 serie jämfört men en quattro.
Lägg ner ölen :lol:
Kanske inte om Mika Häkkinen kör,
men gemene man i trafiken är ju knappast Mika, och det var gemene man jag pratade om,
folk klarar inte att köra bil. Vad är syftet med att ha AWD om man inte kan köra?

Jag nämnde ingenting om att RWD går bättre på snö än AWD i händerna på rätt förare,
jag pratar om hur det fungerar i Västerås när det är snö ute på gatorna,
här kör alla i 30 på 70 väg om det är snö ute och står trots detta och spinner vid rödljusen.

Och jag kör Volvo 360, inte 7-900.

Alla på forumet är välkomna hit och ta en sväng runt stan med mig i min bil,
jag tuggar fradga såfort jag kommer hem efter en biltur, folk är bara ivägen när det är snö ute,
fyrhjulsdrift eller ej.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 08 feb 2013 10:04

Funk skrev:
Gamla bilar vet man vad som sker under huven på.
Nya bilar har man garanti på :mrgreen:

/Thomas
Det hjälper nämnvärt när man står där och ska till jobbet och bor granne med några älgar så är bilen paj och man ringer Kia och säger att det är fel på motorn så säger de att det inte täcks av garantin för du använder inte deras original torkarblad.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Crille » 08 feb 2013 10:07

Emilius skrev:
fisher91 skrev:hehe? en RWD kommer snabbare fram än en fyrhulsdriven bil.. tro inte det va.
Speciellt inte en volvo 7-9 serie jämfört men en quattro.
Lägg ner ölen :lol:
Kanske inte om Mika Häkkinen kör,
men gemene man i trafiken är ju knappast Mika, och det var gemene man jag pratade om,
folk klarar inte att köra bil. Vad är syftet med att ha AWD om man inte kan köra?

Jag nämnde ingenting om att RWD går bättre på snö än AWD i händerna på rätt förare,
jag pratar om hur det fungerar i Västerås när det är snö ute på gatorna,
här kör alla i 30 på 70 väg om det är snö ute och står trots detta och spinner vid rödljusen.

Och jag kör Volvo 360, inte 7-900.

Alla på forumet är välkomna hit och ta en sväng runt stan med mig i min bil,
jag tuggar fradga såfort jag kommer hem efter en biltur, folk är bara ivägen när det är snö ute,
fyrhjulsdrift eller ej.

Att folk kör så i Västerås (Bor själv här) håller jag med TS om direkt utan tvekan, här tror dom att snön ska hoppa på dom och putta dom av vägen..

Men att alla bara är i fötterna vette gudarna, TS kanske skulle stå bakom mig i ett rödljus någon gång så han får se hur en fyrhjulsdriven bil går ;)
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 08 feb 2013 10:40

Som sagt, jag var inne på min subjektiva upplevelse av AWD och av vad jag sett är det totalt värdelöst. Vem som kör nämnde jag inget om, det enda jag sa var att de står och spinner,
men ingen verkar tro på detta även om de skulle sätta en chimpans bakom ratten.

Jag vet att det går fort i rätta händer men det är ju en helt annan diskussion.
Jag har även åkt Evo på vintern och jag tvivlar inte en sekund på att en Evo skulle kunna ligga i ett dike efter vägen medans jag kommer på bredhäng förbi om man ger nycklarna till Helena, 53.

Jag nämnde varför jag kör RWD och för mig spelar det ingen roll att det bara driver på två hjul då jag ändå kommer iväg fortare än folket i min stad.

Alla nöjda nu? :cheers
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Manor » 08 feb 2013 12:30

De flesta killar tror sig köra bättre än genomsnittet, men man blir lite mer ödmjuk med åldern ;).
En 4-hjulsdriven bil står inte och spinner vid trafikljusen...den bara drar iväg. Med automat är det bara att gasa...svårare än så är det inte.

Det är väl kul att du trivs i en vinterhäck för 1500:-.
Själv vill jag hellre åka bekvämt och säkert...speciellt på vintern :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Funk » 08 feb 2013 12:42

Det hjälper nämnvärt när man står där och ska till jobbet och bor granne med några älgar så är bilen paj och man ringer Kia och säger att det är fel på motorn så säger de att det inte täcks av garantin för du använder inte deras original torkarblad.
I min värld räknas knappt KIA till bilvärlden ... :mrgreen:
De märken jag kör har assistanshjälp knutna till sig med (i normalfallet) under en timmas inställelsetid: Exemplet med torkarbladen bli enbart löjligt hursomhelst, så funkar det knappast i verkligheten och ialla fall inte under de första åren då man dessutom har Konsumentköplagen att stödja sig på.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Funk » 08 feb 2013 12:45

Manor skrev:Själv vill jag hellre åka bekvämt och säkert...speciellt på vintern :).
Me like =) :best

Mina sommarbilar har som regel haft massor med subjektiva fördelar mot vinterbilarna, men driftsäkerhet och komfort har sällan eller aldrig varit egenskaper dom haft.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 08 feb 2013 21:05

Manor skrev:De flesta killar tror sig köra bättre än genomsnittet, men man blir lite mer ödmjuk med åldern ;).
En 4-hjulsdriven bil står inte och spinner vid trafikljusen...den bara drar iväg. Med automat är det bara att gasa...svårare än så är det inte.

Det är väl kul att du trivs i en vinterhäck för 1500:-.
Själv vill jag hellre åka bekvämt och säkert...speciellt på vintern :).
Som sagt är du mycket välkommen att följa med mig på en tur i min bil här nån dag,
bara skicka PM så ordnar jag det.

Jag står för vad jag säger, och det stämmer.
Hade jag haft filmkamera så hade jag filmat åt dig men nu har jag tyvärr inte det.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Andyah » 08 feb 2013 21:18

4wd kan stå o spinna vid rödljus, men bara vid extremfall där det är verkligen halt^^ varit med farsan i hans subaru där vi haft problem att komma över en korsning:P men det är oxå den enda gången på många vintrar :P
Senast redigerad av 4 Andyah, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 08 feb 2013 21:18

Funk skrev:
Det hjälper nämnvärt när man står där och ska till jobbet och bor granne med några älgar så är bilen paj och man ringer Kia och säger att det är fel på motorn så säger de att det inte täcks av garantin för du använder inte deras original torkarblad.
I min värld räknas knappt KIA till bilvärlden ... :mrgreen:
De märken jag kör har assistanshjälp knutna till sig med (i normalfallet) under en timmas inställelsetid: Exemplet med torkarbladen bli enbart löjligt hursomhelst, så funkar det knappast i verkligheten och ialla fall inte under de första åren då man dessutom har Konsumentköplagen att stödja sig på.

/Thomas
Fast Kia är nu en bil trots egna uppfattningar och tack vare deras lockelser med garantier och grejer så köper folk dem.

Mitt exempel var kanske inte helt korrekt men löjligt nära sanningen snarare än löjligt.
Torkare MÅSTE vara Kia original iallafall, även om det troligtvis inte påverkar motorgarantin om man tejpar dit Biltemas med silvertejp.

http://www.gp.se/konsument/konsumentrat ... ar?m=print

http://www.teknikensvarld.se/2013/01/30 ... dsgaranti/

Låtsasfarsans Nissan Navara gick vevaxeln av på i höstas, bilen är väl 2-3 år gammal.
En polares MoParbil med big block hade han fått monterat vevlagrena fel så veven inte fick smörjning,
han hann köra 100 mil innan det började låta illa, då hade lagrena snurrat men motorn var fullt renoveringsbar med inte så stora bekymmer.

Mazda fick dra in varenda Mazda 6 mellan 2003 tror jag och 2008 på kostsam rostlagning av bakskärmkanterna strax efter de lämnat fabriken pågrund av deras idiotkonstruktion,
jag var med och lagade skiten och det tog ett tag. Mazdaverkstäderna hade ju alltid proppat med 6or,
så jag vet inte hur det löste sig med lånebilar för ägarna.

Den generella uppfattningen av nya bilar är förbannat dålig rent utsagt för min del,
jag fattar inte varför nån skulle vilja lägga en kvarts miljon på pajsargrejer som inte är genomtänkta för fem öre. Det är nog mera att få ut nya "fräscha" bilmodeller hela tiden snarare än att få dem att fungera ordentligt som gäller nuförtiden.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 jan 2013 00:47

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Emilius » 08 feb 2013 21:20

Funk skrev:
Manor skrev:Själv vill jag hellre åka bekvämt och säkert...speciellt på vintern :).
Me like =) :best

Mina sommarbilar har som regel haft massor med subjektiva fördelar mot vinterbilarna, men driftsäkerhet och komfort har sällan eller aldrig varit egenskaper dom haft.

/Thomas
Driftsäkerhet har jag bara hos mina gamla bilar, läs ovanstående inlägg.
Jag skulle inte frukta alls att ta nån av mina bilar på jorden-runt resa. Jag kan dem utan och innan,
och de håller.

Komfort är jag fel person att uttala mig om, det är subjektivt upplevt,
jag föredrar körglädje framför komfort.
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Cogo » 08 feb 2013 21:48

men för den generella bilägaren som inte kan något om bilar och inte vill meka själv så gäller ju ändå tumregeln att ju nyare bil dessto mer dirftsäker, så tycker jag i alla fall.

mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Grief » 08 feb 2013 22:17

Funk skrev:
Det hjälper nämnvärt när man står där och ska till jobbet och bor granne med några älgar så är bilen paj och man ringer Kia och säger att det är fel på motorn så säger de att det inte täcks av garantin för du använder inte deras original torkarblad.
I min värld räknas knappt KIA till bilvärlden ... :mrgreen:
De märken jag kör har assistanshjälp knutna till sig med (i normalfallet) under en timmas inställelsetid: Exemplet med torkarbladen bli enbart löjligt hursomhelst, så funkar det knappast i verkligheten och ialla fall inte under de första åren då man dessutom har Konsumentköplagen att stödja sig på.

/Thomas
Tröttsamma och totalt felaktiga fördomar. Tror det svider i Svensson när han betalt hundratusentals kronor extra för bilar som de facto är behäftade med fler fel. När det gäller hemelektronik skryter folk hur billigt de handlar, när det gäller bilar är det av någon konstig anledning helt tvärtom.

Är inne på min andra KIA med hittills noll (0) maskinella fel. Det är annat än kollegor och familj som fått bärga V70 med kollapsad hydraulkoppling, Avensis med motorras, A6 med växellådsras. Avslutar med päronens fullsmetade Passat som blev bärgad 4 gånger på grund av brända tändspolar, fick bakluckan omlackad 3 gånger, bärgad 2 gånger för låst elektronisk handbroms, stod på verkstad oräkneliga veckor för otroligt underliga fel.

Brorsan är även han inne på sin andra KIA utan fel, brorsans svärföräldrar har kört sin Cee'd SW 7000 mil utan problem.

Glömde en lampa på i bilen innan vi åkte på semester, när vi kom hem var batteriet tomt och jag hade bråttom. Ringde KIA Assistans - bärgaren kom med starthjälp på 16 minuter. Bara att köra.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Crille » 08 feb 2013 22:35

I bilvärlden är det ju så att "Du får vad du betalar för" köpte min BMW 530D-2006 och då hade den gått 17000mil när jag sålde den hade den gått 25000mil och det ända som var bytt i bilen förutom olja,filter, luftfilter var bromsskivor och belägg, bilen går idag lika bra som ny med en ny lycklig ägare, det kallar jag kvalite på hög nivå. Köpte mig sen en BMW X5:a 2007B modellen, och är precis lika nöjd med den som med den förra BMWn som jag hade.

Så jag vill påstå att man får vad man betalar för!...

En riktigt god vän till mig jobbar för just KIA och hans firma bil är det absolut inge fel på, dom har få reklamationer på sina bilar..
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Grief » 08 feb 2013 23:06

Crille skrev:I bilvärlden är det ju så att "Du får vad du betalar för" köpte min BMW 530D-2006 och då hade den gått 17000mil när jag sålde den hade den gått 25000mil och det ända som var bytt i bilen förutom olja,filter, luftfilter var bromsskivor och belägg, bilen går idag lika bra som ny med en ny lycklig ägare, det kallar jag kvalite på hög nivå. Köpte mig sen en BMW X5:a 2007B modellen, och är precis lika nöjd med den som med den förra BMWn som jag hade.

Så jag vill påstå att man får vad man betalar för!...

En riktigt god vän till mig jobbar för just KIA och hans firma bil är det absolut inge fel på, dom har få reklamationer på sina bilar..
Säg det till min far :) Han betalade en ordentlig slant för skräp.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Manor » 08 feb 2013 23:17

Andyah skrev:4wd kan stå o spinna vid rödljus, men bara vid extremfall där det är verkligen halt^^ varit med farsan i hans subaru där vi haft problem att komma över en korsning:P men det är oxå den enda gången på många vintrar :P
...och hur bra tror du då det hade varit med en bakhjulsdriven bil ;).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Manor » 08 feb 2013 23:23

Emilius skrev:
Manor skrev:De flesta killar tror sig köra bättre än genomsnittet, men man blir lite mer ödmjuk med åldern ;).
En 4-hjulsdriven bil står inte och spinner vid trafikljusen...den bara drar iväg. Med automat är det bara att gasa...svårare än så är det inte.

Det är väl kul att du trivs i en vinterhäck för 1500:-.
Själv vill jag hellre åka bekvämt och säkert...speciellt på vintern :).
Som sagt är du mycket välkommen att följa med mig på en tur i min bil här nån dag,
bara skicka PM så ordnar jag det.

Jag står för vad jag säger, och det stämmer.
Hade jag haft filmkamera så hade jag filmat åt dig men nu har jag tyvärr inte det.
Tack men nej tack...jag har redan lekt av mig det värsta, och du växer nog också upp snart...
Lek på parkeringsplatser eller sjöisar så att man slipper möta dig på vanlig väg :(.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av fisher91 » 09 feb 2013 00:03

Håller med Manor, livsfarligt med volvo sladdare på allmäna vägar. på väg hemifrån jobbet idag var det riktigt nära. hade jag åkt 3 sekunder tidigare hade det smällt och jag skulle vara på akuten.

Emilius, spelar ingenroll hur ''bra'' du är och sladda med volvo 360 så händer det fortfarande olyckor. Eller är allt som händer ute i trafiken bara dåliga bil chaufförer enligt dig?
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Göran

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Göran » 09 feb 2013 00:14

Nu spårar ämnet ur, ska ni diskutera drivlinor och bilmodeller vänligen starta en ny tråd!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Borsta bort snö på bilen...

Inlägg av Jonke » 09 feb 2013 13:59

Jag brukar borsta bort runt förardörren med jackan ( inte ner mot lacken ) och framrutan, resten blåser ju bort
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar