Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Snabbtvätt utan att svampa

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Snabbtvätt utan att svampa

Inlägg av rkoo » 04 nov 2008 10:53

Dessa dagar när bilen blir helt brun på sidorna varje dag är det skönt att man iaf på jobbet snabbt kan spola av bilen med varmvatten varje dag.
Så sätter sig inte skiten lika mycket...

Men i brist på högtryck, foamgun och andra nyttiga leksaker så undrar jag om man skulle ha någon nytta av att lägga på schampo med vanlig tryckspruta på bilen innan man spolar av den. Skulle det ens hjälpa något när man inte har högtryck?
Funkar det att lägga vaxschampo som ju inte skummar med tryckspruta? Dvs ger det något?
Ska man i så fall ha normal blandning eller starkare kanske?
Är väl egentligen bara att testa själv men har inte gjort det så är det någon av er som testat den budgetlösningen?

Min tanke här är ju att slippa svampa bilen så mycket och att helst också slippa dränka den i alkalisk avfettning varje vecka...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Snabbtvätt utan att svampa

Inlägg av Stupid-Flanders » 13 nov 2008 14:47

Så här brukar jag göra när jag "fusktvättar":

Lägger på en micoravfettning, med tvättspruta, där det är som skitigast. (jag brukar köra med Lahegas Microl 133) och spola av.Den brukar lösa upp ganska mycket av smutsen.

Sen lägger jag på schampo på samma sätt och spolar av. Iof använder jag högtryck men mycket av smutsen kommer säkert försvinna även om du bara spolar av med slang.

Låter bilen självtorka. Vill inte gå på med sämskinn eller liknande eftersom långt ifrån allt försvinner. Men man får bort det värsta.

Det underlättar mycket om man har ett lackskydd så smutsen inte kan sätta sig så hårt.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Göran

Re: Snabbtvätt utan att svampa

Inlägg av Göran » 13 nov 2008 15:55

Välkommen Stupid-Flanders till forumet!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Snabbtvätt utan att svampa

Inlägg av Tomas88 » 15 nov 2008 12:14

Kan berätta om i sommras då jag skulle göra en lite snabbtvätt för att få bort allt damm som blivit på bilen av grusvägskörning. Spolade då bara av bilen med vattenslangen utan högtryckstvätt eller något rengöringsmedel.

Eftersom bilen var hyfsat nyvaxad och inte skitig förutom dammet så blev resultatet ganska bra.

Det som inte var så smart var att jag senare kom på att jag skulle köra iväg med bilen. Detta var innan den torkat. Ja ni kan ju gissa hur fin den såg ut efter att ha kört 2 km på dammig grusväg :x
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Snabbtvätt utan att svampa

Inlägg av Jiiins » 15 nov 2008 15:27

Tomas88 skrev:Kan berätta om i sommras då jag skulle göra en lite snabbtvätt för att få bort allt damm som blivit på bilen av grusvägskörning. Spolade då bara av bilen med vattenslangen utan högtryckstvätt eller något rengöringsmedel.

Eftersom bilen var hyfsat nyvaxad och inte skitig förutom dammet så blev resultatet ganska bra.

Det som inte var så smart var att jag senare kom på att jag skulle köra iväg med bilen. Detta var innan den torkat. Ja ni kan ju gissa hur fin den såg ut efter att ha kört 2 km på dammig grusväg :x
Nice ;)
" En sjuk polernörd "

Skriv svar