Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fixade vinterhjulen

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Fredde75
Medlem

Fixade vinterhjulen

Inlägg av Fredde75 » 06 jul 2025 21:49

Fick tyvärr inte med bilder på hjulen men ska förklara hur det gick och vad jag använde.

Började med kallavfettning, efter det Gyeon Q²M Iron WheelCleaner och avslutade med alkalisk på däck och fälg.

Spritade fälgarna och två lager, Ultima Paint Guard Plus efter det.

Däcken fick en runda Däckglans tershine Refined.

Ultima är riktigt smidig att lägga på fälgar, lätt att applicera och fint glid när det är torrt.

Tershine var också lätt att lägga på med en svamp. Svårt att eftertorka de räfflade delarna på däcken, men hoppas det torkar till av sig själv. Uppfattar som att det blir lite mattare yta där jag kommer till att eftertorka. Gillar inte den blanka våta utseendet på däcken.

Några timmar efter jag var klar såg däcken svarta och fina ut. Mycket nöjd med det nyinköpta däckglansen.

Ultiman var en gammal flaska, tror inte just detta säljs mer.

Wheel cleanern var också mycket effektiv. Blir lila färgad när det börjar verka.

Hoppas detta kan vara av intresse för någon som vill fixa med sina hjul.

Synd att aktiviteten på forumet är lågt, var mer fart för några år se. Var finns alla bilvårds intresserade nu?
/Fredrik

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Fixade vinterhjulen

Inlägg av Manor » 08 jul 2025 19:09

Jag hänger fortfarande här :).

Ultima är helt ok, men hållbarheten är tyvärr dålig, speciellt på fälgar som kan kräva vassare grejer som är gjorda för fälgar. Betydligt bättre hållbarhet, och är inte svårare att lägga heller.
mvh Manor

Fredde75
Medlem

Inlägg av Fredde75 » 08 jul 2025 21:15

Någon favorit på fälgförsegling? Hyfsat dyra produkter dem jag hittat, flera hundra för några millilitrar.
/Fredrik

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 09 jul 2025 16:49

Jag är kvar, men inte varje dag nu på sommaren... Fälgförsegling, samma som på resten av bilen brukar jag köra med..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 jul 2025 14:57

Fredde75 skrev:
08 jul 2025 21:15
Någon favorit på fälgförsegling? Hyfsat dyra produkter dem jag hittat, flera hundra för några millilitrar.
Nästa tillfälle tänkte jag testa:
Gyeon Q² Rim EVO
...då jag verkligen gillade deras lackförsegling Gyeon Q² Mohs EVO som är det bästa keramiska lackskydd jag använt.

Senat använde jag dock:
Gtechniq - C5 Wheel Armour
...som fungerade utmärkt :-).
mvh Manor

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 10 jul 2025 19:22

Jag testade faktiskt att lägga Biltemas keramiska coating på fälgarna och det har otroligt nog hållt två säsonger.
Så tycker det var ett prisvärt skydd, lite tråkig att lägga om man ska göra enligt instruktionen att lägga två lager.
Tyvärr så verkar det som att den plockats bort ur sortimentet.

mikkiz
Medlem

Inlägg av mikkiz » 31 jul 2025 22:42

Fick ett ryck och fixade min vinterhjul oxå :cheers
Använde mig av sonax och Arcticleans produkter.
:best

La Base Coat som skydd

Bild
Bild
Bild

Skriv svar