Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Calles projekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Calles projekt

Inlägg av Funk » 14 jun 2020 05:41

Snyggt. !!
Jag har kört båda varianterna av CQUK och måste nog säga att jag föredrar den gamla variantens hydrofobi och sätt att vara efter applicering.
Jag tyckte den var OK att lägga, men 3.0 är helt klart svårare att misslyckas med vid läggningen. Hållbarhet vet jag inte än, men den gamla höll lätt två år för mig på flera bilar..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Calles projekt

Inlägg av Bowen » 14 jun 2020 09:49

Blir sugen på CQUK alltså som nästa behandling av bilen.
Har kört Glare några år.
Men det verkar ju som det är nästa steg i finish och hållbarhet.

Skall leta lite i forumet efter mer info om denna behandling!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 14 jun 2020 10:16

Snyggt resultat och självklart använder man upp det man har hemma först.

Jag lägger ner ett antal tusenlappar per år i "bilvårdspryttlar" mest för att man är sugen att testa och att det fortfarande är att se som en billig hobby. Det har blivit en hel del medel från just CarPro då jag tycker att det levererar, och det enda egentliga problemet är ett kort "bästa-före-datum" som jag dock har struntat i om allt verkat ok.

Jag upplevde CarPro CQuarts UK 3.0 som lättare att lägga.
Hållbarheten verkar helt ok och jag har nu klarat 2 år utan problem alls, och kompletterade i år med Gliss bara för att...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 14 jun 2020 16:34

Tack för de fina orden! :)

@Bowen kan verkligen rekommendera ett keramiskt skydd, jag gillar verkligen att det är så tåligt mot både repor och kem. Blir en väldigt fin wetlook också även om vissa vaxer kanske är lite bättre på just det.

Intressant att höra erfarenheterna av CQuartz UK 3.0, verkar inte skilja så himla mycket om jag tolkar det hela rätt. Det känns ju skönt när man ändå lagt en heldag på det :)

Idag när jag tog ut den i solen och synade resultatet ordentligt såg jag dessvärre att det var några "high spots" på huven och att det gick att ana lite "smetigt" resultat. Tror det är kombinationen med att jag hade en flaska som stått ett tag och härdade väldigt fort tillsammans med att jag hade lite begränsat med torkdukar och dåligt ljus som bidrog till det hela. Men förutom fadäsen på huven så ser det väldigt bra ut.

Nu är det inte hela världen, kommer förmodligen att köra över huven ett varv till med CarPro Essence under semestern och ordna till det. Första gången jag "misslyckas" med CQuartz men just momentet när man ska torka av är känsligt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 14 jun 2020 17:29

CarPro Essence grejar high spots tycker jag...testa för hand på en"fläck" i bästa fall fungerar det utan problem. Innan det härdat riktigt så bör det fungera lättare än vad man tror.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Calles projekt

Inlägg av Bowen » 15 jun 2020 19:16

@calle
Ja det känns som ”nästa steg”
Nu har jag en vit bil tyvärr, den är lite trist att polera.
Bytte från svart, den blev läcker, när den var ren :)
Men till sensommaren kanske det får bli keramiskt.

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 17 jun 2020 22:12

Bowen skrev:
15 jun 2020 19:16
@calle
Ja det känns som ”nästa steg”
Nu har jag en vit bil tyvärr, den är lite trist att polera.
Bytte från svart, den blev läcker, när den var ren :)
Men till sensommaren kanske det får bli keramiskt.
Säg inte det, haft några vita bilar genom åren och tycker en välpolerad vit bil kan bli riktigt läcker!
Bild
(inte min)

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Calles projekt

Inlägg av Bowen » 18 jun 2020 15:09

Calle skrev:
17 jun 2020 22:12
Bowen skrev:
15 jun 2020 19:16
@calle
Ja det känns som ”nästa steg”
Nu har jag en vit bil tyvärr, den är lite trist att polera.
Bytte från svart, den blev läcker, när den var ren :)
Men till sensommaren kanske det får bli keramiskt.
Säg inte det, haft några vita bilar genom åren och tycker en välpolerad vit bil kan bli riktigt läcker!
Bild
(inte min)
Helt ok kanske :)
Ja med riktigt nice wetlook kanske det blir rätt ok!

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 19 jul 2022 08:39

Nu är det 2 år sedan Golfen fick sig två lager av CQuartz UK men det verkar fortfarande finnas en hel del liv kvar i lackskyddet.
Så jag tog och gjorde en rejäl rengöring och uppfräschning av kärran med:

Flygrostborttagare på alla utsatta ytor, alkalisk avfettning, kalklösare (TAC System Water Spot Zero) och schamponering med CarPro Reset. Efter tvätten la jag ett lager TAC System Quartz Max på lacken.
Sedan plockade jag bort hjulen och rengjorde dem separat och vaxade dem med Soft99 Fusso. Däcken fick ett lager TAC System Seal på sidorna. Glasrutorna rengjordes och clayades och fick ett lager Soft99 Ultra Glaco. Ändrören på avgassystemet fick en omgång Autosol som pricken över :)

Förhoppningsvis håller sig lackskyddet ett år till.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Calles projekt

Inlägg av progge » 19 jul 2022 16:19

Snyggt jobbat.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Calles projekt

Inlägg av Funk » 20 jul 2022 08:18

Lite avkoppling såhär i semestertider..snyggt !

CQUK verkar fortfarande vara ett av de bästa, fast andra är kanske lättare ett lägg..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 20 jul 2022 10:45

progge skrev:
19 jul 2022 16:19
Snyggt jobbat.
Tackar! :)
Funk skrev:
20 jul 2022 08:18
Lite avkoppling såhär i semestertider..snyggt !

CQUK verkar fortfarande vara ett av de bästa, fast andra är kanske lättare ett lägg..

/Thomas
Nu är det CQuartz UK 2.0 som jag kört på den här som dessutom hade stått lite för länge. Men hållbarheten med två lager har varit riktigt bra, första gången jag la CQuartz UK på den här bilen la jag bara ett lager och upplever att det inte alls höll lika bra då.

Finns ju en uppsjö av keramiska produkter på marknaden nu men ska man göra jobbet vill man ju vara säker på att det blir bra och håller länge!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 20 jul 2022 19:49

Snyggt 👍. Två års hållbarhet är inget problem med CQuartz. Jag testade därefter med Carpro Gliss...snygg yta och hydrofobiskt, men sämre hållbarhet.

"Poleringen" i år blir med Carpro Essence Plus som mer rengörän polerar, men också efterlämnar ett visst lackskydd...sen kan det toppas med Carpro CQuartz eller något annat...men vetinte riktigt vad det blir. Kanske något vax bara...det kan vara kul/mysigt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 06 jan 2024 20:39

Har dragit på mig en rejäl utmaning. Tror aldrig jag har stött på fler tvättrepor och sedan svart färg på det :lol:

Före polering:
https://www.youtube.com/watch?v=k2eqptZfU6E

Gjorde ett försök med CG Orange Hex och Sonax Ultimate Cut men det räckte inte riktigt för att klippa bort alla repor.
Behöver nog köra ull eller mikrofiber. Har aldrig behövt göra det tidigare på någon bil. Lake Country verkar ha schyssta mikrofiberpads om man behöver nått som klipper riktigt rejält?

Efter 2 rundor med Sonax Ultimate Cut och ett varv Perfect Finish:
https://youtu.be/0PHsLQMHTLI

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Calles projekt

Inlägg av Former recond » 06 jan 2024 21:48

Jag tyckte att det blev en rätt bra och stor skillnad :jeps

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 06 jan 2024 22:21

Former recond skrev:
06 jan 2024 21:48
Jag tyckte att det blev en rätt bra och stor skillnad :jeps
Tack, verkligen enorm skillnad! :)
Men tänkte att det är lika bra att gå på hårdare i första steget när man ändå behöver köra minst två steg :best

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 07 jan 2024 13:07

Verkligen stor skillnad.

Jag har haft det förhållandevis lätt att polera mina egna bilar då de i stort sätt varit repfria...förutom den gamla Volvo 855 GLTn jag köpte som hade massor av repor och därtill en väldigt hård lack.

Om det är dags för nytt lackskidd på din Golf i år så kan jag varmt rekommendera Geyon Q2 Mohs Evo. Lätt att lägga, hög glans och bra avrinning. Hållbarheten vet jag inget om, men lär vara bättre än CarPro Gliss åtminstone som i glans och inital avrinning matchar Geyon.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Calles projekt

Inlägg av Calle » 07 jan 2024 18:01

Manor skrev:
07 jan 2024 13:07
Verkligen stor skillnad.

Jag har haft det förhållandevis lätt att polera mina egna bilar då de i stort sätt varit repfria...förutom den gamla Volvo 855 GLTn jag köpte som hade massor av repor och därtill en väldigt hård lack.

Om det är dags för nytt lackskidd på din Golf i år så kan jag varmt rekommendera Geyon Q2 Mohs Evo. Lätt att lägga, hög glans och bra avrinning. Hållbarheten vet jag inget om, men lär vara bättre än CarPro Gliss åtminstone som i glabs och inital avrinning matchar Geyon.
Har också haft tur, tills nu :lol:
Men har labbat lite mer och hittade en mikrofiber cutting pad i gömmorna som funkade fint med Sonax Ultimate cut. Så nu har jag nog en bra idé om hur man löser det hela.

Kombinationen blev alltså:
1. Mikrofiber cutting pad med Sonax Ultimate cut.
2. Grön Chemical Guys Hex pad med Sonax Perfect Finish.
3. BBVs gula finishing pad med Carpro Essence.

Resultatet
Bild

Intressant med Geyon Q2, har varit lite insnöad på CQuartz UK toppat med SiC men nu fick jag annat att spana in också :D

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Calles projekt

Inlägg av Manor » 07 jan 2024 21:45

Calle skrev:
07 jan 2024 18:01
Intressant med Geyon Q2, har varit lite insnöad på CQuartz UK toppat med SiC men nu fick jag annat att spana in också :D
Väldigt blankt :jeps.
På Volvon blev det vit Spiderpad med Scholl S3 för min del...och roterande maskin.

Jag är själv frälst på CarPro, men Geyon Q2 Mohs Evo överraskade positivt. Det lättaste keramiska lackskydd jag lagt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Calles projekt

Inlägg av Funk » 08 jan 2024 07:42

Det blev ju jättebra
Senast jag behövde köpa nya trissor av microfiber blev det pads från Angelwax (jag har dem i närheten) och kan inte säga att det är någon större skillnad mellan fabrikaten. Jag kör nästan 100% med Flex DA...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar