Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera upp en Colt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 07 jul 2017 01:02

I våras blev det en för mig nyare "köra till jobbet bil", en Mitsubishi Colt -10. Har gått ca 14000mil och inte sköts så väl innan så både småbulor och lite repor och skav finns men även en nedmattad lack. Har nu gett mig på att polera och snygga till lite. Gör en liten projekttråd så ni kan få se förvandlingen :)

Är en rullande polering så bilen uppdelad i många delar där var och en påbörjad polering slutförs med lackskydd. Ett sommarprojekt trots liten bil ;)

Är en blå färg som jag kunde tänka mig vid köpet så kul att ge sig på då det behovet var stort.... Håll till godo :P

Kamera tyvärr mest mobilkamera.
DSC_0090.JPG
Vid inköpet.
Använd kombination att förvandla bilen med är SPR grå (hård) polersvamp med Scholl S2SS och sedan Scholl Orange pad ihop med Scholl S20SS. Avslutning med Carpro vit finish pad för att köra ut finpolishen MaFra Labocosmetica Venere och samtidigt förbereda ytan för lackskyddet Labocosmetica Cupido som torkas av ihop med Venere för slutfinish och lackskydd i ett moment. Kört mest med roterande ShineMate EP803, testat något lite slutfinish med Carwise oscillerade.
DSC_0148.JPG
Bortre delen av huven orörd, full med swirls och tvättrepor. Närmsta halvan polerad
DSC_0162.JPG
Före...
DSC_0167.JPG
Klar!
DSC_0170.JPG
Före...
DSC_0177.JPG
Klar!
Nog för denna gång. Mer uppdateringar kommer :mrgreen: .

/Anders

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av korvis » 07 jul 2017 06:34

Bra jobbat! :jeps
Det förvånar mig dock lite att det behövdes så grovt medel som S2.
Japanska bilar brukar väl annars va ganska mjuka i lacken?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av progge » 07 jul 2017 10:09

korvis skrev:Bra jobbat! :jeps
Det förvånar mig dock lite att det behövdes så grovt medel som S2.
Japanska bilar brukar väl annars va ganska mjuka i lacken?
S30 där hade jag börjat :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 07 jul 2017 22:50

Trevligt med kommentarer och påpekan om val av grovt medel. Tyckte att lacken var hårt åtgången (kommer synas på några bilder framåt) så jag "tog i" med S2SS som jag köpt på mig tidigare men gick faktiskt ut idag och gjorde vid höger framskärm och använde då S20SS med hårda SPR trissan (har tyvärr inte S30) och det fungerade ju finemang så ska ställa undan S2 och se om inte resten av bilen går att få ordning på med S20SS.
Tycker det går ganska lätt att få bort tvättrepor och de mesta rimligt stora defekterna så det stämmer säkert att det är en mjuk lack.
Har en svart Ford Galaxy -01 och på den är det inte lika lätt att få till en "felfri" yta. Är en sak att bara få det att se blankt ut, en annan om ytan tål att synas i solljus...

Över till lite mer bilder :)
Börjar med bild på ett litet tvättest av BBV Prewash Foam som rengjorde riktigt bra!
DSC_0270.JPG
Före test av BBV Prewash Foam. Inte tvättad på några veckor.
DSC_0277.JPG
Rent utan att ha rört bilen! Och detta på matt sträv yta innan polering!
Över till lite fortsättning av poleringen:
DSC_0227.JPG
Nedre del vänster A-stolpe.
DSC_0231.JPG
Nedre del vänster A-stolpe
DSC_0229.JPG
Vänster A-stolpe
DSC_0230.JPG
Vänster A-stolpe.
Fortsättning följer :brumm

/Anders

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av progge » 08 jul 2017 06:31

Ett tips angående mjuk/Kladd lack.
Det går att blanda ut det grova medlet med ett finare på paden.
Om man känner att tiden är viktig och vill dra på lite.
Men mät lacken innan så man vet vad man har att göra med :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 08 jul 2017 23:04

Fortsättning på uppdatering av poleringsprojektet med lite fler bilder.

Börjar med 2 bilder 50/50 men tyvärr utan skarp övergång men skillnaden syns ändå...
DSC_0240.JPG
Höger A-stolpe
DSC_0242.JPG
Annan vinkel höger A-stolpe.
Var verkligen vissen yta på bilen tidigare men är kul att få fram yta och glans igen på den.

Taket var svårt att få till bra bilder på men en efterbild när det regnat blir det :jeps
102_6833.JPG
Venere/Cupido in action. Rejäl vattenpärlning som sig bör.
Avrundar dagens bildserie med en teaser då det är dags för höger sida att få sin polering :)
DSC_0283.JPG
Repad matt öppning höger bakdörr.
DSC_0285.JPG
Så ska det se ut!
Nästa gång blir det några riktiga 50/50-bilder.
/Anders

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av progge » 09 jul 2017 06:59

Det går framåt.
Bra jobbat :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av TonyM » 09 jul 2017 08:53

Snyggt jobbat! Kör du poleringen för hand vid handtagen? Vad tycker du om labocosmetica för det är det kör med efter eller?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av popp » 09 jul 2017 20:53

Kul projekt att följa :jeps

Börjar se riktigt nice ut nu.,Bra jobbat. :jeps :jeps :best

Och snygg färg också. :nicka

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 09 jul 2017 23:27

Tackar för att ni gillar projektet :).

Börjar med att säga att jag har ingen lackskicktsmätare som Progge tyckte man skulle använda innan man börjar för att veta hur mycket polering det tål. Det hade säkert varit en bra grej men är inte riktigt där än i min nivå inom bilvården tycker jag så att jag kommit dit hän men det kommer kanske en dag ;).

Labocosmetica Venere kör jag som sista steg och det är en slutfinish produkt för glansökning samtidigt som det är en primer för skyddet Cupido (SiO2 baserat) för ökad livslängd och ännu bättre hydrofobisk effekt. Torkar av dessa tillsammans så de "gifter sig" och ytan blir riktigt hal och silkeslen :jeps. Tycker det funkat bra så här långt men det är inget långtest än.

Har polerat med 80mm trissa på min roterande ShineMate EP803 som är en lite mindre maskin i handtagsfördjupningen i dörren. Det går att använda för polering där och förflytta lite fram och tillbaka men inte alldeles självklart att det funkar bra.... Kommer att komma i snar uppdatering hur det kan gå :oops:.
DSC_0282.JPG
Bakskärm klar, dörr väntar på att återställas till sin forna glans.
DSC_0296.JPG
50/50 bild bakdörr, viss skillnad...
DSC_0299.JPG
50/50 bild här med solen som strålkastare.
DSC_0301.JPG
Konstiga speglingen på skärmkanten är tyvärr en mjuk buckla.
DSC_0292.JPG
Ganska felfritt resultat och nu framträder metallic-effekten i lacken också.
DSC_0289.JPG
Så här dassig var bakdörren innan.
DSC_0303.JPG
Bakdörr med klar! Framdörren nästa del att ta sig an.
Visst har popp rätt att det är en snygg färg på bilen, speciellt den "nya" som framträder efter poleringen :mrgreen:.

Nog för idag ;).

/Anders

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 10 jul 2017 23:16

Tänkte visa hur det gick med handtagsfördjupningen i framdörren på höger sida. Eftersom framdörren är använd mer än bakdörren så var där lite mera repor och slitage av naglar och full av entusiasm över hur bra det blev bak så gick jag på fram med men höll ut lite längre för att säkert ha avverkat det extra slitaget men när jag sedan torkade av.... :cry:

Ljusare fläckar i mitten av handtaget och till och med en mörkare fläck som tyder på att jag gått igenom helt till grundfärgen :x.

Analyseringen blev att jag körde definitivt för länge och med hård trissa samt just då S2SS så blev det rejäl avverkning på liten yta och trots att jag tyckte att jag inte stod stilla utan höll upp öppningshandtaget och flyttande maskinen och 80mm trissan i sidled hela tiden så blev det ändå så att rörelsen inte var större än att trissan hela tiden vilade i mitten och "katastrofen" var ett faktum.
Nu hänger jag inte läpp så farligt för det även om det är retsamt. Ingen finbil, dessutom min egen så inte förstört någon annans och så har det förhoppningsvis gjort att man lärt sig något och ser upp bättre i fortsättningen i jakten på repor och skador.

Visar en bild så ni får se.
DSC_0316.JPG
Ljusa fläckar efter att ha kört för intensivt och en liten mörk prick där färgen åkt helt.
/Anders

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av progge » 11 jul 2017 06:34

Japaner är fruktansvärt skickliga på att lägga lite lack.
Torkade av klarlacken i dörrkanten på insidan med avfettningsmedel, vid rengöring av dörrgångar.
Så man får se upp.

Ett bra resultat på bilen och en trevlig berättelse. :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av TonyM » 11 jul 2017 09:56

Vad retsamt med genomkörningen. Det blir ju samtidigt en bra påminnelse för hur lätt det kan gå ibland för oss alla. Tack för att du dela med dig av det.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 12 jul 2017 00:07

Gillandet av tråden uppskattas :cheers

Gillar själv att läsa om andras projekt och få se resultaten i bild så nu hade jag en möjlighet att bjuda igen med den här "lille blåe".

Oj, om man kan torka bort klarlacken med avfettning då tål det inte mycket. Får nog smyga på bilen i fortsättningen :D

Fortsätter att visa resten av framdörren och inte bara hur det blev vid handtaget.
DSC_0307.JPG
Hmm, här behöver det poleras framdörr.
DSC_0315.JPG
Före....
DSC_0320.JPG
Och efter! Oops, nu syns det att det lilla garaget med skulle behöva en "polering" :)
DSC_0314.JPG
Som det såg ut innan.
DSC_0323.JPG
Så där! Det ljusa märket som syns en bit ner på dörren är ett rejält skrapmärke. Får fyllas i sen.
Blir mycket bilder. Ett litet tips:
Var först förbryllad när jag startade tråden då jag inte kunde lägga till bilder då de var över 3Mb i storlek men kom att om man i Utforskaren (Win7) högerklickar på bilden och väljer "Redigera" och sedan väljer "Beskär bild" och låter "Anpassad" vara vald så flyttar man ut ramen i kanterna om man fortfarande vill ha hela bildens storlek och sedan trycker man "Verkställ" och därefter stänger man ner fönstret så sparas bilden men är plötsligt bara ca hälften så stor i Mb. Sedan är det bara att bifoga bilden :jeps

/Anders

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 14 jul 2017 23:34

Tänkte visa högersidan klar och några andra bilder. Bla sliten stötfångare bak som återfår glans och hur det kan se ut om man bara kör grovsteg med roterande och sedan synar resultatet i solljus.
DSC_0325.JPG
Regnblöta högerdörrar.
DSC_0324.JPG
Hela sidan klar!
WP_20170521_010.jpg
Inte mycket till glans...
DSC_0355.JPG
Bättre såhär!
WP_20170521_014.jpg
Före...
DSC_0357.JPG
Och efter:)
DSC_0351.JPG
Bit av motorhuv. Endast kört med Scholl S2SS med hård SPR-trissa. Ser bra ut tills solen står på....
Har nämnt det innan att det är en sak att få en blank yta men att det sen ska vara bra nog att synas i solljus utan halogram det är en annan ;). Finare trissa och medel får köras innan ytan är "felfri".

/Anders

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 18 jul 2017 23:55

Fortsättning på polering.

Vänster sida bakdörr handtagsfördjupning var lika full med repor som de andra dörrarna varit men nu fick jag köra med måtta för att inte göra samma misstag som höger framdörr.
DSC_0366.JPG
Slitet...
DSC_0415.JPG
Så där! Tråkigt slitage borta.
Dags att börja göra iordning bilens vänstersida. Som resten av bilen en riktigt sliten yta av tvättrepor och allmänt nedmattat. Men det ska vi råda bot på även om det har varit tidsödande ;)
WP_20170521_004.jpg
Precis som tidigare väldigt sliten yta.
DSC_0369.JPG
Klar! Notera skillnaden i speglingen mot ej polerade framdörren...
Resten av sidan kommer så håll ut :)
/Anders

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av popp » 19 jul 2017 06:53

Strålande jobbat. :jeps

Kul när man ser sån skillnad på jobben. :nicka

Ska bli kul att sätta tänderna i min blåa S-max på min semester, :)

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 24 maj 2010 20:12
Ort: Uppsala

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Siggy-Stardust » 19 jul 2017 08:37

Snyggt jobbat, verkligen!
Helt rätt att ta bilen i sektioner och få det gjort snarare än att, som jag, vänta in läget.

Får jag i all vänlighet dela med mig av ett tips jag själv fick - ang. hologram på mjuka lacker?
Om du får hologramproblem så testa istället en hård trissa. Det är en smula kontraintuitivt men går att förklara med massans tröghet osv. Kan göra en dragning om du vill, men testa gärna så ser du säkert att det oftast är lättare att få bort hologram etc. på mjuk lack med hård trissa och vara noggrann med rengöring av trissan mellan paneler.

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av Galaxy » 19 jul 2017 23:39

Tack för uppmuntran om jobbet med bilen :). Det värmer efter all tid jag lagt :D. Har varit alldeles för noga för det egentliga ändamålet med bilen men kan liksom inte låta bli att göra en "förvandling" från sunkig lack till i mina ögon ganska fin. Att bara köra över bilen lite snabbt hade räckt långt med tanke på ursprungsskicket men gör detta noggranna en gång bara för att jag kan :mrgreen:.

Fick tex omdömet på besiktningen den 1:e juni att det var en blank bil jag hade!?! (då var bagagelucka och huv polerade, resten orört förutom att bilen var tvättad) och då tänkte jag stilla för mig själv att vänta bara tills jag är klar :lol:. Det ökade nästan bara på motivationen att visa hur jag tänkte mig denna blå bil när den var klar :D.

Att dela upp bilen i många omgångar har varit tvunget om det skulle göras noggrant. Har förr när det skulle poleras väntat in en dag för att göra allt på men har begränsat med sådana dagar (har 3 barn....) så efter att ha läst här på forumet om att dela upp bilvårdandet så har det fått bli så med denna. Funkar det med för att stilla bilvårdsbegäret :nicka.

Intressant det där Siggy-Stardust med att köra med hård trissa hela vägen. Har uppnått lite olika med halogram på olika ytor. Skrev i start av tråden om att ha testat avslut med oscillerande och det har avhjälpt problemet. Har tex halva vänster framskärm som där är halogramtendens som syns i direkt solljus på men bara halva?? Har kanske trissan (hårda-första steget) inte varit ren nog andra halvan av skärmen tro.... Körd roterande alla stegen då med mjukare trissa efter hand precis som beskrivet i trådstarten.

Nu får det bli några bilder till från vänstersidan:
DSC_0358.JPG
Vänster framskärm.
DSC_0360.JPG
Klar!
DSC_0408.JPG
Dörrhandtag förardörr.
DSC_0420.JPG
Klar!
Här kommer en bild på vänster framdörr där en ruta är körd med S20SS och hård SPR trissa där man ser till vänster och nere hur det såg ut från början.
DSC_0418.JPG
En grovkörd ruta v framdörr.
WP_20170521_005.jpg
Sliten yta v framdörr.
DSC_0419.JPG
Framdörr klar!
Nu närmar sig snart att ha gått ett helvarv runt de lackerade ytorna på bilen. Men lite sparar vi till en uppdatering till :brumm.

/Anders

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polera upp en Colt

Inlägg av TonyM » 21 jul 2017 00:42

Det är ett väldigt grymt jobb du har gjort! Kul att följa dig och se den stora förvandlingen du åstadkommit. Ska bli kul att se helheten när den kommer.
Har även gett mig idéer om att dela upp polerandet i flera steg. Då jag lever med rätt svåra nervskador i rygg och nacke så passar det nog mig bäst att dela upp arbetet. Än att köra på och bli liggandes i sängen en vecka. Alternativet har varit att ta en polare till hjälp. Men det är ju roligt att utföra det själv jue. Så det blir att lägga upp en plan hur jag ska försöka fixa det. Tror att jag har fått ihop det materialet som kan tänkas behövas. Och passa på att göra en egen projekttråd om det. Vet ju själv hur kul det är att följa andras projekt så då ska jag dra mitt strå till stacken också :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar