Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Volvo 855 GLT (1997)

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 02 aug 2018 13:32

popp skrev:Kul att kunna göra något själv på bilarna nuförtiden ,För alla nya bilar kan man knappt skruva själva på längre. :cry:

Bra jobbat och kul att få uppdateringar på jobben också, :jeps
Det kändes mer som ett måste att göra ett försök själv, eller strunta i tripp- och vägmätare (vilket jag inte ville).
Fördelen med en gammal välkänd bil är att de flesta fel redan uppstått för någon annan, och att det finns en hel del information att läsa sig till på nätet. Det tråkiga är väl att det är så pass gammalt och halvkomplext (en 850 är ju knöligare att jobba själv med än de tidigare modellerna) och att hållbarheten är lite sisådär. Om dessa kugghjul hade gjorts i metall eller i en hållbarare plast så hade det väl kunnat hålla för evigt. Nu är ju inte detta Volvos fel då det finns drösvis med äldre modeller av andra märken med precis samma-lika problem med små kugghjul i plast. Det tråkiga är att det känns som om problemet borde kunna förutsägas...både ålder och antal mil verkar göra slut på dessa kugghjul åtminstone.

Nu är ju inte detta ett så stort bekymmer, det är ju betydligt värre med länkarmar etc. som vissa märken/modeller verkar "äta till frukost"...medans andra inte har problem alls...eller de mer moderna bilar som drar kopiösa mängder olja (VW, Audi mest kända men det finns fler). Där känns det ju som om det är en felkonstruktion som är boven i dramat, och där tillverkarna friskriver sig genom att säga att 1 liter olja på 100 mil kan vara normalt. Det är 20 liter olja mellan två servicar om dessa görs var 2000:de mil...knappast värt att ens byta olja då, den hinner ju knappt bli gammal :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 05 aug 2018 18:13

I veckan som kommer är det dags för lite Volvo vård igen...tvätt och något lackskydd, hade jag tänkt mig. Just nu kör jag med Master Sealant på tak och motorhuv, och Ultima Paint Guard + på övriga ytor. Det är väl främst de lackytor som har Ultima som ska få något "vassare"...man kanske skulle köra på med ett lager Glare, det var ett tag sedan :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av mikkiz » 06 aug 2018 09:17

Hur tycker du Master sealant fungerar? Tål den nå starkare avfettning?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 06 aug 2018 19:26

mikkiz skrev:Hur tycker du Master sealant fungerar? Tål den nå starkare avfettning?
Jag är lite kluven. Den är lätt att lägga, resultatet blir bra och har väl en hyfsad hållbarhet.
Den användes ett år på min mammas Mazda 3, men tog mycket stryk på vintern.
Prislappen är ju inte i paritet till vad man får. Jag väljer Glare Professional Polish framför den i alla avseenden.

Jag har kört många lager med Glare under åren, men knappt gjort av med mer än 2,5 flaska Glare Professional Polish, och för mig fungerade ett lager ungefär 9-10 månader över en vinter.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 06 aug 2018 19:34

Det blev tvätt av båda Suzukin och Volvon idag.
Suzukin fick sin första tvätt sedan jag lagt 2 lager CarPro CQuartz UK 3.0, och vilken härlig yta :jeps :best.

Volvon fick ett lager Glare Professional Polish på alla ytor utom tak och huv som tidigare behandlats med Master Sealant.
Jag har sagt det ofta...Glare är ett förbaskat trevlig medel att lägga, och resultatet blir kanon.

Volvon är tidigare polerad så det blev alltså bara tvätt och ett lager Glare nu.

Lacken är inte perfekt, det finns både stenskott och dörruppslag, men den ser helt ok ut från håll...riktigt nöjd med resultatet:
Bild
Bild
Bild

Lacken är mörkgrå metallic som efter poleringen blivit e en klart mörkare nyans.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av mikkiz » 06 aug 2018 21:23

Manor skrev:
mikkiz skrev:Hur tycker du Master sealant fungerar? Tål den nå starkare avfettning?
Jag är lite kluven. Den är lätt att lägga, resultatet blir bra och har väl en hyfsad hållbarhet.
Den användes ett år på min mammas Mazda 3, men tog mycket stryk på vintern.
Prislappen är ju inte i paritet till vad man får. Jag väljer Glare Professional Polish framför den i alla avseenden.

Jag har kört många lager med Glare under åren, men knappt gjort av med mer än 2,5 flaska Glare Professional Polish, och för mig fungerade ett lager ungefär 9-10 månader över en vinter.
Då ska jag ta å testa glare till hösten :)
Kör du endast prof. Polish eller även micro finish?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av mikkiz » 06 aug 2018 21:24

Manor skrev:Det blev tvätt av båda Suzukin och Volvon idag.
Suzukin fick sin första tvätt sedan jag lagt 2 lager CarPro CQuartz UK 3.0, och vilken härlig yta :jeps :best.

Volvon fick ett lager Glare Professional Polish på alla ytor utom tak och huv som tidigare behandlats med Master Sealant.
Jag har sagt det ofta...Glare är ett förbaskat trevlig medel att lägga, och resultatet blir kanon.

Volvon är tidigare polerad så det blev alltså bara tvätt och ett lager Glare nu.

Lacken är inte perfekt, det finns både stenskott och dörruppslag, men den ser helt ok ut från håll...riktigt nöjd med resultatet:
Bild
Bild
Bild

Lacken är mörkgrå metallic som efter poleringen blivit e en klart mörkare nyans.
Ser najs ut för sin ålder :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 06 aug 2018 22:19

mikkiz skrev:
Manor skrev:
mikkiz skrev:Hur tycker du Master sealant fungerar? Tål den nå starkare avfettning?
Jag är lite kluven. Den är lätt att lägga, resultatet blir bra och har väl en hyfsad hållbarhet.
Den användes ett år på min mammas Mazda 3, men tog mycket stryk på vintern.
Prislappen är ju inte i paritet till vad man får. Jag väljer Glare Professional Polish framför den i alla avseenden.

Jag har kört många lager med Glare under åren, men knappt gjort av med mer än 2,5 flaska Glare Professional Polish, och för mig fungerade ett lager ungefär 9-10 månader över en vinter.
Då ska jag ta å testa glare till hösten :)
Kör du endast prof. Polish eller även micro finish?

Detta blir lite off topic då svaret handlar om Glare och inte Volvon...

I detta fallet var Volvon redan polerad och omhändertagen, och då lades endast lackskyddet som alltså heter Glare Professional Polish. Glare Micro Finish är en helt ok polish att använda. Det är väldigt milt och ger ett blankt fint resultat (innehåller även fillers). Några direkta repor tar man dock inte bort om inte lacken är väldigt mjuk och då i kombination med en grövre trissa. Jag ser Glare Micro Finish som en "cleaner" eller milt polish och alltså något som ger "blänka" och skulle kunna användas som ett sista steg innan lackskyddet läggs. Om man då använder Glare professional Polish så behöver inte den avtorkade ytan efter Micro Finish spritas, utan ger en grundyta (primer).

Glare har även kraftigare medel som heter Spider och KnockOut där den senaste är grövst. Ingen av dessa medel gillar jag personligen. KnockOut är som en pasta och Spider är alldeles för rinnigt. Det finns betydligt bättre polermedel av grövre typ än bägge dessa.

Det som är lite intressant med Glare Professional Polish är att det är lätt att lägga, luktar gott, lätt att torka av, ger en väldigt blankt och fin lackyta och har en riktigt hyfsad hållbarhet. Lackytan blir hal och glatt, men ger inte mycket till "pärlning" utan vattnet glider mer av i sjok men tillhör inte de bästa. Det går att lägga i flera lager om man vill, men hur mycket det ger är väl upp till en själv. Jag brukar då lägga ett ytterligare lager vid första tvätten...eller lite då och då om andan faller på. Det går väldigt snabbt att lägga ett nytt lager då det är så lättarbetat.

En ytterligare sak som gör det lite unikt är att det motstår värme betydligt bättre än de flesta andra lackskydd. Jag har bl.a behandlat fälgar, bromsok, ändrör/slutrör...t.o.m en Weber gasolgrill vid ett tillfälle :).

Glare är det lackskydd som jag alltid kommer tillbaka till lite då och då. Jag köpte på mig en hel del Glare produkter vid ett tidigare tillfälle, och mig veterligen så har de inget egentligt "bäst före datum" men bör ju förvaras i hyfsat normal rumstemperatur och inte utsättas för frost eller extrem värme...liksom de flesta bilvårdsprodukter (här är ju exempelvis CarPro lite mer knepigt då hållbarheten oftast bara är ett/något år, vilket känns lite sisådär om man köper en större mängd).

Glare är nog alltid mitt första tips till någon som vill ta bilvårdandet till nästa steg sett till Turtle från macken.
Jag ska inte säga att det är bäst, för det finns drösvis med medel och alla har sin styrka, men det är smidigt och lättjobbat. Vill man gå vidare till andra medel, om man blir riktigt biten, så kan det ändå användas till exempelvis fälgar eller annat...det finns alltid något användningsområde.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 06 aug 2018 22:21

mikkiz skrev: Ser najs ut för sin ålder :jeps
Tackar...riktigt hygglig invändigt också...grått helskinn och inte allt för mycket skavanker.
Dock är den som sagt gammal och tidigare ägare har väl inte riktigt sett efter den på samma sätt som man själv gör med sina bilar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 12:49

Här är en länk till tråden där den väldigt slitna läderratten görs i ordning.
Renovering av ratten
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 14:20

Här är en länk till tråden där den slitna förarstolen fixades till en aning :).
Fixa till förarstolen i skinn
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 12:27

Trodde knappt mina ögon när jag kollade in trådarna för ratt och säte. Damn good job!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Volvo 855 GLT (1997)

Inlägg av Manor » 03 aug 2019 14:11

MRisberg skrev:
03 aug 2019 12:27
Trodde knappt mina ögon när jag kollade in trådarna för ratt och säte. Damn good job!
Stort tack :jeps, roligt att det uppskattas.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar