Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Renovering av en gammal sliten läderratt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 12:36

Jag köpte ju en gammal Volvo 855 GLT (1997) av en granne för lite drygt ett år sedan.
Den var inte i bästa skick, men med bara 2 ägare och 17800 mil så tyckte jag att det kunde vara värt att "sätta tänderna" i den :).
Tanken var att se vad man kunde få till på samma gång som en större andrabil inte är så illa när man ska frakta grejer. Just fraktmöjligheterna är nog det som imponerat mest med Volvon :nicka.

Lackmässigt så ser den numera riktigt bra ut. Största problemet hade jag med taket som hade oxiderat en del, och trots inledande polering så dök oxiden upp igen efter ett tag. Det blev då till att gå på hårdare och roterande, vit spiderpad, Scholl S3 Gold verkade klara biffen med bravur. Nu är hela bilen polerad på samma sätt och därefter har jag följt upp med oscillerande, gul spiderpad, Scholl S30+ samt på valda delar med oscillerande, vit Carpro Glosspad, Carpro Essence. Huv och sidor behandlades med Carpro CQuartz UK 3.0, medan tak och den bakre delen fick PolishAngel High Gloss...då den CQuartz jag hade kvar inte riktigt räckte till hela bilen. Det finns en del dörruppslag som ju är trist, men jag skulle säga att skicket trots allt är riktigt ok nu. Stenskotten har lagts i med Chipex som underlättar betydligt mot ett vanligt lackstift. Lagningarna blir inte osynliga, men att bara få i färg på ett smidigt och inte kladdigt sätt gör att åtminstone jag rekommenderar Chipex.

Inredningsmässigt så var det ett riktigt hyggligt skick, och det märks att tidigare ägare försökt att ta hand om den. Alla mattor har dammsugits ordentligt och tvättats i två omgångar med klädseltvätt, det blev en väldigt skillnad trots att det såg bra ut redan innan. Hela inredningen går i mörkgrått med samtliga säten i helskinn. Förarstolen mer sliten än andra säten, men inte så illa alls sett till bilens ålder. Mer om skinninredningen i en egen "tråd"...


Värst åtgången var dock läderratten som sett sina bästa år. Den var rejält sliten och trist och fick döljas med ett rattöverdrag.
Nu så här i semestertider så tog jag och gjorde slag i saken och läste på lite om rattrenovering ;). Det kit jag köpte för renoveringen blev från Ebay då kostnaden på knappa £10 kändes rimlig. Tyvärr så kostade frakten ytterligare £12, men jag hade en gammal rabattkupong liggande så summan slutade ändå på en relativt rimlig peng.

Det kit som jag köpte hette Vinyl Faux Leather Steering wheel, Gear stick & Gater Repaie Restoration Kit (pust). Färgen blev svart (men andra färgval finns) och ytvalet "satin" (i efterhand skulle jag nog satsat på matt istället...men men). Kitet består av en rengöringsvätska, färg och slutligen något som kanske ska ses som "klarlackslagret" och som finns i blank, matt och satin. Vidare en enklare beskrivning på tillvägagångssättet och två små svampar som verktyg för renoveringen.

Så här såg ratten ut innan:
Bild
Bild
...där vänstersidan är mest sliten men även högersidan är trist.

Ratten gjordes på nytt ren enligt konstens alla regler. Jag använde nagelborste, mikrofiberduk, APC, IPA och slutligen det medel som följde med i renoveringsförpackningen. Då ytan redan var så sliten så fanns det inget att direkt vara rädd om, utan hela planen var att få ratten så ren som det bara gick.

Efter att ha fått torkat ordentligt över natten så började infärgningen. Detta gjordes med en av de medföljande svamparna, och färgen såg ut att täcka bra. Det första lagret med färg ska masseras in ordentligt, medan efterföljande lager mer ska fixa till ytan som man vill ha den. En nackdel med att använda svamp är ytan blir lite som en penselmålad yta. Det finns medel som läggs på med airbrush, men som kändes aningen för avancerat för mig.

Slutligen, efter att färgen hade fått torkat ordentligt, så lades ytskiktet på. Detta var som en grumlig vattnig lösning som också lades på med svamp. Det ska nog räcka med ett lager, men jag lade på något ytterligare lager ändå. Önskemålet är att ytan skulle blivit mattare än vad den blev, men resultatet är ändå väldigt mycket bättre än hur ratten såg ut innan behandlingen :).

Så här ser ratten ut nu:
Bild
Bild
...ratten ser lite bättre ut i verkligheten då bilderna är tagna väldigt nära och i ett obarmhärtigt ljus.

Det var ett riktigt roligt projekt att försöka få till ratten då resultatet blev så pass bra som det blev. Inte högsta betyg, men att ha gått från en 2-3:a på en 10-gradig skala så kanske man nu hamnar på en 6:a. Priset för medlet var överkomligt, och tiden det tog helt rimlig. Lärdomen efteråt är att hellre satsa på matt yta än "satin", men då gillar jag inte blanka ytor invändigt utan föredrar ett lite mer matt utseende.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 12:46

Galen skillnad. Snyggt jobbat! SÅ inspirerad att göra rent och skydda min egen ratt.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av Manor » 03 aug 2019 14:10

Rengöring av ratten ger mycket, och inte fel att behandla den heller så att den slipper bli så sliten som denna hade blivit.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 14:40

Rengöringsmedel har jag flera olika som jag skulle kunna testa. Men jag har förstått att, så snart jag gjort rent skinn så ska man genast lägga på skydd. Eftersom jag saknar lämpligt skydd så får jag leva med en blank, men som ska vara matt, och bakteriespridande ratt. :lol:
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av Jimmy » 05 aug 2019 13:14

Snyggt :) Blev riktigt bra :)

Får man fråga vad det var för kit med grejer du använde dig av? Och var du köpt det?

Vad är det för skydd ni använder efter ni rengjort ratten? Ett vanligt skinn/läder medel?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 13:32

Jimmy skrev:
05 aug 2019 13:14
Snyggt :) Blev riktigt bra :)

Får man fråga vad det var för kit med grejer du använde dig av? Och var du köpt det?

Vad är det för skydd ni använder efter ni rengjort ratten? Ett vanligt skinn/läder medel?
Jag köpte ett kit som heter:
Vinyl Faux Leather Steering wheel, Gear stick & Gater Repair Restoration Kit
...i svart färg med ytskiktet i satin.

Beställningen gjordes via Ebay då jag hade en rabattkupong som höll på att gå ut, men det finns säkerligen liknande kit att få tag på i Sverige också. Jag fixade ju också med förarstolen i skinn, och då använde jag produkter från Furniture Clinic som går att köpa i Sverige...de har säkert något som fungerar lika bra eller bättre även för en rattrenovering.

Jag använder ofta samma rengöringsmedel och skydd till ratten som jag använder på andra ytor såsom instrumentpanelen.
Ultima kommer jag väldigt ofta tillbaka till då både rengöringen och skyddet är kanon och ger en snygg yta efter behandling. Jag har även testat andra medel och inget har väl varit dåligt, även om vissa doftar lite för mycket (eller "fel") i min smak.

Se dock inte till att använda ett skyddsmedel som ger en glatt och hal yta på ratten.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av Jimmy » 05 aug 2019 13:54

Tack för svar :)
Ska nog kolla på det för min ratt har också blivit riktigt sliten nu tycker jag.

Det var det jag tänkte på för de flesta såna vinylmedel brukar ju ge en ganska hal yta. Jag använder mestadels BBV Whitedressing till invändig plast och vinyl.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av MRisberg » 05 aug 2019 14:00

Har du blanda ut din dressing ngt? Har läst att om man blandar med vatten 50/50 så kan man uppnå ett mindre halt resultat.

Edit: Om man nu är ute efter det :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Renovering av en gammal sliten läderratt

Inlägg av Jimmy » 05 aug 2019 17:10

Har inte provat att blanda ut den när jag använt den till inredningen. Däremot har jag börjat lägga den gummimattorna när de fortfarande är fuktiga istället för när dom är torra. Tycker att det har fungerat bra.
Till övrig inredning bryr jag mig inte om att det blir halt, men tycker inte det blir så halt av den vita dressingen som det blir av många andra vinyl medel som jag provat.
Men kan ju prova på ratten och se hur det blir om man blandar ur den. Går ju att tvätta bort igen om inte annat.

Skriv svar