Renovering av en gammal sliten läderratt
Postat: 02 aug 2019 12:36
Jag köpte ju en gammal Volvo 855 GLT (1997) av en granne för lite drygt ett år sedan.
Den var inte i bästa skick, men med bara 2 ägare och 17800 mil så tyckte jag att det kunde vara värt att "sätta tänderna" i den .
Tanken var att se vad man kunde få till på samma gång som en större andrabil inte är så illa när man ska frakta grejer. Just fraktmöjligheterna är nog det som imponerat mest med Volvon .
Lackmässigt så ser den numera riktigt bra ut. Största problemet hade jag med taket som hade oxiderat en del, och trots inledande polering så dök oxiden upp igen efter ett tag. Det blev då till att gå på hårdare och roterande, vit spiderpad, Scholl S3 Gold verkade klara biffen med bravur. Nu är hela bilen polerad på samma sätt och därefter har jag följt upp med oscillerande, gul spiderpad, Scholl S30+ samt på valda delar med oscillerande, vit Carpro Glosspad, Carpro Essence. Huv och sidor behandlades med Carpro CQuartz UK 3.0, medan tak och den bakre delen fick PolishAngel High Gloss...då den CQuartz jag hade kvar inte riktigt räckte till hela bilen. Det finns en del dörruppslag som ju är trist, men jag skulle säga att skicket trots allt är riktigt ok nu. Stenskotten har lagts i med Chipex som underlättar betydligt mot ett vanligt lackstift. Lagningarna blir inte osynliga, men att bara få i färg på ett smidigt och inte kladdigt sätt gör att åtminstone jag rekommenderar Chipex.
Inredningsmässigt så var det ett riktigt hyggligt skick, och det märks att tidigare ägare försökt att ta hand om den. Alla mattor har dammsugits ordentligt och tvättats i två omgångar med klädseltvätt, det blev en väldigt skillnad trots att det såg bra ut redan innan. Hela inredningen går i mörkgrått med samtliga säten i helskinn. Förarstolen mer sliten än andra säten, men inte så illa alls sett till bilens ålder. Mer om skinninredningen i en egen "tråd"...
Värst åtgången var dock läderratten som sett sina bästa år. Den var rejält sliten och trist och fick döljas med ett rattöverdrag.
Nu så här i semestertider så tog jag och gjorde slag i saken och läste på lite om rattrenovering . Det kit jag köpte för renoveringen blev från Ebay då kostnaden på knappa £10 kändes rimlig. Tyvärr så kostade frakten ytterligare £12, men jag hade en gammal rabattkupong liggande så summan slutade ändå på en relativt rimlig peng.
Det kit som jag köpte hette Vinyl Faux Leather Steering wheel, Gear stick & Gater Repaie Restoration Kit (pust). Färgen blev svart (men andra färgval finns) och ytvalet "satin" (i efterhand skulle jag nog satsat på matt istället...men men). Kitet består av en rengöringsvätska, färg och slutligen något som kanske ska ses som "klarlackslagret" och som finns i blank, matt och satin. Vidare en enklare beskrivning på tillvägagångssättet och två små svampar som verktyg för renoveringen.
Så här såg ratten ut innan:
...där vänstersidan är mest sliten men även högersidan är trist.
Ratten gjordes på nytt ren enligt konstens alla regler. Jag använde nagelborste, mikrofiberduk, APC, IPA och slutligen det medel som följde med i renoveringsförpackningen. Då ytan redan var så sliten så fanns det inget att direkt vara rädd om, utan hela planen var att få ratten så ren som det bara gick.
Efter att ha fått torkat ordentligt över natten så började infärgningen. Detta gjordes med en av de medföljande svamparna, och färgen såg ut att täcka bra. Det första lagret med färg ska masseras in ordentligt, medan efterföljande lager mer ska fixa till ytan som man vill ha den. En nackdel med att använda svamp är ytan blir lite som en penselmålad yta. Det finns medel som läggs på med airbrush, men som kändes aningen för avancerat för mig.
Slutligen, efter att färgen hade fått torkat ordentligt, så lades ytskiktet på. Detta var som en grumlig vattnig lösning som också lades på med svamp. Det ska nog räcka med ett lager, men jag lade på något ytterligare lager ändå. Önskemålet är att ytan skulle blivit mattare än vad den blev, men resultatet är ändå väldigt mycket bättre än hur ratten såg ut innan behandlingen .
Så här ser ratten ut nu:
...ratten ser lite bättre ut i verkligheten då bilderna är tagna väldigt nära och i ett obarmhärtigt ljus.
Det var ett riktigt roligt projekt att försöka få till ratten då resultatet blev så pass bra som det blev. Inte högsta betyg, men att ha gått från en 2-3:a på en 10-gradig skala så kanske man nu hamnar på en 6:a. Priset för medlet var överkomligt, och tiden det tog helt rimlig. Lärdomen efteråt är att hellre satsa på matt yta än "satin", men då gillar jag inte blanka ytor invändigt utan föredrar ett lite mer matt utseende.
Den var inte i bästa skick, men med bara 2 ägare och 17800 mil så tyckte jag att det kunde vara värt att "sätta tänderna" i den .
Tanken var att se vad man kunde få till på samma gång som en större andrabil inte är så illa när man ska frakta grejer. Just fraktmöjligheterna är nog det som imponerat mest med Volvon .
Lackmässigt så ser den numera riktigt bra ut. Största problemet hade jag med taket som hade oxiderat en del, och trots inledande polering så dök oxiden upp igen efter ett tag. Det blev då till att gå på hårdare och roterande, vit spiderpad, Scholl S3 Gold verkade klara biffen med bravur. Nu är hela bilen polerad på samma sätt och därefter har jag följt upp med oscillerande, gul spiderpad, Scholl S30+ samt på valda delar med oscillerande, vit Carpro Glosspad, Carpro Essence. Huv och sidor behandlades med Carpro CQuartz UK 3.0, medan tak och den bakre delen fick PolishAngel High Gloss...då den CQuartz jag hade kvar inte riktigt räckte till hela bilen. Det finns en del dörruppslag som ju är trist, men jag skulle säga att skicket trots allt är riktigt ok nu. Stenskotten har lagts i med Chipex som underlättar betydligt mot ett vanligt lackstift. Lagningarna blir inte osynliga, men att bara få i färg på ett smidigt och inte kladdigt sätt gör att åtminstone jag rekommenderar Chipex.
Inredningsmässigt så var det ett riktigt hyggligt skick, och det märks att tidigare ägare försökt att ta hand om den. Alla mattor har dammsugits ordentligt och tvättats i två omgångar med klädseltvätt, det blev en väldigt skillnad trots att det såg bra ut redan innan. Hela inredningen går i mörkgrått med samtliga säten i helskinn. Förarstolen mer sliten än andra säten, men inte så illa alls sett till bilens ålder. Mer om skinninredningen i en egen "tråd"...
Värst åtgången var dock läderratten som sett sina bästa år. Den var rejält sliten och trist och fick döljas med ett rattöverdrag.
Nu så här i semestertider så tog jag och gjorde slag i saken och läste på lite om rattrenovering . Det kit jag köpte för renoveringen blev från Ebay då kostnaden på knappa £10 kändes rimlig. Tyvärr så kostade frakten ytterligare £12, men jag hade en gammal rabattkupong liggande så summan slutade ändå på en relativt rimlig peng.
Det kit som jag köpte hette Vinyl Faux Leather Steering wheel, Gear stick & Gater Repaie Restoration Kit (pust). Färgen blev svart (men andra färgval finns) och ytvalet "satin" (i efterhand skulle jag nog satsat på matt istället...men men). Kitet består av en rengöringsvätska, färg och slutligen något som kanske ska ses som "klarlackslagret" och som finns i blank, matt och satin. Vidare en enklare beskrivning på tillvägagångssättet och två små svampar som verktyg för renoveringen.
Så här såg ratten ut innan:
...där vänstersidan är mest sliten men även högersidan är trist.
Ratten gjordes på nytt ren enligt konstens alla regler. Jag använde nagelborste, mikrofiberduk, APC, IPA och slutligen det medel som följde med i renoveringsförpackningen. Då ytan redan var så sliten så fanns det inget att direkt vara rädd om, utan hela planen var att få ratten så ren som det bara gick.
Efter att ha fått torkat ordentligt över natten så började infärgningen. Detta gjordes med en av de medföljande svamparna, och färgen såg ut att täcka bra. Det första lagret med färg ska masseras in ordentligt, medan efterföljande lager mer ska fixa till ytan som man vill ha den. En nackdel med att använda svamp är ytan blir lite som en penselmålad yta. Det finns medel som läggs på med airbrush, men som kändes aningen för avancerat för mig.
Slutligen, efter att färgen hade fått torkat ordentligt, så lades ytskiktet på. Detta var som en grumlig vattnig lösning som också lades på med svamp. Det ska nog räcka med ett lager, men jag lade på något ytterligare lager ändå. Önskemålet är att ytan skulle blivit mattare än vad den blev, men resultatet är ändå väldigt mycket bättre än hur ratten såg ut innan behandlingen .
Så här ser ratten ut nu:
...ratten ser lite bättre ut i verkligheten då bilderna är tagna väldigt nära och i ett obarmhärtigt ljus.
Det var ett riktigt roligt projekt att försöka få till ratten då resultatet blev så pass bra som det blev. Inte högsta betyg, men att ha gått från en 2-3:a på en 10-gradig skala så kanske man nu hamnar på en 6:a. Priset för medlet var överkomligt, och tiden det tog helt rimlig. Lärdomen efteråt är att hellre satsa på matt yta än "satin", men då gillar jag inte blanka ytor invändigt utan föredrar ett lite mer matt utseende.