Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fixa till förarstolen i skinn

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 14:00

Jag köpte ju en gammal Volvo 855 GLT (1997) av en granne för lite drygt ett år sedan som jag pysslar om.
Förarstolen var mer sliten än andra säten, men inte så illa alls sett till bilens ålder...men jag skulle vilja få till den bättre.

De medel som jag köpte innan jag behandlade förarstolen var:
  • Leather Repair Kit
  • Leather Re-Colouring Balm
...bägge av märket Furniture Clinic

Utseendet innan av förarstolen (övriga säten hade bara mindre skador/slitage som Re-Colouring Balm fixade perfekt):
Bild
Bild
Bild

Leather Repair Kit innehöll ett lim som härdar med värme, samt en Heavy Filler som fyller i skador/veck.
Dessa fungerade perfekt för ändamålet, men problemet var att Re-Colouring Balm endast kunde färga in läderytor som kunde suga åt sig av medlet...vilket inte var fallet efter användningen av limmet/fillern. Om lim och/eller Heavy Filler används så ska man använda en färg istället för Balm, men då blir allt också mer invecklat då man måste få till nyansen perfekt, vilket inte behövs med Balm.

Märket Furniture Clinic har en hel massa olika produkter, och jag tror att man skulle kunna få till det mesta genom att använda sig av rätt medel samt satsa tid. I mitt fall så fungerade Balm:en snudd på perfekt på alla andra säten i bilen...jag tror att varenda skavank är borta från dem, men förarstolen skulle som sagt behöva mer av en infärgning för att bli perfekt. Dock så blev resultatet betydligt bättre än hur det såg ut innan, och det best slitna partiet i ryggen är både helt och har stärkts upp för framtiden.

Resultatet efter behandlingen:
Bild
Bild
Bild
Bild
...de ytor som jag spacklade med Heavy Filler är de som syns då de inte kan färgas, dock är lädret hållbarare efter behandlingen så det kändes ändå värt att lägga på ett lager där det var mest slitet.

Om andan faller på så tänker jag nog köpa på mig ytterligare lädermedel för framtida bruk. Att få bort den "krackelerade" och spruckna ytan genom exempelvis Heavy Filler och sen gå på med en läderfärg i rätt nyans. Dock så kräver det också mer av en själv för spacklar man på för mycket så kan ytan bli för slät och steril, vilket inte heller är bra.


Nåja, jag gör en egen betygsbedömning av utfallet av förarstolen, och säger att jag gått från betyg 5 (på en 10-gradig skala) så hamnar resultatet nu på en 7:a.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 12:50

Tror knappt mina ögon. Visade tjejen och .. damn vad imponerade vi båda är. :) Verkligen snyggt jobbat! Och kul med din research att leta reda på och beställa så specifikt kem. .. inte bara gå in på närmaste mack och köpa nåt random liksom.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Manor » 03 aug 2019 14:08

MRisberg skrev:
03 aug 2019 12:50
Tror knappt mina ögon. Visade tjejen och .. damn vad imponerade vi båda är. :) Verkligen snyggt jobbat! Och kul med din research att leta reda på och beställa så specifikt kem. .. inte bara gå in på närmaste mack och köpa nåt random liksom.
Tackar :jeps, jag blev förvånad själv vad som kunde fixas så pass billigt och med inte så mycket tid nedlagt.
Motsvarande kan även rädda skinnmöbler i hemmet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av MRisberg » 03 aug 2019 14:38

Grymt!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av carina » 04 aug 2019 14:49

Hmmmm.... nu blev jag ju lite sugen att kasta mej över min förarstol som också är läder. Fast där har iofs sittdelen spruckit o sömmen.
Hade en plan häromdan att peta av den för att laga, färga in och sen sätta på igen... men 30 grader i solen tog ut sin rätt..

Riktigt trevligt resultat måste jag ju säga iallafall :jeps :best
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Manor » 04 aug 2019 20:40

carina skrev:
04 aug 2019 14:49
Hmmmm.... nu blev jag ju lite sugen att kasta mej över min förarstol som också är läder. Fast där har iofs sittdelen spruckit o sömmen.
Hade en plan häromdan att peta av den för att laga, färga in och sen sätta på igen... men 30 grader i solen tog ut sin rätt..

Riktigt trevligt resultat måste jag ju säga iallafall :jeps :best
I det kit som heter Leather Repair Kit så ingår bl.a lim och det som behövs för att laga hål/revor/sprickor och ska kunna användas med skinnet/lädret kvar på stolen. Inte så dyrt heller så gör ett försök och se hur det går :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av TonyM » 05 aug 2019 19:37

Grymt jobbat Manor!

Blev en stor skillnad från innan. Ska absolut lägga Furniture Clinic på minnet om man skulle stöta på dåligt läder.

Mjuknar lädret till också eller hur är känslan av det efteråt?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 20:17

TonyM skrev:
05 aug 2019 19:37
Grymt jobbat Manor!

Blev en stor skillnad från innan. Ska absolut lägga Furniture Clinic på minnet om man skulle stöta på dåligt läder.

Mjuknar lädret till också eller hur är känslan av det efteråt?
Inga negativa effekter alls vad jag noterat.

Det finns en massa medel för än det ena än det andra, och jag funderar på att komplettera med lite ytterligare medel för skinn/läder. Hyfsat lätt att komma igång, och det känns kul att få till ett riktigt ok resultat.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av TonyM » 05 aug 2019 20:36

Kanon.

Ja läder har ju varit lite att när det är utslitet eller skadat så har det varit kört. Men det kanske finns enklare och smidiga medel för skinn i hemmet som man inte riktigt har tänkt på.

Och ratten och soffan blev ju bra också. Har iofs ratten och växelspaksknoppen som är rätt slitna. Så får ta och kolla runt lite.

Tack för att du delade med dig av detta.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Norrhyttan » 14 aug 2019 13:31

Jag skulle nog behöva göra ett försök på fåtöljerna i min Town Car. Fy Sillmjölkar så de ser ut. För att inte tala om ratten, jag blir gråtfärdig varje gång jag ska åka någonstans. Dock har någon tomte färgat om ratten tidigare. Resultatet är väl "sådär" och nyansen helt fel. Frågan är om man kan gå på den igen eller om en ny vända bara ställer till det.

Nä, nu lägger jag mig i fosterställning ett tag.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Manor » 14 aug 2019 19:31

Norrhyttan skrev:
14 aug 2019 13:31
Jag skulle nog behöva göra ett försök på fåtöljerna i min Town Car. Fy Sillmjölkar så de ser ut. För att inte tala om ratten, jag blir gråtfärdig varje gång jag ska åka någonstans. Dock har någon tomte färgat om ratten tidigare. Resultatet är väl "sådär" och nyansen helt fel. Frågan är om man kan gå på den igen eller om en ny vända bara ställer till det.

Nä, nu lägger jag mig i fosterställning ett tag.
Jag är ju bara en glad amatör...men de "renoveringar" jag gjorde var riktigt lätta att få till gentemot mycket annat man försökt sig på. Medlen kostar en slant, men inte överdrivet mycket.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fixa till förarstolen i skinn

Inlägg av Norrhyttan » 16 aug 2019 10:22

Manor skrev:
14 aug 2019 19:31
Jag är ju bara en glad amatör...
Du är inte amatör. Dessutom är du utrustad med tålamod. ;)
Vad var det jag sa!

Skriv svar