Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fixar till skinnsoffan

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Fixar till skinnsoffan

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 16:03

Projektet är inte bilrelaterat, men materialet och de medel som används är samma-lika som de jag använde till bilen nyss.

Efter att ha renoverat ratt och förarstol så fick jag lite blodad tand.Den gamla slitna skinnsoffan som skulle stå i gillestugan fick sig nu en omgång.
Tanken var egentligen att åka iväg med den till återvinningen på fredag, då vi hyrt en skåpbil för sonens flytt...men nu efter en liten renovering så kanske den kan få vara kvar ett tag till :).

Skicket innan var väl inte så snyggt. Den senaste tiden så har den varit täckt med både pläd och kuddar, men nu j-klar ska här färgas.
Det jag använde mig av var ett renoveringskit innehållande lim och filler/spackel, samt det kit som användes för att renovera upp den svarta läderratten. Bägge dessa kit hade jag redan hemma, och det finns mycket medel kvar att använda sig av.

Utseendet innan:
Bild
...från lite håll så ser det väl hyggligt ut.

Kommer man lite närmare så ser man dock...:
Bild
Bild

...och på det mest slitna stället fanns även en reva/hål:
Bild

Ja, soffan har ju helt klart sett sina bästa år...men kanske kan man fixa till den en aning så att den kan få vara kvar ett tag till.

Först och främst dammsögs den rejält, både på och mellan dynorna. Steg två blev att torka av den ordentligt överallt, och här körde jag med en IPA för att även få bort fettfläckar. Steg tre blev att torka av de slitna ytorna med den rengöring som följde med renoveringspaketet. Detta rengöringsmedel luktar ammoniak, tycker jag.

Jag började med att laga hålet med lim och heavy filler. Jag slipade ytan lite lätt och testade därefter att gnugga in det första färglagret.
Bild

Tyvärr så upplevde jag att denna yta var för sliten för att bara färga in, så jag gick på med mer heavy filler där det såg som mest skadat ut:
Bild

Därefter så lade jag på 2-3 färglager. Det var svårare att få till ytan där man hade spacklat. Problemet är att ytan blir lite för slät/steril när skinnets naturliga yta försvinner. Det är en lärdom som man får ta med sig till nästa gång man gör något liknande. Jag tror att det finns renoveringskit som innehåller lite olika ytstrukturer som man pressar emot spacklet för att få en mer levande yta som bättre passar in. Helt bedrövligt blev det dock inte:
Bild

De mindre slitna ytorna färgade jag direkt. Det fungerade riktigt bra och matchade väl den tidigare färgen. Slutligen så lade jag på ett lager med ytskiktet i "satin" för hållbarhetens skull, och efter att det fått torka så gick jag över hela soffan med Chemical Guys Sprayable Leather. Den både rengör och reconditionerar skinnet och luktar skinn/läder. Lite glansig yta initialt men blir relativt omgående mattare.

Så här blev då resultatet slutligen. Inte perfekt, men betydligt bättre och roligare än tidigare...och den får stå kvar ett tag till i gillestugan :).
Bild
Bild
Bild
Bild
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Fixar till skinnsoffan

Inlägg av Norrhyttan » 05 aug 2019 17:10

Snyggt jobb!
Nu behöver du bara färga in den där bytta plankan i trallen...
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fixar till skinnsoffan

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 17:57

Norrhyttan skrev:
05 aug 2019 17:10
Snyggt jobb!
Nu behöver du bara färga in den där bytta plankan i trallen...
Du ser då allt :).
Alternativet är att byta ut alla gamla plankor mot nya :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Fixar till skinnsoffan

Inlägg av TonyM » 05 aug 2019 19:50

Wow vilken skillnad på före och innan!

Snyggt jobbat
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fixar till skinnsoffan

Inlägg av Manor » 05 aug 2019 20:12

TonyM skrev:
05 aug 2019 19:50
Wow vilken skillnad på före och innan!

Snyggt jobbat
Ja, jag håller med...och snabbt och lätt gick det också :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Fixar till skinnsoffan

Inlägg av korvis » 05 aug 2019 22:52

Imponerad! 👍

Skriv svar