Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nya bilen innan polering och skydd..

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nya bilen innan polering och skydd..

Inlägg av Funk » 01 mar 2020 14:42

Manor skrev:
01 mar 2020 14:20
Jag kör CQUK 3.0 på Suzukin två år nu i vår. Det verkar fortfarande ge bra skydd, och jag tänkte förlänga skyddet ytterligare något år med CarPro Essence Plus som jag testat vid några tillfällen tidigare. Skyddet blir inte lika bra, men betydligt bättre än att bara lägga på CarPro Reload är min uppfattning.
Jag är av samma uppfattning, men å ' andra sidan går det ju fort att lägga Reload då och då för att förlänga livet på CQUK, och gör man det så håller det längre. Fast är skyddet på uphällningen så kan man ju ta lite swirls med Essence Plus också.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Nya bilen innan polering och skydd..

Inlägg av sbfV70 » 04 mar 2020 10:21

Funk skrev:
01 mar 2020 12:53
CQUK 3.0 var lättare att torka av än den gamla varianten, även om skillnaden inte var jättestor. Hålbarhet på den gamla för mig var gott och väl två år, så det har väl förhoppningsvis denna också.

Lite tråkigt är silver lack egentligen, det spelar liksom ingen roll om den är tokblank, det syns ändå aldrig som på svart, rött eller mörkblått.. men det ser å' andra sidan fräscht ut även om det inte är helt rent..

/Thomas
En hållbarhet på två år? :o

För att få sådan hållbarhet, hur gör du med avfettningen vintertid?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nya bilen innan polering och skydd..

Inlägg av Funk » 04 mar 2020 15:34

Alkalie varje gång, men sällan kallavfettning. Jag tror mer på att göra storstädning på våren..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Nya bilen innan polering och skydd..

Inlägg av sbfV70 » 05 mar 2020 11:41

Funk skrev:
04 mar 2020 15:34
Alkalie varje gång, men sällan kallavfettning. Jag tror mer på att göra storstädning på våren..

/Thomas
Och då, utifrån ditt svar i den andra tråden, kör du i första hand BBV Prewash som alkalie?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nya bilen innan polering och skydd..

Inlägg av Funk » 05 mar 2020 12:47

Det varierar lite, på i tvätthallen på jobbet har vi ingen skumlans så där blir det en vanlig alkalie ( Smartab Truckwash eller XL4).

Förra bilen hade jag i 30 månader med CQUK version 1 och med lite omvårdnad höll den och pärlade fint hela tiden..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nya bilen innan polering och skydd..

Inlägg av Manor » 05 mar 2020 21:30

sbfV70 skrev:
04 mar 2020 10:21

För att få sådan hållbarhet, hur gör du med avfettningen vintertid?
Jag får också ut lång hållbarhet.
Jag använder en medelmild blandning av BBV:s P27 som jag tycker är perfekt.
Kallavfettning används endast vid vårtvätten.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar