Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dr ColorChip och Chipex test.

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Fiskepojken » 22 apr 2012 15:58

Är det någon som inte fått allt dom beställt från chipex?jag beställde därifrån och beställde extra borstar men när jag öppnade paketet som kom härom dagen så fattades det lite borstar. Jag har dragit iväg ett mejl till dom igår kväll och det borde man väl kunna få svar i veckan hoppas jag. Är lite nyfiken på hur det blir på en svart volvo.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?sodb0x
Skicka från Grodan Boll via Tapatalk
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 08 maj 2012 12:47

Abyss skrev:Ett litet tips om ni funderar på att köpa från Chipex.
Det finns en Voucher Code (Rabatt kod) som ger 15% på varorna (inte frakten, fortfarande £9,95) och det är BMW11
Igår gjorde jag slag i saken och beställde medel från Chipex via den svenska sidan.
Jag hittade märke, modell men inte färgen på deras beställningssida, men då var det bara att ange den treställiga färgkoden som jag hade.

Jag missade att beställa mer "blender", men fick med 100 extra penslar som man säkert kan ha glädje av någon gång ;).

Jag googlade runt lite och hittade rabattkoden "Holiday" som gav 25% rabatt på varorna. Jag hittade koden på ett Subaruforum, så det tog inte emot att ange den :).

Leveransen ska göras inom 4-7 dagar, och jag ser fram emot att testa detta.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 08 maj 2012 12:54

Fiskepojken skrev:Är det någon som inte fått allt dom beställt från chipex?jag beställde därifrån och beställde extra borstar men när jag öppnade paketet som kom härom dagen så fattades det lite borstar. Jag har dragit iväg ett mejl till dom igår kväll och det borde man väl kunna få svar i veckan hoppas jag. Är lite nyfiken på hur det blir på en svart volvo.
Fick du tag på dina saknade borstar?
Har du hunnit testa medlet, och vad är i så fall ditt betyg?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

Sv: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Fiskepojken » 08 maj 2012 16:22

Har fått allt nu. Det var inga problem få allt men har inte haft tid och prova det ännu. Har bara kallgarage och vädret ute har inte varit så lovande ännu.

Sent from a Galaxy far,far away
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

ante89
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 okt 2011 15:53
Ort: Klippan/skåne
Kontakt:

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av ante89 » 13 maj 2012 23:03

Vilken tycker ni funka bäst? eller dem är mer eller mindre identiska med varandra?

Prisvärdast?
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

ante89
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 okt 2011 15:53
Ort: Klippan/skåne
Kontakt:

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av ante89 » 14 maj 2012 23:50

ingen? :O
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Crille » 15 maj 2012 07:47

Har för mig att det skrivits i tråden att allt är lika.. Köp chipex satsen den är billigare.

Du kommer bli nöjd vilken repsats du än väljer.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Fiskepojken » 15 maj 2012 10:16

HAr fortfarande vädret emot mig..blåser och är kallt...
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 15 maj 2012 20:40

Manor skrev: Leveransen ska göras inom 4-7 dagar, och jag ser fram emot att testa detta.
Hoppas att det dyker upp imorgon...
Enligt mail så skickas paketet den 9/5.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 16 maj 2012 18:20

Manor skrev:
Manor skrev: Leveransen ska göras inom 4-7 dagar, och jag ser fram emot att testa detta.
Hoppas att det dyker upp imorgon...
Enligt mail så skickas paketet den 9/5.
Japp, idag låg paketet i brevlådan.
Det skickades alltså inte som ett rekommenderat brev som skulle hämtas ut med avi.

Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att testa direkt.
Jag körde på tre mindre och ett större stenskott på huven, samt ett litet stenskott på en bakdörr.
Vilken höjdarprodukt. Perfekta små "penslar" (jag köpte 100 extra) och färgen var i en helt perfekt nyans :).
Lätt att fylla i stenskotten, torkade snabbt och därefter på med "tvättmedlet" som tar bort det som kommit utanför. Suveränt, detta rekommenderas starkt...och färgen kommer att räcka till 1000-tals stenskott så länge som den inte torkar i flaskan.

Resultatet för de mindre stenskotten blev i det närmaste perfekt. Visst ser man lagningen på nära håll, men absolut inget man grubblar över. Det större stenskottet som kanske var på 1-1,5 mm var dock lite svårare. Jag försökte att bygga upp färglagret genom att gå på flera gånger efter varandra, men om inte färgen får härda mellan lagren så slutade det med att man torkade bort allt med "tvättmedlet". Lösningen är nog att köra flera lager, men låta det härda ett tag (några timmar eller en dag). Det blir ju ändå snyggare än innan redan efter ett lager, och kanske kan man få det nästan osynligt om man har bättre tålamod..

Jag har aldrig lyckats så bra med en stenskottslagning som jag gjorde med det första försöket med Chipex.
Den enda nackdelen som jag ser är ett relativt högt pris, men med rabatten (via rabattkoden Holiday) så hamnade jag på drygt 500:- med frakt...inte så blodigt ändå. Vill man få bilen fin...så får plånboken lida pin :D.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

ante89
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 okt 2011 15:53
Ort: Klippan/skåne
Kontakt:

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av ante89 » 16 maj 2012 18:48

Låter ju helt utmärkt Manor! =)

Du har inga före och efter bilder? Sådant är alltid kul att kika på!

Blir nog till att beställa en flaska.. Hade en jädra lastbil framför mg i vintras som där glatt flög en stor jävla sten ifrån och träffade taket som tur va.. så där blev två jack som får fixas till.. sen finns det ett märke efter en kollision med en fasan som tycker det var kul att pryda min framlykta/huv xD som sagt inga stora skador men kan man fixa till det är det ju kalas bra! =)
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 16 maj 2012 18:54

ante89 skrev:Låter ju helt utmärkt Manor! =)

Du har inga före och efter bilder? Sådant är alltid kul att kika på!

Blir nog till att beställa en flaska.. Hade en jädra lastbil framför mg i vintras som där glatt flög en stor jävla sten ifrån och träffade taket som tur va.. så där blev två jack som får fixas till.. sen finns det ett märke efter en kollision med en fasan som tycker det var kul att pryda min framlykta/huv xD som sagt inga stora skador men kan man fixa till det är det ju kalas bra! =)
Tyvärr inte, men det finns ju "bildbevis" högre upp i tråden :).
Färg, "pensel" och tekniken för att få detta snyggt fungerade kalasbra.
Större skador (fasanskadan) är nog kanske mer tveksamt, där kanske det behövs spayburk...men för mindre skador är det i det närmaste perfekt.

Jag tror också att det kommer att gå bättre och bättre efter några försök :).
En vacker och solig dag ska jag ställa mig under carporten och gå över hela bilen.
Jag har inte så många skador, men det finns ändå en del i nederkant av dörrarna t.ex.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av WaxDog » 16 maj 2012 19:46

Du kommer bli bättre och bättre när man väl fått in snitsen.
Har gjort ganska många stenskott nu och man gör det smidigare och snyggare nu mot i början.
Håller med dig Manor, det är en riktigt bra produkt som funkar. :nicka
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

ante89
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 okt 2011 15:53
Ort: Klippan/skåne
Kontakt:

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av ante89 » 16 maj 2012 19:53

Okej, jadå har kollat in dem =)

Fasan skadan är inte stor.. det var lyktan som tog mer eller mindre hela smällen (kosta mig en ny lykta, men gick på försäkringen) :O Men när den skulle vidar från lyktan så blev det nog en rull över huven också, så där är något litet "riv" märke som jag iaf tror kommer från fasanen men kan ju vara ett stenskott också men inget jag mins från innan olyckan :P

Man lär sig hela tiden! =)
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 16 maj 2012 20:01

WaxDog skrev:Du kommer bli bättre och bättre när man väl fått in snitsen.
Har gjort ganska många stenskott nu och man gör det smidigare och snyggare nu mot i början.
Håller med dig Manor, det är en riktigt bra produkt som funkar. :nicka
Lyckas du fylla upp hela skadan nu så att den i princip blir helt osynlig?
Det skulle vara det ultimata :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Rednales » 16 maj 2012 20:05

Borde nog också slå till, huven ser ut som en skiva prickekorv. Ser än värre ut nu med vaxrester i varje hål...
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 17 maj 2012 10:43

WaxDog skrev:Drog iväg ett mail till Chipex om hur man ska få dom större stenskotten fyllda bättre.
Fick svar direkt!

To handle deep stone chips a good way to do it is to put a large blob of paint on the car and then let it dry for around twenty minutes. It does not matter if you leave it longer however it is important not use the blending solution until the chip is completely dry as the paint inside the blob could still be wet which would cause the paint to wash out
WaxDog, testade du denna teknik någon gång? Om JA fungerade det?
Kan "blending solution" fortfarande användas, trots att man väntar så länge på att färgen ska torka?

Jag är sugen att gå igenom alla stenskott som jag kan hitta nu...men tyvärr så är det nog lite för fuktigt ute nu efter nattens regn.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av WaxDog » 17 maj 2012 11:55

Jadå, det var jag tvungen till eftersom jag hade mer stenskott än färg på vissa ställen.
Det var inga konstigheter. Man får lära sig hur fort färgen torkar så ma börjar med blendingvätskan i rätt tid. Bara att testa för man kan ju inte göra fel... :jeps
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 17 maj 2012 14:53

Jag gjorde ett försök att lägga i stenskotten utan att smeta ut färgen med tummen efteråt, och så avvaktade jag cirka 20 minuter. Det kändes som om detta underlättade lagningen för lite större stenskott, men de mindre blev lite jobbigare då man var tvungen att gnugga mer med "blending solution". Hur som helst så är det markant mycket bättre och jag är mer än nöjd.

Övning ger träning ;), så det blir några fler försök för att successivt bli bättre och bättre.

Något som jag gjorde nu var att enbart ha lite färg i korken så att flaskan kunde stå skyddad under tiden. Färgen torkar dock snabbt så man kan bara fylla i några stenskott...därefter på med korken igen och skaka runt färgen...och av med korken för att ta några ytterligare stenskott.

Jag är väldigt imponerad av färgmatchningen då detta inte direkt brukar vara fallet med lackstift.
När man fyller i lite för mycket så blir det en mörkare nyans, men när man torkar med "blending solution" så ser man att "fläcken" ljusnar i samband med att färglagret blir tunnare. Nu är det svårt att ens se vissa stenskott från någon decimeters håll. Världsklass :best. Jag är så j-kla nöjd med detta. Tack Chrille och WaxDog för er testtråd :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av WaxDog » 17 maj 2012 15:52

Kul Manor, och ändå så står det att silver är svåraste färgen att få till perfekta lagningar med...så lyckas du med silver så är det ett bra betyg.
Jag körde svart metallic med blå metallic-flingor i (Night hawk Black) och det blir kanonbra. Skillnaden mot penselmålningarna som tidigare ägaren gjort är som natt och dag... :brumm
Jag kan bara hålla med dig, världsklass :best
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Skriv svar