Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dr ColorChip och Chipex test.

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
R.A
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 25 sep 2011 02:30
Ort: N 59° 34.139', E 17° 31.777'

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av R.A » 13 jun 2012 21:38

Det har du rätt i Manor, lär inte bli sämre iallafall... Planerat en polering i helgen, så blir väl att lägga ett vax istället för mer långvarigt skydd , för att lätt få bort det igen och eventuellt beställa chipex. Eller så får bara huven vax och resten av bilen långvarigt skydd. Jaja vandrade iväg lite nu. Hur som helst tack för svaret.
Senast redigerad av 4 R.A, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
frenor
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 jun 2012 12:52

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av frenor » 27 jun 2012 19:53

Hej på er!

Läste denna tråden och beställde Chipex från UK (innan jag såg att det fanns en svensk hemsida som var billigare). Fick paketet idag och rusade ut i garaget och testade.

Var väl precis som nån sa här i tråden, de lovar ju inte att det skall fylla upp stenskotten, men det färgar ju i alla fall i dem så lite hoppas jag det skyddar i alla fall, men sådär enormt imponerad blev jag inte direkt.

Tror jag låter Z fylla i stenkotten med orginalstiftet när han skall rekonda bilen i augusti så det blir ordentligt gjort. :)
Senast redigerad av 4 frenor, redigerad totalt 14 gång.
Mercedes-Benz E220 Avantgarde -2011
Porsche Boxster -2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 27 jun 2012 22:06

frenor skrev:Hej på er!

Läste denna tråden och beställde Chipex från UK (innan jag såg att det fanns en svensk hemsida som var billigare). Fick paketet idag och rusade ut i garaget och testade.

Var väl precis som nån sa här i tråden, de lovar ju inte att det skall fylla upp stenskotten, men det färgar ju i alla fall i dem så lite hoppas jag det skyddar i alla fall, men sådär enormt imponerad blev jag inte direkt.

Tror jag låter Z fylla i stenkotten med orginalstiftet när han skall rekonda bilen i augusti så det blir ordentligt gjort. :)
Det är inte alls min erfarenhet.
Lätt att pensla i stenskotten, bra färgmatchning, lätt att få bort det överflödiga.

Det finns inget som hindrar att du använder Chipex som vilket lackstift som helst, man behöver ju inte eftertorka med steg 2 vätskan...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
frenor
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 jun 2012 12:52

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av frenor » 27 jun 2012 23:50

Manor skrev:
Det finns inget som hindrar att du använder Chipex som vilket lackstift som helst, man behöver ju inte eftertorka med steg 2 vätskan...
Åhjo, om jag står och slafsar så... :lol:

Seriöst så är det säkerligen så att det är min ovana vid lackfix som sätter gränserna och inte Chipex som produkt.
Senast redigerad av 4 frenor, redigerad totalt 14 gång.
Mercedes-Benz E220 Avantgarde -2011
Porsche Boxster -2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 28 jun 2012 06:36

frenor skrev:
Manor skrev:
Det finns inget som hindrar att du använder Chipex som vilket lackstift som helst, man behöver ju inte eftertorka med steg 2 vätskan...
Åhjo, om jag står och slafsar så... :lol:

Seriöst så är det säkerligen så att det är min ovana vid lackfix som sätter gränserna och inte Chipex som produkt.
Men det är ju det som är den stora fördelen med Chipex som jag ser det...att man som en simpel amatör kan få ett helt ok resultat utan att bilen ser ut att ha fått mässlingen. Att man sen inte heller är tvungen att vänta x antal dagar för att avsluta jobbet med en våtslipning är inte heller så dumt ;).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Abyss » 28 jun 2012 17:00

Måste också hålla med lite att det kan vara lite svårt för mig som amatör att få till det fint.

Är det din bil på avataren frenor? Har själv en silver Merca och det skall tydligen vara lite svårt att få osynliga lagningar på just silver... varför vet jag inte.

Sedan så tyckte jag första gången jag provade att det var så jäkla svårt att få till. Det visade sig att min färg antaligen legat länge så den att skiktat sig och själva metallicken blivit som en klump och väldigt svår att få att blanda sig igen.

Efter att jag upptäckt detta så blev det betydligt bättre. Det är ju en metallstav inne i burken som skall blanda färgen och snurra fritt... det gjorde den INTE på min burk kan jag säga...

Vilket nu påminner mig att jag måste ta tag i min bil och verkligen göra ett seriöst försök att fixa till alla stenskott i lacken :nicka

Fortsätt att försöka för det verkar vara en väldigt bra produkt. Där jag fixat till min lack så sitter det kvar och jag har tvättat med starka avfettningar nu i vinter...
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
frenor
Ny Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 jun 2012 12:52

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av frenor » 28 jun 2012 17:56

Abyss skrev:
Är det din bil på avataren frenor?
Japp, det är det. Jo jag har också läst detta med silver, samtidigt som det verkar vara en tacksam färg att polera. När det gäller bilvård trodde jag att jag visste i alla fall lite, men det var innan jag hittade detta forum och alla experter. :jeps Bara att läsa och lära sig!

Har bokat in bilen till Kenneth på Z-rekond i augusti, skall bli intressant att se hur bilen blir efter en riktig genomkörare!
Senast redigerad av 4 frenor, redigerad totalt 14 gång.
Mercedes-Benz E220 Avantgarde -2011
Porsche Boxster -2013

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Fiskepojken » 06 jul 2012 03:47

Manor skrev:
Fiskepojken skrev:Är det någon som inte fått allt dom beställt från chipex?jag beställde därifrån och beställde extra borstar men när jag öppnade paketet som kom härom dagen så fattades det lite borstar. Jag har dragit iväg ett mejl till dom igår kväll och det borde man väl kunna få svar i veckan hoppas jag. Är lite nyfiken på hur det blir på en svart volvo.
Fick du tag på dina saknade borstar?
Har du hunnit testa medlet, och vad är i så fall ditt betyg?
Har testat det nu och ser ytan på håll så ser det kanon ut men på närmare håll tyckte jag att det såg så där ut...men har bara provat en liten yta och jag lär prova lite mer innan man dömer ut något..klart bättre än Volvos egna flarror var det iallafall.


Skicka från Grodan Boll via Tapatalk
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Grief » 06 jul 2012 14:35

Har köpt ett set till Mazdan i signaturen. Blir intressant att se hur den gör sig på en 29-årig lack.

Lägger upp bilder när jag satt igång :)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

fisse
Ny Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jun 2012 17:18
Ort: Lund

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av fisse » 06 jul 2012 15:44

Grief skrev:Har köpt ett set till Mazdan i signaturen. Blir intressant att se hur den gör sig på en 29-årig lack.

Lägger upp bilder när jag satt igång :)
Den verkar vara i bra skick! Jag har haft en exakt likadan bil :) Det var min första bil jag köpte efter man tagit körkort. Trodde inte dom modellerna fanns längre... rosten är våldsam mot dessa tyvärr! Kul o se en så välvårdad bil som du har! Ska bli kul o se hur ditt resultat blir med färgen :)
Senast redigerad av 4 fisse, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Grief » 06 jul 2012 15:50

fisse skrev:
Grief skrev:Har köpt ett set till Mazdan i signaturen. Blir intressant att se hur den gör sig på en 29-årig lack.

Lägger upp bilder när jag satt igång :)
Den verkar vara i bra skick! Jag har haft en exakt likadan bil :) Det var min första bil jag köpte efter man tagit körkort. Trodde inte dom modellerna fanns längre... rosten är våldsam mot dessa tyvärr! Kul o se en så välvårdad bil som du har! Ska bli kul o se hur ditt resultat blir med färgen :)
Jag är tredje brukaren på den, en dam köpte den ny i Falköping -83 och sålde den till vaktmästaren på hemmet hon hamnade på hösten 2008. Han körde 300 mil med den under de 5 månaderna han ägde den. Sedan tidiga 2009 är den i min ägo. Strax över 7000 mil och absolut rostfri. Tanten har servat den 1 gång per år och Tectyl-behandlat den så det är rostskyddsmedel i varenda vrå :)

Har en till, som är i nästan lika bra skick.

Underbara bilar. Mekaniskt fulländade om jag får säga :)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

fisse
Ny Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jun 2012 17:18
Ort: Lund

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av fisse » 06 jul 2012 17:28

Det är sådana bilar man ska köpa! :) jag tyckte väldigt mycket om den bilen, skön o köra samt ganska lättservad. Hade kunnat tänka mig en sådan igen om man hade hittat en fin, perfekt som en extra bil. Lycka till med den! :)
Senast redigerad av 4 fisse, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Grief » 06 jul 2012 20:33

Manor skrev:
Grief skrev:Jag beställde till min veteran-Mazdarati i signaturen, får se hur väl det passar :)
Jag tror att du ska bli lika nöjd som jag blev :).
Blev det beställning av lite extra penslar etc?

Fungerade rabattkoden Holiday fortfarande?
Missade ditt svar, ledsen för det.
Jag körde med koden "SALE" och fick 25% på det. Betalade 407 kr totalt.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Manor » 06 jul 2012 20:43

Grief skrev:
Manor skrev:
Grief skrev:Jag beställde till min veteran-Mazdarati i signaturen, får se hur väl det passar :)
Jag tror att du ska bli lika nöjd som jag blev :).
Blev det beställning av lite extra penslar etc?

Fungerade rabattkoden Holiday fortfarande?
Missade ditt svar, ledsen för det.
Jag körde med koden "SALE" och fick 25% på det. Betalade 407 kr totalt.
Perfekt :jeps.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
08Jocke
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jul 2012 16:53
Ort: Stockholm

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av 08Jocke » 07 jul 2012 07:27

Grief skrev: Missade ditt svar, ledsen för det.
Jag körde med koden "SALE" och fick 25% på det. Betalade 407 kr totalt.
Man tackar man tackar, ska bli till att testa denna produkt!
Det vart 437:- för mig med koden, kanske min färg är dyrare?
Senast redigerad av 4 08Jocke, redigerad totalt 14 gång.
Hellre Nürburgring än vigselring..
http://www.garaget.org/?car=324381

Tobbelibobbe
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 maj 2012 21:16

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Tobbelibobbe » 08 jul 2012 11:50

I inlägget där Chipex recenserades, nämndes thinnertorkning. Hur har ni andra rengjort innan Chipex?

Min bil fick senast ett vaxlager i påskas. Behövs någon annan förbehandling än tvätt? (har tillgång till HD-Grön och Cellulosaförtunning som väl är det närmaste thinner som säljs numera).
Senast redigerad av 4 Tobbelibobbe, redigerad totalt 14 gång.

ante89
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 okt 2011 15:53
Ort: Klippan/skåne
Kontakt:

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av ante89 » 08 jul 2012 18:21

Letade efter min färgkod till bilen.. Enligt chipex ska koden stå på trösklen vid bakdörren.. men inte det så enligt handboken står det i motorrummet.. Men är osäker på vilken det ska vara.. vill ju inte direkt få hem fel färg! :P

Är en silvrig volvo xc70, 05a

Bild
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av WaxDog » 08 jul 2012 18:57

Gjorde en snabbkoll på http://www.chipex.se och fick fram detta, så det verkar stämma med siffrorna i högra kolumnen på din skylt (426-26)

Fabrikat: VOLVO
Modell: XC70
Färg/År:
MYSTIC SILVER(97+)

Din OEM Färgkod är: 426
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

ante89
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 19 okt 2011 15:53
Ort: Klippan/skåne
Kontakt:

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av ante89 » 09 jul 2012 20:42

Aha okej.. Testade med dem andra gråa nyanserna som var nyare trodde inte det var så "gammal" lack.. xD får hoppas det stämmer ;)
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Blister40
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 dec 2011 21:29

Re: Dr ColorChip och Chipex test.

Inlägg av Blister40 » 24 jul 2012 23:39

Blev sugen att själv beställa Chipex när jag läste tråden. Körde rekond på bilen i förrgår. Hd grön, högtrycksspolning, Mekonomens carshampoo (Har en stor flaska som vägrar ta slut he he), Super Resin polish, Extra gloss protection. Körde allt för hand, blev rätt fint faktiskt. Första gången jag provade Autoglym kombon. Rekommenderas om man som jag inte har polermaskin.

Dock så märkte jag att jag fått några stenskott på huven därav tanken med Chipex. Är det nån som vet om kampanjkoden SALE funkar fortfarande? :)
Senast redigerad av 4 Blister40, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar