Manor skrev: ↑25 apr 2021 10:46
Jag är inget proffs men har använt Chipex på mina tre senaste bilar, och resultatet har blivit betydligt bättre än med ett traditionellt lackstift.
Jag brukar använda lösningsmedlet (blending solution kanske det kallas) som ett sista rengöringssteg i stenskottet. Djupare stenskott går att bygga upp i steg, men "blending solution" använder jag bara för att ta bort färg som hamnat utanför och inte efter varje lager. Bäst resultat har jag fått när jag låtit lagren härda lite längre tid och inte stressa på.
Som sagt, jag är långt ifrån expert på detta...men resultatet med Chipex har varit helt ok.
Något som kanske skulle kunna underlätta djupare stenskottslagningen är en sådan här:
https://www.autodude.se/sv/produkt/lac ... pen_medium
...inget jag testat själv, men ser smidig ut.
Även om det kanske inte verkar så med tanke på tystnaden men tack och bock för svar!
Nu har jag inte haft möjlighet att ge mig på detta på allvar p.g.a. det blev lite andra planer. Vardagsbekymmer som ställer till det. Men jag kunde inte hålla mig och testade på två stenskott under huven, eller rättare sagt lackskador. Fick av praktiska skäl däremot använda vatten med lite diskmedel och gnugga som För hundra gubbar med en liten mjuk borste, skölja ordentligt och så torkade jag med kemiskt ren bensin som jag hade hemma.
På en pytteliten och grund skada som inte syns på långt håll duttade jag bara superförsiktigt med medföljande pensel och lät torka i 5 minuter innan jag tog en slags dammfri kompress som jag har liggandes med några droppar blending solution och bara drog över 3-4 gånger med ett lätt tryck. Även om det nästan kändes fånigt på en sån liten yta så avslutade jag med polishen. Resultatet blev ruskigt bra. Var tvungen att låna grannens systemkamera och granska bilden noggrant för att kunna se att det är en lagning.
På den andra skadan som var ca. 2 mm och lite djupare så fick jag kämpa desto mer, men detta p.g.a. egen klantighet. Trots att jag hade läst instruktionen noggrant och plöjt denna tråden missade jag att smeta ut färgen med fingret så när jag efter en lite längre stund (ca. 20 min) kommer tillbaka är det som en hög färgdroppe. Med blending solution hände det förstås ingenting mer än att den tunna färgen i ytterkanten på den oskadade lacken försvann. Inte heller Chipex polish med lite tryck rådde på skiten. För hundra gubbar För hundra gubbar För hundra gubbar liksom, då kommer brorsan på att dom har ett gammalt trött multiverktyg (dremelkopia) och i lådan fanns både slipstift och polerstift. Eftersom det var högst oklart hur fina slipstiften var så var jag försiktig och valde polerstift och nån rubbing som fanns i garaget. Och med detta så gick det förvånansvärt smidigt att rätta till mitt misstag. Visst måste man vara rätt försiktig så att man inte sabbar den oskadade lacken men Sillmjölkar vad trevliga och användbara dom små dremel-kusinerna är. En sån hamnar definitivt på villhöver-listan
Efter att ha "räddat" mitt misstag så körde jag två rundor till med färg och blending solution och till slut polishen. Eftersom jag hade fått blodad tand så använda jag dremel'n till polishen och det var riktigt smidigt faktiskt.
Resultatet blev mycket bra, på nära håll så syns det att det är en lagning men på en meters avstånd så måste man anstränga sig för att upptäcka lagningen. Slutresultatet är aningens mörkare än bilens silvermetallic och jag inbillar mig att det skulle kunna bli ännu bättre och kanske få lagningen att ljusna lite genom att dutta på klarlack. Kanske testar det nån gång när jag har tid över, det är ju ändå riskfritt under huven.
Nu kommer jag förstås akta mig för att göra samma misstag igen men skönt att veta att misstag liknande mitt går att rädda rel. lätt.
Manor skrev:Välkommen till forumet glömde jag skriva...och kanske du skulle kolla runt lite på tips & trix så kanske du inte ens vill lämna in bilen till "rekondgubben"
. Tvätt, rengöring, polering, lackskydd är ett riktigt belönande jobb, och har man inte krav på "absolut repfritt" så är det något de flesta kan greja själva (om intresse finns).
Tack och bock!
Nja, jag är för det första förbannat bekväm på gränsen till lat och för det andra har jag inte riktigt dom praktiska förutsättningarna med bra ställe att vara på, absolut noll och ingen plats för att förvara ytterligare prylar etc. Det är f*n knökfullt överallt som det är. Men en liten Dremel ska jag nog kunna klämma in nånstans
Å andra sidan så har jag nästan blivit manisk och om jag får säga det själv jävligt vass när det gäller vård av snowboarden. Efter avslutad säsong blir det tvåstegsrengöring av belaget, ett lite mjukare vax läggs på som jag låter bli att sickla och sen när brädan åker fram inför säsongen sicklas den, vaxas med ett lager hårdare vax, sicklas igen förstås och avslutar med att borsta fram en sjukt bra finish och lika sjukt bra glid. Kanterna kontrolleras slutligen och slipas vid behov. Sen läggs ett nytt andralager hårt vax i regel ett par-tre gånger under säsong. Förutom vallajärn och proffsvax så görs allt detta med helt vanlig och ospännande utrustning från Bauhaus. T.ex. ersätter en fin stålborste och några skurblock i varierande grovlek för några tior för ändamålet speciella hokuspokus-borstar gjorda av halaslaktat sydmongoliskt cederträ och borst från lankesiska harmynta fjällko-gibbon hybrider som kostar en tusenlapp stycket. Ja, det märks ju att jag är besatt
Apropå rekondgubben så är det en trist historia. Hade bilen inlämnad i helgen och medans dom faktiskt uträttade mirakel med lacken genom att lyckas trolla bort en repa som ett par andra rekondare sagt skulle kräva omlackering så slarvade dom något så infernaliskt med nästan allt annat. Men det tror jag faktiskt hamnar i en annan tråd snart