Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Suzuki Swift

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 03 aug 2021 19:11

Det blev lite pyssel med Suzukin igen.
Jag brukar plocka bort de främre bromsbeläggen och göra rent och smörja upp en aning.
Om det behövs vet jag väl inte, men det är relativt lätt och det brukar alltid vara något belägg som känns att sitta fast lite värre än de andra.

Därtill så gjordes de främre hjulhusen rena och behandlades med Chemical Guys Barebones:
https://www.chemicalguys.com/barebones- ... spray.html
...något som jag kört med tidigare och håller hjulhusen snygga ett litet tag i varje fall.

Innan tvätt:
Bild

...och efter tvätt samt Barebones:
Bild

Detta är alltså bakom hjulet. Aningen bättre efter alkalisk avfettning, schampo samt borste och avspolning. Man skulle såklart kunna gå på hårdare, men den viktigaste delen rent utseendemässigt är såklart innerskärmarna i plast som är det som syns mest och de blir mer eller mindre helt blanksvarta.

Detta foto är taget direkt efter Barebone sprejats på.
Bild

Det är då mörklila, luktar körsbär...ganska kladdigt...men ger sen en mörk (svart) torrare yta. Man kan/ska eftertorka med en mikrofiberduk, men jag lät denna gång det droppa och torka ett dygn.

Det ser väldigt bra ut ett tag åtminstone, men är väl en av de onödigare produkterna man har köpt ;)...men alltid kul att testa.


Jag passade även på att tvätta av insidan av framhjulen.
Fälgarna behandlades inför denna säsong med GTechniq C5 Wheel Armour och det var stor skillnad att göra rent dem.
Lite alkalisk avfettning och vatten räckte långt :jeps.

Innan:
Bild

...och efter:
Bild


Därtill tvätt, behandling av däcken (CarPro PERL 1:1 blandning)...samt torkade invändigt med Ultima Interior Shampoo Gel och därefter Ultima Interior Guard Plus. Dessa medel har nu några år på nacken men är lite av en favorit sett till inredningsytor.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 04 aug 2021 13:27

Det ser riktigt bra ut :jeps

Tänk om alla hade varit så noga med sin bil som du. :brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 04 aug 2021 15:00

popp skrev:
04 aug 2021 13:27
Det ser riktigt bra ut :jeps

Tänk om alla hade varit så noga med sin bil som du. :brumm
Tackar :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 04 aug 2021 15:03

Kompletterar med en bild på innerskärmen när den torkat klart:
Bild

Det ser riktigt prydligt ut på håll, och betydligt roligare än de bakre skärmarna...tyvärr räckte inte Barebone till dem.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Alf A Romeo » 04 aug 2021 15:54

Sveriges mest välskötta Suzuki! Dessutom är den där blåa färgen väldigt snygg.

Min erfarenhet av blåa bilar, haft fyra - fem stycken, är att fåglarna ofta använder dom som toalett.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 04 aug 2021 23:54

Alf A Romeo skrev:
04 aug 2021 15:54
Sveriges mest välskötta Suzuki! Dessutom är den där blåa färgen väldigt snygg.

Min erfarenhet av blåa bilar, haft fyra - fem stycken, är att fåglarna ofta använder dom som toalett.
Stort tack.
Jag har faktiskt klarat mig ifrån skitande fåglar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2022 17:01

Då har 2022 års fixande med Suzukin avslutats.
Den är nu 8 år gammal (om någon månad) och har gått knappa 7600 mil.
Inköpt som andra bil i familjen, men är sedan något år vår enda bil i samband med Covid-19 och hemarbete.

Det blev en rejäl avtvättning med de medel som brukar användas (BBV P27, CarPro TarX, CarPro IronX samt CarPro Reset schampo). Ingen lera användes då lacken kändes helt ok efter ovanstående rengöring.

Poleringen gjordes med roterande Flex PE14-2, CarPro Gloss Pad samt CarPro Essence Plus som inte är ett polermedel i sig utan mer rengörande samt ger ett visst tillägg av lackskydd. Det kan med fördel användas för att återuppliva exempelvis en tidigare CQuartz behandling, men i mitt fall mer för rengöring, glans och en bas som jag därefter behandlade med CarPro Gliss.

Detta var den andra gången jag använde CarPro Gliss. Fördelen gentemot CQuartz är att det är lättare att lägga, ger en enormt hydrofobisk yta men framförallt ger en i mina ögon galen glans som inget annat hittills har matchat. Nackdelen är att hållbarheten är sisådär och att priset i stort matchar CQuartz som är ett mycket bättre (hållbarare) lackskydd.

Suzukin är i ett väldigt bra skick och har inte krävt något annat är den årlig servicen. Värmen i framstolarna byttes i samband med en tidig service då dessa skulle bytas ut pga något bekymmer som Suzuki uppmärksammat, men inget problem som vi noterat. Det finns några stenskott som fyllts i efter dessa 8 år (tyvärr en ganska tunn och mjuk lack), och en pytteliten buckla (dörruppslag) i en bakre skärmkant, men i övrigt känns den i nyskick.

Den har givits en komplett rostskyddsbehandling sedan ny med återbesök var 18 månad. Dock ett visst uppehåll dessa Covid år, men fick nyss en ny komplett (mellanbehandling) så den är även helt rostfri, vilket kanske inte alltid är fallet med japanska bilar efter 8 år.

Här kommer några bilder på slutresultatet...väldigt blankt blev det :jeps:
Bild
Bild
Bild
Bild
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Suzuki Swift

Inlägg av vaxfrasse » 29 jul 2022 20:27

Kul med människor som vårdar sin bil :jeps

Riktigt fint jobb och väldigt snygg färg!! :best

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 29 jul 2022 23:40

vaxfrasse skrev:
29 jul 2022 20:27
Kul med människor som vårdar sin bil :jeps

Riktigt fint jobb och väldigt snygg färg!! :best
Tack Vaxfrasse :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 30 jul 2022 14:11

Den ser fanatiskt fin ut efter alla år måste jag säga. :best

Den första bilden ser helt magiskt ut,så sjukt blank :o

Kul att du sköter den så bra efter alla år :D

Bra jobbat. :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 30 jul 2022 14:58

popp skrev:
30 jul 2022 14:11
Den ser fanatiskt fin ut efter alla år måste jag säga. :best

Den första bilden ser helt magiskt ut,så sjukt blank :o

Kul att du sköter den så bra efter alla år :D

Bra jobbat. :jeps
Tack så mycket Popp :jeps.
Ja, det blir väldigt blankt tack vare CarPro Essence Plus samt därtill Gliss. Fick liknande blänka den första gången jag körde samma kombination, vilket jag aldrig fått till på samma sätt med andra produkter. Dock är inte Gliss i sig så hållbart, men fungerar helt ok för mig åtminstone en säsong :).

Väldigt roligt med detta resultat utan att lägga ner så mycket jobb...det blev väl en dryg dag effektivt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 30 jul 2022 17:45

Manor skrev:
30 jul 2022 14:58
popp skrev:
30 jul 2022 14:11
Den ser fanatiskt fin ut efter alla år måste jag säga. :best

Den första bilden ser helt magiskt ut,så sjukt blank :o

Kul att du sköter den så bra efter alla år :D

Bra jobbat. :jeps
Tack så mycket Popp :jeps.
Ja, det blir väldigt blankt tack vare CarPro Essence Plus samt därtill Gliss. Fick liknande blänka den första gången jag körde samma kombination, vilket jag aldrig fått till på samma sätt med andra produkter. Dock är inte Gliss i sig så hållbart, men fungerar helt ok för mig åtminstone en säsong :).

Väldigt roligt med detta resultat utan att lägga ner så mycket jobb...det blev väl en dryg dag effektivt.

Jag har faktiskt inte använt så mycket av Carpro mer än Schampot reset o deras keramiska lackskydd men det var riktigt trevliga produkter. :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 30 jul 2022 23:35

Jag gillar nog merparten av CarPro:s produkter förrutom ReLoad som jag aldrig riktigt blivit vän med.
CarPro Essence och CarPro Essence Plus gillar jag mycket, och ger ett väldigt fint resultat. Dock tycker jag att priserna är ganska höga...men utslagrt över tid är det ju inte så mycket...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 31 jul 2022 12:23

Manor skrev:
30 jul 2022 23:35
Jag gillar nog merparten av CarPro:s produkter förrutom ReLoad som jag aldrig riktigt blivit vän med.
CarPro Essence och CarPro Essence Plus gillar jag mycket, och ger ett väldigt fint resultat. Dock tycker jag att priserna är ganska höga...men utslagrt över tid är det ju inte så mycket...

Det är bra grejer absolut men jag har faktiskt inte tänkt så mycket på deras grejer helt enkelt. :)

Men är man bara liten hemmaputsare så blir det inte så dyrt tycker jag.

Ska kanske kika lite närmre på deras produkter. :D

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 02 aug 2023 19:17

Då har 2023 års fixning av Suzukin påbörjats.
Gjorde rent och smörjde upp de bakre trumbromsarna, samt bytte skivor och belägg fram med rengöring och smörjning även där.

Igår gjordes en noggrannare tvätt inför dagens polering. Här tvättades även däcken grundligt inför kommande behandling och jag kan lova att det var mycket brunt gegg som försvann från däcken :-). Började därefter poleringen med en oscillerande maskin och lila Scholl SpiderPad samt Menzerna 2400. Detta på några mindre lackskavanker samt därtill på vindrutan för att få den riktigt ren inför glasbehandlingen.

Därefter oscillerande maskin och CarPro GlossPad samt Gyeon Primer. Den senare ny för mig men jag har uppfattat den som samma-lika som CarPro Essence som jag använt en del och gillar. Dock blev det ett bakslag...Gyeon Primer var svintungt att torka bort efter poleringen...det var som om den nästan "brände" fast...rejält tungjobbad då ingen panelwipe/IPA användes då detta ger en bas till kommande lackskydd om den får härda 24 timmar. CarPro Essence har aldrig givit mig liknande problem. Jag gick över till min TopTool polermaskin (används inte av någon längre, men jag måste säga att jag gillar den) och ett par mjuka trissor. Möjligtvis aningen lättare att torka bort, men slitsamt ändå. Det slutade med att jag gick över med ytterligare polermedel lite snabbt för att "fukta upp ytan" och då lättare kunna torka av det.

Det kan ju vara en kombination av mycket som gav detta jobbiga resultat. De klipp jag sett på Youtube indikerar att den ska vara väldigt lätt att torka bort, och CarPro Essence har ju som sagt aldrig strulat så här. Jag köpte som tur var bara en liten flaska av Gyeon Primer så ingen mer skada skedd än att det blev aningen trist jobb idag. Det blir inget mer sådant polermedel för mig...jag kör vidare med CarPro Essence :-).

Hur som helst. Bilen är nu färdigpolerad och ska stå och "härda" till imorgon eftermiddag då Gyeon Mohs Evo O2 ska läggas. Hoppas att det lackskyddet levererar och är lätt att lägga/torka av. Därefter en ny härdning i 24 timmar vilket i sig inte gör så mycket då det ska regna en hel del där jag bor de närmaste dagarna.


Uppföljande bilder kommer när allt är klart och vädret klarnar upp :-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 02 aug 2023 21:00

Den bilen har du haft ett par år eller?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 02 aug 2023 21:15

progge skrev:
02 aug 2023 21:00
Den bilen har du haft ett par år eller?
Japp, köptes ny i september 2014 som andrabil...men är numera den enda bil vi har sedan några år tillbaka. Jag jobbar mestadels hemifrån och kör väl max 1000 mil per år. Har fungerat perfekt, men nog dags för en fyllning av AC:n som jag inte tycker känns lika kall som tidigare.

Bytte skivor och belägg fram mer för att få mickla lite själv...det var egentligen inte ens dags att byta beläggen som hade många millimeter kvar :-). Beställde Brembo skivor och belägg på internet för 1500:- så rejält billigt och bytet gick väldigt smidigt...allt lossnade som det skulle.

Stenskott har det ju tyvärr blivit, men jag håller efter dem med Chipex med en väldigt bra färgmatchning.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 03 aug 2023 08:50

Den är väldigt snygg.
Bra arbete med underhåll lönar sig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 03 aug 2023 10:28

progge skrev:
03 aug 2023 08:50
Den är väldigt snygg.
Bra arbete med underhåll lönar sig.
Stort tack 👍.
Är du nöjd med din nya pärla?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 03 aug 2023 11:05

Manor skrev:
02 aug 2023 19:17
Då har 2023 års fixning av Suzukin påbörjats.
Gjorde rent och smörjde upp de bakre trumbromsarna, samt bytte skivor och belägg fram med rengöring och smörjning även där.

Igår gjordes en noggrannare tvätt inför dagens polering. Här tvättades även däcken grundligt inför kommande behandling och jag kan lova att det var mycket brunt gegg som försvann från däcken :-). Började därefter poleringen med en oscillerande maskin och lila Scholl SpiderPad samt Menzerna 2400. Detta på några mindre lackskavanker samt därtill på vindrutan för att få den riktigt ren inför glasbehandlingen.

Därefter oscillerande maskin och CarPro GlossPad samt Gyeon Primer. Den senare ny för mig men jag har uppfattat den som samma-lika som CarPro Essence som jag använt en del och gillar. Dock blev det ett bakslag...Gyeon Primer var svintungt att torka bort efter poleringen...det var som om den nästan "brände" fast...rejält tungjobbad då ingen panelwipe/IPA användes då detta ger en bas till kommande lackskydd om den får härda 24 timmar. CarPro Essence har aldrig givit mig liknande problem. Jag gick över till min TopTool polermaskin (används inte av någon längre, men jag måste säga att jag gillar den) och ett par mjuka trissor. Möjligtvis aningen lättare att torka bort, men slitsamt ändå. Det slutade med att jag gick över med ytterligare polermedel lite snabbt för att "fukta upp ytan" och då lättare kunna torka av det.

Det kan ju vara en kombination av mycket som gav detta jobbiga resultat. De klipp jag sett på Youtube indikerar att den ska vara väldigt lätt att torka bort, och CarPro Essence har ju som sagt aldrig strulat så här. Jag köpte som tur var bara en liten flaska av Gyeon Primer så ingen mer skada skedd än att det blev aningen trist jobb idag. Det blir inget mer sådant polermedel för mig...jag kör vidare med CarPro Essence :-).

Hur som helst. Bilen är nu färdigpolerad och ska stå och "härda" till imorgon eftermiddag då Gyeon Mohs Evo O2 ska läggas. Hoppas att det lackskyddet levererar och är lätt att lägga/torka av. Därefter en ny härdning i 24 timmar vilket i sig inte gör så mycket då det ska regna en hel del där jag bor de närmaste dagarna.


Uppföljande bilder kommer när allt är klart och vädret klarnar upp :-).
Ska bli kul och se bilderna på jobbet :cheers :jeps

Skriv svar