Jag brukar plocka bort de främre bromsbeläggen och göra rent och smörja upp en aning.
Om det behövs vet jag väl inte, men det är relativt lätt och det brukar alltid vara något belägg som känns att sitta fast lite värre än de andra.
Därtill så gjordes de främre hjulhusen rena och behandlades med Chemical Guys Barebones:
https://www.chemicalguys.com/barebones- ... spray.html
...något som jag kört med tidigare och håller hjulhusen snygga ett litet tag i varje fall.
Innan tvätt:

...och efter tvätt samt Barebones:

Detta är alltså bakom hjulet. Aningen bättre efter alkalisk avfettning, schampo samt borste och avspolning. Man skulle såklart kunna gå på hårdare, men den viktigaste delen rent utseendemässigt är såklart innerskärmarna i plast som är det som syns mest och de blir mer eller mindre helt blanksvarta.
Detta foto är taget direkt efter Barebone sprejats på.

Det är då mörklila, luktar körsbär...ganska kladdigt...men ger sen en mörk (svart) torrare yta. Man kan/ska eftertorka med en mikrofiberduk, men jag lät denna gång det droppa och torka ett dygn.
Det ser väldigt bra ut ett tag åtminstone, men är väl en av de onödigare produkterna man har köpt

Jag passade även på att tvätta av insidan av framhjulen.
Fälgarna behandlades inför denna säsong med GTechniq C5 Wheel Armour och det var stor skillnad att göra rent dem.
Lite alkalisk avfettning och vatten räckte långt

Innan:

...och efter:

Därtill tvätt, behandling av däcken (CarPro PERL 1:1 blandning)...samt torkade invändigt med Ultima Interior Shampoo Gel och därefter Ultima Interior Guard Plus. Dessa medel har nu några år på nacken men är lite av en favorit sett till inredningsytor.