Sida 4 av 9

Re: Suzuki Swift

Postat: 13 feb 2016 15:35
av Manor
Här kommer en uppdatering.

Vindrutemedlet CarPro FlyBy Forte har fungerat väldigt bra på Outlandern men sämre på Suzukin. Kanske är det lutningen på vindrutan som gör skillnad, eller det faktum att Suzukin står mer oskyddad för väder och vind utanför carporten.

CarPro CQuartz UK levererar fantastiskt. Bägge behandlade bilarna har en rejält bra avrinning och ser i princip opåverkade ut. Jag har knappt efterbehandlat med något och avrinningen är fantastisk efter en riktig tvätt.

Chemical Guys BareBone gav ett snyggt utseende ett tag men mattades av tämligen omgående. Lite tveksam till denna produkt för svenskt vidkommande.

Både Outlandern och Suzukin har fått en del stenskott under vintern. Det är ju tyvärr inte sand som används på vägarna längre utan vasst stenkross :(. Outlanderns lack är nog den känsligaste jag har haft...stenskotten slår ut flisor av lacken ner till grundfärgern och ibland till plåten. Jag har nu 4 stenskott på huven och 4 stycken på sidorna att ta hand om. Suzukin har i stort klarat sig bättre, men det värsta stenskotten sitter precis på framkanten av motorhuven och är stort som en halv lillfingernagel...ner till plåten. Jag tar lagt i ett tjockt lager vax som skydd då jag tänkte försöka mig på att fixa detta så bra jag bara kan i vår. Osynligt blir det ju aldrig...men hyfsat hoppas jag kunna få till det.

Jag längtar till våren när man på nytt kan hålla på och vårda bilarna hemmavid. Tvätthallen på jobbet fungerar ju, men blir ganska trist...man pysslar ju inte på en hel dag där inte...

Re: Suzuki Swift

Postat: 13 feb 2016 16:19
av Perra83
Stenskotten kan du väl lägga igen efter en tvätt.
Ta med en hårtork så stenskotten är torra ordentligt och peta i lite färg.

Re: Suzuki Swift

Postat: 14 feb 2016 12:30
av Lemerok
FlyBy Forte fungerade inte alls på Forden, misstänker att jag gjorde något fel.
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..

Re: Suzuki Swift

Postat: 14 feb 2016 16:20
av Manor
Perra83 skrev:Stenskotten kan du väl lägga igen efter en tvätt.
Ta med en hårtork så stenskotten är torra ordentligt och peta i lite färg.
Visst, men jag skulle vilja få till det i det närmaste osynligt...det kanske inte går men väl värt ett försök :).

Re: Suzuki Swift

Postat: 14 feb 2016 16:23
av Manor
Lemerok skrev:FlyBy Forte fungerade inte alls på Forden, misstänker att jag gjorde något fel.
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..
Inget har hittills fungerat speciellt bra på Suzukin. Det kanske inte är medlen i sig som är problemet utan lutningen på rutan eller något annat.

Baserat på priset för alla medel som jag har testat så är det nog inget som slår Aquapel, men FlyBy Forte verkar fungera väldigt bra på Outlandern så jag är i stort nöjd ändå.

Re: Suzuki Swift

Postat: 14 feb 2016 16:53
av skalle
Jag brukar måla i Stenskotten med lackstift (endast basen)
Sen droppar jag i 2-komp bil klarlack härdar med ir-lampa sen våtslipar jag och polerar ! Brukar bli nära onsynligt:)
/skalle

Re: Suzuki Swift

Postat: 14 feb 2016 18:35
av Manor
skalle skrev:Jag brukar måla i Stenskotten med lackstift (endast basen)
Sen droppar jag i 2-komp bil klarlack härdar med ir-lampa sen våtslipar jag och polerar ! Brukar bli nära onsynligt:)
/skalle
Jag ska göra ett försök att få till det ;).

Re: Suzuki Swift

Postat: 17 feb 2016 11:43
av e_king
Manor skrev:
Lemerok skrev:FlyBy Forte fungerade inte alls på Forden, misstänker att jag gjorde något fel.
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..
Inget har hittills fungerat speciellt bra på Suzukin. Det kanske inte är medlen i sig som är problemet utan lutningen på rutan eller något annat.

Baserat på priset för alla medel som jag har testat så är det nog inget som slår Aquapel, men FlyBy Forte verkar fungera väldigt bra på Outlandern så jag är i stort nöjd ändå.
Jag har samma problem med glasbehandling på min Hyundai. Inget sitter kvar. Misstänker att det är nåt med glaset. Jag har polerat och spritat innan jag lagt behandlingarna men rutan vill inte behålla nåt. Bilen står inne i garaget när den inte används.

/Fredrik

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Re: Suzuki Swift

Postat: 24 maj 2017 23:38
av Manor
Imorgon är det dags att pyssla om Suzukin igen. Skicket är riktigt bra, men det finns stenskott och hittills så har jag inte lyckats få till lagningarna så perfekta som jag skulle önska :(. Glasbehandlingen med CarPro FlyBy Forte gav upp fort på Suzukin men fungerar fortfarande riktigt bra på Mitsubishin...det kanske trots allt är beroende på att den står ute jämt?

Suzukin kommer att "poleras" med det icke avverkande CarPro Essence Plus och därefter blir det nog endast toppat med ett lager CarPro Reload.
Klädseltvätten ska användas för första gången i den (Suzukin är nu dryga 2,5 år gammal), och det blir troligtvis även en motortvätt med vatten denna gång (eller så räcker det med ångtvätten...vi får se). Jag räknar med att det tar 1-2 dagar att göra den tipp topp efter vintern :).

Den är riktigt ok i lacken. Några stenskott och ett dörruppslag (som bör kunna poleras bort helt) är väl det enda jag noterat på minussidan.
Bränsleförbrukningen ligger på stadiga 0,52 l/mil (som bäst 0,50 och sämst 0,53 l/mil). En riktigt skön andrabil som rekommenderas. Inget strul eller fel alls, och motorn på 94 hk räcker gott för att hänga med även på motorvägarna. Det enda negativa jag kan komma på är väl vägljudet...främst när man kör med vinterdäck, men i övrigt är det bara "tummen upp".

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 maj 2017 19:56
av Manor
Ja, då har man än en gång knåpat med Suzukin. Jag kom igång sent i torsdags, och körde vidare idag lite då och då.
Förutom vissa stenskott så var lacken riktigt bra. I botten har jag CQuartz UK som fungerat förträffligt. Detta toppades förra året med Master Sealant, och något medel liknande Orchards Perfection då och då. Det var inte ens mycket tvättrepor på den, så det verkar som om lacken håller ett gott skick om man är lite försiktig vid tvättarna.

Tanken denna gång var att köra med CarPro Essence Plus, som är en helt ny bekantskap för mig. Det är egentligen inget polermedel då det inte är avverkande, utan tanken är att det ska kunna "renovera" en tidigare lackskyddad yta (exempelvis CQuartz). Jag körde dock ut det med Scholl maskinen med en CarPro GlossPad (som rekommenderas till detta medel)...och jag låtsades att det var ett milt polish och körde ut det 4-5 varv. De tunnare tvättreporna som fanns på vissa ställen såg ut att försvinna genom att de fylldes i (filler), det var plätt-lätt att torka av (som det smidigaste lackskydd) och lacken blev rejält blank. Nu var Suzukin blank redan innan, och några 50/50 bilder hade nog inte visat på någon skillnad...men när man var klar så blänkte hela bilen med ett helt annat lyster.

CarPro Essence Plus är kanske att se som ett fuskmedel, men varför avverka klarlack i onödan var min tanke. Om detta ger en blank snygg yta så kanske man kan polera bilen mer noggrant vartannat år istället...och håller medlet bra så kanske man kan vänta längre än så.

Det var åtminstone väldigt lätt att lägga på och torka bort och hållbarheten får nu testas i praktiken :).

Här kommer några bilder från dagen. Rutorna är inte putsade på bilderna och däcken ska behandlas igen med CarPro PERL:
Bild
Bild
Bild
Bild

Därefter behandlades vindrutan igen med CarPro FlyBy Forte, enligt konstens alla regler. Förra tillfället höll det inte länge, men på Mitsubishin håller det än.

Däcken och grillen behandlades med CarPro PERL.
Hela bilen dammsögs, klädseltvätten + Pingens inredningsmedel (mild blandning) fick ta hand om sätena, all plast mm. invändigt torkades med CarPro Inside och behandlades med Ultima Interior Guard Plus. När sätena var torra fick de två lager med CarPro Fabric Coat för att motstå smuts och väta bättre.

Motorutrymmet tvättades för hand med CarPro Ech2O, och behandlades därefter med CarPro PERL (1:3 blandning).

Imorgon avslutas arbetet med ett lager CarPro Reload. Tanken är att eventuellt testa ett (för mig) nytt lackskydd som jag både läst en del om...och tittat på Youtube...men mer om det senare i så fall :).

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 maj 2017 20:16
av pean92
Riktigt snygg blänka! :) har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 maj 2017 20:42
av korvis
Härlig spegelblank yta och läcker färg också :best
Bra jobbat!

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 maj 2017 21:52
av Manor
pean92 skrev:Riktigt snygg blänka! :) har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ultimas medel för invändig rengöring och skydd är fortfarande en favorit :).

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 maj 2017 21:53
av Manor
korvis skrev:Härlig spegelblank yta och läcker färg också :best
Bra jobbat!
Tackar :D.

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 maj 2017 22:05
av pean92
Manor skrev:
pean92 skrev:Riktigt snygg blänka! :) har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ultimas medel för invändig rengöring och skydd är fortfarande en favorit :).
Okej kanske får testa det i framtiden också, när nu min flaska med bbv interior cleaner tar slut...den lär räcka ett tag :D

Hur länge har du haft CQUK förresten? Tänkte nog köpa det nästa gång jag köper lackskydd till bilen :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 maj 2017 07:53
av korvis
Även jag har haft funderingar på att testa CQUK.
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)

Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 maj 2017 14:39
av mikkiz
Snyggt jobbat! Gillar färgen skarpt.

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 maj 2017 14:41
av mikkiz
pean92 skrev:
Manor skrev:
pean92 skrev:Riktigt snygg blänka! :) har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ultimas medel för invändig rengöring och skydd är fortfarande en favorit :).
Okej kanske får testa det i framtiden också, när nu min flaska med bbv interior cleaner tar slut...den lär räcka ett tag :D
Lite av en favorit hos mig med! :jeps

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 maj 2017 18:16
av Manor
korvis skrev:Även jag har haft funderingar på att testa CQUK.
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)

Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?
Jag har lagt CQuartz på två bilar, och på just Suzukin (den första jag gjorde) så tyckte jag att det var jobbigt.
Problemet var att jag lät det härda aningen för länge, och bil nummer två gick betydligt lättare.
Tidigare erfarenhet av just "keramiskt lackskydd" var Opti-Coat 2 som jag upplevde som lättare att lägga.

Med facit på hand och med vetskapen att CQuartz ska torkas av snabbare, och inte vänta ett stundsom jag gjorde, så skulle rekommenderar jag det starkt. Hållbarheten känns som snäppet bättre, och det känns väldigt bra att veta att man har ett bra skydd i botten. Det är nu 2 år sedan jag lade det på mina bilar, och det har helt klart skött sitt jobb perfekt.

Efter att ha skummat runt på diverse forum så är uppfattningen att TAC Systems är ungefär samma-lika grejer som CarPro och Gyeons produkter. Kanske inte till 100% men åtminstone väldigt lika, så det kan vara värt att kolla runt efter bästa pris.

Det finns nu en hel del produkter som förbättrar hållbarheten på bättre keramiska skydd. Det är produkter som CarPro Essence Plus, Reload etc. Även schampon av typen CarPro reset gör en hel del för att bibehålla god avrinning och underlätta tvätt.

Jag vet också att det finns en hel del personer som inte gillar denna typen av lackskydd. Man upplever det som om lacken får en "kall glansig" yta gentemot vaxers lite varmare glans. Personligen så ser jag nog ingen skillnad, och tycker att keramiska lackskydd har så många fördelar att jag förordar det ändå.

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 maj 2017 20:04
av progge
Manor skrev:
korvis skrev:Även jag har haft funderingar på att testa CQUK.
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)

Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?
Jag har lagt CQuartz på två bilar, och på just Suzukin (den första jag gjorde) så tyckte jag att det var jobbigt.
Problemet var att jag lät det härda aningen för länge, och bil nummer två gick betydligt lättare.
Tidigare erfarenhet av just "keramiskt lackskydd" var Opti-Coat 2 som jag upplevde som lättare att lägga.

Med facit på hand och med vetskapen att CQuartz ska torkas av snabbare, och inte vänta ett stundsom jag gjorde, så skulle rekommenderar jag det starkt. Hållbarheten känns som snäppet bättre, och det känns väldigt bra att veta att man har ett bra skydd i botten. Det är nu 2 år sedan jag lade det på mina bilar, och det har helt klart skött sitt jobb perfekt.

Efter att ha skummat runt på diverse forum så är uppfattningen att TAC Systems är ungefär samma-lika grejer som CarPro och Gyeons produkter. Kanske inte till 100% men åtminstone väldigt lika, så det kan vara värt att kolla runt efter bästa pris.

Det finns nu en hel del produkter som förbättrar hållbarheten på bättre keramiska skydd. Det är produkter som CarPro Essence Plus, Reload etc. Även schampon av typen CarPro reset gör en hel del för att bibehålla god avrinning och underlätta tvätt.

Jag vet också att det finns en hel del personer som inte gillar denna typen av lackskydd. Man upplever det som om lacken får en "kall glansig" yta gentemot vaxers lite varmare glans. Personligen så ser jag nog ingen skillnad, och tycker att keramiska lackskydd har så många fördelar att jag förordar det ändå.
Bra skrivet Manor :best