Sida 5 av 9

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 maj 2017 20:37
av korvis
Tackar för utförligt svar, Manor! :jeps

Re: Suzuki Swift

Postat: 28 maj 2017 12:37
av popp
Kan bara hålla med dom andra det är en snygg färg den blåa. :D

Så snygg att jag själv köpte en ny bil med en liknade blå färg själv... ;)

Och du sköter alltid bilarna exemplariskt också. :jeps

Re: Suzuki Swift

Postat: 28 maj 2017 20:11
av TonyM
Snyggt jobbat och härligt djup och glans! Kul att läsa om hur olika medel funkar och hur man gör det. Läste någonstans att Tac System tillverkar/tillverkade medlen åt CarPro bla. Men börjat satsa lite mer på sitt egna märke sen en tid tillbaka. Sen hur mycket det stämmer vet jag inte hundra. Blivit helt klart intresserad av dem iallafall.

Re: Suzuki Swift

Postat: 28 maj 2017 21:29
av Manor
Här kommer några slutbilder där CarPro Reload lagts som lackskydd, CarPro PERL (1:1) på däcken i två lager...samt rengjort samtliga rutor :).
Bild
Ingen lackskada på dörren...det är bara något som reflekteras.

Bild
Bild
Bild

Re: Suzuki Swift

Postat: 29 maj 2017 05:21
av progge
Bra jobbat

Re: Suzuki Swift

Postat: 29 maj 2017 07:04
av popp
Riktigt snyggt jobbat . :jeps

Och som sagt riktigt härlig färg. : :nicka

Re: Suzuki Swift

Postat: 29 maj 2017 09:33
av TonyM
Snyggt!

Re: Suzuki Swift

Postat: 30 maj 2017 07:18
av deciso
Snyggt. Grym färg också. Har bara lagt essence plus på en bil men tycker som du. Grymt blankt o väldigt enkelt att jobba med

Re: Suzuki Swift

Postat: 01 jun 2017 22:27
av Manor
deciso skrev:Snyggt. Grym färg också. Har bara lagt essence plus på en bil men tycker som du. Grymt blankt o väldigt enkelt att jobba med
Ja, det var som det lättaste lackskydd...vilket man ju egentligen borde kunna betrakta det som.
Dock är det ju "fillers" i det så skillnad blir det helt klart. Vi får se hur hållbarheten är.

Re: Suzuki Swift

Postat: 25 jul 2018 18:13
av Manor
Då har årets Suzukivård börjat. Utgångspunkten är helt ok dock med några repor, så i år blir det polering.
Då jag har problem med en granne som tycker att jag "stör" honom så polerar jag över tre dagar när han inte är hemma.
DA, gul Scholl spiderpad, Menzerna 2400..5-6 varv. Därefter DA, Carpro Glosspad och Carpro Essence som är ett milt polermedel och som även primar lackytan inför det keramiska lackskyddet som i år blir Carpro CQuarts UK 3.0.

Som alltid så är det vårt att se skillnad före och efter poleringen då lacken är helt ok redan innan...men sett till helheten så blir det blankare och ett annat djup i lacken.

Tak, front och höger sida klar. Imorgon blir det bak och vänster sida...på fredag läggs lackskyddet...det är åtminstone planen.

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 jul 2018 17:31
av Manor
Nu är all polering klar.
Jag tycker att resultatet blev bra förutom en kort djupare repa på bakre stötfångaren, och där gick jag igenom klarlacken när jag försökte våtslipa. Med facit på hand så var repan för djup, men men.

I morgon så ska jag lägga CarPro CQuartz UK 3.0, och det blir nog två lager.
Iom att lacken nu är primad med CarPro Essence så finns det ett tunt grundlager som får härda över natten.
Lite osäker på om man bör köra över lite snabbt med CarPro Eraser innan lackskyddet läggs, jag har ställt en fråga på ett CarPro forum.
Jag har nämligen läst att vissa gör det och andra inte..spontant så behöver ändå lacken torkas av lite snabbt innan lackskyddet läggs så det blir nog även lite Eraser för säkerhets skull.

Suzukin var tidigare behandlad med CarPro CQuartz UK som preppades året efter med carPro Essence Plus, och det verkar ha hållit bra.
Då och då toppas ändå lacken med "något" bara för att...men grundskyddet ser ut att ha funnits där. När jag behandlade den så missade jag två "high spots" och dessa har synts hela tiden tills denna polering.

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 jul 2018 19:31
av progge
Tjenare.
CarPro Essence härdar på en timme.
Så damma av med en långhårig rackare så behövs inte CarPro Eraser
Men gör ingen skada om du torkar av med det.
Använd många dukar när du torkar av 3,0.
De blir snabbt mättade. Ett underbart medel att lägga.

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 jul 2018 20:17
av Manor
progge skrev:Tjenare.
CarPro Essence härdar på en timme.
Så damma av med en långhårig rakare så behövs inte CarPro Eraser
Men gör ingen skada om du torkar av med det.
Använd många dukar när du torkar av 3,0.
De blir snabbt mättade. Ett underbart medel att lägga.
Tack Progge, jag kör med lite Eraser för säkerhets skull.
Jag tänkte använda några nya korthåriga mikrofiberdukar för avtorkningen då den medföljande duken inte brukade räcka för den tidigare CQuartz UK åtminstone.

Några andra tips? Brukar du lägga två lager...och hur mycket mellanrum i tid?

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 jul 2018 20:36
av progge
Manor skrev:
progge skrev:Tjenare.
CarPro Essence härdar på en timme.
Så damma av med en långhårig rakare så behövs inte CarPro Eraser
Men gör ingen skada om du torkar av med det.
Använd många dukar när du torkar av 3,0.
De blir snabbt mättade. Ett underbart medel att lägga.
Tack Progge, jag kör med lite Eraser för säkerhets skull.
Jag tänkte använda några nya korthåriga mikrofiberdukar för avtorkningen då den medföljande duken inte brukade räcka för den tidigare CQuartz UK åtminstone.

Några andra tips? Brukar du lägga två lager...och hur mycket mellanrum i tid?
Alltid i två lager.
Tid var nu sista gången i 27 grader 45 sekunder typ inte längre.

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 jul 2018 22:08
av Manor
progge skrev:
Alltid i två lager.
Tid var nu sista gången i 27 grader 45 sekunder typ inte längre.
Jag menade tiden emellan innan lager nummer två kan läggas.
45-60 minuter minimum har jag läst, och jag kan gott vänta 2-3 timmar också :).

Det som förvirrar är att Reload ska läggas inom en timme, annars ska man vänta till nästa dag.
Så där är det en maxtid som anges. Nu struntar jag i Reload och låter bilen stå 24 timmar istället.

Re: Suzuki Swift

Postat: 26 jul 2018 22:32
av progge
Manor skrev:
progge skrev:
Alltid i två lager.
Tid var nu sista gången i 27 grader 45 sekunder typ inte längre.
Jag menade tiden emellan innan lager nummer två kan läggas.
45-60 minuter minimum har jag läst, och jag kan gott vänta 2-3 timmar också :).

Det som förvirrar är att Reload ska läggas inom en timme, annars ska man vänta till nästa dag.
Så där är det en maxtid som anges. Nu struntar jag i Reload och låter bilen stå 24 timmar istället.
En timme mellan lager fyra om du skall lägga toppcoat.
Lägg på Realod det tar 7 dagar till full härdning

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 jul 2018 10:04
av Manor
progge skrev: En timme mellan lager fyra om du skall lägga toppcoat.
Lägg på Realod det tar 7 dagar till full härdning
Jag missade tyvärr Reload:en. Det ingick i det CQuartz UK kit som jag köpte tidigare, men inte i UK 3.0 förpackningen som jag köpte nu. Den Reload som jag hade kvar är numera blandad till Merlin Elixir :).

Vad jag har kunnat läsa mig till så är de första 24 timmarna känsligast, därefter ingen tvätt med medel de första 7 dygnen.

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 jul 2018 11:19
av progge
Reload har varit med i var förpackning jag öppnat.
Men mina kommer från CarPro sverige.
Akta för att få vatten droppar på bara, torka bilen om det händer.

Vist var det ett trevligt medel att lägga?

Re: Suzuki Swift

Postat: 27 jul 2018 12:00
av Manor
progge skrev:Reload har varit med i var förpackning jag öppnat.
Men mina kommer från CarPro sverige.
Akta för att få vatten droppar på bara, torka bilen om det händer.

Vist var det ett trevligt medel att lägga?
Ja, det verkar finnas lite olika kit.
Jag köpte mitt UK 3.0 från England i samband med en större beställning, och då fanns medlet inte i Sverige än.

Jag tänkte sätta igång efter lunch. Jag tog och klippte till 4 ytterligare applikationsdukar från avtorkningsduken då jag tror att det kan behövas. Första avtorkningen blir med en tämligen tunn mikrofiberduk, och därefter med den medföljande. Jag noterade ett tips på Youtube som rekommenderade en andra avtorkning 30 sekunder efter den första...värt att testa åtminstone.

Så här innan läggning så känns det som om UK 3.0 passar mig bra då den kan torkas av tämligen direkt...utan att behöva ha koll på flashning. Mitt första försök med CQuartz UK så väntade jag lite för länge, och det var då tungjobbat...men bil två som torkades av snabbare gick dock betydligt bättre :jeps.

Håll tummarna :).

Re: Suzuki Swift

Postat: 28 jul 2018 14:15
av Manor
Pust, det tog ett tag att lägga två lager...körde 1,5 varv igår och den sista halvan gjordes idag.

CarPro CQuartz UK 3.0 var en väldigt trevlig upplevelse. Det är nog det smidigaste keramiska lackskyddet som jag har jobbat med. Jag gjorde bara av med 3 applikationsdukar, och tyckte egentligen inte att de stelnade till under läggningen.
Tre större mikrofiberdukar för avtorkningen (tillsammans med den medföljande duken) ligger nu i en relativt stark APC-lösning, och som sen kan användas till exempelvis motorvård.

Tyvärr så har jag inte optimal med ljus...långt därifrån...så jag har redan nu noterat några "high spots". Inget som känns utan som uppträder som en något mörkare nyans på de ställen man inte torkat av tillräckligt. När man väl noterar dessa områden så är det försent, så ska de hanteras så blir det med polering i efterskott. Jag fick några "high spots" även för två år sedan då bilen behandlades med CarPro CQuartz UK, och dessa syntes fortfarande innan min polering, så att lackskyddets hållbarhet är god är det ju ingen tvekan om.

High spots är väl den största nackdelen med denna typ av lackskydd. Alla andra typer av sealants och vaxer kan ju fixas till i efterskott, men inte keramiska lackskydd som ju kräver polering. I övrigt är det väl nästan bara fördelar att ha ett bra lackskydd i botten. Avrinning och blänket är det inget fel på, däremot så är lack ytan inte silkeslen utan aningen sträv...vilket inte riktigt är vad jag önskar. Ett lager med Reload eller kanske CarPro Gliss ger väl då mer glid, eller så kan man väl använda lite vad man vill när väl lackskyddet har härdat ordentligt.

Nu ska den stå under carporten i minst ett dygn. Vi väntar regn imorgon men bättre väder på nytt i nästa vecka.