Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mutterdragare

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Mutterdragare

Inlägg av Manor » 19 dec 2018 19:14

Jag använder min mutterdragare med lägsta moment när jag drar åt hjulbultar/muttrar...och efterdrar med moment till 140Nm, som kanske är aningen för hårt men har fungerat för mig.

Det är aldrig något problem att därefter lossa hjulbultar/muttrar med mutterdragaren på lägsta moment efteråt...någon gång har jag stegat upp den en aning, men aldrig behövt lossa de för hand...vilket jag behövde tidigare innan nya mutterdragaren köptes :-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mutterdragare

Inlägg av Funk » 20 dec 2018 19:39

Upp till 400Nm menar jag såklart...min drar ca. 90Nm på lägsta läget, precis lagom för att sedan dra med momentnyckel. Kör man på läge 2 eller 3 får man använda momentstav..

Främsta skälet till att inte välja för stor maskin tycker jag är vikt och storlek, det skall ju gå att jobba med grejorna också... batterimaskinen är väldigt behändig då den dessutom saknar sladd/slang..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Mutterdragare

Inlägg av Galaxy » 25 dec 2018 02:33

Finns en hylsa till mutterdragare, en krafthylsa med "svänghjul" som ökar kraften med upp till ca 50%. Det är Ingersoll Rand som tagit fram den och kallar den PowerSocket. Tyvärr är den dyr, säljs bla av Swedool.
Det är framförallt vikten i hylsan som ökar kraften, en hylsa väger lite drygt 500 gram. Kan tänka mig att man med en mindre mutterdragare kan få loss även ganska hårt sittande bultar med hjälp av denna hylsa men de kostar så pass att man kan få en större maskin istället...
https://www.swedol.se/power-socket-kraf ... -2-ir.html

/Anders

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mutterdragare

Inlägg av Funk » 25 dec 2018 13:05

Jag har lite svårt att se hur den skulle fungera... förutom att den ser rätt klumpig ut verkar den bara addera vikt.

Om någon smartare än mig kan förklara hur det fungerar är jag intresserad.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Mutterdragare

Inlägg av Stefan N » 25 dec 2018 13:37

Ser ju otroligt osmidig ut, varför man skulle välja en sån framför en kraftigare maskin kan jag inte se.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Mutterdragare

Inlägg av Bananen » 25 dec 2018 14:51

Något gör den nog :?:


/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Mutterdragare

Inlägg av Funk » 25 dec 2018 17:41

Som sagt, den vetenskapliga förklaringen vore kul..

Utifrån vad jag kommer ihåg från fysiken så är adderad vikt svårare att accelera, men samtidigt lagras densamma bättre... Mängden tillförd kraft ökar ju inte så det enda jag kan tänka mig är att knackpulserna tas tillvara bättre. Vill man prova och är händig så kan man ju addera vikt till en betydligt billigare hylsa och få samma effekt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Mutterdragare

Inlägg av mikkiz » 25 dec 2018 19:35

En större tyngre hylsa brukar ge bättre effekt än en lätt. Det har väl funnits i 20 tal år redan?
Sen är denna kanske ännu bättre utformad för mer extra torque

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Mutterdragare

Inlägg av Galaxy » 25 dec 2018 23:49

Det är väl så att knackpulserna kommer så tätt att det hela tiden ger ny energi till hylsan som med ringens hjälp får ut energin i en större diameter och det ger extra vridenergi som hjälper knackaren på traven. Skulle som Funk säger gå att tillverka något liknande. En lång hylsa och svarva en ring med rätt diameter för hylsans yttre och en del tjocklek på ringen för massans skull och svetsa på. Men det ska säkert vara en avvägning med tyngd och diameter för att fungera riktigt bra, får väl förutsätta att Ingersoll Rand har hittat det optimala i sina hylsor.

/Anders

Skriv svar