Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur sköter man en svart bil.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 04 jul 2018 18:21

Efter en lång diskussion med arbetskollegor och vänner, blev frågan följande:

Hur tvättar man en svart bil för att undvika tvätt repor på bästa sätt.
Hur får man bort vatten så att det inte bildas vatten fläckar.
Vad använder man för torkstöd eller inte.
Vad torkar man med.
Hur tar man bort vatten fläckar i motorrum, dörr gångar mm.
Vilket skydd använder man Keramiska eller vax eller syntetiska.
B stolpen hur skyddar man den för finavtryck och swirls.
Mikrofiber vilka är funktionsdugliga utan att lämna repor eller ludd.
Vika produkter använder du ( Namn inga länkar)

Se detta som en sommar funderare skriv ned hur du gör eller tänker.
Vore rolig med en trevlig diskussion om detta ämne under sommaren.
Jag vill gärna veta hur tänker du?
Ha nu en riktigt trevlig sommar och skriv gärna en rad i forumet.
Mvh
P-O Enlund
AKA Progge

Här hur jag gör:

Fälg:
Det finns två huvudtyper av rengörings medel till fälg.
fälgrengöring syra
Fälgrengöring syrafritt.
Dessa två medel kompliterar varandra på det sättet att den med syra tar bort det ”GULA” som bildas på fälgen lättare.
Men det finns en risk på obehandlat aluminium som kan bli förstörd av denna typ av medel.
Det mesta av järnpartiklarna kommer från bilens bromskivor, där för sitter det kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Fälgrengöring syrafritt är snällare.
Medlet reagerar med Järnpartiklar som ändra färg och ser ut att "blöda" när det verkat klart.
Man kan få använda på Kallavfettning för att få bort fläckar av tjära.

Hur gör man:
Jag använder ett Fälgrengöringsmedel syrafritt.
Lägger på det i alla fyra riktningarna.
Väntar till färgindikatorn säger klart.
Spolar med högtryck.
Använder schampo och borste att tvätta inne i fälgen, samt Mikrofiber duk att tvätta framsidan.
Tittar på resultatet och gör en bedömning om detta är ok, eller behöver jag göra en punktinsats med ett fälgrengöringsmedel med syra eller en tjärlösare.
Upprepar denna procedur på alla fälgarna.

Dörrgångar:
Här använder jag en spann med Schampo med en skvätt ONR från Optimum i.
Har en sprayflaska med ONR att spraya med.
Jag använder en pensel och en Vikan borste att tvätta rent i alla skrymslen av dörrgången och dörren.
Sköljer med fririnnande vatten, och blåser bort vatten som blir kvar samt använder tork stöd efter jag tvättat hela bilen.

Front Insektsbehandling:
Detta måste åtgärdas rätt omgående.
Denna massa har ett PH runt 3 , så det etsar i lacken och blir skugg märken som är svåra att få bort.
Jag lägger på en alkalisk blandning 1:40 som får sitta i tre minuter.
Har en 5 liters spann med en schampo lösning med en skvätt ONR i stående med lock.
Har en sprayflaska med samma lösning som jag sprutar över det alkaliska medlet.
Agiterar med en syntet pensel rund. Om jag bara skall tvätta fronten så har jag en 5L tryckspruta som jag sköljer med.
Sedan lägger jag ett vax på fronten över mitt keramiska skydd som offras vid tvättarna.

Spolning av bilen före tvätt:
Högtryckstvätten är din bästa vän.
En av anledningarna till att man måste spola av en bil mycket noga är att alla små smutskorn måste bort. Ligger det kvar smuts kan du peta till med tvätthandsken eller vad du tvättar med.
Smutsen kan lossna och hamnar sedan fastklämd mellan tvätthandsken mot billacken.
De halvcirkelformade repor som man ofta ser på några år gamla bilar beror på smutskorn som klämts mellan tvätthandsken och lack.
Reporna har ungefär samma radie som längden på bilägarens arm.
Så lägg ned energi och noggrannhet i detta steget, det lönar sig i slut ändan.
Dörrgångar:
Här använder jag en spann med Schampo med en skvätt ONR från Optimum i.
Har en sprayflaska med ONR att spraya med.
Jag använder en pensel och en Vikan borste att tvätta rent i alla skrymslen av dörrgången och dörren.
Sköljer med fririnnande vatten, och blåser bort vatten som blir kvar samt använder tork stöd efter jag tvättat hela bilen.

Förtvätt:
Förtvätt kan bestå av en massa olika moment, jag kommer i korthet att beskriva några av dessa.
Grovt kan man dela upp avfettningsmedel i fyra grupper:
• Kallavfettning.
• Alkalisk avfettning.
• Mikroavfettning.
• Naturavfettning.

Kallavfettning
Petroleumavfettning som det benämns, är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning. Går att använda lera men det går jag inte in på nu.
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att lägga på Alkalisk avfettning ovanpå.
Detta gör att de båda typerna av avfettningsmedel samverkar och tar bort skiten lättare.
Man får aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort så hålla medlet under uppsikt.
Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent.

Alkalisk avfettning:
PH-värde över 7 (oftast över 10) samt ska spädas med vatten
löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.
Alkaliska avfettningsmedel blandar oftast olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts.
Fungerar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna. PH värdet gör att Aluminium och krom kan missfärgas.
Takrails är ett sådant ställe som man ser etsningar på, så var varsam med blandningen.

Mikroavfettningsmedel
Det är en blandning av kallavfettning och alkaliskt avfettningsmedel.
Blandningen kallas för en emulsion, då det är två medel som egentligen inte går att lösa i varandra.
Mikroavfettningsmedel är som regel mycket effektivt vid rengöring,
Mikroavfettning går också att använda på blöt

Naturavfettning
Är en produkt som tagits fram med fokus på miljöhänsyn. Oftast är det någon typ av alkaliskt medel som blandats med alkohol och vatten. Naturavfettning ska inte underskattas, de är som regel förvånansvärt bra och effektiva mot många typer av smuts. Att naturavfettning dessutom är tillverkat för att vara skonsamt mot naturen är en extra bonus

Järnpartiklar (flygrost)
Flygrost är små järnpartiklar som fastnat i lacken och börjat rosta.
Det mesta av flygrosten kommer från bilens bromskivor och dubbdäck. Därför sätter sig extra mycket flygrost kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Flygrost kan inte tas bort med varken bilschampo eller kallavfettning, utan kräver speciellt medel som löser upp detta.
Spraya medlet runt fordonet nedifrån och upp till under vindrutorna.
Medlet reagerar med rostfläckarna som tenderar att ändra färg och ser ut att "blöda" under reaktionen.

Foam Lance (Skumtvätt.)
Skumtvätt ersätter inte handtvätten
Man kan Foama alkaliskamedel eller ett schampo.
Vad man får är ett skum som hänger kvar på lacken och löser upp den smuts eller rester av kem som finns på lacken.
Man får ett bra extra glid vid tvätt om man Foamar samtidigt som man tvättar med ett shampo.

Hur man använder denna information om avfettning samt foaming är upp till var och en.
Vissa kör en Full Monty och drar på hela batteriet eller så väljer man ut av vissa delar för det behov man har.

Tvätt:
Fronten/Fälgar samt dörrgångar görs ren enlig ett förgående kapitel.
Jag använder Mikrofiber dukar då jag tvättar.(Waxdyna av märket Depå dubbelsidiga)
Har 10 st i en fem liters spann med schampo. (Reset av CarPro)
Dessa dukar plockas upp en och en, och läggs efteranvändandet på en separat plats/spann.
Detta kallas en spanns metod. Ibland förstärker jag med schampo i en tryckspruta eller Foamar schampo på bilen. Och sköljer i sektioner.
Jag börjar alltid nedtill på passagerar sidan av bilen. Tvättar linjen i botten på bilen, från skärm till bakända cirka 30 cm upp.
Denna del är den smutsigaste på bilen och vill inte dra upp denna skit på resten av bilen.
Spolar av schampot och upprepar på andra sidan. Fronten är klar då detta görs först så köttet är borta.
Taket är nästa del. Tar upp två dukar ur spannen och tvättar taket i linjära rörelser en halva i taget. Vänder på dukarna vid skifte av sida.
Tvättar alltid i skugga även om schampot har PH 7. Slutar med glasen på sidor och fram och bak. Lägger dessa dukar på avsedd plats.
Dags för sidorna av bilen. Tvättas i linjärar drag uppifrån och ned till över hela sidan. Båda sidor tvättas i en följd.
Om man ser att det börjar torka så spola av lätt.
Backdelen av bilen tvättas och dukar byts. Sedan sist motorhuven.
Om man inte har sköljt och ser att det torkat i schampo så gå över bilen snabbt med en ny duk så löser schampot upp sig.
Nu är hela bilen rengjord. Var noggrann och träna in hur och i vilken ordning så får man snart upp tempot och får ned tidsåtgången.

Avspolning:
Ned ifrån och upp då det gäller Kem, då detta rinner lättare över en ren yta. Skapar inga rinningar.
Men vid Schampo så spolar jag uppifrån och ned, var noggrann så att alla rester försvinner.
Avsluta med att skölja med fririnnande vatten, då vatten molekyler vill samla ihop sig och rinna av ytan.
Detta under lättar nästa steg som är torkning.


Torkning:
Låt fri rinnande vatten flyta över bilen. Vatten samlar ihop sig och rinner av.
Blås bort vatten på de ställen den brukar samla sig på.
Vattnet innehåller små mängder kalk och hur mycket brukar variera mycket, beroende på var man bor.
När vattendropparna får självtorka fälls kalket/mineraler ut och det blir en ljusgrå fläck, som tyvärr kan vara svår att få bort.
Ta därför för vana att torka av bilen med mikrofiberduk innan vattnet torkat.
Arbeta helst i skugga, om du är utomhus och tvättar, annars torkar vattendropparna på några minuter.
Det finns en uppsjö av olika varianter av dukar anpassade för just torkning.
Man får hitta sina favoriter. Nu testar jag långhåriga på lacken.
Har alltid använt Våffel mönstrade dukar innan men få för mig att dessa repar mer.
Drar eller lägger på den ingen cirkelrörelse utan linjärt.
Blåser tort med lövblås eller tryckluft på de ställen som är kända att samla vatten.


Torkning motorrum/Baklucka samt Dörrgångar:
Blås bort de stora vatten samlingar med tryckluft alternativt lövblås.
Torkar tort med Våffeldukar. Använder torkstöd på dessa platser i form av Merlin Magic Elexir som är SIO2 baserat.
Fäljar torkas.

Inspektion samt åtgärder:
Nu är det dags att ta ett steg bakåt, och titta på resultatet.
Behövs det någon åtgärd eller är man klar?
Njut av resultatet!
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Stefan N » 04 jul 2018 18:25

Har visserligen en mörkblå bil men det är lite samma problem som med svart.
Jag kör skum och högtryck utan svamptvätt som "vardagstvätt" sen tar man samma sak fast svampar efteråt emellanåt, kanske ett par ggr i månaden.
Kör ofta med Menzerna Endless shine eller Rosa sås som avslutning efter tork, går att köra på allt.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 04 jul 2018 19:52

Tack Stefan N för din input.
Vad använder du för schampo?
Har du tips på ludd fria MF dukar.
Jag använder Reset från CarPro som schampo, har nu testat Biltemas vax fria och den vart bra glid på den.
Använder MF dukar och en spanns metoden vid tvätt.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 04 jul 2018 20:37

Vågar jag svara i denna tråd.....

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 04 jul 2018 20:58

rigi skrev:Vågar jag svara i denna tråd.....
Varför inte?
Jag är intresserad vad andra gör.Mina polare och arbetskolleger tycker att jag överarbetar och skjuter över målet.
Kan vara så att det blir timar i onödan.
Så snälla svara.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 04 jul 2018 21:27

Det jag testat nu funkar otroligt bra och jag har inte alltid varit snäll med mina val av svampar/torkdukar.

Cover me 100 som lackskydd,detailer eller torkstöd.

Support schampo bra glid och lämnar en (enligt mig) väldigt bra yta. Svampar, Biltema och svarta våfflade. Torkduk gul från mekonomen och blå från biltema. När du tvättat så för du slangen utan munstycke över bilen. Vattnet rinner då av och det räcker att lägga torkduken på bilen och dra, ytan tryck.

Effekt som förtvätt. Blandar mellan 3-6% och det löser flugor trafikfilm osv.

För att inte få fläckar på rutor eller stolpen så stänger man och öppnar med handtaget..... krävs lååång träning

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 04 jul 2018 23:10

rigi skrev:Det jag testat nu funkar otroligt bra och jag har inte alltid varit snäll med mina val av svampar/torkdukar.

Cover me 100 som lackskydd,detailer eller torkstöd.

Support schampo bra glid och lämnar en (enligt mig) väldigt bra yta. Svampar, Biltema och svarta våfflade. Torkduk gul från mekonomen och blå från biltema. När du tvättat så för du slangen utan munstycke över bilen. Vattnet rinner då av och det räcker att lägga torkduken på bilen och dra, ytan tryck.

Effekt som förtvätt. Blandar mellan 3-6% och det löser flugor trafikfilm osv.

För att inte få fläckar på rutor eller stolpen så stänger man och öppnar med handtaget..... krävs lååång träning
Tack.
Vet du när Stefan börjar sälja sina produkter?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Galaxy » 04 jul 2018 23:57

Ett bra lackskydd, gärna keramiskt med bra "självrengörande" egenskaper dvs avvisande (tex TacSystem Hydrophobic Top Coat 1,0) så blir det mindre smuts som sitter hårt. Blir även god vattenavvisning som för en så beröringsfri hantering som möjligt går att i alla fall till viss del blåsa av med en luftblås/lövblås och sedan ta det sista fuktiga på några ställen med en torkduk (som man lägger på och inte drar runt onödigt mycket). Luftblås/lövblås kan dock reta folk, de låter ganska mycket så om inte annat tycker nog grannarna att man överarbetar biltvätten då ;). Blåsningen kan föregås av att spola av med vattenslang precis som rigi skrev och då minskar man ordentligt på tiden att blåsa de stora ytorna. Men till dörrhandtag, backspeglar, lister, grill, runt framlysen, baklysen, motorrum och dörrgångar mm så är en luftblås (gärna en batteridriven enhands, en torkduk i andra handen) ett bra sätt att få bort vatten som annars ger vattenfläckar och retsamt rinner fram efter en stund.

Börja tvätten med en bra förtvätt, jag använder BBV Prewash Foam. Sista trafikfilmen tvättas med något schampo man gillar med bra glid i och microfibertvättvante.
Att hålla i dörrhandtaget även vid stängning eller ta med ovansidan av handen (kanske 2 fingrar), blir inte lika mycket hudavtryck då.
Bifogar en bild på en "testbil" där det här med smuts på keramiskt behandlad yta syns till viss del.
DSC_0715.JPG
Bakre delen efter "strecket" har keramiskt lackskydd och blir inte smutsig på samma vis och är lättvättad. Japp, en riktigt ful repa syns i främre fältet... som har fått Carpro Hydr02 Light någon tvätt innan.
Nu lyckas jag inte sköta det på denna bruksbil så att det "inte syns" men en fingervisning om hur det kan göras, tex använder jag inte 2 hinksmetoden men har gritguard iallafall. Ser fram emot att läsa mer inlägg i denna tråd, ett intressant ämne :).

/Anders

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 05 jul 2018 07:43

Ett stort tack för din input.
Jag tycker att detta ämne har en stor betydelse, svarta bilar är snygga men kan driva en till vansinne.
Jag använder lövblås och tryckluft för att driva ut vattnet på de ställen det brukar samla sig.
Har du märkt om det keramiska skyddet ökar rep tåligheten vid tvätt?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 05 jul 2018 08:02

progge skrev:
rigi skrev:Det jag testat nu funkar otroligt bra och jag har inte alltid varit snäll med mina val av svampar/torkdukar.

Cover me 100 som lackskydd,detailer eller torkstöd.

Support schampo bra glid och lämnar en (enligt mig) väldigt bra yta. Svampar, Biltema och svarta våfflade. Torkduk gul från mekonomen och blå från biltema. När du tvättat så för du slangen utan munstycke över bilen. Vattnet rinner då av och det räcker att lägga torkduken på bilen och dra, ytan tryck.

Effekt som förtvätt. Blandar mellan 3-6% och det löser flugor trafikfilm osv.

För att inte få fläckar på rutor eller stolpen så stänger man och öppnar med handtaget..... krävs lååång träning
Tack.
Vet du när Stefan börjar sälja sina produkter?
Nej tyvärr

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Manor » 05 jul 2018 11:07

På Youtube kanalen Obsessed Garage så finns ett antal klipp om hur Matt försökt att underhålla sin svarta Honda S2000.
Den hade en extremt mjuk lack som inte tålde så mycket.

Personligen så tror jag mycket på torkning med luft. Jag har en MetroVac Blaster, men tyvärr en tjurig granne tvärsöver som blir skogstokig när den används. Lövblås fungerar väl på samma-lika sätt, och huvudsaken är att man inte nuddar lackytan i onödan.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 05 jul 2018 12:30

Manor skrev:På Youtube kanalen Obsessed Garage så finns ett antal klipp om hur Matt försökt att underhålla sin svarta Honda S2000.
Den hade en extremt mjuk lack som inte tålde så mycket.

Personligen så tror jag mycket på torkning med luft. Jag har en MetroVac Blaster, men tyvärr en tjurig granne tvärsöver som blir skogstokig när den används. Lövblås fungerar väl på samma-lika sätt, och huvudsaken är att man inte nuddar lackytan i onödan.
Finns väl inte mycket och tillägga på det men det blir så omständigt och tråkigt. Alla prylar som ska fram och ett jäkla liv, hörselkåpor på.

Spraya på lite förtvätt spola av med vattenslangen, tvätta som vanligt sen torka och hela tiden lite musik från stereon i bakgrunden. Frågan är om man ska sänka kraven och njuta lite?

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av hebbe » 05 jul 2018 19:40

Min förra bil va solid svart, v40cc-14 det var min första svarta bil, har haft bil sen -90. Det va inga som helst problem att sköta lacken, tvättade med 2 hinksmetoden, använde både våffla svamp och gyeon tvätthandske. Tvättade mestadels med gyeon bathe+, samt torkade med gyeon silk dryper. Använde aldrig något torkstöd.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 05 jul 2018 21:08

hebbe skrev:Min förra bil va solid svart, v40cc-14 det var min första svarta bil, har haft bil sen -90. Det va inga som helst problem att sköta lacken, tvättade med 2 hinksmetoden, använde både våffla svamp och gyeon tvätthandske. Tvättade mestadels med gyeon bathe+, samt torkade med gyeon silk dryper. Använde aldrig något torkstöd.
Hänger nog också på vilka krav man har. Kolla bilen i starkt solsken eller en lampa 5cm från lacken.

Solid svart låter fruktansvärt jobbigt med tanke på dom bilarna jag sett :D

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Galaxy » 05 jul 2018 22:31

Ett stort tack för din input.
Jag tycker att detta ämne har en stor betydelse, svarta bilar är snygga men kan driva en till vansinne.
Jag använder lövblås och tryckluft för att driva ut vattnet på de ställen det brukar samla sig.
Har du märkt om det keramiska skyddet ökar rep tåligheten vid tvätt?
Ja nog kan svarta bilar driva en till vansinne ;). Vet att det varit uppe någon gång innan men svart är inte en färg, det är ett heltidsjobb :D.
Reptåligheten mot tvättrepor har jag inte uppfattning att markant skulle bli bättre med keramiskt men det beror säkert mycket på metod vid tvätt, hur känsig/mjuk lacken är från början. Men med en riktigt lättvättad yta så blir ju jobbet direkt mot lacken mindre vilket borde fördröja "förfallet" med tvättrepor och swirls men frågan är väl inte om utan när det syns och som rigi skrev vilka krav man har för starkt solsken avslöjar direkt....

En svart bil som brukas behöver man nog inte lägga de här skydden med många års hållbarhet på i avseende att faktiskt nyttja alla åren för ska det tålas att syna ytan i solsken så kommer man nog inte undan årlig polering. Sen kan man ha ett påkostat skydd ändå för att ha maximalt skydd men att klara sig flera år utan att polera om det kan bli svårt om man är pedant :roll:.
Att ha en bil som är ordentligt glanspolerad en gång och sedan försöka bevara glansen men acceptera att mindre defekter smyger sig på kommer ändå i gemene mans ögon upplevas som att man har en kanonfin bil. Man kanske inte ska ha en 1 meters bil utan får nöja sig med att beskåda den från lite längre avstånd ;). Lite det du progge var inne på att kompisar och kollegor tyckte.
Men en svart bil i kanonskick är :best, så synd att det ska vara så omöjligt att hålla dem så :|.

/Anders

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av progge » 06 jul 2018 06:29

CarPro har ett medel i dag för att polera på deras Keramiskaskydd.
Detta fungerar då medlet inte har vassa ploerande ämne.
Så här står det:
Carpro Essence Plus är en unik blandning av nano-tech Quartz, högglansiga hållbara hartser och fina slipmedel som blandas ihop på en mikroskopisk nivå för att bilda något verkligt banbrytande!Carpro Essence lämnar en fantastisk högblank finish med halvpermanenta fyllmedel och alla skyddsförmåga inbyggda.

Skillnaden mellan Essence och Essence Plus är att Plus har hydrofobiska egenskaper och passar bra ihop med Relod, HydrO2 Silent och Hydro Foam Wash &Coat.

Lämnar upp till 1 års skydd på behandlade ytor medan Essence är en primer till Carpro´s keramiska lackskydd.

Någon som testat?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Mangewide » 06 jul 2018 08:54

Ja svart är lite kul.

Antingen har man inget intresse alls för bilar och köper svart, för det är snyggt med svarta kläder typ..

Sen finns de som gillar att putsa, så är det ju optimalt...

Men jag skulle tyvärr få hjärtattack av en svart bil igen, har ägt en svart bil.. Aldrig mer.. :(

Den är ju ren i 2min.. Sen är det ju pollen, damm, fingeravtryck, tvättrepor..... Är ju "omöjligt" att ha den fin om man har lite "krav".. :)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Manor » 06 jul 2018 11:27

progge skrev:CarPro har ett medel i dag för att polera på deras Keramiskaskydd.
Detta fungerar då medlet inte har vassa ploerande ämne.
Så här står det:
Carpro Essence Plus är en unik blandning av nano-tech Quartz, högglansiga hållbara hartser och fina slipmedel som blandas ihop på en mikroskopisk nivå för att bilda något verkligt banbrytande!Carpro Essence lämnar en fantastisk högblank finish med halvpermanenta fyllmedel och alla skyddsförmåga inbyggda.

Skillnaden mellan Essence och Essence Plus är att Plus har hydrofobiska egenskaper och passar bra ihop med Relod, HydrO2 Silent och Hydro Foam Wash &Coat.

Lämnar upp till 1 års skydd på behandlade ytor medan Essence är en primer till Carpro´s keramiska lackskydd.

Någon som testat?
Ja, jag körde med CarPro Essence Plus på Suzukin förra våren, och jag tyckte att det fungerade bra.
Det är som sagt inget polermedel i sig, utan kanske mer att se som en filler som tillför lite ytterligare skydd till lackytan.
Vitsen är väl att kunna ge en hyfsad yta och förlänga (vitalisera) lackskyddet...men har svårt att säga om det är bättre än något annat.

I år blir det lite mer noga. Polering med Menzerna 2400 som följs upp med CarPro Essence (inte Plus varianten alltså) som avverkar lite samt ger en viss primer-yta inför lackskyddet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av rigi » 06 jul 2018 17:31

Mangewide skrev:Ja svart är lite kul.

Antingen har man inget intresse alls för bilar och köper svart, för det är snyggt med svarta kläder typ..

Sen finns de som gillar att putsa, så är det ju optimalt...

Men jag skulle tyvärr få hjärtattack av en svart bil igen, har ägt en svart bil.. Aldrig mer.. :(

Den är ju ren i 2min.. Sen är det ju pollen, damm, fingeravtryck, tvättrepor..... Är ju "omöjligt" att ha den fin om man har lite "krav".. :)
Man kan vända på det också. Det blir inte fler eller lättare repor på en svart bara att det syns lättare. Dom blir inte skitigare än andra färger heller.
Så vilka krav man har spelar inte så stor roll så länge man inte ser? 8-)

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Hur sköter man en svart bil.

Inlägg av Mangewide » 09 jul 2018 11:19

rigi skrev:
Mangewide skrev:Ja svart är lite kul.

Antingen har man inget intresse alls för bilar och köper svart, för det är snyggt med svarta kläder typ..

Sen finns de som gillar att putsa, så är det ju optimalt...

Men jag skulle tyvärr få hjärtattack av en svart bil igen, har ägt en svart bil.. Aldrig mer.. :(

Den är ju ren i 2min.. Sen är det ju pollen, damm, fingeravtryck, tvättrepor..... Är ju "omöjligt" att ha den fin om man har lite "krav".. :)
Man kan vända på det också. Det blir inte fler eller lättare repor på en svart bara att det syns lättare. Dom blir inte skitigare än andra färger heller.
Så vilka krav man har spelar inte så stor roll så länge man inte ser? 8-)
Nej självklart :). Men ge mig 30sek på en nytvättad svart bil i sol, så hittar jag nått jag irriterar mig direkt på...

Sen kanske inte alla hakar upp sig på lite repor och dylik.... Allt handlar ju om vad ögat ser. Så kör man svart, då gäller det att gnida... :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Skriv svar