Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Har stött på en tröskel

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Har stött på en tröskel

Inlägg av MRisberg » 12 maj 2019 17:21

cab19 skrev:I Kungsängen på OK i GDS hallen heter högtryckspumparna Catpump 340 enligt servicekillen på Christ wash.
15 L/min enligt produktbladet men kanske lika bra mäta ändå.
Hej cab19. Bor du också i Kungsängen?

Jag mätte och kom i praktiken fram till:

12L/min med lans (dvs högtryck)
15L/min utan lans (dvs rinnande vatten)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Har stött på en tröskel

Inlägg av mikkiz » 18 jan 2020 10:29

På min lokala okq8 tvätthall inomhus va det inga problem å använda foam lance iaf.
Testade detta igår å bara plugga i å det funkade...
Skummade på BH Autofoam blandat med lite Surfex HD..
Här har skummet legat på några minuter.
B70CFCC9-3935-4E17-947A-11CCA16A09CE.jpeg
Tvätt bmw

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Har stött på en tröskel

Inlägg av Lefty » 21 jan 2020 14:28

Eloge till dig som lagt ner stort arbete på att få svar på dina frågor.
Miljöaspekten har jag full förståelse för och är något jag försöker ha i åtanke.
När det gäller vad man får eller inte får i OK/Q8:as "GDS"-hall så anser jag till 100% att de tydligt måste upplysa mig om vad som gäller, jag kan inte stå till svars för något som jag inte enkelt kan veta.
I många utetvättar står det tydligt att inga egna medel får användas, i GDS-hallen har inte funnit någon info, varken på skyltar eller kvitton om vad som är tillåtet (mer än att vissa verktyg inte får användas), mao jag använder kallavfettning när så behövs och foamlance när så behövs. Har de åsikter och säger till så är det det som gäller.

Att lägga ner timmar på att ta reda på vad som gäller i GDS-hallarna är i grunden helt orimligt. Jag tror tyvärr också att förbudsskyltar åker upp direkt när de känner att man får för många frågor om egna medel, då det är den enkla vägen att gå.

Acke
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 mar 2021 02:59

Re: Har stött på en tröskel

Inlägg av Acke » 20 mar 2021 03:36

MRisberg, samtidigt som man imponeras över ditt engagemang och envetenhet så kan man tycka att du går för långt.
Vad i hela friden håller du på med?

Om vi biltvättarnördar använder sunt förnuft och håller oss till godkända produkter så bör det räcka.

Lagen har en parameter som enkelt kan förklaras som en rimlighetsprincip. Dvs vad kan rimligen förväntas av oss bilägare gällande tvätt i en bilhall och vilka miljölagar som råder där.

Om vi gröver efter exakta svar och aktivt söker svar så "väcker björnen som sover".
Vad är du rädd för? Du lär knappast bli bötfälld för miljöbrott när du tvättar bilen hos OKQ8.

-------

Och så några förtydliganden som kommer lite sent, men som skulle besparat dig åtskilliga timmar.

I det första svaret från OKQ8 centralt så har du misstolkat vissa saker. Du blandar ihop vad som gäller för GDS-hallar och de öppna utomhus-anläggningar som finns.

Självklart får man inte använda egna medhavda bilkemprodukter i de öppna utomhusanläggningarna. Det är ju självklart, det faller på sin egen rimlighet då själva affärsidén är att sälja tid och bilkem.

Det har inget med miljölagar eller oljeavskiljare att göra. Dessa utomhusanlöggningar har avfettning och bilschampon som är oljelösande. Självklart finns oljeavskiljare.

Och i GDS-hallarna så får man självklart använda medhavd bilkem.

Även första svaret från OKQ8 centralt angående återsugningsskydd är rent skitsnack och illvilja från personen som svarade. Rent tekniskt finns ingen som helst möjlighet att bilkem som kopplas till högtryckstvätten skall "sugas tillbaka" i färskvattensystemet. Aggregaten har vattenflöden över 600 - 900 L/timme.
Inget medel "sugs tillbaka"!

Skriv svar