Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av MRisberg » 01 maj 2019 06:18

Jag testar att ladda upp några bilder i HEIF/HEIC-format, istället för JPEG. Har längtat i flera år efter den dag då världen är redo att gå vidare från det 25+ år gamla bildformatet (1992). Är nämligen sugen på att ladda upp bilder med högre upplösning utan att filerna nödvändigtvis ska bli så mkt större. HEIF har potentiellt även färre komprimeringsartefakter.

:lol:

Ja det blev ett kort test - för det gick inte alls. "Filtypen heic är inte tillåten." säger forumet. Är det här något som man kan önska kanske? Please? :roll:

Blir bilder i JPEG än en gång då ...
IMG_1818 2160 JPEG5.jpg
Ett anonymt paket. Inget tryck som avslöjar avsändaren.
IMG_1821 2160 JPEG5.jpg
En kik inuti: BBV Prewash Foam, Rosa sås, dukar med mera. Allt ska testas. Inte omöjligt att jag kommer med en kommentar efteråt.
IMG_1822 2160 JPEG5.jpg
Först ut: Har länge funderat på hur mycket bättre ett dedikerat kem kan vara för tvätt av mikrofiberdukar. BBV Microfiber Wash ska testas.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av MRisberg » 14 maj 2019 06:13

Har tvättat mikrofiberdukar i två omgångar redan. Hade två olika sorters dukar som jag ville separera. Har en till sorts duk att tvätta i veckan; dukar med lång lugg.

Edit: Just det, kom på att jag har en långhårig "wash mitt" också. Den vill jag nog tvätta separat så att den inte hårar ner vanliga dukar.

Resultat av tvätt med BBV Microfiber Wash: Hittils har jag bara dragit med mina mikrofiberdukar i hemmet. På glashäll och på glasögon. Jag får en hinna där jag drar med mina mikrofiberdukar. Vet inte varför. Ska se om det är likadant med alla dukar. I så fall kanske något gick snett med tvättprocessen. I annat fall kanske det är enstaka mf-dukar som är "körda" helt enkelt - eller rent av behöver mer än bara en tvätt för att bli rena. Återstår att se ... Det är kul det här. :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av Jepzorlicious » 15 maj 2019 16:52

Jag brukar oftast vara nog med att särskilja mina dukar innan tvätt men har på senaste släng in allt i samma, då de oftast inte är så smutsiga samt att jag sköljer ur dem rätt noga innan jag lägger i tvätt. Eftersom det enbart blir en handfull dukar att tvätta känns det lite onödigt att köra två olika maskiner för att dela upp dukarna. Jag har wash mitts från BBV och Microfiber Madness som båda har lång lugg, och har inte märkt av att de släpper ifrån sig något eller att andra dukar påverkas av de långa luggarna, men första gången innan användning tvättade jag dem för sig. Det viktiga är ju dock att enbart tvätta mikrofiber och inte blanda med vanliga handdukar.

När det kommer till dedikerat tvättmedel så har jag testat tre olika märken, efter att ha först enbart använt flytande vanligt tvättmedel. Jag upplever att det är skillnad på hur dukarna känns efter tvätt och då till det positiva när man använder dedikerat tvättmedel. Dukarna känns mjukare och fluffigare tycker jag, så jag kör på med dedikerat medel. De jag testat är från mikrofiber.se, Chemical Guys och nu senast Nanolex. Hade tyvärr hunnit handla innan jag såg BBV's men kan nog tänka mig det framöver. Har du upplevt någon skillnad på resultatet?

Jag har inte haft problem med någon hinna när jag tvättat mina. Jag kör oftast på 40 grader understruken, med extra sköljning när jag tvättar mina. Har också oftast i ca 40ml tvättmedel så jag överdoserar lite men tycker att det brukar bli bättre då. Sedan låter jag dem hängtorka på ställning, alltså ingen torktumlare för mig. Jag undviker att tvätta i 60 grader även om det ska vara möjligt med vissa dukar, men vill nog inte ta risken med att dukarna stelnar av värmen.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av Funk » 16 maj 2019 07:19

Både på jobbet och hemma kör jag alla dukar tillsammans och på 40 grader och jag tycker det fungerar utmärkt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av MRisberg » 17 maj 2019 02:32

Ska överväga att tvätta fler sorters MF tillsammans. Kanske inte är så farligt ändå. Men ändå undrar jag: Tvättar du saker som tvätthandskar / tvättvantar / MF-tvättsvampar tillsammans med MF-dukar?

Håller med om att det känns lite onödigt när man har så få dukar som jag har ... Fyller inte ens en halv maskin.

Hur pass "var för sig" tvättar du saker just första gången? Absolut tvättar jag MF separat från all annan "vanlig" tvätt som bomull t ex.

Har du märkt någon skillnad på hur MF beter sig efter tvättar med de olika tvättmedlen du prövat? Ganska tråkigt att säga: Jag har inte märkt någon skillnad sedan jag började använda dedikerat tvättmedel. Jag vill däremot inte påstå att det inte ÄR någon skillnad om jag hade tvättat med rätt medel från början. Men dukar som jag inte tvättat på rätt sätt lämnade ifrån sig "streaks" på glas som jag testade att torka i hemmet - inkl. induktionshällen av glas. Men jag har inte nog med erfarenhet av MF på och i bil än för att vilja uttala mig.

En del gamla dukar har jag förmodligen tvättat sönder med för hög värme förut. Allt nytt sedan ett år tillbaka är däremot tvättat enl. dagens rön om låga temperaturer. Jag körde med 30ml senast jag testade BBVs MF-tvätt. Det blev galet mycket skum i trumman när jag testade första gången så jag körde flera extra sköljprogram efteråt med centrifugering emellan för att verkligen få ut allt tvättmedel.

Jag är förresten en sån som spolar ur trumman, tar loss och gör rent tvättmedelsfacken efter varje tvätt. :mrgreen: Jag var med andra ord inte så orolig för att jag skulle ha fått in kem eller något från en tidigare tvätt.

Det blev hängmörat för egen del med.

Dags för tvätt av MF i helgen igen. Får se om de blir ännu bättre av en andra tvätt med BBV Microfiber Wash.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av Funk » 17 maj 2019 06:53

Man blandar aldrig MF dukar med vanlig tvätt..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av Jepzorlicious » 17 maj 2019 14:12

När jag köpte min Microfiber Madness Incredimitt stod det att den skulle tvättas innan användning, så då körde jag den själv på ett kort program. Men efter det har jag kört allt i samma maskin varje gång efter en tvätt.

Det jag dock märkt i början är att vissa skarpare färger ”blöder” och det färgar av sig rätt mycket. En mörkgrön torkduk jag har som jag tvättade med gula MF-dukar från Meguiar’s gjorde att de inte var gula längre utan någon märklig färg. Så jag tror att skarpa färger bör man tvätta igenom ett par gånger först för att de inte ska färga av sig om man vill behålla original färgen på sina dukar. Nu verkar de dock inte färga av sig längre så nu kör jag allt i samma.

Första gången jag testade dedikerat tvättmedel så tyckte jag att jag märkte skillnad direkt jämfört med vanligt flytande tvättmedel, att dukarna kändes mjukare men det kan ju vara lite subjektivt. Har därför enbart kört dedikerat nu sen 1,5år tillbaka. Sedan tycker jag att jag märkte ytterligare lite skillnad när jag överdoserade tvättmedel också, men behöver testa lite fler gånger för att se om det stämmer.
Skillnaden på de olika jag prövat vet jag inte riktigt, har gått rätt långt mellan inköpen men just nu kör jag Nanolex som jag gillar och gör ett bra jobb!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av Funk » 17 maj 2019 15:14

Att tvätta nya dukar, och egentligen alla textilier innan man använder dem är en självklarhet. Dukar och kläder innehåller en massa otrevligheter som antimögelmedel och liknande som man vill ha bort, och som i fallet med dukar kanske dessutom påverkar resultatet. Men framför allt tycker jag torkdukar suger väldigt dåligt innan dom är tvättade.
Den som får i sköljmedel i MF-tvätten har gjort ett dyrt misstag, jag har fått med någon duk i vanlig tvätt och det går inte att få ordning på dem igen..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av MRisberg » 17 maj 2019 16:39

Tråkigt när textiler ska blöda färg och ha en massa kem i sig från början. Men visst, jag tvättar mestadels textiler innan användning. Alltid MF, oftast vanliga kläder med. (Missförstå mig inte nu: Jag tvättar INTE kläder eller handdukar etc tillsammans med MF.)

Än om jag inte märkte någon direkt skillnad med MF-tvättmedel så ska jag fortsätta med det. Kan hända jag behöver mer än en tvätt innan mina MF är som de ska. Jag tror på tillverkarna när de pratar om skillnaden mellan tvättmedel och tvättmedel.

Sköljmedelsfacket tvättar jag för hand innan alla MF-tvättar. Vet hur dåligt skölj är för MF. Sköljer som sagt ut hela trumman med vatten och rotation efter varje tvätt. Går åt mer vatten per tvätt ja, men så försöker jag underhålla maskiner och elektronik så de håller länge och inte behöver bytas ut stup i kvarten - vilket också är en miljöaspekt.

Jag har länge trott att MF skulle tvättas i höga temperaturer. Det är genom intresset för bilvård som jag lärt mig att så inte alls är fallet. Jag har en diskussion hemma om att byta ut alla hemmets MF också till nya som inte tvättats felaktigt innan. :)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Paket från BBV & Test av HEIF / HEIC

Inlägg av MRisberg » 29 jul 2019 19:08

Tror mig börja uppleva en skillnad i MF-dukarnas effektivitet sedan jag börjat tvätta med MF-tvättmedel. Jag var inte så övertygad till en början men tror mer och mer på det. Kan hända det behövts några tvättar innan MF-dukarna kom tillbaka till sin rätta funktion - eftersom de tvättats med vanligt tvättmedel förut. Intressant!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar