Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Koncentrat till foam lance, blanda med vred

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 18:09

Thomas får så klart svara för egen del men för MIN del så blev erfarenheten att involvera en förtvätt att det ÄR värt en peng alla gånger. Aldrig varit med om maken till behaglig schamponering efteråt med tanke på hur mkt skit som film och fett som förtvätten tog bort innan svampen kom fram. BBV Prewash Foam är den enda förtvätt jag testat ännu. Köpte 2,5 liter för runt 300kr och det gick väl åt en 2 dl för mig som är lite ovan = ~24kr kem.

Är nyfiken: Vad är ett önskvärt maximum kem eller pris för en förtvätt anser du Peogge?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av Funk » 16 maj 2019 18:21

progge skrev:
Funk skrev:Visst är det vanebildande att skumma ? :-) Personligen gillar jag BBV*s förtvätt, men blandar ut den lite på känn..

/Thomas
Är den så bra att den är värd sitt liter pris?
Det är väl frågan... jämfort med Cotton Candy (vilken dubbelt så dyr om jag minns rätt) tycker jag den är grym, skummar nästan lika bra, men rengör bättre. Men jämfört med att lägga en vanlig alkalielösning med tryckspruta så vinner ingen av dessa.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 18:33

Funk skrev:Det är väl frågan... jämfort med Cotton Candy (vilken dubbelt så dyr om jag minns rätt) tycker jag den är grym, skummar nästan lika bra, men rengör bättre. Men jämfört med att lägga en vanlig alkalielösning med tryckspruta så vinner ingen av dessa.

/Thomas
Intressant. Ska testa det med framöver. Har även 2 liter Arti Green som väntar där hemma, och en sån där tryckspruta.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 16 maj 2019 18:51

MRisberg skrev:
Funk skrev:Det är väl frågan... jämfort med Cotton Candy (vilken dubbelt så dyr om jag minns rätt) tycker jag den är grym, skummar nästan lika bra, men rengör bättre. Men jämfört med att lägga en vanlig alkalielösning med tryckspruta så vinner ingen av dessa.

/Thomas
Intressant. Ska testa det med framöver. Har även 2 liter Arti Green som väntar där hemma, och en sån där tryckspruta.
Du kan foama Arti green om du vill skummar som F*n

Priser 99:- för 250 ml vad det jag menar är lite dyrt
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 16 maj 2019 19:31

Jag har nog missförstått vilken produkt ni skriver om.
BBV Ultra Foam trodde jag att ni testat, Sooory :lol:
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 20:56

progge skrev:Jag har nog missförstått vilken produkt ni skriver om.
BBV Ultra Foam trodde jag att ni testat, Sooory :lol:
Är sen till matchen; det är BBV Prewash Foam, och konceptet förtvätt, jag precis upptäckt. :D
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 16 maj 2019 23:04

progge skrev:Du kan foama Arti green om du vill skummar som F*n

Priser 99:- för 250 ml vad det jag menar är lite dyrt
Ser på bilden på Arti Green-förpackningen att den verkar skumma rejält. Men jag kanske har förstått det här fel? Är inte Prewash lite effektivare ändå än Arti Green? Är det inte därför den också kostar lite mer per liter?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 17 maj 2019 06:10

MRisberg skrev:
progge skrev:Du kan foama Arti green om du vill skummar som F*n

Priser 99:- för 250 ml vad det jag menar är lite dyrt
Ser på bilden på Arti Green-förpackningen att den verkar skumma rejält. Men jag kanske har förstått det här fel? Är inte Prewash lite effektivare ändå än Arti Green? Är det inte därför den också kostar lite mer per liter?
Vist är det så, har ett högre PH.
Där av undviker vi med keramiska skydd dessa medel.
Jag använder den i 90 graders tvätt för att rengöra tvättmaskinen..
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av Funk » 17 maj 2019 06:56

progge skrev:
MRisberg skrev:
Funk skrev:Det är väl frågan... jämfort med Cotton Candy (vilken dubbelt så dyr om jag minns rätt) tycker jag den är grym, skummar nästan lika bra, men rengör bättre. Men jämfört med att lägga en vanlig alkalielösning med tryckspruta så vinner ingen av dessa.

/Thomas
Intressant. Ska testa det med framöver. Har även 2 liter Arti Green som väntar där hemma, och en sån där tryckspruta.
Du kan foama Arti green om du vill skummar som F*n

Priser 99:- för 250 ml vad det jag menar är lite dyrt

Den är väldigt dryg så det kanske inte blir så illa som det låter...tvätteffekten kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom min bil var rätt fräsch då jag provade den.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 17 maj 2019 19:36

Vet inte vad jag haft för skydd på min bil, står något om det på bakrutan. Men å andra sidan var det omkring 10 år sedan det applicerades. Så, nja, det är nog inte en enda molekyl kvar av det skyddet. :lol:

Får se vad det blir för skydd jag lär mig applicera framöver. Bilen blev väääldigt naken efter förra tvätten. Lacken släppte varken ifrån sig vatten eller knappt ens MF-torkduken. Har köpt två sorters medel som hjälper till med att få bort vatten. Ska testa dem vartefter jag lär mig tvätta. Om det är något jag förstått så är det att INTE lägga på något skydd förrän man fått bilen riktigt ren.

Jag gillar riktigt dryga kem. Arbetar gärna med handskar och andningsskydd om det så krävs. :D
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av mikkiz » 18 maj 2019 01:45

Är du intresserad av vax som skydd kan du få/få köpa billigt av mig. Bättre att det kommer till anv än bara blir liggandes. Pm mig vid intresse.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 18 maj 2019 05:25

Trevligt.
Jag behöver lära mig mer om olika sorters skydd, vad de skyddar mot, hur man applicerar det etc. Vet nästan inget. Så, ja, jag är intresserad .. men först i sommar när jag hunnit läsa på mer.

Har gärna ett samtal här på forumet om detta ämne.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av progge » 18 maj 2019 07:24

MRisberg skrev:Vet inte vad jag haft för skydd på min bil, står något om det på bakrutan. Men å andra sidan var det omkring 10 år sedan det applicerades. Så, nja, det är nog inte en enda molekyl kvar av det skyddet. :lol:

Får se vad det blir för skydd jag lär mig applicera framöver. Bilen blev väääldigt naken efter förra tvätten. Lacken släppte varken ifrån sig vatten eller knappt ens MF-torkduken. Har köpt två sorters medel som hjälper till med att få bort vatten. Ska testa dem vartefter jag lär mig tvätta. Om det är något jag förstått så är det att INTE lägga på något skydd förrän man fått bilen riktigt ren.

Jag gillar riktigt dryga kem. Arbetar gärna med handskar och andningsskydd om det så krävs. :D
Ett tips:
För att ha ett skydd så länge du tänker är Sonax Xtreme Spray & Seal.
Tvätta bilen.
Spraya på lacken ( blöt ), torka ut med en blöt mjuk kortfibrig MF duk.
Spola av med högttryck. Vatten aktiverar medlet
Bilen skyddad i tre månader.
Tas bort med alkaliskt medel med högt PH.
Finns på Mekonomen för en 200:-
Sio2 baserat.

viewtopic.php?f=9&t=11068&hilit=Sonax+X ... mp%3B+Seal
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av KDJ » 18 maj 2019 16:43

progge skrev:
MRisberg skrev:Vet inte vad jag haft för skydd på min bil, står något om det på bakrutan. Men å andra sidan var det omkring 10 år sedan det applicerades. Så, nja, det är nog inte en enda molekyl kvar av det skyddet. :lol:

Får se vad det blir för skydd jag lär mig applicera framöver. Bilen blev väääldigt naken efter förra tvätten. Lacken släppte varken ifrån sig vatten eller knappt ens MF-torkduken. Har köpt två sorters medel som hjälper till med att få bort vatten. Ska testa dem vartefter jag lär mig tvätta. Om det är något jag förstått så är det att INTE lägga på något skydd förrän man fått bilen riktigt ren.

Jag gillar riktigt dryga kem. Arbetar gärna med handskar och andningsskydd om det så krävs. :D
Ett tips:
För att ha ett skydd så länge du tänker är Sonax Xtreme Spray & Seal.
Tvätta bilen.
Spraya på lacken ( blöt ), torka ut med en blöt mjuk kortfibrig MF duk.
Spola av med högttryck. Vatten aktiverar medlet
Bilen skyddad i tre månader.
Tas bort med alkaliskt medel med högt PH.
Finns på Mekonomen för en 200:-
Sio2 baserat.

viewtopic.php?f=9&t=11068&hilit=Sonax+X ... mp%3B+Seal
Fungerar faktiskt över förväntan och busenkelt att använda. :jeps

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av Funk » 19 maj 2019 08:11

Jag har kört med Meguiar's® Hybrid Ceramic Wax på frugans för övrigt oskyddade bil sedan påsk, och tycker det fungerar bra det med. Första applikationen tar lite tid, men sen är det smidigt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av MRisberg » 19 maj 2019 18:30

Alltså, kan ni rekommendera någon tråd här på forumet eller video på tuben som går igenom för- och nackdelar med olika sorters skydd? Vet liksom inte riktigt var jag ska börja? Vill jag ha ett slags skydd på fälgarna, ett annat på lacken, ett annat på fönsterna, etc etc ..? Behöver börja någonstans ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Koncentrat till foam lance, blanda med vred

Inlägg av mikkiz » 20 maj 2019 10:58

Det finns speciella skydd för just fälgar tex som ska vara gjorda för å tåla bromsdamm smuts kemikalier värme m.m som dom blir utsatta för.
Annars går det ju använda nästan vilket skydd som helst men med kortare livslängd förmodligen.
Samma med fönster. Finns speciella medel för det.
Sen får man fråga sig om man vill ha enklast möjliga application el om hållbarhet är viktigt? Hal yta el nån annan egenskap man e ute efter?
Vissa lackskydd tål starkare avfettning m.m. Finns en uppsjö å välja mellan. Alla har sina favoriter.
Men finns nog mycket tips å få här på forumet :)

Själv använder jag sällan skydd på fälgar.

Lackskydd/coating så är en favorit Nanolex Si3d som håller upp emot 2 år men är jobbig å lägga. Tål kallavfettning bra. Behöver en ordentlig polering innan applikation för bäst resultat.

Gillar man hålla på lite oftare så kan ett vax vara ett alternativ. Inte lika hållbart å tåligt mot avfettning men ger ofta en skön wetlook/blänka på bilen. Några favoriter där är Dodo Juice - Supernatural hybrid
http://www.flickr.com/photos/42262279@N04/5816264389/

Bilt hamber - Double speed wax är oxå ett hållbart alternativ.

Sen underhåller jag med en Quick Detailer vid varje tvätt.

Skriv svar