Sida 2 av 3

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 10 maj 2019 16:57
av mikkiz
Har du en bild utifrån oxå?

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 10 maj 2019 17:19
av MRisberg
Yup, nytagna nyss:
ext_front.jpg
ext_back.jpg
Behöver man skämmas på ett bilvårdsforum eller? :roll:

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 10 maj 2019 17:51
av mikkiz
Golf 6 :)

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 10 maj 2019 18:18
av MRisberg
Otroligt :lol:

Men stort tack.
Bjuder på en öl om vi ses.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 10 maj 2019 18:39
av mikkiz
Hehe nemas problemas

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 10 maj 2019 20:29
av progge
Golf V har ett stort fack uppe på instrumentbrädan

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 11 maj 2019 00:58
av MRisberg
Yes, och jag saknar helt klart ett sånt fack. Vilken dag, vilken överraskning.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 11 maj 2019 07:42
av progge
MRisberg skrev:Yes, och jag saknar helt klart ett sånt fack. Vilken dag, vilken överraskning.
Svårt med sista/första års bilar.
Golf V 2004-2008 Vissa modeller 1,6 gick länge för det var en bil som sålde.
Frun har en 2005 och fick ditt problem då jag skulle byta torkat blad. där hänger det på månader 2005.06 så byter man fäste.
Men en man på Oljedmagasinet i Göteborg löste det med att skicka båda till ett pris då jag köper mina oljor av honom.
En bra kille.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 11 maj 2019 18:42
av MRisberg
Jag fick höra av säljaren som jag köpte bilen av, och såg papper på det - som jag tyvärr inte hittar nu, att bilen köptes (2009) precis under skiftet mot Golf VI (2008/2009). Den här bilen skulle däremot vara just en Golf V, varför han hade fått ett bra pris på den - eftersom Golf VI just hade börjat säljas. Den storyn håller ju inte nu när jag fått reda på att det är en Golf VI vi pratar om ändå. Begriper inte riktigt men är naturligtvis glad som F idag.

Har berättat för tjejen och hon log väl lite. Sånt är inte så viktigt för henne men hon har börjat intressera sig lite för våra nya fälgar iaf och det är kul. Vi åker tillsammans och tittar på fälgar på tisdag. :)

Fråga: Vi har tittat på två fälgar från Nitro Wheels som ser hyfsade ut. Hittar ingen hemsida för dem däremot. Någon som vet om det är en OEM-tillverkare bara eller? Förstår inte riktigt ...

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 11 maj 2019 18:54
av MRisberg
Fråga gällande den skitiga bilen här ovan:

Skulle åkt och tvätta idag .. men det blev lite för sent. Dessutom blev bilen blöt eftersom det regnade på hemvägen.

Jag har länge tänkt att jag skulle gå på med kallavfettning på torr lack till att börja med. Den ser typ brun ut nästan överallt - så jag inbillar mig att jag behöver det. Tror ni det är bättre att jag kör på med alkalisk avfettning först (skumma ut) för att sen spola av bilen och låta den torka över natten; för att dagen efter kunna se var och om jag behöver kallavfettning?

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 11 maj 2019 19:41
av mikkiz
På våren brukar jag göra en ordentlig tvätt efter vintern med kallavf/tjärlösare, flygrostborttagare och alkalisk avfettning....
Har du ett skydd/vax du e rädd om så sliter ju kallavfettning så klart.
Jag skulle nog köra kallavf underdel dörrar och front/rumpa på bilen å alkaliskt på resten. :)

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 11 maj 2019 23:24
av MRisberg
Ska köra både kall- och alkalisk avfettning men funderar lite på om jag ska köra alkalisk över hela bilen först, spola av och låta torka .. innan jag går på med kall och sen tvättar med svamp. Tänkte att jag inte kommer åt lacken / asfaltsfläckar / etc med kallavfettning för allt skit som ligger ovan på just nu. Ha ha Hur som helst, får se i morgon när jag kör till GDS.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 21 maj 2019 14:41
av MRisberg
Jag har 195 / 65 R15. När jag sökt på nya däck, eller frågat om detta i butik, får jag ofta dessa rekommendationer vad gäller profilen:

205 / 55 R16
215 / 45 R17
215 / 40 R18
215 / 35 R19
225 / 30 R20

Men OM jag kliver upp på 17" (t ex) så undrar jag .. Är det någon nackdel med att kliva upp på t ex 225 / 50 R 17?

225 istället för rekommenderade 215: Blir väl mer bensinförbrukning vad jag förstått. Inte hittat hur stor skillnad däremot. Lär väl bli kortare bromssträcka också? (Kanske bättre kurvtagning också, men jag kör inte sportigt.)

50 istället för rekommenderade 45. Blir väl lite mjukare gång plus att det är inom 5% rullomkrets.

Nåt annat som en eftermarknadfälgsdebutant kanske inte tänker på? :?:
omkrets_-0_03.PNG
195/65R15 vs 225/45R17.
omkrets_+3_51.PNG
195/65R15 vs 225/50R17.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 22 maj 2019 13:10
av Stefan N
Det ska få plats tex, kolla hur mycket utrymme du har till fjäderben och annat.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 22 maj 2019 16:11
av progge
Du glömmer ET måttet.
ET-mått= Fälgens inpressningsdjup,
Dvs hur mycket fälgen kommer att bredda inåt/ utåt. Lägre ET-mått gör att fälgarna breddar mer utåt.

ET 47 på Golf som standard

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 22 maj 2019 18:49
av MRisberg
Har inte glömt ET men jag kanske inte har förstått hur jag behöver förhålla mig till det.

Det här är vad jag får fram om min Golf VI:

Bultcirkel (PCD): 5-112
Bult/Mutter dim: 14x1,50B
Inpressning (ET): 47
Axeldiameter (CB): 57,1

Och så några rekommendationer från butik och hemsidor:
195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17, 225/40R18, 235/35R19, 235/30R20

Är det läge att inte riktigt lita på rekommendationerna ovan (från en populär fälghemsida) och mäta saker på egen hand / prata med en expert?

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 26 maj 2019 14:00
av MRisberg
Har bestämt mig för att bli riktigt bra på att hålla fälgar rena. Lite lagom så där till att jag ska skaffa nya fälgar till Golfen. Om det är något som avslöjar hur en bil hålls efter så är det ju fälgarna, tycker jag iaf. Och i mitt fall är jag trött på när mina fälgar många gånger blir så smutsiga att de i princip inte går att få rena utan att de plockas av först.

Så, brorsan skulle slänga fyra Saab-fälgar i vintras. Tänkte att jag tar dem och testar diverse kem och rutiner på dem så hinner jag bli duktig på allt ifrån djuprengöring till skydd och underhåll innan jag har mina nya på plats.

Har redan testat diverse kem och kan lugnt konstatera att LÅNGT ifrån allt biter på fälgar och hjul. Nu menar jag inte att dra alla produkter inom varje kategori över en kam, men: Jag har testat två olika alkaliska avfettningsmedel, en slags kallavfettning, två sorters schampon, två sorters specifika fälgrengöringsmedel - den ena med blödarfunktion. Jag har även testat diverse redskap som pensel, fälgborste, diverse svampar, diskborste. Ändå ser det ut så här:
190521 Saabfälg baksida skitig.jpg
Smutsen vill inte riktigt lossna. Det sitter antingen stenhårt på baksidan eller flyter mest omkring som en fet sörja på framsidan. Inget jag lägger på får det här sista att rinna av.

Återstår väl bara att testa lera ... OM ni misstänker att det är det som fattas. Men knappast i groparna runt navet väl? Ta gärna en titt på bilden och tipsa om ni har en stund över. Lyssnar med stort öra. Jag ska inte reparera några repor men tycker att även dem borde synas mindre om jag bara hittar ett kem som hjälper mig lösa upp smutsen som markera dem så tydligt.

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 26 maj 2019 17:14
av progge
I viken ordning använder du medlen?

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 26 maj 2019 17:33
av Manor
MRisberg skrev:Har bestämt mig för att bli riktigt bra på att hålla fälgar rena. Lite lagom så där till att jag ska skaffa nya fälgar till Golfen. Om det är något som avslöjar hur en bil hålls efter så är det ju fälgarna, tycker jag iaf. Och i mitt fall är jag trött på när mina fälgar många gånger blir så smutsiga att de i princip inte går att få rena utan att de plockas av först.

Så, brorsan skulle slänga fyra Saab-fälgar i vintras. Tänkte att jag tar dem och testar diverse kem och rutiner på dem så hinner jag bli duktig på allt ifrån djuprengöring till skydd och underhåll innan jag har mina nya på plats.

Har redan testat diverse kem och kan lugnt konstatera att LÅNGT ifrån allt biter på fälgar och hjul. Nu menar jag inte att dra alla produkter inom varje kategori över en kam, men: Jag har testat två olika alkaliska avfettningsmedel, en slags kallavfettning, två sorters schampon, två sorters specifika fälgrengöringsmedel - den ena med blödarfunktion. Jag har även testat diverse redskap som pensel, fälgborste, diverse svampar, diskborste. Ändå ser det ut så här:

Smutsen vill inte riktigt lossna. Det sitter antingen stenhårt på baksidan eller flyter mest omkring som en fet sörja på framsidan. Inget jag lägger på får det här sista att rinna av.[/i]

Återstår väl bara att testa lera ... OM ni misstänker att det är det som fattas. Men knappast i groparna runt navet väl? Ta gärna en titt på bilden och tipsa om ni har en stund över. Lyssnar med stort öra. Jag ska inte reparera några repor men tycker att även dem borde synas mindre om jag bara hittar ett kem som hjälper mig lösa upp smutsen som markera dem så tydligt.
Egna fälgar som jag haft från nya brukar gå att få rena, men man ger sig på äldre fälgar så får man kämpa på rejält :).
Den gamla Volvon jag kör nu hade 21 år gamla Volvo turbofälgar som nog aldrig varit rengjorda på insidan. Jag kämpade på med alla medel som jag hade, och ett av de bättre hette ValetPRO Dragon's Breath...även om fälgarna fortfarande inte var gnistrande rena. Jag avslutade med lera och därefter ett lite grövre polermedel...och avslutade med en behandling med Glare Professional Finish som brukar fungera hyggligt på fälgar även om det säkert finns än bättre medel (som jag dock inte hade hemma). Resultatet blev ändå inte lika bra som de fälgar man hållit efter varje år, men ändå ganska ok :).

Re: Skaffa nya fälgar

Postat: 27 maj 2019 04:38
av MRisberg
progge skrev:I viken ordning använder du medlen?
Jag har mestadels testat medlen var för sig.
Kallavfettning har lagts på torrt.
Något alkaliskt har testats att läggas på kallavfettning för att se om kombinationen skulle hjälpa till. Men det var inget vidare. Det blev en mörk trögflytande sörja som inte riktigt ville släppa.

Har nu även testat HD Degreaser, för första gången. Om än problemet inte löste sig helt så får jag säga att det vid en första erfarenhet av produkten visade sig vara ett rätt duktigt kem. Löste definitivt upp mer skit än Biltemas kallavfettning. Grymt sugen på att komma igång med det på bilen (när jag väl behöver).

Alla kem har testats att även penslas för lite friktion med.

Fattar inte riktigt. Kan det vara så att det ligger i lager, i skikt, så att det bara behövs att vara på igen och igen med avspolning emellan?