Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

"Inget som hänt här"

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

"Inget som hänt här"

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 02:34

Så, jag kom hem runt ett på natten från jobbet. Åkte kommunalt och när jag klivit av det sista färdmedlet och promenerat en bit skymtar jag aktivitet på parkeringsplatsen tillhörande min gård. Jag gick mot parkeringen istället för direkt mot lägenhetsporten, och runt det sista hörnet jag möts av inget mindre än en polisbuss, en ambulans, en sjukvårdsakutbil och två brandbilar .. plus en massa människor i tjänst naturligtvis inkl fullt utrustade rökdykare.

Jag stannar upp för en sekund för att se om jag på egen hand kan "se skadan". (För en tio år sedan tuttade någon eld på en bil på samma parkering. Flera bilar brann ner. Min klarade sig oskadd än om det bara stod tio meter ifrån eldslågorna. Jag hade och har en garageplats och det brann bara utomhus.) Såg ingenting.

Då jag ser hur de flesta i personalen samlats runt garageporten bredvid min egen blev jag så klart extra nyfiken. Gick fram till en från räddningstjänst som såg lite mindre upptagen ut, förklarade att jag bodde på gården och att jag hade min bil bredvid där aktiviteten var fokuserad. Det är ett flerbilsgarage utan väggar mellan bilarna så jag tänkte att vad som än hände kanske det påverkade min garageplats, min bil ..??

"Är inget som hänt här. Det är bara att gå hem." fick jag till svar.

... !

Tack för det. Vidare dialog:

- Jag har mitt garage här bredvid där ni arbetar ..?
- Jaha .. Nä, det här är inget som påverkar dig. Det är inget som hänt. Du kan gå lugnt gå hem.

Jag går faktiskt hem, smått irriterad över det tabu som råder där vi inte pratar om svåra saker. Jag är för f-n vuxen. Kan liksom ta svårigheter tycker jag - och vill gärna veta när det inte står "normalt" till i mitt närområde. Hur som helst, jag gick hem och åt middag .. väntade på att alla skulle lämna .. sen tog jag ficklampan med mig för att se efter "vad som hänt" - från mitt perspektiv liksom.

Ingen röklukt i garaget what so ever = bra! Inget märkligt alls faktiskt vid första anblick. Men så anade jag en annan grej, personal hade trots allt arbetat runt om bilen bredvid och .. Tja .. Man kan väl säga att jag har fått mig en lite sportigare bil med lätt inristade fartränder lite här och där på förarsidan.


Nå ja .. Nu har jag inte berättat allt som jag i efterhand, genom en granne, lärt mig om vad som faktiskt hände och jag tänkte inte gå in på det heller. Men, räddningstjänst ville ha bort mig från platsen som jag kom så nära inpå när jag gick rakt emot min bil och kom bakvägen - för de tänkte bespara mig en syn. Men att säga att inget hänt, och att inte heller ge mig ett nummer att kontakta någon på för att gå vidare med hur det här trots allt drabbade mig, ja, det tycker jag var dåligt. Kan naturligtvis finnas en enkel förklaring; att personen jag pratade med inte hade någon aning om att bilen bredvid hade påverkats. Men, det satt heller ingen lapp på bilen med en "ursäkt" eller bra info till mig liksom.

Skit samma. Nu ska jag ta mig en liten wirre och kolla in en grej gällande forumet. Får ta ut bilen i dagsljuset i morgon och se om det är värt att göra något åt. Sånt här är livet som vuxen ... och det fanns helt klart de som hade det värre.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av progge » 09 aug 2019 08:07

Tråkigt om det hänt något med bilen.
Men räddningspersonal måste få utföra sitt jobb, hoppas nu bara försäkringen rättar ut din situation.
Håller tummarna på att den är OK.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av Funk » 09 aug 2019 08:42

Det kan låta lite drygt, det medhålles....men det är ibland som jänkarna säger: It's on a need to know basis, and you don't need to know… :-)
Då i stunden hade det inte tillfört något för det enda som var viktigt, deras insats. Men dom kunde ju meddelat dig efteråt att dom skadat din bil.
Hoppas allt kommer att sluta väl för dig, och även gjorde det för grannen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av Norrhyttan » 09 aug 2019 15:14

progge skrev:
09 aug 2019 08:07
Tråkigt om det hänt något med bilen.
Men räddningspersonal måste få utföra sitt jobb, hoppas nu bara försäkringen rättar ut din situation.
Håller tummarna på att den är OK.
Jag uppfattade det inte som att TS gnällde på att räddningstjänstens jobb skadat bilen, utan mer som att han gärna hade velat ha information om det. Det är garanterat lättare att processa mot försäkringsbolaget om man har svart på vitt vad som hänt med bilen, och vem som orsakat det.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 17:42

Precis så. Jag kunde ha utryckt mig tydligare, men, naturligtvis ville jag inte hindra dem från att arbeta. Var bara intresserad .. Jag kunde t ex ha flyttat på min bil om den stod det minsta i vägen.

Idag regnade det så kraftigt när jag hade möjlighet att köra ut bilen för granskning, så jag sköt upp det till nästa dag med uppehåll. Förhoppningsvis under helgen.

Tips på det förresten? Rekommenderar ni att jag tar den till GDS och tvättar eller granskar ni sånt här medan bilen är skitig / orörd?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av Funk » 09 aug 2019 17:57

Bilen måste vara ren om man skall bedöma skadorna,.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 19:09

Tänker så jag med.
Blir tvätt nästa dag med uppehåll.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av Manor » 09 aug 2019 23:40

Ett tips är att ta x antal kort på bilen innan tvätt...som en komplettering.
Hoppas skadorna är ringa...det mesta går att lösa.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2019 23:46

De såg ringa ut vid första kolla. Får se efter tvätten.
Tack.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: "Inget som hänt här"

Inlägg av progge » 10 aug 2019 07:25

Norrhyttan skrev:
09 aug 2019 15:14
progge skrev:
09 aug 2019 08:07
Tråkigt om det hänt något med bilen.
Men räddningspersonal måste få utföra sitt jobb, hoppas nu bara försäkringen rättar ut din situation.
Håller tummarna på att den är OK.
Jag uppfattade det inte som att TS gnällde på att räddningstjänstens jobb skadat bilen, utan mer som att han gärna hade velat ha information om det. Det är garanterat lättare att processa mot försäkringsbolaget om man har svart på vitt vad som hänt med bilen, och vem som orsakat det.
Det jag menade var att Räddningspersonalen:
1. Inte vet vad personen i fråga har för avsikter, när hen kliver fram.
2, De har inte tid att informera vad de gör när de är under insats. Det går att ringa i efter hand och fråga och framföra syn punkter.
3. Tyckte inte han gnällde,
Ha respekt för de kvinnor och män som har dessa jobb, och tänk efter hur många konstiga mänskor som rör sig runt dem.
De reagerar på ett helt annat sätt än du gör när dina vänner stiger fram.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar