Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av sbfV70 » 13 mar 2020 14:44

Jag har en period lämnat in min bil på "handtvätt" på jobbet där man betalar 300:- för en tvätt och så anlitar arbetsgivaren en tredjepartsfirma som fixar allt. Tanken från min sida med att göra detta har varit att jag inte har haft tid att tvätta själv för att få det resultatet jag vill ha, och dels för att jag helt enkelt inte känner att jag har haft kunskapen att ta hand om bilen på ett tillfredsställande sätt. Dessutom hade jag tidigare en bil som inte var i något direkt toppskick i lacken.

När jag bytte bil till en bättre begagnad bil tidigare i år lämnade jag in den i sedvanlig ordning för tvätt, men fick tillbaka den helt söndertvättad. Rejäla tvättrepor över motorhuven, på sidorna, fullt med smuts i skarvar, rails, grill, den såg förjävlig ut. När jag pratade med firman försökte de inledningsvis slingra sig men efter viss diskussion och besiktning av skadorna fick jag till slut en polering av bilen som jag tyckte blev helt okej.

Efter min lilla incident med tvättfirman har jag fått upp ett intresse av att lära mig att ta hand om bilen själv på egen hand och inte bara lämna bort den på tvätt som riskerar sluta med ännu mer frustration. Jag har läst här på forumet, dammsugit YouTube och andra resurser, och tror mig ha fått till en hyfsad tvättmetod med tillhörande utrustning och kem.

Men en sak jag inte känner att jag vill ge mig på (än!) är polering, men jag vill ändå få bort smårepor som är kvar och har uppstått under vintern och få upp en fin lyster innan jag lägger lackskydd (i dagsläget har jag CarPro Hydro2 på bilen). Jag hoppas få tid längre fram att sätta mig in i hur man polerar men just nu är det fullt upp som det är att lära mig allt om skumsprutor, lammullshandskar, lackförseglingar och allt därtill. Därför tänkte jag höra om någon här har förslag på firma eller privatperson i Uppsala med omnejd (eller norra Stockholm) som kan ta sig an bilen för polering (naturligtvis mot full betalning), försegling gör jag själv.

Bilen är 5 år gammal med över 10,000 mil på mätaren så det är ingen ny bil, jag använder den dagligen till och från jobbet, så det är en bruksbil, men jag tycker ändå det är värt att satsa på att lacken blir fin och hålla den ren med tvätt minst en gång i veckan. Bilen ifråga är en Volvo V70 II i Svart Solid 019 med klarlack.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av Funk » 14 mar 2020 07:57

Din historia känns igen..
Hoppas någon kan hjälpa dig, men jag hoppas framförallt att du kan vara med och lära dig samtidigt. Så att du nästa gång gör det själv..

Sedan måste jag nog tyvärr påminna om att svart solid är det absolut svåraste att hålla repfritt och snyggt, samtidigt som det är oerhört snyggt när det är nyfixat..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nautikern
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 aug 2010 10:59

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av Nautikern » 16 mar 2020 13:52

Hej sbfV70,

Har samma erfarenhet som dig av dessa handtvättsfirmor i Göteborg.
Tycker själv det är kul att polera men då jag inte har tillräcklig plats i garaget för att kunna polera där jag bor nu så funderar jag på att lämna bort polerjobbet.

Var för någon dag sedan på Meguiars Detail center här i Göteborg för att se vad de kunde erbjuda. Innanför dörren har de en stor skylt med vad de erbjuder, 2-stegspolering och 3-stegspolering. Jag skulle dock påstå att det är lurendrejeri.
Vid en 2-stegspolering polerar de bilen EN gång. Sedan kallar dom det polering igen när de lägger på lackskyddet, för dom "arbetar" in medlet i lacken. Jag ifrågasatte detta och frågade hur många repor dom ansåg att dom plockade vid "andra steget", inga svarade dom så dom förstår ju själva att andra steget ej är en polering, trots det fortsatte dom hävda att det var en 2-stegspolering.

Obs, jag blandar ej ihop 2-stegs och 3-stegspoleringen. 3-stegspolering hos Meguiars består alltså av 2 steg.

Jag vet inte hur det är på andra rekondfirmor här i stan men man får nog vara vaksam och ställa lite frågor angående vad det faktiskt är dom erbjuder. Och givetvis om du finner någon som inger förtroende får du gärna tipsa! :)

Mvh Peter

Danne777
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 mar 2020 10:52

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av Danne777 » 25 mar 2020 08:35

Jag kör egen polering firma utanför mitt vanliga jobb hjälper dig gärna. Kör inga svart jobb. Men vill göra ett bra jobb för kunden.
Dannesrekond
Daniel söderström
072 313 32 32

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av sbfV70 » 27 mar 2020 21:14

Nautikern skrev:
16 mar 2020 13:52
Hej sbfV70,

Har samma erfarenhet som dig av dessa handtvättsfirmor i Göteborg.
Tycker själv det är kul att polera men då jag inte har tillräcklig plats i garaget för att kunna polera där jag bor nu så funderar jag på att lämna bort polerjobbet.

Var för någon dag sedan på Meguiars Detail center här i Göteborg för att se vad de kunde erbjuda. Innanför dörren har de en stor skylt med vad de erbjuder, 2-stegspolering och 3-stegspolering. Jag skulle dock påstå att det är lurendrejeri.
Vid en 2-stegspolering polerar de bilen EN gång. Sedan kallar dom det polering igen när de lägger på lackskyddet, för dom "arbetar" in medlet i lacken. Jag ifrågasatte detta och frågade hur många repor dom ansåg att dom plockade vid "andra steget", inga svarade dom så dom förstår ju själva att andra steget ej är en polering, trots det fortsatte dom hävda att det var en 2-stegspolering.

Obs, jag blandar ej ihop 2-stegs och 3-stegspoleringen. 3-stegspolering hos Meguiars består alltså av 2 steg.

Jag vet inte hur det är på andra rekondfirmor här i stan men man får nog vara vaksam och ställa lite frågor angående vad det faktiskt är dom erbjuder. Och givetvis om du finner någon som inger förtroende får du gärna tipsa! :)

Mvh Peter
Jag har samma problem som du, svårt att få till möjligheter att jobba hemma trots att jag har varmgarage i hyreshuset där jag bor. Det är dessutom ganska dammigt där nere och jag har ingenstans att förvara grejer om jag inte vill bära de till och från förrådet och det känns ju bara hopplöst. Tack för tipset med stegen, låter som det kan vara värt att fråga lite om vad de olika stegen omfattar.

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av sbfV70 » 27 mar 2020 21:20

Funk skrev:
14 mar 2020 07:57
Din historia känns igen..
Hoppas någon kan hjälpa dig, men jag hoppas framförallt att du kan vara med och lära dig samtidigt. Så att du nästa gång gör det själv..

Sedan måste jag nog tyvärr påminna om att svart solid är det absolut svåraste att hålla repfritt och snyggt, samtidigt som det är oerhört snyggt när det är nyfixat..

/Thomas
Jag hade egentligen lovat mig själv att inte köpa svart igen, men sen ser man en svart med lite krom och tänker "fasen det är snyggt ändå alltså". :lol:

Nu har jag fått bilen polerad och coatad och är MKT nöjd. :)

Danne777
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 mar 2020 10:52

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av Danne777 » 03 apr 2020 13:12

Men självklart tar vi hand om svarta bilar😁
Daniel

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av sbfV70 » 03 apr 2020 21:13

Danne777 skrev:
03 apr 2020 13:12
Men självklart tar vi hand om svarta bilar😁
Daniel
:cheers

Vart håller du till?

Danne777
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 mar 2020 10:52

Re: Söker efter hjälp med polering (firma eller privat)

Inlägg av Danne777 » 05 apr 2020 13:09

Järlåsa nästan vid siggefora kamping
Daniel

Skriv svar