Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Råd och tips

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Challenger
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2023 10:24

Råd och tips

Inlägg av Challenger » 22 maj 2023 14:19

IMG_4761.jpeg
Hej! Jag behöver lite svar ifrån proffs, jag har en extrem renoverad challenger som jag hållit på med under 5 år. Den är blanksvart och lika blank under, allting lackat osv.

Min fråga är, måste jag tvätta bilen såfort det kommit damm på bilen ifrån när jag kört ute på vägen eller om det är garagedamm? Blir det repor ifall man torkar rent med en fin microfiber duk och en bra quickdetailer? Det ligger keramiskt lackskydd på bilen också.

Varför jag undrar är för att det är otroligt mycket kalk i vattnet där jag bor, så det blir väldigt jobbigt att tvätta bilen för minsta damm och sen hinna torka rent bilen innan det bildas kalkfläckar överallt.

Hoppas jag kan få lite bra råd och tips!

Mvh

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Råd och tips

Inlägg av Manor » 22 maj 2023 16:30

Hej och välkommen :-).
Vilken pärla...grattis till en fin bil.

Jag skulle avråda från att torka bort damm med microfiberduk med eller utan användning av quickdetailer.
Skulle det möjligtvis kunna gå att blåsa bort dammet med en "biltork" av typen https://www.bilvardsbutiken.se/tork-til ... blowr.html? Säkerligen inte perfekt, men kan såklart också användas efter tvätt för att bli av med merparten av vatten utan att fysiskt behöva röra ytan. Det finns andra alternativ också såsom en batteridriven lövblås, som kanske blir billigare eller kan användas även i trädgården om så önskas :-).

Om det inte fungerar så kanske du får räkna med en finare polering varje år, vilket kanske ändå är något du gör.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Challenger
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2023 10:24

Re: Råd och tips

Inlägg av Challenger » 22 maj 2023 18:25

Tack så mycket, mycket slit och tid nedlagt på den så är väldigt rädd om den. Har faktiskt köpt en lövblås som jag har efter tvätt, men det är just vattnet som rinner under bilen och som sen blir kalkfläckar som jag stör mig mest på.. men är väl bara att inse att det är mycket jobb att hålla puts hehe 😜

Men då vet jag att jag inte ska torka bort dammet med Quickdetailer, och det blir förmodligen en lättare polering varje år :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Råd och tips

Inlägg av Manor » 22 maj 2023 18:37

Allt går såklart, men på svart lack syns allt och om man är petig så blir man ju galen på minsta defekt.
Nu är ju inte heller en dammig lack kul, så om du räknar med en finare polering per år så är det väl ingen större fara. Du kan ju också testa på någon liten yta för att se vad du tycker.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar