Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Trist :-(...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 10 okt 2014 23:11

Kortare uppdatering...
Jag pratade med granne nummer 3 nu i kväll. Han bor i huset direkt till höger om mig.
Han hade aldrig blivit störd, och när han suttit ute på altanen och hört mig så hade han bara tyckt att det varit rofyllt och mysigt att någon höll på...inte störd det minsta :).

Det känns j-kligt bra att mina två riktiga grannar och de närmast över gatan inte blivit störda alls, och uppmuntrar mig att fortsätta "pyssla" hemmavid. Det gör det hela lättare om det skulle bli något mer tjafs...för i morgon så blir det tvätt av Subarun. Sonen är borta imorgon med Suzukin, och på tisdag blir det inlämning för en komplett rostskyddsbehandling, och det brukar bli lite skitigt då. Dock så ska man avvakta med tvätt i två veckor efter behandlingen, eller åtminstone gå på försiktigt med både medel och högtryck. Detta brukar jag lyda. Det brukar vara en härlig känsla när man väl får tvätta den sen igen :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

danne67
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 apr 2012 16:05

Re: Trist :-(...

Inlägg av danne67 » 11 okt 2014 00:01

Hmm, en vecka utan bilar... Hmmm, men vi har två bilar här som behöver lite extra omvårdnad... Om jag tar med mig bilarna, en 160 bars högtryckstvätt, en extra huuhuuuhhuuu och en flex... Så skall vi nog kunna ha lite kul om vi kör bilarna i stereo.... Har dessutom en riktigt härlig utomhushögtalare och kanske lite Sabaton på den så kan vi ha en riktigt kul helg... Vad säger du :lol: (och så klart menar jag din garageuppfart med högtalaren riktad mot... ja gissa vad :shock: ;) )

Kunde inte låta bli, men riktigt skönt att känna att övriga grannar är på din sida. Vet hur viktigt det är att inte känna sig ensam i de där lägena. Lycka till... :cheers :nicka

/Daniel

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Trist :-(...

Inlägg av ostkroken » 12 okt 2014 22:14

Poleringsparty hemma hos Manor eller? Hehe

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 13 okt 2014 17:33

Hahahaha, det blev faktiskt tvätt av både Subarun och Suzukin i helgen.
Jag tog även tid, och högtrycken används cirka 5 minuter per bil...hur mycket kan det störa på en skala?
Det blev dock inte någon "huuhuuhuuhuu:en", den låter mer och körs under en längre tid. Man måste börja lite försiktigt tills det känns som om "faran" är över ;).

Jag fick "tummen upp" av 2 grannar, varav en ringde på dörren och frågade om det inte var biltvättdags än...han tyckte det var trist att vara ute på tomten själv :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 03 apr 2016 19:12

Jaha, då var det dags igen.

Gnällgrannen kom över och nu så irriterad så att han håller på att sprängas.
Han var "tokig" på att jag höll på med bilarna varje j-vla helg...som han uttryckte det.

Förra helgen satte jag på sommarhjul på bägge bilarna, samt tvättade dem.
Nu tvättade jag de 8 vinterhjulen samt Suzukin...och då var det dags igen.

Tvätta dina j-vla bilar på macken...du stör. Ge dig, sa jag...jag har pratat med alla övriga grannar och ingen störs av att jag håller nå någon timme på helgen (mitt på dagen...typ mellan 12-14). Jag gillar att hålla på, och klarar man inte av lite oljud så ska man nog inte bo som vi bor...du måste ju bli lika irriterad på grannars gräsklippare mm. Jamen, vi har gäster och det stör. Då behöver jag inte köra vidare nu, sa jag...meningen är ju inte att störa utan jag vill bara ha möjlighet att pyssla med mitt. Du är ju helt "tom i huvudet" sa han då sammanbitet 2 decimeter ifrån mig...jag trodde nästan han skulle klippa till mig, det verkar vara en sådan typ...aggressiv rent allmänt.

Därefter svor han igen och vände och gick iväg...det slutade självklart med att han buttert sa man inte får hålla på då man skitar ner i miljön. Det finns dock inget förbud mot biltvättande i kommunen, och enligt Naturvårdsverket så har en kommun svårt att förbjuda detta helt (det verkar inte ens vara möjligt...)...men men, det är väl bara en tidsfråga.

Grejen är att det troligtvis var dammsugaren som störde mest denna gång...helt ärligt så är ju inte högtryckstvätten igång så lång stund...men dammsugaren låter ju en längre stund...och det kan ju f-n inte vara förbjudet att dammsuga bilen oavsett vilka miljölagar som ens finns.

Jag blir så j-kla less...närmaste grannen stöttade dock direkt när jag beklagade mig senare.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
Ort: Kävlinge

Re: Trist :-(...

Inlägg av Jensa » 03 apr 2016 19:30

Trist att höra att han e igång igen nu men då det bara e en som gnäller så hade jag inte brytt mig ett dugg utan typ gjort det mer och oftare för att jäklas o visa att han inte bestämmer vad man får och inte får göra så vad du än gör sluta inte utan fortsätt som vanligt för han ska inte vinna över dig

floydian1
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 apr 2013 18:25
Ort: Lönsboda

Re: Trist :-(...

Inlägg av floydian1 » 03 apr 2016 19:33

Tråkigt med såna grannar. Är man så känslig kanske man borde bosätta sig lite mer ensligt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Trist :-(...

Inlägg av Sandgrens » 03 apr 2016 19:42

F-n vad trist med sånna grannar. Vi har även en surgubbe på gatan som klagade på allt för ca 3 år sedan. Men en dag när han klagade på min skottning med skyffel som en i familjen gjorde så röt jag till ordentligt, sedan des har han inte sagt något och inte heller vill han ha ögonkontakt heller. Men men

Börja klaga på att hans bil låter för mycket och att han borde köpa elbil, köra långsammare. Klaga på allt så förstår han hur irriterande det är.
Fortsätter han kan du be han flytta ut på landet om alla ljud är så jobbiga. Hur gammal är han?


Man blir ju sur själv när man läser...
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Trist :-(...

Inlägg av Logan » 03 apr 2016 19:44

Får lägga in en inlägg och skoja lite. Tur att du inte bor nära min granne då
han har centraldammsugare och det ylar på hela gatan.

Men man blir ju van
barn som gapar och skriker och spelar hockey på gatan mm

Så gällande ditt bekymmer så håller jag med dig
kämpa på och gör det du älskar.
Du gör det ju mitt på dagen då dom flesta är vakna och inte bör bli störda
om det vart 08.00 en söndag hade man kanske haft förstående.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Trist :-(...

Inlägg av ostkroken » 03 apr 2016 20:11

Självklart vill ju alla att det ska vara bra stämning grannar emellan, men med en del är det omöjligt. Bjud över ett gäng som tvättar bilar hela helgen 2 helger i rad så kommer han inte att klaga på efter det. :)
Jag har haft sjuk tur med grannar, en del tvättar till och med oftare än mig.
Närmsta grannen jobbar på kommunen med miljö frågor och hans standardkommentar brukar vara "Den blir inte större för att man vattnar den."

/LG-D855 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Perra83 » 03 apr 2016 20:31

Klarar man inte av ljud i ett villaområde bör man nog packa och dra till skogs!
Jag blir oftast nyfiken när jag ser och hör grannarna hålla på med något. Närmaste grennen och jag tvättade däck igår med varsin högtryckstvätt. En annan granne plogade ordentligt i vintras sent en kväll med sin fyrhjuling. En annan åker HD till jobbet som inte direkt är tyst.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 03 apr 2016 21:00

Jag kan ju tillägga att den gnälliga grannens närmaste granne blev irriterad när jag kollade läget med honom vid förra tillfället. Han tycker att gnällgrannen kan hålla tyst som själv står och värmer upp sin diesel Volvo vid hans sovrum.

Det känns helt klart bra att ha de andra grannarnas stöd i detta, men trots allt så känns det j-kla trist.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Trist :-(...

Inlägg av korvis » 03 apr 2016 21:09

Man kan väl bara konstatera att den siste idioten inte är född än.
Tråkigt, men stå på dig!

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Theman » 03 apr 2016 23:18

Jag tror att han har dåligt dåligt samvete för att han inte sköter sin bil på samma sätt. Vem vet frun kanske klagar på honom och säger kolla där som han sköter sin bil! Varför gör du inte likadant.
Bjud över honom och hans bil på en omvårdnad och några öl så kanske han mjuknar upp. Är ju så att de som inte är lika nördiga med sina bilar ser med lystnad i ögonen på oss som sköter våra bilar. Om du inte kan vinna över dem så få över dem på din sida så att säga.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Trist :-(...

Inlägg av henkek » 04 apr 2016 00:01

Surt att han vakna till igen. Vi har oxå en sån. Men sista gången jag hörde av honom så sa jag på skarpen att han har inte ett skit me o göra vad jag gör på min tomt. Har inte sett han sen dess :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 04 apr 2016 06:41

Theman skrev:Jag tror att han har dåligt dåligt samvete för att han inte sköter sin bil på samma sätt. Vem vet frun kanske klagar på honom och säger kolla där som han sköter sin bil! Varför gör du inte likadant.
Bjud över honom och hans bil på en omvårdnad och några öl så kanske han mjuknar upp. Är ju så att de som inte är lika nördiga med sina bilar ser med lystnad i ögonen på oss som sköter våra bilar. Om du inte kan vinna över dem så få över dem på din sida så att säga.
Nix, han är nog den siste på gatan som jag skulle bjuda över...de är ingen kul kille detta :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Pascona
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
Ort: Umeå

Re: Trist :-(...

Inlägg av Pascona » 04 apr 2016 09:30

Förstår att det är jobbigt men mest troligt (och oftast) så är det människor med personliga problem som behöver ta ut sin ilska på någon eller något.
Antingen får du vara överdrivet trevlig mot honom eller får du sätta dig över honom så han förstår att man inte kan bete sig hur som helst.

Jag hade en problem med min granne som även hade p-platsen bredvid min. Vi har inga linjer då det är grus och varken han eller frun var speciellt bra på att parkera utan riktlinjer så deras bil kunde lika gärna stå med bakändan på vår plats så vi inte rymdes eller fick stå med halva bilen på trottoaren.

Efter 3-4 gånger som jag påpekat det så gick han ut med kameran och måttband för att kolla hur snett han stod. Jag var överdrivet trevlig (nästan ursäktande) och sa att jag inte ville att dom skulle stå på min plats då jag inte ville att någon av våra bilar skulle bli repad eller förstörd av en dörr som blåser upp osv.

Idag är det absolut inga problem och jag har även hjälpt dom med bil och snickerier hemma.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Trist :-(...

Inlägg av Norrhyttan » 04 apr 2016 11:26

Jag har ju träffat Manor och har svårt att förstå hur någon kan bli irriterad på honom... :)
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 04 apr 2016 14:11

Norrhyttan skrev:Jag har ju träffat Manor och har svårt att förstå hur någon kan bli irriterad på honom... :)
Tack för den vänliga kommentaren :).

Jo, jag är inte direkt någon som tjafsar eller mopsar upp mig, utan försöker alltid vara bussig. Jag har inte haft något överhuvudtaget med denna gnällgranne att göra, åtminstone inte på ett negativt sätt...så man blir ju oerhört förvånad när det blir som det blir.

Hade han bara kommit över och sagt att han jobbar natt varannan helg, eller är superreligiös och inte vill se människor jobba på söndagar, eller kan du inte jobba med bilen när vi är och storhandlar mellan 15-17 eller vad som helst som åtminstone ger en öppning för att man ska få hålla på utan att han blir tokig...men icke sa Nicke...bara svordomar och sluta med detta då det stör. Snacka om att sabba grannsämjan :(.

Det finns åtminstone inget förbud att "väsnas" några timmar mitt på dagen, eller ens tvätta bilen hemma (även om det förordas att det gärna ska göras på avsedd plats...). Det som låter är ju alltså muttermaskin (3 bilar 2 gånger per år), högtryckstvätt, Metro Vac Air Blaster (aka. huuuhuuuhuuuhuuu) och dammsugaren. Inget i sig borde innebära några som helst problem för vilken normal människa som helst (huuhuuhuuu:n är väl dock värst av dessa). Vi bor väl cirka 40-50 meter från varandra och jag håller till under min carport. Närmaste granne bor 5 meter från carporten och de bryr sig inte ett dyft så länge som man håller på vettiga tider (jag gnäller aldrig på dem heller...aldrig gnällt på en granne överhuvudtaget faktiskt).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Trist :-(...

Inlägg av Norrhyttan » 04 apr 2016 14:43

Problemet är att han är en alfahane. Det är inte du.
Om du hade rutit till och dessutom backat upp det med ett aggressivt kroppsspråk, då hade han garanterat backat undan och letat efter någon annan att försöka mästra. Det är problemet med att vara en snäll kille...

Jag är också den där typen som inte vill vara till besvär. Oftast. Men ibland rinner det över och jag ser svart. Och när man efter ett tag lugnat ned sig och kan sammanfatta situationen kommer jag alltid fram till samma sak. Folk som stört en i åratal med sån där skit backar alltid undan efter ett rejält vredesutbrott. Sedan stör de en aldrig mer.

Fråga grannen en bit bort. När jag var ute och gick med familjen kom ett par av hans stora hundjävlar utfarande på vägen, hoppandes och skällandes på min då treårige son på cykel och min då ettårige dotter i barnvagn. Jag är van vid djur och förstod att hundarna bara ville hälsa, men när de riskerar att skada eller skrämma mina barn brinner det i huvudet. Min flickvän sedan sju år var helt stum efteråt, hon hade aldrig sett mig på det viset och grannen med hundarna har aldrig synts till sedan dess.
Vad var det jag sa!

Skriv svar