Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Trist :-(...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 04 apr 2016 20:02

Norrhyttan skrev:Problemet är att han är en alfahane. Det är inte du.
Om du hade rutit till och dessutom backat upp det med ett aggressivt kroppsspråk, då hade han garanterat backat undan och letat efter någon annan att försöka mästra. Det är problemet med att vara en snäll kille...

Jag är också den där typen som inte vill vara till besvär. Oftast. Men ibland rinner det över och jag ser svart. Och när man efter ett tag lugnat ned sig och kan sammanfatta situationen kommer jag alltid fram till samma sak. Folk som stört en i åratal med sån där skit backar alltid undan efter ett rejält vredesutbrott. Sedan stör de en aldrig mer.

Fråga grannen en bit bort. När jag var ute och gick med familjen kom ett par av hans stora hundjävlar utfarande på vägen, hoppandes och skällandes på min då treårige son på cykel och min då ettårige dotter i barnvagn. Jag är van vid djur och förstod att hundarna bara ville hälsa, men när de riskerar att skada eller skrämma mina barn brinner det i huvudet. Min flickvän sedan sju år var helt stum efteråt, hon hade aldrig sett mig på det viset och grannen med hundarna har aldrig synts till sedan dess.
Så är det helt säkert...jag varken kan eller vill slåss.

Gnällgrannen är vakt på fängelset och är även PT på ett lokalt gym...ser dock lätt fet ut i mina ögon...inte imponerande på något sätt...ser mest slö och dryg ut.

Nä, det är inte mitt sätt att brusa upp. Jag vill nog hellre ha viss kontroll och inte ångra att man kläcker ur sig för mycket som man senare ångrar. Än så tycker nog jag att han förlorat mest på våra "kontroverser". Övriga grannar är också på mitt lag, vilket kanske inte varit fallet om man var gapig, stöddig och skränig som ju gnällgrannen är.

Kan man lösa detta utan att brusa upp så är vinsten än ljuvare ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: Trist :-(...

Inlägg av kimpon » 05 apr 2016 12:09

Tråkigt med sådana grannar.

Vad tror vi om att ha nästa bilvårdstråff hemma hos dig så vi kan provköra polermaskiner i 8 timmar utanför ditt garage. :jeps
V behöver bara en ca 5-8 st
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Trist :-(...

Inlägg av Lundberg » 05 apr 2016 13:52

Bra idé kimpon! :D
// Jack

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 05 apr 2016 19:53

kimpon skrev:Tråkigt med sådana grannar.

Vad tror vi om att ha nästa bilvårdstråff hemma hos dig så vi kan provköra polermaskiner i 8 timmar utanför ditt garage. :jeps
V behöver bara en ca 5-8 st
Hahahaha...hörde jag vinkelslipar och rostfritt stål :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Perra83 » 05 apr 2016 20:32

Manor skrev:
kimpon skrev:Tråkigt med sådana grannar.

Vad tror vi om att ha nästa bilvårdstråff hemma hos dig så vi kan provköra polermaskiner i 8 timmar utanför ditt garage. :jeps
V behöver bara en ca 5-8 st
Hahahaha...hörde jag vinkelslipar och rostfritt stål :D.
El maksten, har en stor kap som tar 230mm skivor. Det dammar och låter rejält :D

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 05 apr 2016 21:56

För er som undrar över vad som gäller angående biltvätt hemma så hittade jag detta på Naturvårdsverkets hemsida som övertrumfar en kommuns försök till förbud (om jag tolkat saken rätt). Nu är det inte många kommuner som försökt med det, men vad jag förstår så har de som gjort det fått backat.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... pa-gatan/#

Ett litet utdrag ur texten:
Går det att förbjuda biltvätt på gatan?
Det är inte möjligt för en kommun att utfärda ett generellt förbud mot biltvätt på gatan enligt miljöbalken. Ett förbud enligt lokala hälsoskyddsföreskrifter är också tveksamt. Det är bättre att motivera bilägarna att välja ett mindre miljöskadligt alternativ med hjälp av information.
...
Många kommuner har infört förbud för biltvätt på gatan i sina lokala hälsoskyddsföreskrifter. De stödjer sig på 40 § i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som säger att det finns möjlighet för kommunen att utfärda föreskrifter om skydd för ytvattentäkter och grundvattentäkter om det behövs för att förhindra olägenheter för människors hälsa. Men Naturvårdsverket anser det högst tveksamt att en kommun i sina föreskrifter skulle kunna behandla hela kommunen som "skyddsområde" för vattentäkt.

Dessutom finns risk för att förbudet ifrågasätts enligt 9 kapitlet 13 § i miljöbalken. Där står att kommunala föreskrifter som meddelas till skydd mot olägenheter för människors hälsa inte får medföra onödigt tvång för allmänheten eller annan obefogad inskränkning i den enskildes frihet.I 29 kap 9 § MB finns angivet att man kan dömas till böter om man med uppsåt eller oaktsamhet bryter mot lokala föreskrifter. Men detta gäller enbart för tomgångskörning och gatumusik. Det är därför inte straffbart att bryta mot en föreskrift som meddelats av kommunen om skydd för vattentäkter.


Intressant information, tycker jag.
Självklart så ska man inte använda miljöfarliga produkter hemmavid (kallavfettning och liknande), men en mild blandning av HD-grön och ett normalt bilschampo tror jag inte kan anses vara allt för illa. Om möjlighet finns så ska man också helst hålla till på en grus eller gräs, men tyvärr har inte alla den möjligheten.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Trist :-(...

Inlägg av deciso » 06 apr 2016 21:02

Tack för den infon Manor om tvätt. Jag gör rätt många bilar hemma men har bra grannar. Brukar ge dom lite medel o hjälp med deras bilar.

Riktigt tråkigt med din granne. Tror inte det går att få honom att ändra sig. Troligen född idiot o kommer vara det tills sin död. Som tröst så är han säkert olycklig o lider av det mest själv

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 09 apr 2016 22:06

Idag så behandlades 8 vinterhjul med Glare Professional Polish och stuvades undan i förrådet.
Bägge bilarna tvättades, och ingen gnällgranne syntes till. Medan jag höll på så började en annan av grannarna att tvätta bilen med sin högtryckstvätt.

Blev du sugen när du såg att jag höll på, sa jag? Nä, jag tänkte mest sympatitvätta för att stötta, sa han...skönt med sådana grannar. En annan kom förbi och sa att det var en mänsklig rättighet att tvätta bilen hemma...annars kunde man lika gärna bo i lägenhet :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Trist :-(...

Inlägg av korvis » 09 apr 2016 22:57

Skönt med lite positivt i allt elände :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 22 jul 2018 18:14

Kära forummedlemmar, här kommer då ytterligare en trist uppdatering.
Väl hemkommen från semestern så låg en överraskning i brevlådan i form av en anmälan om min bilvård hemmavid...detta från "grannen from hell" som har gjort livet surt för mig då allt jag gör verkar störa honom (alltså samma granne som denna forumtråd handlar om).

Anmälan gällde allt från oljud från högtryckstvätt, dammsugare, kompressor, muttermaskin...men då detta troligtvis biter föga på "Miljö- och hälsoskyddsenheten" så kompletterades detta givetvis med en oro för att vissa kemikalier kunde nå dagvattenbrunnen :(. Det var väl bara en tidsfråga, och någonting Progge nämnt tidigt i denna tråd. Då det inte finns någon fakta bakom den miljöförstörande delen, då grannen inte har en aning om vare sig använda produkter eller om och i så fall vad som eventuellt skulle kunna nå ut i dagvattnet, så kommer jag ändå helt gå över till ett Svanen-märkt schampo och använda mig av "Progge-tvätt" med mjuka fluffiga mikrofiberdukar som blöts upp innan i schampolösningen. Det innebär då minimalt med schampo-vatten-förbrukning, och något som ingen kan slå ner på. Hela grejen är dock tragisk till tusen, men då mina närmaste tre grannar inte anser sig störda så tror jag mig ha torrt om fötterna ändå.

I anmälan fanns även en komplettering om att jag inte bara tvättar min fastighets två bilar, som fick det att verka som att jag har en bilvårdsfirma + bilverkstad hemma och bedriver en verksamhet i carporten på helgerna. Till saken hör att jag faktiskt även tvättar min mammas bil, två gånger blev det nog 2017 och redan nu 2018 har jag hunnit tvätta den en gång... I övrigt så har jag hjälpt en granne att polera en bil som skulle säljas, men det var nog 4 år sedan. 2017 polerade jag en bil hemma, och i år blir det två bilar (mina egna bilar alltså).

Enligt anmälan så stör jag grannen 4-5 timmar varje ledig helgdag. Detta faller ju på sin egen orimlighet då man maximalt använder högtryckstvätten 10 minuter per bil vid tvätt. Dammsuger tar kanske 30 minuter (2-3 gånger per år). Muttermaskinen används vid byte av vinter- och sommarhjul på tre bilar per år (mina egna två samt mammas bil). Den enda gång man stör en längre tid är vid polering, men jag är alltså nere i två poleringar per år...vid normal dagtid och inte en kotte bryr sig utom just denna granne.

Dock så försvinner glädjen att bilvårda när man blir påhoppad på detta sätt. Nu ska anmälan besvaras innan början av augusti, och jag får beskriva verkligheten från mina ögon. De åtgärder jag gjort, eller tänker göra samt någon utredning från min sida blir att beskriva arbetsmoment, tidsåtgång (när något låter), vad som låter och hur många gånger per år, beskriva bilschampoåtgång per tvätt samt total vattenmängd som åtgår vid en vanlig tvätt. Det blir en helsatsning på miljövänliga bilschampon (tillsvidare åtminstone).

Jag använder egentligen inga starka kemikalier alls hemma. När det t.ex gäller kallavfettning så har detta kunnat användas på jobbet, där även vintersäsongens alla tvättar utförs. En mild blandning av HD-grön har använts för att få bort insekter, men det är få tillfällen som det behövs.

Vidare så har jag ju som sagt stöttning av mina tre närmaste grannar, samt ytterligare två fastighetsägare jag talat med i min närhet. Jag vill ju hoppas och anta att det ska räcka för att ärendet läggs ner, men om inte så är fallet så kan en kompletterande utredning krävas vilket får betalas ur egen ficka. Ibland känner man sig dömd på förväg när man pysslar med bilvård :(.

Finns det möjlighet någon man kan vända sig till för hjälp med ett sådant här ärende? Kan man exempelvis tala med någon jurist vars arvode kan bekostas av hemförsäkringen? Jag vet ju inte om det ska behövas, men man känner sig liten i kontakter med myndigheter...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 22 jul 2018 18:34

Tråkigt att läsa.
Problemet ligger i att man inte får spola av bilen, så den skit som är på fordonet når dag vatten brunn.
Detta måste ske på gräs eller grus.
Jag var i samma situation en gång i tiden, med en lika korkad granne.
Mitt problem löste sig då han retade upp min son, som fick ett spel och skrämde honom så pass att han flyttade.
Synd att en skitstövel skall på verka en hel gata.
För det blir väll alla som blir drabbade av hans anmälan.
Har du ingen av de andra grannarna som kan medla så han drar tillbaka sin anmälan?

Är på din sida och vet hur detta påverkar en mentalt.

:(
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 22 jul 2018 19:12

progge skrev:Tråkigt att läsa.
Problemet ligger i att man inte får spola av bilen, så den skit som är på fordonet når dag vatten brunn.
Detta måste ske på gräs eller grus.
Jag var i samma situation en gång i tiden, med en lika korkad granne.
Mitt problem löste sig då han retade upp min son, som fick ett spel och skrämde honom så pass att han flyttade.
Synd att en skitstövel skall på verka en hel gata.
För det blir väll alla som blir drabbade av hans anmälan.
Har du ingen av de andra grannarna som kan medla så han drar tillbaka sin anmälan?

Är på din sida och vet hur detta påverkar en mentalt.

:(
Tack för ditt deltagande Progge.
Nej, ingen på gatan har egentligen kontakt med denna granne. Det är en ganska "mystisk" filur som man knappt hör eller ser förrän han blir tokig...det finns helt enkelt inget att medla runt...han vill att jag slutar med allt som låter för evigt, och så är det med det :(.

Jag har läst runt en hel del på nätet runt detta med biltvätt och det är nog milt sagt en gråzon. Naturvårdsverket har slagit ner på de kommuner som generellt förbjudit biltvätt på gatan. Det kan endast förbjudas i närheten av en viktig vattentäkt, men inte generellt för en hel kommun. Den smuts som finns på bilen kommer från luft (typ pollen) och från de vägar man färdas på. Om man inte har något olje- eller bränsleläckage så tillför man inte några ytterligare tungmetaller än vad som redan finns på vägen. En biltvätt kan då aldrig förbjudas om bilen endast spolas av med vatten, inte ens om man står parkerad över en dagvattenbrunn (som jag tolkade det). Problemet uppstår när man tillför någon produkt i form av bilschampo eller liknande. Då finns en stark önskan från naturvårdsverket att miljövänliga alternativ används, och att tvätt bör ske på grus eller gräsmatta (tyvärr ingen möjlighet för mig). Fortfarande krävs dock att en enstaka biltvätt ska tillföra så pass mycket miljöfarligt medel att man av den anledningen skulle kunna dömas för ett miljöbrott, vilket torde vara tämligen omöjligt att kunna bevisa vid en enskild biltvätt. I mitt fall så ligger dagvattenbrunnen tre fastigheter bort, och en fellutande väg gör att inget vatten från mig når fram...men det är ju en annan femma och inget som någon lär ta hänsyn till.

Jag tror inte heller att man kan utdöma biltvättsförbud för en enstaka privatperson, utan då gäller ett mer generellt förbud för ett område nära viktig vattentäkt. Om så skulle ske så skulle alltså alla grannar i min närhet som idag tvättar hus, staket, uppfart, båtar och bilar bli drabbade av samma förbud...och det skulle nog bli jobbigt för den anmälande grannen (eller så bryr han sig kanske föga...).

Att man kan åka dit för oljud vid normal dagtid sett från användning av högtryckstvätt, muttermaskin (2 ggr per år * 3 bilar) samt dammsugning håller jag för otroligt. Det skulle nog mycket till för en kommun att förbjuda användningen av högtryckstvätt och dammsugare utomhus, ska inte då även exempelvis gräsklippare etc. förbjudas? Det fungerar nog inte med ett generellt förbud, men visst om de nu tror på grannens uppgifter att jag för oväsen med maskiner 4-5 timmar varje helgdag och inte följer upp detta på annat sätt så vet man ju inte riktigt vad som kan hända. Poleringsarbete är dock en annan femma, det tar ju flera timmar och är man redan "tokig" på oljud så blir det såklart inte bättre. Dock så polerar ju grannen en båt, och det görs ju också en gång per år...

Jag hoppas dock att de på myndigheten är vettiga och luttrade personer och inte tar anmälan som 100% tillförlitligt. Jag kan ju åtminstone peka ut närmare grannar som är på mitt lag och vet att det inte är sant.

@Progge, hur många mikrofiberdukar blöter du upp för en biltvätt (för tvätt vid de bra årstiderna)? Jag tänkte att man borde kunna klara sig med 5 stycken.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 22 jul 2018 19:21

Jag hittade en intressant "opinionstext" som skrivits som svar till en artikel som hävdade att det var förbjudet med biltvätt på gatan.
https://nwt.se/asikter/insandare/2017/0 ... a-bilen-pa

Svaret ovan gavs på följande text:
https://nwt.se/asikter/insandare/2017/0 ... -tvattvett

Jag är ingen miljöterrorist, men har svårt att se biltvättande som en större miljöbov än ett skyfall som ju spolar av både bilar och vägar rätt ner i dagvattenbrunnar betydligt effektivare än jag och min högtryckstvätt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 22 jul 2018 20:04

Så här skev jag:

Tvätt:
Fronten/Fälgar samt dörrgångar görs ren enlig ett förgående kapitel.
Jag använder Mikrofiber dukar då jag tvättar.(Waxdyna av märket Depå dubbelsidiga)
Har 10 st i en fem liters spann med schampo. (Reset av CarPro)
Dessa dukar plockas upp en och en, och läggs efteranvändandet på en separat plats/spann.
Detta kallas en spanns metod. Ibland förstärker jag med schampo i en tryckspruta eller Foamar schampo på bilen. Och sköljer i sektioner.

Tvättningen utförd med Microfiber Fiberdukar 250 x 200 mm Tjocklek: 20mm ( Depå ) Dubbelsidiga
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... A5#p119530

Trevlig fakta läsning om tvättning på gata :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 23 jul 2018 06:50

Tjenare.
Blev lite inspirerad av fakta om Biltvätt.
Ryckte här nere att i Jönköping stad får man 10.000:- i böter.
https://www.jonkoping.se/naringslivarbe ... 00670.html

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -jonkoping

https://www.jnytt.se/article/inga-boter ... uppfarten/

Så ett tips är att alla grannar som har eller kommer att få problem med denna Granne från He*lvetet skriver något gemensamt hur tvätt och arbete i trädgårdar går till.
Så att fokuset inte är tvätt utan ljudet från alla elmaskiner som används i trädgårdar mm.
Det går inte att ha en regelverk för dig utan alla har samma så problemet måste vara gemensamt.

Ha en trevlig dag
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Funk » 23 jul 2018 07:28

Så himla trist, men grannar från helvetet finns lite varstans tyvärr..
Du har inte blivit fälld, kommunens tjänstemän är inte alltid vettlösa, så låt det gå sin gång och ta inte ut sorgen i förskott..
Eftersom kommunen har informerat dig så kommer det snart att visa sig hur man tacklar det hela.. skall man gå till rätten så skall det samlas bevis och liknande så där är du långt i från ännu.
Så vitt jag vet har ingen blivit fälld för miljöbrott så länge det inte handlar om yrkesmässigt bilvårdande, öppet eller svart. Hittar någon annan bevis för detta så vill jag gärna bli informerad så man kan se vad som sägs i rätten.

Förbered dig... allt du specat upp här är underlag och kan med största säkerhet användas om det går så långt. Framförallt så är det tämligen uppenbart att du inte kan köra maskiner 4-5 timmar varje ledig dag utan att det sätter sitt spår ibland annat en rejäl vattenräkning.

Kolla upp vad rättshjälpsdelen i hemförsäkringen tar hand om utifall det går till domstol.
Och sist men inte minst, när det hela är över så bör du lämna en anmälan till polis om att din granne okynnesanmäler dig.

Stå på dig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 23 jul 2018 09:26

progge skrev:Tjenare.
Blev lite inspirerad av fakta om Biltvätt.
Ryckte här nere att i Jönköping stad får man 10.000:- i böter.
https://www.jonkoping.se/naringslivarbe ... 00670.html

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -jonkoping

https://www.jnytt.se/article/inga-boter ... uppfarten/

Så ett tips är att alla grannar som har eller kommer att få problem med denna Granne från He*lvetet skriver något gemensamt hur tvätt och arbete i trädgårdar går till.
Så att fokuset inte är tvätt utan ljudet från alla elmaskiner som används i trädgårdar mm.
Det går inte att ha en regelverk för dig utan alla har samma så problemet måste vara gemensamt.

Ha en trevlig dag

Det var nog denna kommun jag tidigare läst om som hade infört ett generellt förbud.
Dock fick detta förbud dras tillbaka efter att naturvårdsverket reagerat:
Jönköping kommun har tidigare hotat bilister med böter upp mot 10 000 kronor om man tvättar på fel plats, men Naturvårdsverket menar att det inte finns lagstöd för kommuner att utfärda ett sådant förbud.

Det pekar ju dock i en tydlig riktning och det är att man helst av allt skulle vilja införa ett förbud, och jag såg även en inskickad motion från en Miljöpartist i just denna fråga.


Polering och dammsugning är ju dock en helt annan fråga då det är tveksamt om några andra miljöaspekter än att maskinerna låter. Om det dock görs två poleringar + tre dammsugningar per år så borde det dock vara högst tveksamt om någon lättstörd granne ska få rätt.

Hur som helst...vid nästa tvätt så ska jag ta tid hur länge högtrycken används, hur många liter vatten som förbrukas samt min schampoblandning och åtgång. Det känns som bra uppgifter att kunna skicka in som komplement.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 23 jul 2018 17:00

Bra reaktion, fakta är bra att ha då någon påstår att man stör.
Involvera dina grannar så du inte är ensam utan är flera.

Hoppas detta löser sig till er fördel. Håller mina tummar :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 23 jul 2018 19:46

Idag har jag gjort diverse ganska intressanta mätningar :).

Tidsåtgång med högtryckstvätten vid tvätt av Suzukin var 2,15 minuter.
3 liter blandad schampolösning användes med 10 ml Svanenmärkt bilschampo.
Cirka 17 liter vatten användes från högtrycken.

Bullermätningar utförda med iPad och appen ”Buller” från Arbetsmiljöverket:
• Omgivning (grundvärde) - 21,8 dB
• Dammsugare - 34,4 dB
• Polermaskin roterande - 37,4 dB
• Polermaskin oscillerande – 41,0 dB
• Högtryckstvätt – 44,0 dB
• Luftkompressor och luftblås - 40,7 dB
• Utbackad bil (tomgång) - 38,8 dB

Ljudmätningarna gjordes på trottoaren direkt utanför min uppfart. Därifrån är det ytterligare cirka 25 meter till anmälarens uteplats + en tät häck.

De uppmätta ovanstående värdena kan dock enbart användas i jämförelse med grundvärdet ”omgivning”. Annan utrustning och app gav andra mätvärden, men förhållandet mellan grundvärdet och ljudvolym från uppmätt maskin såg ut att stämma väl överens. Jag gjorde då endast enstaka referensmätningar med annan utrustning där grundvärdet (omgivning) blev 39,1 dB, luftkompressor 47,6 dB och luftkompressor + luftblås 59,7 dB.

En ytterligare referensmätning gjordes i vårt badrum med ventilation – 39,6 dB.

Referensinformation på Internet gör gällande att ett kraftigt regn genererar cirka 50 dB och att ljudet i ett kontorslandskap ligger på cirka 60 dB.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 05 aug 2018 18:13

Inget nytt har hänt på denna fronten.
Idag så körde dock en granne bakom mig med motorsåg i några timmar. Tänk att man kan bli glad för lite oväsen ibland :D.
En annan granne vid sidan kom hem med sin båt...hoppas att den ska tvättas och/eller ännu hellre poleras :twisted:.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar