garagehunden KL skrev:För mig låter det orimligt att börja göra eftergifter utan speciella skäl. Om man pysslar på dagtid med helt normala aktiviteter gör man väl det i sin fulla rätt. Att kommunen skulle ha med det att göra som nån nämnde verkar konstigt. Lever vi i nån slags anstaltsmiljö?
En annan sak blir om någon granne har särskilda behov, kanske pga skiftarbete eller annat. Men då får ju den personen framföra det hövligt och be om en rimlig anpassning som en tjänst, inte som ett krav från en översittare som vill dryga sig. Det går bort direkt.
Annars är jag noga med att det ska vara lugnt nattetid, men det är en personlig preferens och boendet är anpassat därefter. Hade jag såna grannar som manor hade jag övervägt att flytta.
OBS! Jag har inte haft några egentliga problem med någon granne tidigare.
Det mesta löses i samförstånd, även om någon av grannarna haft högljudda och sena fester några gånger...men inget vi inte grubblat så mycket på...
Vi har bott i samma hus i 29 år, och "gnällgrannen" har väl bott i sitt hus i cirka 10 år. Vi har som sagt ingen direkt kontakt, och det har heller inte varit något strul tidigare med dem.
Hela grejen känns som sagt trist och tråkigt, men bor man i ett område med 10 meter mellan husen så kan man inte kräva absolut tystnad under normal dagtid. Skulle det vara en skiftarbetare, eller om de har besökare och sitter ute och störs så hade ett vänligt påpekande om att avvakta med tvätten räckt. Jag har som sagt inget intresse av att reta upp någon, utan jag vill bara ha möjligheten att pyssla med grejer även om de "låter".
Respekten för varandra kan ju inte bara gå åt ett håll.
Oftast så är det ju tyst från även mig...utom vid tvätt, gräsklippning, biltork och i något enstaka fall lövblåst eller snöslunga. Sett till en normal 7-dagars vecka så är det väl frågan om oljud 1-2 timmar mitt på dagen (oftast en lördag eller söndag)...i övrigt så vill jag hävda att jag inte för oväsen (inte ens spelar högt på stereon)...