Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny gräsklippare, Tips någon?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av tobbegubben » 12 maj 2015 16:46

Hej alla.

Inte nog med att min högtryckstvätt gick sönder förra veckan. När jag i helgen skulle dra igång gräsklipparen så strejkade den också.
Har haft en Klippo i många år och varit supernöjd.
Budgeten skall vara runt 4000:- för en och har inga direkta krav.

Kom gärna med tips på vilken som ni tycker är bra och skulle rek..

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av jojje » 12 maj 2015 17:14


RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av RobbeS » 12 maj 2015 17:19

Ett råd är att du håller dig till Klippo. Har provat alla möjliga klippare och allihopa har gått sönder efter bara något år utom min Klippo som nu är 8 år gammal. Det finns väl en anledning till att kyrkor och kommuner köper Klippo.
Är det motorn som lagt av eller?
Är det motorn så brukar det inte vara så komplicerade fel på en Briggs och Stratton så dom kan man ganska enkelt laga själv. Oftast är det något membran i förgasaren som går sönder eller att det kommit skit i koppen. På min slunga var det så enkelt att nålen fastnat pga smuts.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av miken » 12 maj 2015 17:39

Satsa på en Klippo med Honda motor dom går sjukt tyst och bra!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Norrhyttan » 12 maj 2015 18:50

Min Partner fyller 23 år och har de senaste tio åren gått 500 timmar, kanske 1.000 timmar totalt.
Bytt knivar en gång, batteri en gång och svetsat ett sprucket fäste en gång. Det är allt.
Så inte är det bara Klippo som håller.
Jag hatar klipparen i övrigt, men funkar - det gör den.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av tobbegubben » 12 maj 2015 19:33

RobbeS skrev:Ett råd är att du håller dig till Klippo. Har provat alla möjliga klippare och allihopa har gått sönder efter bara något år utom min Klippo som nu är 8 år gammal. Det finns väl en anledning till att kyrkor och kommuner köper Klippo.
Är det motorn som lagt av eller?
Är det motorn så brukar det inte vara så komplicerade fel på en Briggs och Stratton så dom kan man ganska enkelt laga själv. Oftast är det något membran i förgasaren som går sönder eller att det kommit skit i koppen. På min slunga var det så enkelt att nålen fastnat pga smuts.
Råkade att köra över en del av en presening och då bara dog den. Sedan startade jag den igen och då funkade den i 3 minuter och sedan dog den igen..

Har provat att dra igång den men händer inget så tänkte att det var nog dax för en ny.
Är inte så händig direkt när det gäller motorer.. :-)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 12 maj 2015 21:01

Vet inte om Honda motorn på Klippo är så bra.... min första höll fem klippningar typ två tankar.
Började gnälla och läcka olja om axeln under. Fick ny motor, det var 2012. Nu har den gnällt lite igen så vi får se hur länge den håller.
Klippo Pro 19H. För övrigt är den bra. Tyst, bränslesnål och vibrationsfri.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av miken » 12 maj 2015 21:07

har aldrig hört någon som haft problem med honda motorerna du måste haft otur :P
Jag gillar dom just för att dom går sjukt tyst och sjukt lättstartade

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av RobbeS » 12 maj 2015 22:52

tobbegubben skrev:
RobbeS skrev:Ett råd är att du håller dig till Klippo. Har provat alla möjliga klippare och allihopa har gått sönder efter bara något år utom min Klippo som nu är 8 år gammal. Det finns väl en anledning till att kyrkor och kommuner köper Klippo.
Är det motorn som lagt av eller?
Är det motorn så brukar det inte vara så komplicerade fel på en Briggs och Stratton så dom kan man ganska enkelt laga själv. Oftast är det något membran i förgasaren som går sönder eller att det kommit skit i koppen. På min slunga var det så enkelt att nålen fastnat pga smuts.
Råkade att köra över en del av en presening och då bara dog den. Sedan startade jag den igen och då funkade den i 3 minuter och sedan dog den igen..

Har provat att dra igång den men händer inget så tänkte att det var nog dax för en ny.
Är inte så händig direkt när det gäller motorer.. :-)
Jag är inte heller någon fantom på motorer men har lyckats få igång en hel del, mest på grund av ren och skär tur :D.
Har du kollat så att ingen bit från presenningen trasslat in sig i axeln? Dom där presenningarna brukar ju vara rejäla.
Om du kan dra i snöret (kolven löper fritt) så är det oftast inget större fel på motorn lärde en mekaniker som sysslar med småmotorer mig.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Manor » 12 maj 2015 23:35

Jag har en gammal trist Stiga. Den har fungerat i många år nu...men kåpan börjar få små rosthål.
Jag var själv sugen att byta och hittade än en gång en Stiga som såg jäkligt bra ut...med elstart och allt och därtill 1000:- billigare än en Klippo som stod bredvid som varken hade drivning eller elstart (de har vett att ta betalt...helt klart).

Jag tog dock fram min gamla häck för en vecka sedan...ett ryck och så var den igång...den gick inte ens ojämnt. Nä, det blir nog till att behålla den ytterligare ett år...man får väl laga de små rosthålen med Plastic Padding och silvertejp :D.

Jag har också kollat upp modeller med Hondamotorer...men nu är jag lite osäker på hållbarheten efter att ha läst Perras inlägg :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 13 maj 2015 01:58

Det är nog bara jag som har otur. Jag har klippt gräs sedan ja lärde mig att gå. När ja va ung och inte klippte gräset hemma klippte ja åt grannar. Tycker att ja behandlar alla klippare likadant.
Den bästa klipparen som ja har använt var en grannes Husqvarna. Motorn va gummiupphängd och mjukt handtag. Ett handtag för att ställa klipphöjden (som på Klippo). Spolade alltid av den ordentligt efter varje klippning.

jagrullar
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 24 apr 2014 12:23

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av jagrullar » 13 maj 2015 15:33

har själv en klippo med honda motor och den går så tyst att jag inte ens ids ta på mig kåpor! Klippon är ju outslitlig! Byt olja varje år så går den hur länge som helst.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av jojje » 13 maj 2015 15:42

Har en gammal klippo jag fick ärva efter morfar, den är från typ 1980/1985 typ med B&S motor och den tuffar på fortfarande, skramlar och låter illa om jag jämför med grannarnas nya fina och dyra maskiner. Brukar när jag kommer ihåg byta olja på den och varannan gång stift, sedan kör jag bara..

MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av MrMerkel » 13 maj 2015 23:45

Enligt en mekaniker jag känner är det väldigt viktigt att byta olja varje år på gräsklipparna för dom går varmt jämt .

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 14 maj 2015 21:20

Då ska ja byta på min. Har säkert kört upp mellan 20-25 liter miljöbensin.

Spelar bensin 95 oktan eller miljöbensin någon roll? Ja tycker att det är skönt att slippa lukta bensin om man råkar söla.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av miken » 14 maj 2015 22:22

MrMerkel skrev:Enligt en mekaniker jag känner är det väldigt viktigt att byta olja varje år på gräsklipparna för dom går varmt jämt .

:nicka Byter varje år på min klippo med Honda motor kör på Biltemas SAE30 :jeps

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av miken » 14 maj 2015 22:24

Perra83 skrev:Då ska ja byta på min. Har säkert kört upp mellan 20-25 liter miljöbensin.

Spelar bensin 95 oktan eller miljöbensin någon roll? Ja tycker att det är skönt att slippa lukta bensin om man råkar söla.
nej den är ju mer miljövänlig men annars har det ingen betydelse :nicka

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Manor » 14 maj 2015 22:47

Perra83 skrev:Då ska ja byta på min. Har säkert kört upp mellan 20-25 liter miljöbensin.

Spelar bensin 95 oktan eller miljöbensin någon roll? Ja tycker att det är skönt att slippa lukta bensin om man råkar söla.
Den största finessen är att hållbarheten på miljöbränslet är betydligt bättre.
Det finns inget som helst problem att fylla tanken full till vintersäsongen och sen bara dra igång den till våren. Den gick igång på första rycket för mig i år :).

Om jag tidigare hade kvar vanlig 95/98 oktan i tanken så var den seg att starta och gick rejält illa. Jag fick då tipset om just miljöbränsle.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

AudiS6
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: 28 maj 2011 16:08
Ort: Östersund

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av AudiS6 » 15 maj 2015 07:26

Oavsett vad det är för något så ska man Aldrig lämna det med 95 Oktan i tanken. Etanolen äter packningar och sätter igen munstycken/spridare. Kör sista tanken innan vintervila på 98 oktan.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Manor » 15 maj 2015 08:49

AudiS6 skrev:Oavsett vad det är för något så ska man Aldrig lämna det med 95 Oktan i tanken. Etanolen äter packningar och sätter igen munstycken/spridare. Kör sista tanken innan vintervila på 98 oktan.
...eller ännu hellre miljöbensin. Nackdelen är ju kostnaden, men för mig så är det inte så många liter det går åt per år :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar