Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny gräsklippare, Tips någon?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Lefty » 15 maj 2015 09:42

AudiS6 skrev:Oavsett vad det är för något så ska man Aldrig lämna det med 95 Oktan i tanken. Etanolen äter packningar och sätter igen munstycken/spridare. Kör sista tanken innan vintervila på 98 oktan.
Nu är det väl iofs Etanol i alla (ev inte Preems) 98 Oktan med, skillnaden är att man får blanda i upp till 10% i 95 medans jag tror att max är 5 % i 98. Mao vet man inte riktigt vad man får och skall man vara säker på att ha bensin utan etanol får man nog köpa Aspen, eller annat miljöbränsle.

Mina efterforskningar i detta är något år gammal så jag reserverar mig för att det förändrats sedan dess! :jeps

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av korvis » 15 maj 2015 12:04

miken skrev:
Perra83 skrev:Då ska ja byta på min. Har säkert kört upp mellan 20-25 liter miljöbensin.

Spelar bensin 95 oktan eller miljöbensin någon roll? Ja tycker att det är skönt att slippa lukta bensin om man råkar söla.
nej den är ju mer miljövänlig men annars har det ingen betydelse :nicka
Finns en väsentlig skilnad till och det är ångorna du andas in, dom är bättre för din hälsa med miljöbensin :jeps

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av MattisH » 15 maj 2015 20:05

Jösses vad fel ute alla prylnördar är i den här tråden!

Finns bara en sak som gäller:

Bild

Inne på tredje säsongen och är så nöjd...
Man är inte den där störiga grannen som väsnas (förutom bilpoleringsnördar som tvättar bilen alltid) och så har man hittat det där gräset som aldrig växer!
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 15 maj 2015 20:41

När min Klippo lämnar in blir det en robotklippare. Jag har en plätt på framsidan av huset som måste klippas. Om något år är det nog grus och marksten där.

Klippte gräset idag och passade på att byta olja. Bytet tog inte ens fem minuter. Skruvade ur oljestickan och tippade ut oljan i en gammal färgburk och hällde i nya oljan samma väg.
En rak 30 olja passar utmärkt men ja råkade ha en Hondaolja och den fick det bli.
Motorn går riktigt bra!

Bild

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Norrhyttan » 15 maj 2015 21:26

Lefty skrev:Nu är det väl iofs Etanol i alla (ev inte Preems) 98 Oktan med, skillnaden är att man får blanda i upp till 10% i 95 medans jag tror att max är 5 % i 98. Mao vet man inte riktigt vad man får och skall man vara säker på att ha bensin utan etanol får man nog köpa Aspen, eller annat miljöbränsle.

Mina efterforskningar i detta är något år gammal så jag reserverar mig för att det förändrats sedan dess! :jeps
Jag hävdar att du har fel. Ska bränslet innehålla tio procent etanol ska det benämnas E10, inte BF95.
Lagen tillåter E10 men inget bolag har infört ett sådant bränsle än. Det finns lite olika orsaker.
Jag har pratat med Petroleuminstitutet och ansvariga på Statoil om detta. Har inte dokumenten i telefonen men kan leta fram dem nästa vecka.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Lemerok » 15 maj 2015 22:24

Norrhyttan skrev:
Lefty skrev:Nu är det väl iofs Etanol i alla (ev inte Preems) 98 Oktan med, skillnaden är att man får blanda i upp till 10% i 95 medans jag tror att max är 5 % i 98. Mao vet man inte riktigt vad man får och skall man vara säker på att ha bensin utan etanol får man nog köpa Aspen, eller annat miljöbränsle.

Mina efterforskningar i detta är något år gammal så jag reserverar mig för att det förändrats sedan dess! :jeps
Jag hävdar att du har fel. Ska bränslet innehålla tio procent etanol ska det benämnas E10, inte BF95.
Lagen tillåter E10 men inget bolag har infört ett sådant bränsle än. Det finns lite olika orsaker.
Jag har pratat med Petroleuminstitutet och ansvariga på Statoil om detta. Har inte dokumenten i telefonen men kan leta fram dem nästa vecka.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vore intressant att veta, jag har också funderat lite på varför det dog ut med E10 och E5 som var så på gång tidigare.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Norrhyttan » 15 maj 2015 22:25

BF95 är E5.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Lefty » 15 maj 2015 23:11

Norrhyttan skrev:
Lefty skrev:Nu är det väl iofs Etanol i alla (ev inte Preems) 98 Oktan med, skillnaden är att man får blanda i upp till 10% i 95 medans jag tror att max är 5 % i 98. Mao vet man inte riktigt vad man får och skall man vara säker på att ha bensin utan etanol får man nog köpa Aspen, eller annat miljöbränsle.

Mina efterforskningar i detta är något år gammal så jag reserverar mig för att det förändrats sedan dess! :jeps
Jag hävdar att du har fel. Ska bränslet innehålla tio procent etanol ska det benämnas E10, inte BF95.
Lagen tillåter E10 men inget bolag har infört ett sådant bränsle än. Det finns lite olika orsaker.
Jag har pratat med Petroleuminstitutet och ansvariga på Statoil om detta. Har inte dokumenten i telefonen men kan leta fram dem nästa vecka.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Ok, jag hade fel, eller jag hade dålig koll på vad reglerna sade i detalj. Hade faktiskt missat att man var tvungen att benämna BF95 med den högre halten etanol, E10!

Eftersom du läst in dig i frågan mer detaljerat än mig kanske du kan bekräfta eller dementera uppgiften om att BF98 även den innehåller etanol i samma omfattning (5%) som BF95, vilket förövrigt var påståendet jag försökte svara på. ;)

För min del så behöver jag inga dokument på det, jag litar på dig. Även om jag hade inte gjort det så är just denna fråga inget jag kommer ligga sömnlös över! :D :D :D :cheers

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Norrhyttan » 16 maj 2015 04:50

BF98 får innehålla fem procent etanol, men gör det inte alltid. Åtminstone för två år sedan fanns det helt etanolfri 98. Hur det ser ut idag vet jag inte.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av tobbegubben » 17 maj 2015 18:36

Tack alla för era tips.
Var igår och beställde en ny klippare. Blev en elektrisk Bosch Rotak.
När jag sedan gick ut från butiken funderade jag på om det egentligen var en sådan jag ville ha.
Vände om och gick in i butiken igen och avbeställde klipparen.

Har kollat runt i veckan på Klippo, Stiga MC och Mcculloch.
Är jäkligt svårt att veta vad man vill ha. Klippo kostar ju desto mer och är ingen uppsamlare eller självgående för ca 5000:-.
För ca 3500:- får du en McCulloch med både elstart, uppsamlare och uppsamlare plus att den har Briggs & Stratton motor.
Stiga Multiclip får också bra recensioner men tror att det lutar mot en McCulloch.
Dels för att mab får mycket mer för pengarna och har en återförsäljare i byn.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 17 maj 2015 19:22

Elstart på en gräsklippare? Har du inga armar!? :D Totalt meningslöst, bara en massa extra vikt och en funktion som kan sluta att fungera.
Uppsamlare... klippa en till två gånger i veckan då behövs ingen uppsamlare. Gräsklippet ger gräset gratis gödning.

Köp en så simpel som möjligt. Gärna en Klippo PRO. Jag ser ingenting på klipparen som kan rosta. PRO varianten gör att du får NOLL vibrationer i händerna.

Ja köpte min Klippo just för att den va enkel och utan några extra finesser. Visserligen har jag fått motorn utbytt en gång (måndags ex, motorn reagerade inte ens på choken eller orkade klippa när gräset var lite högt) men allt annat på klipparen är på topp. Enkelt att höja och sänka klipphöjden med en spak. Väldigt gedigen.

En klippare bör inte heller ha något sidoutkast om du vill kunna klippa nära buskar och kantsten eller va du nu har i vägen. Ja klippte här hemma EN gång med en klippare med sidoutkast som jag fick av svärfar när vi flyttade till huset. Sen blev det en ny utan. Farsan har sidoutkast och jag svär över den varje gång som jag är där och klipper.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Manor » 17 maj 2015 20:40

Jag är inte heller så imponerad av elstart. Min Stiga startade på första draget denna vår...och har så gjort varje gång...elstart med sitt batteri etc. är nog tyvärr bara en pryl till som kan gå sönder.

Däremot så vet jag inte riktigt om merpriset för en Klippo är värt det...de är ju inte så avancerat helt enkelt...kanske en McCulloch helt enkelt är good enough...för halva priset. Jag har dock inte så stor tomt...allt hänger väl på hur mycket man använder den.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av tobbegubben » 19 maj 2015 18:07

Var idag och beställde en Klippo Excellent H. Får man se hur nöjd man blir. :-)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 19 maj 2015 18:39

tobbegubben skrev:Var idag och beställde en Klippo Excellent H. Får man se hur nöjd man blir. :-)
Det blir du säkert!

Ser ut som min Pro 19H fast med ett annat handtag.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av miken » 19 maj 2015 21:42

Perra83 skrev:
tobbegubben skrev:Var idag och beställde en Klippo Excellent H. Får man se hur nöjd man blir. :-)
Det blir du säkert!

Ser ut som min Pro 19H fast med ett annat handtag.
Du kommer bli nöjd är sjukt nöjd med min klippo och Honda motorn går sjukt tyst och fint man behöver inga hörselskydd :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 19 maj 2015 23:11

VA!? :D Nej Hondamotorn går väldigt tyst och luktar inga avgaser. Ja kör på miljöbensin.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av tobbegubben » 31 maj 2015 16:00

Då var min Excellent H levererad.
Läste lite snabbt genom bruksanvisningen och där står att man skall byta olja 1:a gången efter 5 timmars körning.
Är detta verkligen nödvändigt och varför?

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av vaxfrasse » 31 maj 2015 17:17

Det är då motorn sliter in sig och det blir mest partiklar i oljan. Tycker absolut du ska göra ett oljebyte då.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av Perra83 » 31 maj 2015 18:51

Det tar inte ens fem minuter att byta olja. När det är så lätt kommer ja byta olja varje höst.

Tippa ur oljan genom där oljestickan sitter och häll sedan i ny. Perfekt att byte olja efter en klippning när oljan är varm och rinner ur lätt.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Ny gräsklippare, Tips någon?

Inlägg av tobbegubben » 04 jun 2015 19:46

Såja. Då var premiärturen avklarad med nya klipparen.
Går himla tyst och fint. :-)

Skriv svar