Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Vad ska man egentligen använda?
Skriv svar
Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Mangewide » 29 apr 2019 08:16

Halloj!

Har under vintern testa denna nya Produkt på delar av bilen under vinter!, :D .

Produkter är extremt lätt att applicera och buffa av!, har även hållit sig väldigt bra över vintern. Fast jag både kört Kall och Alkalisk vid varje tvätt..

Så se hur blank och fin den gör bilen! ;)

https://youtu.be/BF8rdG6wkiA

Bild
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 29 apr 2019 09:30

Jag kör ganska ofta hemmablandningen av den där (Merlins Elixir) , och gillar den skarpt. Men hållbarhet...nja , utan ett rejält skydd i botten håller den bara någon tvätt IMO..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Mangewide » 29 apr 2019 12:02

Funk skrev:Jag kör ganska ofta hemmablandningen av den där (Merlins Elixir) , och gillar den skarpt. Men hållbarhet...nja , utan ett rejält skydd i botten håller den bara någon tvätt IMO..

/Thomas
Ja hur funkar den där hemmablandningen?, det är väll en produkt som funnits ett tag?... :)

Ok, ja min bil är kanske lite väll putsad jämnt för att exakt veta hur det är med hållbarheten. Men sin sagt, väldigt enkel att lägga på bilen igen efter en tvätt...Känns som man göra hela bilen på 10min.. :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 29 apr 2019 16:47

Visst är den jättelätt att lägga, och det är liksom poängen, men hållbarhet på egen hand...inget vidare.

Vad har du för skydd i grunden ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Mangewide » 29 apr 2019 20:26

Funk skrev:Visst är den jättelätt att lägga, och det är liksom poängen, men hållbarhet på egen hand...inget vidare.

Vad har du för skydd i grunden ?

/Thomas

Jag har testat nu att bara ha denna. :D Har IPA av bilen ordentligt innan, så den ska nypa fast bra och verkar ha funkat hyffsat.. ;) . Men som sagt för att göra de klockrent, så kommer jag troligen lägga ett hybridwax som grund..
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 30 apr 2019 08:00

Aha... skall du ha lite hållbarhet och gillar den för övrigt så prova Hydr02 eller Reload (båda från CarPro) så behöver du inte applicera efter varje tvätt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Mangewide » 30 apr 2019 08:11

Funk skrev:Aha... skall du ha lite hållbarhet och gillar den för övrigt så prova Hydr02 eller Reload (båda från CarPro) så behöver du inte applicera efter varje tvätt.

/Thomas
Ja Hydro2 har jag testat förra året. En av de första test Videor jag gjorde :shock: :lol: .

https://youtu.be/ofNMRKbBzbg
Även med tal i denna.. :o :lol:

Reload har jag oxå provat, men har glömt bort denna produkter lite...'
Står ju på hyllan hemma.. :lol:
Båda de är grymma!.

Tänka att ELXir är ett steg till nyare och bättre tänkte jag :? :D

Men vad tror ni att lägga ett Hybrid Vax typ Tershine Magnify.. Sen att toppa med nån Qd som EliXir då och då..

Hur blir det om man lägger på HyDro2 efter ett hybridvax?...Kan det bli pannkaka?.. :lol:
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 30 apr 2019 09:51

Hydr02 funkar inte så bra på behandlad yta.
ReLoad är gjort för att få tillbaka avrinning på behandlad yta som tappat stinget men kan även användas på egen hand , den är dock lite jobbigare att få till då den behöver lite noggrannare avtorkning..
Elixir är en detailer som ger snabb och lätt glans och är dessutom ett torkstöd. Den borde funka på allt , även om den inte kommer tillföra mycket på ett nylagt skydd/vax. Som torkstöd är den dock ypperlig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av MRisberg » 04 maj 2019 14:28

Intressant. Och tack för videon. Kul med videos!

Har börjat undersöka vad jag kan tänkas ska ha för torkhjälp / skydd på bilen.
Skulle ni säga att det här är något som fungerar bra på en bil utan lackbehandling alls, som bara tvättats rent med schampo? Ett skydd som håller bara en tvätt låter lite "oskyddat" i mina termer .. (Men lär mig än hur det här med olika slags skydd funkar.)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 04 maj 2019 18:05

Skydd blir det inte mycket av, men Hydr02 Lite ger bra avrinning flera tvättar om man inte dränker bilen i starka medel. Meguiars nya verkar lovande för mig än så länge, men den är lite jobbigare att få på första gången. Jag återkommer om den..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Mangewide » 05 maj 2019 21:09

MRisberg skrev:Intressant. Och tack för videon. Kul med videos!

Har börjat undersöka vad jag kan tänkas ska ha för torkhjälp / skydd på bilen.
Skulle ni säga att det här är något som fungerar bra på en bil utan lackbehandling alls, som bara tvättats rent med schampo? Ett skydd som håller bara en tvätt låter lite "oskyddat" i mina termer .. (Men lär mig än hur det här med olika slags skydd funkar.)

Tack tack!, ja håller med kull med videos. Så gör mitt bästa att ge tillbaka efter allt man plöjt igenom på nätet :D

Ja kör utan lackskydd, och har funkar klockrent med denna produkt, men även andra jag testat under åren. Men nu ska jag lägga nya Keramiska hybridvaxet från softfiber på bilen!

Det ska bli spännande, sen toppa med EliXir eller liknande... ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av TonyM » 08 aug 2019 20:57

Elixir som är redo att använda har även en del av Hydro2 i sig. En del har försökt sig på att lägga till detta till Merlins Elixir med EcH2O och Reload. Men har använt sig av koncentrerad Hydro2 vilket blir för skarpt. Men med Hydro2 lite blev det bättre resultat. I en liter sprayflaska blir det ungefär 0.5dl EcH2O och 0.5dl Reload (eller vilken annan vattenbaserad SiO2 sealant egentligen) och 0.25-0.5dl Hydro2 lite (prova fram med den lägre mängden och öka om du får det utan att smeta till sig) och resten med destillerat vatten.

Med Hydro2 tillagt ska det få något extra hållbarhet. Kul att Carpro uppmärksammade Merlin (Mike Moore) när de namnsatte deras nya QD.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 09 aug 2019 08:33

Man kanske skulle prova detta..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av progge » 09 aug 2019 09:59

Tack för uppdateringen av Receptet
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av sogat » 05 okt 2019 02:42

Jag har upptäckt att Elixir tillsammans med Tershines schampo Purify S verkar vara en vettig kombination. Nu var det över ett år sen jag applicerade CQuartz så det är troligtvis borta på nedre delen av bilen, men applicerar man Elixir och underhåller med Purify S så verkar det hålla sig riktigt bra. Jag applicerade Elixir i våras och det höll sig hela sommaren utan problem. Det återstår dock att se hur det blir nu i vinter, men förhoppningarna är tämligen låga att det ska ha någon hållbarhet alls nu över vintern, men den som lever får se. Kan dock rekommendera den kombinationen om man vill förlänga Elixirs hållbarhet.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Video: "Långtids test" av nya Carpro EliXir QD

Inlägg av Funk » 05 okt 2019 08:45

sogat skrev:
05 okt 2019 02:42
Jag har upptäckt att Elixir tillsammans med Tershines schampo Purify S verkar vara en vettig kombination. Nu var det över ett år sen jag applicerade CQuartz så det är troligtvis borta på nedre delen av bilen, men applicerar man Elixir och underhåller med Purify S så verkar det hålla sig riktigt bra. Jag applicerade Elixir i våras och det höll sig hela sommaren utan problem. Det återstår dock att se hur det blir nu i vinter, men förhoppningarna är tämligen låga att det ska ha någon hållbarhet alls nu över vintern, men den som lever får se. Kan dock rekommendera den kombinationen om man vill förlänga Elixirs hållbarhet.
Min erfarenhet av CQuartz är att det ganska lätt håller två år om man inte verkligen misshandlar det, men att det är väldigt viktigt att man använder schampo utan glansmedel eller vax (Sio2 funkar). Har man dålig avrinning så brukar det räck med en bra tvätt för att få tillbaka den, men sen kan man ju givetvis boosta med lite elixir eller liknande, själv jag kör Merlins mix då och då. Jag har nu min andra bil som rullat två år med CQ och det funkar fortfarande bra..
På grund av lång leveranstid på den nybeställda bilen så kommer ny V40:n att rulla sin tredje vinter sedan skyddet lades så det skall bli kul att se hur det håller.

/Thomas

[Edit] Jo Tershines schampon upplever jag som vettiga ihop med CQ, likaså Angelwax och Gyeon fungerar ypperligt, men Gyeon tycker jag är lite odrygt.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar