Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Vad ska man egentligen använda?
macke77
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 sep 2014 23:33

Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av macke77 » 01 jul 2020 20:21

Har nyligen uppmärksammats på VW och Audis (senaste?) problem. Plastdetaljer som spricker, framförallt bakljusen.

VW skyller på konsumenterna, att man använt avfettning när man tvättar sin bil. Trots att sprickorna uppstår inifrån...

Hur är detta möjligt?
Hur ska man kunna få sin bil ren om man använder 2 msk mild tvål / liter vatten. Ja, det står så om man lusläser instruktionsboken

Och bedrövligt att de inte står för sitt misstag att använda fel material i tillverkningen.

Många som drabbas
I mitt googlande på problemet hittade jag detta:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/90672567

😂

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av Manor » 01 jul 2020 21:37

Tragiskt :-(.
Audi och VW är fina bilar, men kvaliten är ju under all kritik...de har ju problem med det mesta från värdelösa verkstäder, hög oljekonsumtion, rasande växellådor, lackproblem, elproblem och nu alltså öven bekymmer med plastdetaljer.

Frågan är varför de fortfarande säljer så bra? Ok som tjänstebil och för den som byter bil var 2-3 år...men resterande kunder? Det krövs ju inte så mycket bakgrundskoll via Google och diverse forum för att förstå att detta är långt ifrån bra bilar :-(. Visst kan man ha tur, men varför chansa? Det är lite som att köpa sig en fransk bil och hoppas att den ska hålla ihop.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av Basilm » 02 jul 2020 00:11

Manor skrev:
01 jul 2020 21:37
Tragiskt :-(.
Audi och VW är fina bilar, men kvaliten är ju under all kritik...de har ju problem med det mesta från värdelösa verkstäder, hög oljekonsumtion, rasande växellådor, lackproblem, elproblem och nu alltså öven bekymmer med plastdetaljer.

Frågan är varför de fortfarande säljer så bra? Ok som tjänstebil och för den som byter bil var 2-3 år...men resterande kunder? Det krövs ju inte så mycket bakgrundskoll via Google och diverse forum för att förstå att detta är långt ifrån bra bilar :-(. Visst kan man ha tur, men varför chansa? Det är lite som att köpa sig en fransk bil och hoppas att den ska hålla ihop.

Vilka bilmärken är av kvalité?
Syrrans sex-sju år gamla XC60 har börjat rosta nere på två dörrar, den är "normalt" omskött.
Kusinens V60 CC fem år gammal fick fel på elektroniken, kunde inte låsa bilen / använda rutorna etc, fick lämnas in på verkstan för X antal tusen (den exakta summa ventilerades aldrig).

Så inte VW, Audi, Inga franska märken, och inte Volvo. Många (google sökning) klagar på rost på Japanska+Koreanska märken. Vad ska man sikta in sig på för nästa bilköp - Ford? låter som farligt när man kör på saltade vägar minst 3-4 månader per år?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av mikkiz » 02 jul 2020 05:58

Väldigt få bilar är felfria tyvärr.
Men tycker vag ligger över snittet...
De bilar för MIG som fungerat bäst är bmw 330 och mercedes E klassen jag hade. På bmwn bytte jag bara styrstagen på 5,5 år jag hade den.
På Mercedesen en park sensor bak under de 4,5 åren jag ägde den.
Så dom bilarna har jag varit riktigt nöjd med.
Idag kör jag bmw igen...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av Manor » 02 jul 2020 18:42

Basilm skrev:
02 jul 2020 00:11
Vilka bilmärken är av kvalité?
Syrrans sex-sju år gamla XC60 har börjat rosta nere på två dörrar, den är "normalt" omskött.
Kusinens V60 CC fem år gammal fick fel på elektroniken, kunde inte låsa bilen / använda rutorna etc, fick lämnas in på verkstan för X antal tusen (den exakta summa ventilerades aldrig).

Så inte VW, Audi, Inga franska märken, och inte Volvo. Många (google sökning) klagar på rost på Japanska+Koreanska märken. Vad ska man sikta in sig på för nästa bilköp - Ford? låter som farligt när man kör på saltade vägar minst 3-4 månader per år?
Jag skulle vilja hävda att japanska bilar generellt är överlägsna det mesta sett till "kvalitet/hållbarhet".
Däremot är lack och rostskydd sämre än många andra märken.

Det var nog ganska länge sedan Volvo ansågs som "hållbar", de ligger ganska dåligt till i statistiken.

Jag har de senaste bilarna kostat på mig ett kompletterande rostskydd, och lacken tar jag hand om själv.
Som tidigare Subaruägare så tyckte jag att de var rejält hållbara, men det har tyvärr gått utför även med detta märke de senaste åren. Diesel och därtill CVT-låda verkar inte varit någon smart idé tyvärr, och därtill hög oljeförbrukning på någon av bensinmotorerna.

Så om jag nu ska försöka mig på en lista så skulle den se ut så här:
- Lexus
- Toyota
- Honda
- Suzuki
- Mazda
- Subaru
...men det är bara utifrån eget tycke och det jag försökt att läsa mig till.
Ingen av ovanstående märken får väl dock högre rostskyddsbetyg än 2 (av 5)...och samtliga ovan har en tunn och mjuk lack.

Däremot så är ju japanska bilar ofta tristare än exempelvis Audi, BMW, Mercedes och även Volvo sett till exempelvis mediaspelare/navigator. Inredningen är också oftare "billigare" i känslan, frånsett Lexus som väl ligger i topp på den punkten.

Som sagt, ingen sanning bara eget tycke...men en Audi/VW ligger lika långt ner på min lista som franska och italienska bilar. Visst kan de vara bra, men då ska man verkligen ha maximal tur.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av Funk » 02 jul 2020 19:58

Lite offtopic men...

Subaru har stora problem med motorer numera, framförallt dieslarna är rent värdelösa.
Mazda har jag (nåja, svågern) erfarenhet av. Inte något som jag blir imponerad av, ganska mycket verkstadsbesök..rostar friskt när dom blir lite äldre.
Toyota, går och går i alla fall innan rosten tar tag och det är inte bara snack.

Tittar men sedan på tidningarnas rubriker om att alla europeiska bilar ligger lågt i mätningar (från JD Power) så bör man titta på vad det är för anmärkningar.. Ofta har det väldigt lite med funktionskvalitet att göra, förutom möjligen mjukvara som ständigt blir alltmer "irriterande"..
Kommer ihåg när Volvo och Audi fick anmärkningar på för få och små mugghållare.. :-)

Familjen kör eller har kört Volvo och Skoda länge (och många bilar) och i ärlighetens namn har Skodorna fungerat bättre med mindre återbesök hos återförsäljaren, men det har ibland varit strul med verkstadens bedömningar om garanti eller inte eller om det ens är ett fel. Samt att komforten i billiga Skodor inte är speciellt bra.. Volvosarna har haft lite fel, men det har funnits kampanjer och liknande samt att det aldrig varit något tjafs. Mjukvaran kan ibland ställa till det, men oftast inget allvarligt, men nog så irriterande när det dyker upp. T.ex i min senaste S60 så misslyckas ibland Spotify att koppla upp sig och fjärrstart av bil och värmare via telefonen misslyckas ibland.
Inga problem på Skodorna för dom har inte internet, fjärrstart eller värmare och har i alla fall till nyligen inte kunnat ha något av det.. ;-)

Det handlar lite av vad man förväntar sig också, jag kommer ihåg i England då en tidning frågade sina läsare om deras egna bilar. 8 av de 10 sämsta var franska. Och i topplistans 10 fanns 3 billiga Skodor... Man menade i det fallet att det låga priset gav lägre förväntningar och dom överträffades..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av Manor » 02 jul 2020 23:28

Ja, det är tragiskt vad fel det blev med Subarus dieselmotorer 😩.
Själv är jag helt ointresserad av diesel så blev som tur var inte drabbad.

Min mamma köpte en Mazda 3 (gjorde ett komplett rostskydd) och har gått som en klocka.
Inte ett endaste fel...inte ens en glödlampa...på 5,5 år nu. Garantitiden på upp till 10 år på vissa delar är också rejält bra...men då inget gått sönder så har ju inte Mazda förlorat ett öre på det. Dock så är det ändå inte det säkraste kortet sett till kvalitet, det håller jag med om. Det lustiga/olustiga är att pappa och mamma tidigare bil var en Audi A4. Denna ägdes santidigt som jag hade en Subaru Impreza. På 11,5 år så bytte jag luftmassemätaren och en tändkabel utanför rena servicen...under samma period hade halva Audin bytts ut...jag skojar inte, de hade en pärm full med kvitton på allt och inget...så förutom att den var rostfri och behaglig att köra och åka i så fanns det nästan ingenting som inte bytts. Skillnaden i hållbarhet gentemot Subarun och även Mazdan var enorm...det går inte ens att jämföra.

Audi och VW hade självklart kunna göra hållbara bilar också, men det verkar inte behövas då de säljs ändå...och tjänar sen massor på efterservice och reparationer 😞.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Hur ska man få sin VW / Audi ren, utan att förstöra bilen?

Inlägg av Bowen » 03 jul 2020 06:30

Det är inga problem att att få ett ”hjullager” att hålla 10.000mil.
Utmaningen är att få det att gå sönder vid precis 10.000mil.
” Planned obsolescence” eller planerat åldrande är en stor del av allt nu för tiden. Saker och ting skall hålla bara precis så länge det behövs, sen skall det behövas köpas nya saker.
Hur skall ekonomin annars gå framåt konstant?

Skriv svar