Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Poleringsoskulden ska tas

Matnyttig information och tips!
Hydra
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 jul 2016 11:35

Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Hydra » 19 jul 2016 23:26

Hej!

Ny på forumet och gillar sidan starkt! Nu är det dags för att göra pärlan fin och har införskaffat mig ett polerpaket från Pingens inkl. dubbel polermaskin.

Så nu till själva processen; det är här som jag vill ha ytterligare tips och förslag vad som behövs för att gå "rätt väg" med det hela :)

Avfettning

- Har köpt Degreaser PRO för de värsta asfaltsfläckarna.
Behövs det nån mer avfettning? Alkalisk?

Lera

- Ingen inköpt än. Vad rekommenderar ni? Jag har flygrost längs framdörrarna.

Tvättning

- Använder i dag Meguiars Ultimate Wash & Wax (den gula).
Vad kör ni med? Utan/med vax i shampoo?

Polermedel

- I startpaketet ingick Menzerna Medium Cut Polish 2500 samt Polish & Sealant med Nordic Pad Twisted Wool och gula medium pad trissor.

Lackskydd

- Behöver jag det? Anser ni det som ett måste efter polering/vaxning?

Tack på förhand och hoppas ni kan hjälpa en vilsen nybörjare i polerträsket :P

Bilen är en VW Caddy - 2008

Mvh / Daniel
Senast redigerad av 1 Hydra, redigerad totalt 20 gånger.

R_Bergsten
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 19 apr 2015 09:22

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av R_Bergsten » 20 jul 2016 00:02

De är väl inget som säger att lackskydd är måste efter polish and sealant ska väl ha skyddande egenskaper? Men med ett bra lackskydd bevarar ju allt arbete du lagt ner desto längre.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av ostkroken » 20 jul 2016 01:50

Jag tycker det är bra om vi kan få veta vad det är för bil, underlättar för mer specifika råd.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Funk » 20 jul 2016 08:06

Polish & Sealant är ett lackskydd, så något extra behövs inte. Det ger bra glans och har ganska skaplig hållbarhet dessutom..
Kör du med en Quick Detailer som torkstöd då och då så håller det sig fint länge.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Lundberg » 20 jul 2016 08:24

Jag skulle komplettera med en alkalisk avfettning, kallavfettning vill du bara lägga från rutorna och ner. Flygrost tar man i min mening enklast med en flygrostborttagare (kör själv autosmart red 7). Bilt hambers lera är schysst och finns hos waxdog.

Att tvätta med ett vax schampo innan polering är inte galet men också helt onödigt. Gillar du meguiars så köp deras nxt schampo.

Jag är också nyfiken på vad du har för bil, kan vara värt att ha ett par extra twisedwool och lite menzerna sch300 om lacken är hård och har lite större defekter fläckvis
// Jack

Hydra
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 jul 2016 11:35

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Hydra » 20 jul 2016 09:49

ostkroken skrev:Jag tycker det är bra om vi kan få veta vad det är för bil, underlättar för mer specifika råd.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Det är en VW Caddy av 2008 års modell.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av ostkroken » 20 jul 2016 10:46

Då kommer du behöva kraftigare medel, VW har hård lack.
Beror ju iofs på vad du är ute efter, bara glans så funkar det bra. Men vill du få bort några repor måste du ha kraftigare medel.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Manor » 20 jul 2016 11:20

Jag tycker att man enbart bör satsa på glans de första poleringarna...repor och andra defekter kan man ta i ett senare skede.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Lundberg » 20 jul 2016 14:56

Jag tycker du kan jaga repor, 2500 med twisted kommer nog ta en del men typ fg400 skulle inte vara dumt att komplettera med. Med en mussemaskin så kommer du nog inte kunna ställa till det hur du än beter dig :)
// Jack

Hydra
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 jul 2016 11:35

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Hydra » 20 jul 2016 20:56

Lundberg skrev:Jag tycker du kan jaga repor, 2500 med twisted kommer nog ta en del men typ fg400 skulle inte vara dumt att komplettera med. Med en mussemaskin så kommer du nog inte kunna ställa till det hur du än beter dig :)
Tack för tipset! :) Kompletterar med fg400 för jag har några otäcka repor på framskärmen.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Lundberg » 21 jul 2016 08:10

Bra :) köp ett par extra trissor också
// Jack

Andyah
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: 30 dec 2012 17:55
Ort: Köping

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Andyah » 25 jul 2016 09:38

alkaliskavfettning (för den vanliga smutsen/traffikfilmen)och flygrostmedel bör du köpa till. Leran tar du som sista steget när bilen är "ren" från skiten..förvisso ska du polera men att gnida mekaniskt över lacken innan flygrosten mm är borta riskerar ju bara onödiga repor.

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Former recond » 25 jul 2016 18:11

Lundberg skrev:Jag skulle komplettera med en alkalisk avfettning, kallavfettning vill du bara lägga från rutorna och ner. Flygrost tar man i min mening enklast med en flygrostborttagare (kör själv autosmart red 7). Bilt hambers lera är schysst och finns hos waxdog.

Att tvätta med ett vax schampo innan polering är inte galet men också helt onödigt. Gillar du meguiars så köp deras nxt schampo.

Jag är också nyfiken på vad du har för bil, kan vara värt att ha ett par extra twisedwool och lite menzerna sch300 om lacken är hård och har lite större defekter fläckvis
Har du någon länk Lundberg var kan köpa autosmart red7 :)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Lundberg » 26 jul 2016 06:34

Former recond skrev:
Lundberg skrev:Jag skulle komplettera med en alkalisk avfettning, kallavfettning vill du bara lägga från rutorna och ner. Flygrost tar man i min mening enklast med en flygrostborttagare (kör själv autosmart red 7). Bilt hambers lera är schysst och finns hos waxdog.

Att tvätta med ett vax schampo innan polering är inte galet men också helt onödigt. Gillar du meguiars så köp deras nxt schampo.

Jag är också nyfiken på vad du har för bil, kan vara värt att ha ett par extra twisedwool och lite menzerna sch300 om lacken är hård och har lite större defekter fläckvis
Har du någon länk Lundberg var kan köpa autosmart red7 :)
Tyvärr inte! Köpte direkt på smartabs kontor i Uppsala
// Jack

Hydra
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 jul 2016 11:35

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Hydra » 29 jul 2016 13:47

Lundberg skrev:Bra :) köp ett par extra trissor också
Om jag ska köra med fg400 vilken trissa är bäst lämpad? Twisted eller gul medium?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Lundberg » 29 jul 2016 14:56

Twisedwool får du bäst avverkning med så kör på det
// Jack

Hydra
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 jul 2016 11:35

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Hydra » 29 jul 2016 22:10

Lundberg skrev:Twisedwool får du bäst avverkning med så kör på det
Ok! Tack för hjälpen. Bilen är tvättad och lerad. Imorgon ska de polerad :)

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av speedy » 25 apr 2017 13:17

Lånar denna tråden. Funderar över upplägget av polering och hur ni andra gör. Kör ni allt i ett svep dvs tvätt, polersteg och lackskydd eller kan man tex tvätta och köra rubbning en dag och sedan låta det gå några dagar innan man fortsätter med nästa?

Känns ju inte så bra att köra omkring med bilen mellan steg osv men samtidigt ska man göra allt på en gång tar ju det en hel dag/helg vilket kan vata svårt om man ska hyra lokal m.m.

En fundering är också om det är ok att göra dessa jobb utomhus eller ej. Finns ju risk att skit blåser omkring tänker jag men samtidigt bör man väl kunna vara lite uppmärksam. Är ju inte alltid lätt att hitta garage att låna som sagt.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Funk » 25 apr 2017 13:25

Alla steg görs samma dag, eller I alla fall utan att bilen lämnar garaget mellan stegen..
Att jobba utomhus fungerar oftast bra om man undviker blåsiga dagar och starkt direkt solljus.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Poleringsoskulden ska tas

Inlägg av Nalle » 25 apr 2017 16:20

Brukar ta nån månad ,bilen får stå i garaget tills den är färdig helt enkelt , alla stegen behövs absolut inte göras samma dag om du har möjligheten att ställa bilen i garage,utomhus är en annan femma.

Skriv svar