Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjarfrågor på ny bil

Matnyttig information och tips!
NoHoody
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2018 09:53

Nybörjarfrågor på ny bil

Inlägg av NoHoody » 27 feb 2018 23:16

Hej! Köpte en ny SUV med metallic-lack för några veckor sedan och har hittils bara spolat av den och kört borstlös i automattvätten en gång. Nu tror jag att det är nog dags för en riktig tvätt för att få bort lite trafikfilm och sådant efter att den har rullat 100 mil.

Har läst runt i denna fina forum i ungefär en vecka och tror att jag har nu en plan på hur jag ska göra när jag kommer till tvätthallen.

1. Lägg torkarbladen i serviceläge och rengör dem. Läste att de mår inte särsklit bra av avfettningen.

2. Spraya bilen med Sonax Xtreme Intensiv avfettning och låt stå i max 5 minuter så länge den inte torkar in. Eller ska jag använda någon annan produkt som är lite mildare? Tänkte också köra detta på fälgarna.

3.Högtryckstvätt nerifrån och upp för att få bort all smuts när avfettningen har gjort sitt.

4. Rengör fälgarna med mikrofiber tvätthandske.

5. Två hinkar med smutsavskiljare. Det ena ska bara innehålla vatten och ska användas för att rengöra svamparna och i den andra ska jag blanda in Sonax Glansschampo.

6. Tvätta bilen med en svamp i raka linjer. Börjar med taket och jobbar sedan ner till ungefär 2/3-delar av dörrarna med metoden från AMMO NYC:s instruktionsvideo. Försöker rengöra svampen medans jag gör detta men byter till en ny svamp ifall det blir för skitig. Eller tycker ni man ska köra med mikrofibervante kanske?

7. Fortsätt med de nedre delarna av bilen och se till att jag inte drar upp något smuts till de redan rena delarna.

8. Skölj bilen uppifrån och ner.

9. Spraya CarPro HydrO2 Lite på våt yta.Börja med halva huvan och sköljer bort, sedan andra halvan och fortsätter på det sättet en panel i taget. Ska jag torka av med mikrofiber sedan eller ska jag bara vänta lite innan jag kör ut i kylan?

Låter det okej eller har jag missat något? Jag har tyvärr aldrig tvättat någon bil själv. Min gamla bil kördes på OKQ8:s X-Shine nästan varje månad, men blev tvättat av proffs var 18:e månad. Spolade av den också på W&D Car Wash utomhus anläggning i Älvsjö men vågade aldrig köra med deras borstar. Iaf, jag räknar med att den här kanske tar mig en timme eller mer men hoppas att resultat blir bättre än X-Shine. :D

Interiören har jag lyckats hålla ganska ren så jag kanske behöver bara dammsuga mattorna lite innan eller när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Nybörjarfrågor på ny bil

Inlägg av progge » 28 feb 2018 05:54

Välkommen till Forumet.
Låter som en bra början, att tvätta bilen.
Tekniker varierar mellan olika personer men alla har samma mål, en så ren bil med så lite tvättrepor det är möjligt.
Vägen dit är lång, och kantig.
Lycka till i ditt bilvårdande.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Nybörjarfrågor på ny bil

Inlägg av Lundberg » 28 feb 2018 12:03

Ser bra ut! Använd microfiberhandske istället för svamp! Du kan även spraya mer än en panel åt gången med hydro2lite om du är lite kvick. Torka av bilen inkl dörrgångar så inga dörrar fryser fast :)
// Jack

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Nybörjarfrågor på ny bil

Inlägg av Jimmy » 28 feb 2018 20:12

Som övriga redan sagt så låter det bra. Sen när det gäller olika produkter och medel så är det mycket en smaksak från person till person.

SONAX XTREME Intensiv Avfettning tycker jag fungerar bra, men jag tycker den är rätt dyr. Jag tycker inte det skiljer så jätte mycket mellan olika märken av kallavfettning. Men jag brukar använda den ibland, den innehåller även lite flygrostborttagare. Och funkar på blöt yta även om torr ger betydligt bättre verkan.
Jag lägger bara kallavfettning upp till strax under sidorutorna, vilket brukar rekommenderas eftersom det annars rinner ner i dörrarna och kan lösa upp rostskyddsvaxet.

Efter man spolat av kallavfettningen och innan schamponering kan man lägga ett alkaliskt avfettnings/rengöringsmedel. Typ HD grön, brukar blanda 1:40 vid underhållstvätt. Sonax har också en sådan här färdigblandad produkt Sonax Power wash http://www.waxdog.se/product.php?id_product=1040 Men det blir betydligt mer ekonomiskt att använda koncentrerat och blanda själv hur starkt man behöver för tillfället.

NoHoody
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2018 09:53

Re: Nybörjarfrågor på ny bil

Inlägg av NoHoody » 01 mar 2018 02:07

Tack för tipsen! Ska köra med en microfiberhandske istället för svamp och införskaffar en billigare alkalisk avfettningsmedel. :)

Skriv svar