Nybörjare om biltvätt, söker perspektiv.
Postat: 09 feb 2019 23:10
Hej, skaffade en rätt så fräsch opel nu för första gången. Den är inte någo lyxvariant men jag är väldigt nöjd med den och vill ta hand om den så mycket som jag kan på rätt sätt. En av sakerna var att kolla igenom hur man ska tvätta den, särskilt nu vid vintern med all salt och annat eländigt som kommer på lacken.
Bilen är ju 2015/2016 så dens "rostgaranti" är ju fortfarande kvar, den ska hålla sig 9 år. Jag tänker mig att även om det är nu så med denna garanti att det är bra att hitta ett mönster och ta hand om den ordentligt så fort som möjligt?
Jag har kollat igenom en del källor och försökt lära mig vad man ska tänka på och hur man ska göra det rätt. Källor som https://bilvardskungen.se/tvatta-bilen-hemma-vintern/, svenska youtube videos om biltvätt och även kolla kommentarerna och se vad dem kritiserar. Såg också en video med en amerikan som gjorde denna https://www.youtube.com/watch?v=yTsUSDD0Zzk, dock så verkar en del tycka att hans produkter är överprisade men att det han lär ut är tur nog har värde.
Saker som jag har kommit fram om jag förstår allt jag har kollat igenom. Jag har försökt tänka vad jag kan göra utifrån en gör det själv tvätt perspektiv.
1. Man ska undvika att använda avfettning för mycket och helst ta miljöavfettning. En kommentar jag hittade via nätet var detta som gav den punkten.
"Det som i artikeln kallas miljöavfettning är en form av mild, alkalisk avfettning med högt pH-värde (liknande såpbubblevatten) och är bilen smutsig med sand, damm och jord, alltså "vanlig smuts", läggs denna avfettning på hela bilen när den är torr och spolas av med högtryckstvätt efter några minuter.
Superavfettning är det som även kallas kallavfettning, luktar stark och består för det mesta av petroleumdestillat. Det är främst denna starka avfettning för bl a asfaltsfläckar, som kan påverka rostskyddet och verka uttorkande på gummidetaljer om det används på fel sätt."
2. Mönstret hur man ska spola med högtryck är att det ska vara nerifrån sen uppåt. Vart man börjar är från Upp alltså bilens "tak" och sen neråt. Dock så ska fälgarna lukta som värst så kanske en skönare början om man tar hand om det först sen börjar man från taket?
3. "Röra" bilen så lite som det går. Så kanske bäst att Istället för att ta massa mikrofibersdukar o hinkar (2 hinks metoden), att man tar med sig en lågtrycksspruta, blandar schampot och vattnet enligt det som står i schampot, sprutar, väntar en stund och sedan spolar man med högtryck, sen tar man mikrofiberdukar (som ska ha 20% polyamid för att vara effektiva och runt 350gsm?) och torkar (Ska man t.ex. torka så ska man göra det i raka rörelser så repor blir lättare att ta hand om).
4. Applicera ett skydd efter att bilen är helt ren och torkad, (CarPro Hydr02 lite), spraya och sen använda duken
Sedan har jag gjort en köpslista på saker som är bra att ha och det som behövs.
1. Avfettning https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukt ... igblandad/
2. Schampo https://www.carlab.se/autoglym-pure-sha ... TsQAvD_BwE = 218/ https://www.carprosverige.se/tvatt/kopi ... schampo-1l
3. Detailer https://www.autodude.se/produkt/autoglym_rapid_detailer
4. Gummibehandling https://www.autodude.se/produkt/gummibe ... ubber_care
5. https://www.ebay.co.uk/itm/CarPro-Hautoglym ydro2-LITE-Ready-to-use-advanced-coating-1L/162835123127?epid=2170372211&hash=item25e9bacbb7:g:AjoAAOSwUM5aTeph:rk:1:pf:1&frcectupt=true
6. Mikrofibersdukar https://carcareproducts.se/produkt/micr ... bbelsidig/ https://vattenfri.se/front-page/mikrofi ... gsm-2-pack
7. Lågtryckspruta https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000030676 eller https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000030844 Kanske borde ha en där det står specifikt att den ska kunna skjuta ut skum?
Så det är ungefär vad jag har kommit fram med. Vad tycker ni? Är det en massa overkill eller stämmer detta om man är ute efter att hand om den rätt för många år? Jag har inga problem att lägga tiden här o där men bara att det fyller syftet att hålla hälsan på bilen och gjort på rätt sätt.
Bilen är ju 2015/2016 så dens "rostgaranti" är ju fortfarande kvar, den ska hålla sig 9 år. Jag tänker mig att även om det är nu så med denna garanti att det är bra att hitta ett mönster och ta hand om den ordentligt så fort som möjligt?
Jag har kollat igenom en del källor och försökt lära mig vad man ska tänka på och hur man ska göra det rätt. Källor som https://bilvardskungen.se/tvatta-bilen-hemma-vintern/, svenska youtube videos om biltvätt och även kolla kommentarerna och se vad dem kritiserar. Såg också en video med en amerikan som gjorde denna https://www.youtube.com/watch?v=yTsUSDD0Zzk, dock så verkar en del tycka att hans produkter är överprisade men att det han lär ut är tur nog har värde.
Saker som jag har kommit fram om jag förstår allt jag har kollat igenom. Jag har försökt tänka vad jag kan göra utifrån en gör det själv tvätt perspektiv.
1. Man ska undvika att använda avfettning för mycket och helst ta miljöavfettning. En kommentar jag hittade via nätet var detta som gav den punkten.
"Det som i artikeln kallas miljöavfettning är en form av mild, alkalisk avfettning med högt pH-värde (liknande såpbubblevatten) och är bilen smutsig med sand, damm och jord, alltså "vanlig smuts", läggs denna avfettning på hela bilen när den är torr och spolas av med högtryckstvätt efter några minuter.
Superavfettning är det som även kallas kallavfettning, luktar stark och består för det mesta av petroleumdestillat. Det är främst denna starka avfettning för bl a asfaltsfläckar, som kan påverka rostskyddet och verka uttorkande på gummidetaljer om det används på fel sätt."
2. Mönstret hur man ska spola med högtryck är att det ska vara nerifrån sen uppåt. Vart man börjar är från Upp alltså bilens "tak" och sen neråt. Dock så ska fälgarna lukta som värst så kanske en skönare början om man tar hand om det först sen börjar man från taket?
3. "Röra" bilen så lite som det går. Så kanske bäst att Istället för att ta massa mikrofibersdukar o hinkar (2 hinks metoden), att man tar med sig en lågtrycksspruta, blandar schampot och vattnet enligt det som står i schampot, sprutar, väntar en stund och sedan spolar man med högtryck, sen tar man mikrofiberdukar (som ska ha 20% polyamid för att vara effektiva och runt 350gsm?) och torkar (Ska man t.ex. torka så ska man göra det i raka rörelser så repor blir lättare att ta hand om).
4. Applicera ett skydd efter att bilen är helt ren och torkad, (CarPro Hydr02 lite), spraya och sen använda duken
Sedan har jag gjort en köpslista på saker som är bra att ha och det som behövs.
1. Avfettning https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukt ... igblandad/
2. Schampo https://www.carlab.se/autoglym-pure-sha ... TsQAvD_BwE = 218/ https://www.carprosverige.se/tvatt/kopi ... schampo-1l
3. Detailer https://www.autodude.se/produkt/autoglym_rapid_detailer
4. Gummibehandling https://www.autodude.se/produkt/gummibe ... ubber_care
5. https://www.ebay.co.uk/itm/CarPro-Hautoglym ydro2-LITE-Ready-to-use-advanced-coating-1L/162835123127?epid=2170372211&hash=item25e9bacbb7:g:AjoAAOSwUM5aTeph:rk:1:pf:1&frcectupt=true
6. Mikrofibersdukar https://carcareproducts.se/produkt/micr ... bbelsidig/ https://vattenfri.se/front-page/mikrofi ... gsm-2-pack
7. Lågtryckspruta https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000030676 eller https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000030844 Kanske borde ha en där det står specifikt att den ska kunna skjuta ut skum?
Så det är ungefär vad jag har kommit fram med. Vad tycker ni? Är det en massa overkill eller stämmer detta om man är ute efter att hand om den rätt för många år? Jag har inga problem att lägga tiden här o där men bara att det fyller syftet att hålla hälsan på bilen och gjort på rätt sätt.