Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Matnyttig information och tips!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Basilm » 24 apr 2020 00:42

Hej!

Ville bara kolla med er, som vet betydligt mer än mig om detta, om det är ett "måste" att ta av avtagbar dragkrok vid biltvätt? Jag hade en surrealistisk upplevelse tidigare i veckan då jag tvättade bilen under ett par timmar hos OKQ8 GDS-hall, en äldre man hade "kollat in" mitt arbete då och då, ingen aning varför. Det tog tid då jag även gjorde en motortvätt, la på lite rubber shine på däck å lister och annat smått å gott.

Hur som helst, efter jag spolat klart och börjat torka så kommer denna man fram och frågar om inte min dragkrok är avtagbar, och jag svarar att så är fallet men att jag alltid har det på (personligen ser jag ingen anledning av att ta av draget). Han svarar att jag måste absolut ta av dragkroken vid tvättning av bilen, då annars blir dragkroken helst rostig som sen tydligen ska sprida sig till bilen? Jag svarar bara att det ska jag tänka på, och sen går han.

Min fråga är då helt enkelt - ligger det något i det han säger? Jag har aldrig tagit bort dragkroken vid biltvätt, speciellt då jag antar att "hålet" där kroken sitter i blir ju vattenfylld/fuktig vid tvätt, och jag kommer knappast åt det vattnet lätt. Och/eller kanske han störde sig på att jag sprutade även på draget - är detta inte normalt? Hur ska man skydda dragkroken? (lägga på någon form av olja/fetta och sen sätta på "korken" på dragkroken?)

Aldrig tänkt på dragkroken och dess mående vid tvätt, utan alltid antagit att det är okej att ha det på vid biltvätt. Jag har dragit på alltid, då jag i min fantasi tror att det är positivt, om man mot förmodan skulle sakta backa på något så tar ju kroken i först, samt och/eller om man blir lätt påkörd bakifrån. (Det finns ju såklart inte mycket "stoppstyrka" i ett drag - men bättre än att plast stötfångaren tar stryk direkt)?

Hur gör ni med dragkrokar under biltvätt?
Måste man behandla/borsta/färga dragkrok?

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Stefan N » 24 apr 2020 06:41

En avtagbar krok ska alltid tas av när den inte används, bara vänja dig vid det.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Funk » 24 apr 2020 07:44

Stefan N skrev:
24 apr 2020 06:41
En avtagbar krok ska alltid tas av när den inte används, bara vänja dig vid det.
Och dessutom provmonteras då och då..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Basilm » 24 apr 2020 12:31

Stefan N skrev:
24 apr 2020 06:41
En avtagbar krok ska alltid tas av när den inte används, bara vänja dig vid det.
Okej, men som sagt jag undrar varför? En motivering dvs. Blir det inte mer liggandes vatten utan dragkroken? (Inte testat, kanske finns någon välgömd plug hängandes)

Rostar kroken av tvätt/användning och i så fall kan detta spridas till bilen med tid? Låter otroligt sannolikt tycker jag, men vet ej.

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Funk » 24 apr 2020 13:38

Spridning till bilen kan inte vara möjligt, men däremot kan den rosta fast. Och enligt egen erfarenhet så är det vanligare än att det rostar i lås och liknande då den är avmonterad. Så funktionen äventyras inte och besiktningen går helt enkelt lättare.
Kroken förvaras inne i den torra bilen I sin lilla påse och rostar inte, låsmekanismen kan beroende på modell behöva lite motionerande då och samt kanske någon droppe olja..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Basilm » 24 apr 2020 17:06

Funk skrev:
24 apr 2020 13:38
Spridning till bilen kan inte vara möjligt, men däremot kan den rosta fast. Och enligt egen erfarenhet så är det vanligare än att det rostar i lås och liknande då den är avmonterad. Så funktionen äventyras inte och besiktningen går helt enkelt lättare.
Kroken förvaras inne i den torra bilen I sin lilla påse och rostar inte, låsmekanismen kan beroende på modell behöva lite motionerande då och samt kanske någon droppe olja..

/Thomas
Okej, finemang. Jag får testa att ta av den till helgen. Ska det smörjas något där dragkroken sitter fast? Inte säker, men tror jag har sett någon sorts plast/gummi kåpa som ska sitta för hålet där dragkroken normalt sitter (tänkte så jag inte sprutar in en massa vatten där vid tvätt?)...undersöker nästa gång det blir bilfärd.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Basilm » 27 apr 2020 16:28

Tack för alla svar!

Har lyckats tagit bort dragkroken, tagit bort det lilla rost som fanns på själva kulan och bredvid någon mutter/vridmoment på själva axeln av dragkroken. Jag har sett tidigare inlägg i forumet om hur man fixar till dragkroken med por 15, så jag behöver inte fråga om det (tumme upp!), men jag undrar istället hur man snyggar till själva munstycket / hålet till dragkroken , samt "gummi skyddspluggen" som hänger fast där under.

1. Hålet till dragkroken, detta är INTE hur det ser ut på min bil, men hålet är detsamma dock (i mitt läge är det cirka 25-30% av denna kvantitet av rost) illustrerande bild: https://imgur.com/a/0Xx5Nrj

Helt enkelt undrar jag hur man bäst snyggar till "hålet" till den avtagbara kroken (se bild), funkar det att gå lös med en stålborste, eller gör det mer skada än nytta? (Hålet och dess "ram" antar jag är gjort av stål).

Och

2. Hur snyggar man till "gummi-pluggen" och gummi-huvudet för elen för den delen, duger en avspolning och sen på med någon form av trim & shine produkt? Tänkte, då detta är ganska utsatt kanske något mer gediget behövs?

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Funk » 27 apr 2020 20:47

1. Stålborste och svart hammarlack. Det kommer att behöva göras om.. :-)
2. Japp ! Tvätta och på med någon form av glans/skydd

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Basilm » 28 apr 2020 20:59

Funk skrev:
27 apr 2020 20:47
1. Stålborste och svart hammarlack. Det kommer att behöva göras om.. :-)
2. Japp ! Tvätta och på med någon form av glans/skydd

/Thomas
Perfekt, tack för svar!
Då har man ett projekt till helgen :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Avtagbar dragkrok - måste av vid tvätt?

Inlägg av Funk » 29 apr 2020 07:09

Ta helsvart hammarlack, jag har för mig att bl.a Biltema har en vettig variant..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar