Sida 1 av 2

Polering för nybörjare,

Postat: 26 jan 2013 20:16
av Göran
Från smuts till glänsande stjärna -Polering

För att polera en bil så behöver du följande materiel

* En dubbelhuvad polermaskin
* 4 x 100mm Poler-rondeller. (Medium hårdhet)

Bild
* 1 x lera / Ultima elastrofoam karosserisvamp för att rengöra lacken innan polering.
Bild
* Polermedel Medium Cut. (Det som tidigare kallas rubbing).
* Polermedel Fine Cut (en finrubbing).

Bild
* Lackskydd eller vax. (Glöm Sonax hårdvax, det innehåller 80% lösningsmedel). Vi använder Ultima Paint Guard Plus.
Bild
* 1 x Flaska isopropanol för att torka bort rester av polermedlet.
Bild
* 4 x mikrofiberdukar för att torka av polermedlet efter poleringen.
Bild
* 1 x rulle maskeringstejp för att maskera in plastdetaljer mm.
* Och givetvis skyddshandskar av typen läkarhandskar. Även hörselproppar när du kör polermaskinen. Den som en gång drabbas av tinnitus kommer att ångra att han eller hon inte använde hörselskydd. Går även bra att använa in-ear hörlurar som isolerar mot ljud.
Bild

Att polera din bil själv är roligt, dessutom så blir resultatet väldigt bra om du är noggrann och lägger ner lite tid. Visst kan du polera bilen för hand. Men en dubbelhuvad polermaskin är billig i inköp och dessutom får du mycket bättre resultat med en maskin eftersom aluminiumoxiden i polermedlet behöver en viss friktionsvärme för att avverka repor och oxid från en kontaminerad lack.

Vad händer när du polerar, slipar jag ner reporna?
-Nej, men du fasar av repornas kant så att reporna inte blir synliga för ögat.



1, Tvätt

Börja med att tvätta bilen, är den full av asfaltsfläckar så måste du givetvis använda en avfettning. Som den miljökämpe som jag är så använder jag en miljövänlig produkt. Verkningstiden är marginellt längre och jag har tid att vänta. Efter det så sköljer du av bilen och tvättar den åter igen så att lacken är helt ren. Spruta inte avfettning ovanför fönsterlisterna, då kan avfettning krypa in i dörren och avlägsna rostskyddet. Det är en vanligt nybörjarmisstag.

2, Lera karossen

Då börjar vi med leran, det är en lera som fångar upp flygrost mm. Du blandar helt enkelt en 10%-ig schampolösning i en sprayflaska och drar leran fram och tillbaka i en glidande rörelse över området som du ska polera. För att förstärka din känsel så kan du stoppa handen i en platspåse. -Jo, det fungerar. Så känner du först på den lerade ytan, och därefter på den olerade ytan. Häpnadsväckande. Eller hur?

Går även bra med Ultima elastrofoam karosserisvamp, fördelen är att slutresultatet blir blankare och att eventuellt damm från lackeringen i lacken försvinner också.

3, Maskering

Börja med att maskera in alla plastdetaljer. Runt handtag och backspeglar för att undvika missfärgning. Det är ett viktigt moment.
Biltemas maskeringstejp är ett bra val.

4, Polering

Nu kan du börja att polera. Ta tre ärtor mer polermedel av Medium Cut på vardera rondellen. Och kör en liten yta i sänder. Själv kör jag ett område på 25 x 25 cm. Torka av polermedlet och kör vidare. När du känner att polermedlet slutar verka så tar du några ärtor till och fortsätter. Torka av överflödigt damm med en mikrofiberduk. När hela bilen är polerad med Medium Cut så gör du om samma moment med Fine Cut för att få maximal glans.

För att säkerställa att ytan är helt ren innan du applicerar lackskyddet så tar du lite isopropanol på en mikrofiberduk och torkar av lacken. Det är viktigt att mikrofiberduken är helt ren och inte repar. Det kan du enkelt testa genom att dra med den på en cd-skiva. Klarar sig skivan utan repor så gör även bilen det.


5, Lackskydd

Det som kallades vaxning innan. För att få en glattare yta och ett skydd mot UV-strålning, fågelspillning mm så lägger jag med lätthet ut Ultima Paint Guard Plus.

Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.

När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.

Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!

Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.

Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.


Nu har du gjort en behandling som skulle kostat 4-5000 kr hos en firma där du är uppbunden med efterbehandling mm. Känn dig stolt och lycka till på färden!

Bild

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 24 feb 2013 13:32
av Göran
Jag kommer att visa hur man polerar med roterande för ett effektivt arbete, och det kommer vi gå igenom på Ultima-Utbildningsdagarna.

Bild

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 24 feb 2013 22:53
av GnagetAnders
När och var är "Ultima-Utbildningsdagarna" ?
/Persson

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 24 feb 2013 22:58
av Göran
GnagetAnders skrev:När och var är "Ultima-Utbildningsdagarna" ?
/Persson
Tjenare Gnaget!

Någon gång i juni i Skåne, ev. Eslöv.
Sen Flen och Östersund i Juli.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 26 feb 2013 09:33
av Fritte
Jag hugger en i plats i fina Flen,har ju gångavstånd förresten cykelavstånd beroende på var vi hamnar.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 06 mar 2013 11:37
av RPM2006
Fritte skrev:Jag hugger en i plats i fina Flen,har ju gångavstånd förresten cykelavstånd beroende på var vi hamnar.
Flen låter intressant för mig, lite beronde på exakt datum :nicka

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 06 mar 2013 13:10
av Göran
RPM2006 skrev:
Fritte skrev:Jag hugger en i plats i fina Flen,har ju gångavstånd förresten cykelavstånd beroende på var vi hamnar.
Flen låter intressant för mig, lite beronde på exakt datum :nicka
Exakt datum kommer, men i slutet på Juli är planerat. :jeps

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 06 mar 2013 20:30
av Manor
De tips som jag har fått avseende trissor och polermedel är att man ska gå ut mjukt.

Börja med en mjuk trissa och ett milt polermedel. Om det inte biter på reporna du vill få bort så tar du en hårdare trissa med samma medel. Om det fortfarande inte fungerar så behåller du den lite grövre trissan och använder ett grövre polermedel osv.

Jag antar att när man gjort detta några gånger så lär man sig ungefär vad som behövs.
För att komplicera tillvaron så skiljer det mellan lack och lack då dessa kan vara mjukare eller hårdare. Generellt så har tyska bilmärken en hård lack och japanska bilmärken en mjukare lack.

En Cyclokopia (en s.k "MussePigg"-maskin") har inte en så kraftig avverkning så att man behöver vara överdrivet oroli, men jag skulle säga att ovanstående tips ändå är bra om man vill vara på den säkra sidan.

Jag tror inte att du behöver vara orolig att lägga på vax med den mjuka trissan, men å andra sidan så fungerar detta steg lika bra att göra för hand...om det nu inte står klart och tydligt att det helst ska göras med maskin (vilket jag nog aldrig sett på ett vax åtminstone).

Det är som GnagetAnders (vi kan kalla honom Manors kompis nummer 1 eller Persson) säger:
Once you go lack you never go back.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 06 mar 2013 22:18
av RPM2006
Manor skrev:De tips som jag har fått avseende trissor och polermedel är att man ska gå ut mjukt.

Börja med en mjuk trissa och ett milt polermedel. Om det inte biter på reporna du vill få bort så tar du en hårdare trissa med samma medel. Om det fortfarande inte fungerar så behåller du den lite grövre trissan och använder ett grövre polermedel osv.

Jag antar att när man gjort detta några gånger så lär man sig ungefär vad som behövs.
För att komplicera tillvaron så skiljer det mellan lack och lack då dessa kan vara mjukare eller hårdare. Generellt så har tyska bilmärken en hård lack och japanska bilmärken en mjukare lack.

En Cyclokopia (en s.k "MussePigg"-maskin") har inte en så kraftig avverkning så att man behöver vara överdrivet oroli, men jag skulle säga att ovanstående tips ändå är bra om man vill vara på den säkra sidan.

Jag tror inte att du behöver vara orolig att lägga på vax med den mjuka trissan, men å andra sidan så fungerar detta steg lika bra att göra för hand...om det nu inte står klart och tydligt att det helst ska göras med maskin (vilket jag nog aldrig sett på ett vax åtminstone).

Det är som GnagetAnders (vi kan kalla honom Manors kompis nummer 1 eller Persson) säger:
Once you go lack you never go back.
Okej, så börja med mjuk trissa och ett fint medel, blir det ej bra så tar man grövre medel. När man tagit det grövsta medel man har så byter man till hårdare trissa och börjar om med det finare medlet?

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 06 mar 2013 22:34
av maximuspro
RPM2006 skrev:
Manor skrev:De tips som jag har fått avseende trissor och polermedel är att man ska gå ut mjukt.

Börja med en mjuk trissa och ett milt polermedel. Om det inte biter på reporna du vill få bort så tar du en hårdare trissa med samma medel. Om det fortfarande inte fungerar så behåller du den lite grövre trissan och använder ett grövre polermedel osv.

Jag antar att när man gjort detta några gånger så lär man sig ungefär vad som behövs.
För att komplicera tillvaron så skiljer det mellan lack och lack då dessa kan vara mjukare eller hårdare. Generellt så har tyska bilmärken en hård lack och japanska bilmärken en mjukare lack.

En Cyclokopia (en s.k "MussePigg"-maskin") har inte en så kraftig avverkning så att man behöver vara överdrivet oroli, men jag skulle säga att ovanstående tips ändå är bra om man vill vara på den säkra sidan.

Jag tror inte att du behöver vara orolig att lägga på vax med den mjuka trissan, men å andra sidan så fungerar detta steg lika bra att göra för hand...om det nu inte står klart och tydligt att det helst ska göras med maskin (vilket jag nog aldrig sett på ett vax åtminstone).

Det är som GnagetAnders (vi kan kalla honom Manors kompis nummer 1 eller Persson) säger:
Once you go lack you never go back.
Okej, så börja med mjuk trissa och ett fint medel, blir det ej bra så tar man grövre medel. När man tagit det grövsta medel man har så byter man till hårdare trissa och börjar om med det finare medlet?
Manor skrev....

Börja med en mjuk trissa och ett milt polermedel. Om det inte biter på reporna du vill få bort så tar du en hårdare trissa med samma medel. Om det fortfarande inte fungerar så behåller du den lite grövre trissan och använder ett grövre polermedel osv.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 06 mar 2013 22:55
av tobbegubben
Jag är också nybörjare inom detta med polering. Men har du ingen roterande maskin alls?
Kan bli rätt så svettigt att polera bort djupa repor med en cyclo kopia.

Gå över bilen med medium hårda trissor och BBV second step. Efter det ser du vad du har avverkat, skulle det vara djupa kvar så byta till det grövre medlet first cut och ta bara precis där som är värst repor, så hade jag gjort. :)

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 07 mar 2013 14:22
av Manor
maximuspro skrev:
RPM2006 skrev:
Manor skrev:De tips som jag har fått avseende trissor och polermedel är att man ska gå ut mjukt.

Börja med en mjuk trissa och ett milt polermedel. Om det inte biter på reporna du vill få bort så tar du en hårdare trissa med samma medel. Om det fortfarande inte fungerar så behåller du den lite grövre trissan och använder ett grövre polermedel osv.

Jag antar att när man gjort detta några gånger så lär man sig ungefär vad som behövs.
För att komplicera tillvaron så skiljer det mellan lack och lack då dessa kan vara mjukare eller hårdare. Generellt så har tyska bilmärken en hård lack och japanska bilmärken en mjukare lack.

En Cyclokopia (en s.k "MussePigg"-maskin") har inte en så kraftig avverkning så att man behöver vara överdrivet oroli, men jag skulle säga att ovanstående tips ändå är bra om man vill vara på den säkra sidan.

Jag tror inte att du behöver vara orolig att lägga på vax med den mjuka trissan, men å andra sidan så fungerar detta steg lika bra att göra för hand...om det nu inte står klart och tydligt att det helst ska göras med maskin (vilket jag nog aldrig sett på ett vax åtminstone).

Det är som GnagetAnders (vi kan kalla honom Manors kompis nummer 1 eller Persson) säger:
Once you go lack you never go back.
Okej, så börja med mjuk trissa och ett fint medel, blir det ej bra så tar man grövre medel. När man tagit det grövsta medel man har så byter man till hårdare trissa och börjar om med det finare medlet?
Manor skrev....

Börja med en mjuk trissa och ett milt polermedel. Om det inte biter på reporna du vill få bort så tar du en hårdare trissa med samma medel. Om det fortfarande inte fungerar så behåller du den lite grövre trissan och använder ett grövre polermedel osv.
Precis så menade jag :).

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 16:30
av Masta
Jag är nybörjare inom detta med polering.
Jag har en Volvo C70 (09) som ska poleras. Flesta repor är jättesmå.
Vilka polermedel rekomenderar ni ?
Räcker det om jag köper Menzena Fast Gloss S500, Power Finish 2500 och Super Finish 4000? och vilka trissor ska jag köpa till en roterande polermaskin ?
Tack.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 18:42
av Göran
Det finns manga bra polermedel pa marknaden, :jeps

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 19:03
av tobbegubben
Masta skrev:Jag är nybörjare inom detta med polering.
Jag har en Volvo C70 (09) som ska poleras. Flesta repor är jättesmå.
Vilka polermedel rekomenderar ni ?
Räcker det om jag köper Menzena Fast Gloss S500, Power Finish 2500 och Super Finish 4000? och vilka trissor ska jag köpa till en roterande polermaskin ?
Tack.
Jag har inte så himla stor erfarenhet heller om detta med polering. Men är det bara jättesmå repor hade jag aldrig gått på med FG. Då hade jag börjat med PF med medium trissor. Skulle inte det funka så byta till antingen hårdare trissa eller med FG.
Jag har själv kört PF med medium trissa på min roterande och tycker att det tar bort en hel del.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 19:31
av Masta
Göran skrev:Det finns manga bra polermedel pa marknaden, :jeps
Det vet jag. Det var darför jag ställde min fråga har ;)
tobbegubben skrev:
Masta skrev:Jag är nybörjare inom detta med polering.
Jag har en Volvo C70 (09) som ska poleras. Flesta repor är jättesmå.
Vilka polermedel rekomenderar ni ?
Räcker det om jag köper Menzena Fast Gloss S500, Power Finish 2500 och Super Finish 4000? och vilka trissor ska jag köpa till en roterande polermaskin ?
Tack.
Jag har inte så himla stor erfarenhet heller om detta med polering. Men är det bara jättesmå repor hade jag aldrig gått på med FG. Då hade jag börjat med PF med medium trissor. Skulle inte det funka så byta till antingen hårdare trissa eller med FG.
Jag har själv kört PF med medium trissa på min roterande och tycker att det tar bort en hel del.
Då ska jag kanske köpa FG i 250ml flaska. ? Räcker 250ml på hela bilen ?

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 19:40
av tobbegubben
Jadå, en 250 ml räcker långt. Typ till 4-5 bilar skulle jag tro.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 20:06
av Masta
tobbegubben skrev:Jadå, en 250 ml räcker långt. Typ till 4-5 bilar skulle jag tro.
oook :) Tack.
Masta skrev: vilka trissor ska jag köpa till en roterande polermaskin ?
Tack.
Vilka märke är bra ? Räcker om jag köper: mjuk medelhård och hård ? (en av varje?)
Plus tänkte jag köpa till, 75mm stödplatta.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 11 mar 2013 22:17
av LineaR
Vad har du för maskin..kör du på en dubbelhuvud från biltema är det 100mm trissor som passar dessa passar även till din 75mm stödplatta om du har en med ett huvud.
lika bra att köpa ett gäng och testa..inget är mer irriterande när man tagit sig tid ocj så finns inte verktygen.

Re: Polering för nybörjare,

Postat: 12 mar 2013 12:28
av Masta
LineaR skrev:Vad har du för maskin..kör du på en dubbelhuvud från biltema är det 100mm trissor som passar dessa passar även till din 75mm stödplatta om du har en med ett huvud.
lika bra att köpa ett gäng och testa..inget är mer irriterande när man tagit sig tid ocj så finns inte verktygen.
Jag tänkte köpa Shine Mate EP801 ;)
Till stödplatta 75mm ska jag köpa 77 eller 80mm trissor.