Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips till nybörjare

Matnyttig information och tips!
danne142
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 nov 2014 21:26
Ort: Nässjö, Jönköpings län

Tips till nybörjare

Inlägg av danne142 » 14 dec 2014 12:46

Tjena!, Har haft lite intresse tidigare för att ta hand om mina bilar men nu börjar viljan verkligen komma när jag köpte min a6 som är ebony black pearl :D , tanken jag hade då var om någon kunde ge tips på allt från tvätt till polering/vaxning osv, har inget garage att vara i förutom t.ex eurostop tvätthallar (bor i Jönköping) så kan inte heller stå ute, har även tillgång till ett ombyggt parkeringshus dock är det bara typ brandslang där och inte högtryck samt att jag upplever det för varmt i garaget då avfettning m.m torkar snabbt :O, Under dessa förutsättningar är det ens lönt att försöka lära sig att ta hand om bilen grundligt eller ska man bara fortsätta med att tvätta för hand och ev lämna in för polering m.m?.

Alla tips är välkomna och gärna länkar till nyttig info samt gärna bilder/filmer (svenska eller engelska)

Bilen är tänkt att bli en finare vardags bil som då kommer användas året runt, framskärmar ska troligen bytas i vår då dessa är lite rostiga men annars är bilen rostfri.

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 13:05

Tjena Daniel !

Kul att du vill börja med lite puts :) mitt tips till dig skulle väl vara en gör-det-själv hall som har tillgång till högtryckstvätt.
Här hemma har vi iaf OKQ8 och det kostar ca 2kr/min 120kr/h och man kommer långt på en timme bara man får in snitsen.
Man ställer sig väl kanske inte å polerar en bil där men de finns ju en uppsjö med bra Sprayvaxer som går riktigt snabbt att lägga på med en vanlig
microfiber-duk.Finns även lackförseglingar som är lätta att lägga och ger fin glans men då krävs de kanske 2h i hallen för att de ska hinna torka in ordentligt. Allt hänger på vad du tycker att det får kosta och vad du vill använda för grejer.

Säkert många som har andra bra tips !
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Cogo » 14 dec 2014 13:11

Bra tvättgrejor är en bra början. Bra avfettningar samt bra schampon är en start. Komplettera sedan med spray wax eller spray lackskydd nu under vintern som du kan lägga i tvätthallen. Titta på orchards produkter alternativt optimums produkter.

Sen till våra och sommaren kan man ju faktiska vara utomhus och lägga på värre lackskydd om man vill.

Mvh magnus

danne142
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 nov 2014 21:26
Ort: Nässjö, Jönköpings län

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av danne142 » 14 dec 2014 13:26

här i jönköping är det nästan omöjligt att hitta gds hall :O, såg nu att det verkar finnas en på ok som jag missat :D, ang tvätt produkter har jag endel från bbv samt även microfiber etc :), har tvättat ett tag nu med lite mer ordentliga saker än sådant man köper på mackarna :), är just det att jag får inte riktigt den rena känslan på bilen, hur gör ni t.ex i dörrgångar etc?, där samlas det hur mycket skit som helst på a6an spec på förarsidan, samt även bak runt bagaget när man öppnat luckan?, brukar själv bara dra där med en svamp som varit i schampo hinken :), till själva bilen använder jag sådan "rasta" vante dock biltemas :P

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 13:36

Dörrgångar:

Lägg ett lager kallavfettning, låt verka ca 5min lägg ett lager alkalisk avfettning rakt över låt dra ett par min....spola av...
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

danne142
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 nov 2014 21:26
Ort: Nässjö, Jönköpings län

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av danne142 » 14 dec 2014 13:38

kan inte du ge lite mer allmänna tips micke? :D, lite just gällande tvätt etc för att nå ett bra resultat? :D

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 14:32

Hur vi tvättar bilar på Bollnäs Bilvård:

Börjar med att bedöma om bilen behöver en avspolning innan vi lägger på kem. Tjocka lager smuts på dörrsidor spolar vi av innan vi lägger kem.
Sedan går vi ett varv med kallavfettning ( Degreaser Wet ) i höjd med dörrlister och nedåt, på fälgarrna och skärmkanter. Bakclucka lägger vi strax nedanför vindrutan då det ofta samlas mycket smuts där om det är en kombi-modell. Lägger även i dörrgångar om det är beställt eller om bilen ska rekondas...

( lägg inte kallavfettning så högt att det hamnar på sidofönstren då det kan smita ner mellan glas och list och förstöra rostskydd som finns i dörrarna )

Nu låter vi kallavfettnignen dra i minst 5min ...eller mer om vi inte tycker att det har tagit effekt, det syns när smutsen börjat lösa upp sig.

Kallavfettningen har fått dra och vi lägger alkalisk avfettning ( Arti Green ) i dörrgångarna rakt över kallavfettningen. Sedan skummar vi ut alkalisk avfettning ( Arti Green ) över hela bilen ( över kallavfettningen ) en lågtrycksputa eller vanlig sprayflaska fungerar utmärkt ! Låt det dra en liten stund, va noga med att det inte torkar in i lacken !

Nu spolar vi av hela bilen med med högtryckstvätten, här gäller det att ta till vara på det kem som sitter på bilen. Jobba nerifrån och upp så att kemet får sitta så länge som möjligt, om vi har gjort dörrgångar spolar vi dem sist.

Jobba systematiskt, jag brukar tänka att att jag typ grundmålar bilen med högtrycktvätten, är noggrann i hjulhus vid lister lyktor nummerplåtar, skärmkanter och stänklappar. När vi spolat hela bilen nerifrån och upp och fått bort smuts och skum så tar vi dörrgångar, detta kan vara lite klurigt men går bra bara man hittar vinkeln så att man inte spolar in en massa vatten i bilen, lite gör inget då man alltid ska eftertorka dörrgångarna om man tvättar dem. Detta moment är då vi lägger mest tid på tvätten, en bra grundjobb ger bra resultat ! 15min är minimum tycker jag personligen Va noggrann !

Nu har vi spolat bort all kem och grov smuts, i detta läge brukar jag ta den vanliga vattenslangen och spolar med mjuk stråle från taket och neråt för att få bort eventuellt grus som blåst upp på lacken av högtryckstvätten.

Då har vi gjort grundjobbet och gjort vårat bästa för att våga lägga en tvättsvamp på lacken, nu lägger vi fälgrengöring ( BBV Wheel Cleaner Extreme Gel )
vi använder en lågtryckspruta, duschar på alla fälgar sedan går vi ett varv med en fälgborste för att gnugga lös fastbränt smuts på fälgarna.

Då är det dags för schamponering, vi skummar ut ( BBV Atri+ ) men det går lika bra att blanda i hink, att tänka på om man blandar i hink och man står i en varm miljö där det finns risk att det hinner torka in i lacken innan man hunnit spola av med vatten är att man kan dela upp bilen i 2 sidor, göra en sidan spola av sedan nästa sida.

Svampar gör vi uppifrån och ner, börjar alltså med taket motorhuv baklucka front sidor, med baksidan av svampen tar vi sparklådor stänklappar till sist då det finns risk för att det finns smuts kvar som vi inte vill ha med oss på dörrsidor etc. Sedan svampar vi fälgar och däcksidor på samma sätt med "baksidan" av tvättsvampen.

Spolar av med vattenslang, jobbar uppifrån och ner vi spolar även ur backspeglarna då det alltid samlas vatten/kem i dem , spolar även hjulhus...

Nu har vi tvättat bilen och ska få den torr, vi använder en vattenskrapa i silikon, finns flera varianter på denna. Med den drar vi bort ca 80% av vattnet på bilen börjar även här på taket och jobbar oss neråt, vi skrapar inte under dörrlister eller kofångare. Sedan använder vi en våffelduk/torkduk för att torka bort de sista vattnet på bilen. Är noga med glasytor backspeglar etc för att undvika torkfläckar, ...

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Alla gör olika men detta är en väl fungerande metod ...
Senast redigerad av 1 Micke K, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 14:32

...
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

danne142
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 nov 2014 21:26
Ort: Nässjö, Jönköpings län

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av danne142 » 14 dec 2014 15:09

Tack för informationen :), det jag undrar över är vad du menar med:
1. lägger alkalisk avfettning ( Arti Green ) i dörrgångarna men skummar ut alkalisk avfettning ( Arti Green ) över hela bilen. Hur menar du med skummar?
2. Skummar schampo använder ni då foam lance/ foam gun eller finns det annan metod (säg att man är på t.ex ok´s gds :)

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 15:13

Ja precis vi har ju rätt så bra utrustning på firman, vi kör med en dubbel-lance som skummar ut schampo/avfettning...

Därför som jag skrev att det går precis lika bra med lågtryckspruta/sprayflaska...kan ju bli svårt att koppla in en foam gun i tvätthallen om det inte finns vattenslang med koppling på plats..
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

danne142
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 nov 2014 21:26
Ort: Nässjö, Jönköpings län

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av danne142 » 14 dec 2014 15:21

ja precis just därför jag undra om det fanns nån spruta eller något med mer skummande effekt :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av korvis » 14 dec 2014 15:22

Lägger ni alkalisk avfettning direkt ovanpå kallavfettning (utan avspolning emellan) bara i dörrgångarna, eller är förfarandet detsamma även utvändigt?

Det är i så fall nya och mycket intressanta nyheter för mig. Jag har nämligen alltid trott att man måste spola emellan för att det ska bita på smutsen :shock:

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 15:24

Ja vi lägger Alkalisk rakt över ...
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 15:27

danne142 skrev:ja precis just därför jag undra om det fanns nån spruta eller något med mer skummande effekt :)

Denna finns annars:

Epoca Tec-One 1000 Foamer PP FPM
7687_R001_5698.png
7687_R001_5698.png (25.35 KiB) Visad 25818 gånger
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

danne142
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 nov 2014 21:26
Ort: Nässjö, Jönköpings län

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av danne142 » 14 dec 2014 16:52

där gör jag samma och har alltid gjort :D, dvs lägger alkalisk direkt på kall avfettning :D

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Sv: Tips till nybörjare

Inlägg av ostkroken » 14 dec 2014 16:57

Micke K skrev:Ja precis vi har ju rätt så bra utrustning på firman, vi kör med en dubbel-lance som skummar ut schampo/avfettning...

Därför som jag skrev att det går precis lika bra med lågtryckspruta/sprayflaska...kan ju bli svårt att koppla in en foam gun i tvätthallen om det inte finns vattenslang med koppling på plats..
Schmickel, vad har ni för blandning på alkaliska när ni skummar?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av Micke K » 14 dec 2014 17:32

ca1:20
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av ostkroken » 14 dec 2014 18:16

Ok, då kör vi lika samma då. Orkar aldrig mäta upp, men ca 1:20 jag med.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av yerfen » 15 dec 2014 10:19

korvis skrev:Lägger ni alkalisk avfettning direkt ovanpå kallavfettning (utan avspolning emellan) bara i dörrgångarna, eller är förfarandet detsamma även utvändigt?

Det är i så fall nya och mycket intressanta nyheter för mig. Jag har nämligen alltid trott att man måste spola emellan för att det ska bita på smutsen :shock:
danne142 skrev:där gör jag samma och har alltid gjort :D, dvs lägger alkalisk direkt på kall avfettning :D
När man gör detta är det viktigt att låta kallavfettningen få jobba klart (ca 5-10 min) innan man lägger den alkaliska avfettningen, då kallavfettningen slutar fungera när man lägger vatten mm.
Vid mycket asfalt mm är det bäst att spola av dem separat.
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av korvis » 15 dec 2014 13:50

Tack för input, yerfen! :jeps

Skriv svar