Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Det började med Diamondbrite konservering

Hur började just ditt intresse?
Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 22 sep 2008 22:55

Jag har handgnott dom senaste 20 åren tills drygt 3 årsedan då jag bytte bil den fick Diamondbrite behandling.
Det var så att ja tröttnade på att handgno 10 st , bilar vår o höst familj o släkt.
Ps. Sonax var min favorit då jag körde jämt tre steg då cleaner ,polish och wax hyffsat blänka dock repor kvar.
Det var så jag fick intresse av lackskydd och hade en fd lackerare på jobbet som oxå polerade bilar och erbjöd mej brightguard 37a o 37b o det funkade ju bra sen började jag att söka på nätet efter andra lackskydd som man kunde köpa o har testat lite mera nu o även polermedel så tyvärr sonax du är förpassad.
Men har ej vågat att köra med enkeltrissa ännu använder biltemas.
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Göran

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Göran » 23 sep 2008 09:23

Gillar din berättelse, och jag kan lova dig att jag ska få dig att använda en enkeltrissa på garageträffen.
Ställer du upp på utmaningen? Hehe!
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av mortil » 23 sep 2008 13:31

admin skrev:Gillar din berättelse, och jag kan lova dig att jag ska få dig att använda en enkeltrissa på garageträffen.
Ställer du upp på utmaningen? Hehe!
Jag har en gammal saab som är röd och oxiderad som vi kan använda som test objekt:) bara försöka få fram den till min polerplats.:)
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 23 sep 2008 18:21

mortil skrev:
admin skrev:Gillar din berättelse, och jag kan lova dig att jag ska få dig att använda en enkeltrissa på garageträffen.
Ställer du upp på utmaningen? Hehe!
Jag har en gammal saab som är röd och oxiderad som vi kan använda som test objekt:) bara försöka få fram den till min polerplats.:)
Ja Ja det är frågan , men nu verkar ju mortil ha ett test objekt som han inte verkar vara för rädd om eftersom han erbjuder sig till oss nybörjare :oops:
:lol:
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av mortil » 23 sep 2008 21:16

Jiiins skrev:
mortil skrev:
admin skrev:Gillar din berättelse, och jag kan lova dig att jag ska få dig att använda en enkeltrissa på garageträffen.
Ställer du upp på utmaningen? Hehe!
Jag har en gammal saab som är röd och oxiderad som vi kan använda som test objekt:) bara försöka få fram den till min polerplats.:)
Ja Ja det är frågan , men nu verkar ju mortil ha ett test objekt som han inte verkar vara för rädd om eftersom han erbjuder sig till oss nybörjare :oops:
:lol:
klart jag gör . jag tycker folk ska lära sig . och nej är inte allt för rädd om den :) TROR den kommer gå på skrot. har inte hittat nån motor till den då den som satt i har skurit.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 10:43

Här kommer det bilder på min Diamondbrite-behandlade bil.
Korten är tagna precis innan jag sålde bilen så behandlingen utfördes för 47 månader sen och aldrig efterbehandlad av dom eftersom det ska inte behövas enligt diamondbrite utan det ska skydda upp till 72 månader utan efterbehandling.Jag var iallafall nöjd med blänkan o den var väldig lätt tvättad på dom här korten har jag bara lagt sommar o vintertvätt medel och sen blåst av med högtrycktvätt ej någon svamp syns på hjulen eftersom dom blir inte rena ej behandlade och sen luft torkad genom att köra en sväng fort så är den nästan 100% torr. Ja jag måste säga att det var min personliga favorit hitills utav lackskydd.
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Göran

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Göran » 01 nov 2008 10:59

Wow! =) Kan du utföra Diamondbrite konservering om man vill fixa sin bil?
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 11:40

Nej!
Har inte hittat detta medel någonstans tyvärr :(
Sen att lämmna in på en diamondbrite firma det blir ju dyrt ca. 5000:- pix
Men lackskyddet är bra. Bilderna är tagna på morgonen när jag ska hämta min nya bil.
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av marcus » 01 nov 2008 12:55

Använder man inte ett speciellt "konvserveringsschampo" minst en gång i månaden?
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 13:28

marcus skrev:Använder man inte ett speciellt "konvserveringsschampo" minst en gång i månaden?
Det stämmer var fjärde till sjätte vecka använder man ett schampoo som saluförs av dom.
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Göran

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Göran » 01 nov 2008 14:04

Vad heter det schampot?
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av marcus » 01 nov 2008 14:06

Det är ett vanligt vaxschampo. Lovar att om du polerar och vaxar(med vilket vax som helst) en bil samt tvättar den med ett vaxschampo 10-12 ggr per år så är den blank och lättvättad.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av MAX » 01 nov 2008 17:36

marcus skrev:Det är ett vanligt vaxschampo. Lovar att om du polerar och vaxar(med vilket vax som helst) en bil samt tvättar den med ett vaxschampo 10-12 ggr per år så är den blank och lättvättad.
Precis vad jag åckså gått o funderat på ska inte ifrågasätta deras produkter men oneklingen blir man ju slav efter denna behandling(bunden till deras produkt) använd något annat =ingen garanti samt att man kan säga att man själv gör jobbet till deras fördel dom får ju sälja sina produkter.samt att man själv ansvarar för lackskyddet.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 19:46

MAX skrev:
marcus skrev:Det är ett vanligt vaxschampo. Lovar att om du polerar och vaxar(med vilket vax som helst) en bil samt tvättar den med ett vaxschampo 10-12 ggr per år så är den blank och lättvättad.
Precis vad jag åckså gått o funderat på ska inte ifrågasätta deras produkter men oneklingen blir man ju slav efter denna behandling(bunden till deras produkt) använd något annat =ingen garanti samt att man kan säga att man själv gör jobbet till deras fördel dom får ju sälja sina produkter.samt att man själv ansvarar för lackskyddet.
Vanlig vaxschampo nej det tror jag inte i såfall världensbästa men jag vet inte.
Men att hållbarheten beror på conservern ja det tror jag oxå.
Sen är den bra till föredetta svarta lister blir som nya, när man blandar i conservern så ser det ut som det skär sej med vattnet det blandar sej dåligt och skummar inget.
Sen till andra lackskydd så är man fast till återbehandlin var 18 mån till 24 mån och är slav då med till en kostnad av ca 1500:- om dom tycker det behövs toppas? om om ja va tror ni behövs det toppas ja ni trodde rätt :lol:
Med diamondbrite behandling så är man bara tvungen till en kostnad av conserver 300:- kronor per år ca.
Admin här kommer det en länk till aftercare kit schampo o conserver http://www.diamondbrite.se/shop.php?sho ... bb1hudefr1

PS.Diamondbrite-lackskydd tål även fågelspillning.
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av MAX » 01 nov 2008 20:07

Det ser man vad okunskap kan leda till (alltså min egen) 300kr om året får väl se som ganska billigt blir väl inte mycket billigare med annat vaxshampo skulle jag tro.och kom på mej själv med att vårda sin bil måste man ju göra oavsett vilken behandling den har tack för tillrätta- visandet .ska tänka mej för i fortsättningen.
Max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 20:16

Nej Max det var inte så jag menade att tillrätta visa var o en har rätt att tycka vad dom vill.
Men jag förstår tanke sättet jag är ju låst vid conservern men man är låst med andra medel oxå.
Bäst är ju att hitta något man själv kan lägga o till en billigare peng som man är nöjd med.
Finns ju Fireglaze till nyare lacker och progaurd ett nano lackskydd, PPS-Lackskydd sen hade ju Admin nåt nanolackskydd att sälja .
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av marcus » 01 nov 2008 20:56

Köp deras conserver och använd till andra lackskydd, det fungerar också. Lovar.
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 21:56

marcus skrev:Köp deras conserver och använd till andra lackskydd, det fungerar också. Lovar.
Tror dej Marcus!
Har funderat på att göra det.
Dom sa att jag kunde använda det till min andra bil som inte var behandlad men jag var tvungen att spola av det med varmvatten på den obehandlade bilen och kallt vatten på den behandlade men det var ju stor skillnad mellan dom två bilarna men skillnaden blir nog inte så stor mellan två olika lackskydd.
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av marcus » 01 nov 2008 22:16

Varmt vatten på den obehandlade och kallt på den behandlade? Varför?
Senast redigerad av 6 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Det började med Diamondbrite konservering

Inlägg av Jiiins » 01 nov 2008 22:34

marcus skrev:Varmt vatten på den obehandlade och kallt på den behandlade? Varför?
Vet ej frågade inte tyvärr!
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Skriv svar