Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Det började vid 15 års ålder

Hur började just ditt intresse?
Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Det började vid 15 års ålder

Inlägg av Pajosv » 20 apr 2014 22:39

Det hela började redan i mopedåldern. Lite Autosol på styret och lite polish på tanken, det var allt.

När bil införskaffades så fortsatte det med polish och "något nytt" som då kallades för lackrengöring. Första bilen, en Fiat 128 sport coupé från 1972, var röd och den var ju tacksam att köra lackrengöring på. Lite senare förstod man att man skulle vaxa bilen också för att skydda den...

Genom åren så använde jag lackrengöring och sedan vax på mina bilar som då hade solida lacker utan klarlack. Dock skedde det bara en gång om året... Sedan hörde man talas om lackförsegling och provade då Turtles "konsument-lackförsegling". Jag minns att det ibland blev fläckar av detta liknande vattenfläckar efter biltvätt.

I början använde jag nog mest Turtles produkter om jag minns rätt. Sedan blev det Hagmans eftersom som jag hade läst om det och hört att andra gillade deras produkter. Vi pratar om pre-internet...

De senaste 10-15 åren så har jag använt Automarts produkter. Dessa var jag grymt nöjd med. Polish och vax missfärgade inte eventuella plast- eller gummidetaljer. Autosmarts grejer användes även flitigt på min moutainbike med bra resultat...

I april 2013 beställdes för första gången en helt ny bil och jag började i samma veva hänga på ett obskyrt forum som handlade om bilvård i alla dess former. Läste och läste och läste på forumet och registrerade mig i augusti samma år och ställde en fråga och översköljdes av utmärkta svar från engagerade och hjälpsamma forummedlemmar.

I och med detta blev jag en hängiven Ultima-användare... Och är så än idag...
Senast redigerad av 6 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av limban » 20 apr 2014 22:52

Välkommen hit.. hoppas du kommer trivas här bland oss alla bilvårdsnördar.. :lol: :nicka

// Anders
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av Manor » 21 apr 2014 15:48

Ja, välkommen till forumet.

Hagmans snöade jag också in på efter att de vunnit en suspekt test i någon biltidning.
Ska jag vara helt ärlig så kör jag nog hellre med Turtle än Hagmans då det verkligen var/är trista produkter. Hagmans bilshampo är snäppet bättre än vanligt kranvatten...men vilket schampo som helst vinner med hästlängder.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av Pajosv » 20 maj 2014 23:22

limban skrev:Välkommen hit.. hoppas du kommer trivas här bland oss alla bilvårdsnördar.. :lol: :nicka

// Anders
Tack!
Jag känner redan hur jag "dragits in" i bilvårdsnörderiet... Tidigare gjorde jag som mest en polering per år samt la på ett lager vax eller någon halvdålig lackförsegling från Turtle eller något vax från Smartab/Autosmart. Sedan tvättade jag bilen en gång i månaden.

Sedan jag köpte en helt ny bil (Mercedes A-klass med förmodad hård lack) för snart ett år sedan så har "åkomman" blivit värre. Jag vill ju bevara nybilsglansen så bilen handtvättas en gång i veckan under april till november. Då och då lägger jag på ett till två, tre lager Ultima Paint Guard Plus. Tio lager har lacken fått hittills och sommarfälgarna fyra lager.

Några omgångar Tire & Trim på däcken med jämna mellanrum, lite Detail Spray efter tvätt då och då och nu senast i helgen Ultimas Interior Schampo och Interior Guard. Avfettning används bara vintertid och polering med Paint Prep och "Musse Pigg-maskin" sker tidigt i april.

I och med bilen knappt har varit speciellt nedsmutsad (förutom under värsta salt- och slaskperioden vintertid) så blir det enkelt att hålla den ren och fin bara genom att handtvätta den en gång i veckan och dra på något lager UPGP då och då...

Polering tycker jag faktiskt är lite tråkigt och tar lite tid, man ser heller inte så mycket resultat av det, bilen är ju redan blank. Att tvätta bilar har jag alltid gillat, det är roligt och man ser resultatet när vägdammet och smutsen försvinner. Och att lägga på UPGP är ju det som går allra snabbast, fortare än både att tvätta eller torka bilen. Och efter några minuter ser man ju den "våta" glansen träda fram...

Vid utfarten vid den mataffär jag handlar i så finns det en liten, liten rondell och precis jämte rondellen finns ett stort skyltfönster. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag aldrig tittar mot skyltfönstret när jag kör ett trekvarts varv i rondellen för att se blänket i bilen...

Vet inte vad jag har för diagnos, hittar den inte i DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).
Manor skrev:Ja, välkommen till forumet.

Hagmans snöade jag också in på efter att de vunnit en suspekt test i någon biltidning.
Ska jag vara helt ärlig så kör jag nog hellre med Turtle än Hagmans då det verkligen var/är trista produkter. Hagmans bilshampo är snäppet bättre än vanligt kranvatten...men vilket schampo som helst vinner med hästlängder.
Tack!
Jag tyckte att Hagmans kändes proffsigt, men hade då bara Turtle att jämföra med. Dessutom låg Hagmans i grannkommunen och en äldre granne hade en relativt hög post inom koncernen.
Senast redigerad av 7 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Användarvisningsbild
ultimasverige
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 122
Blev medlem: 04 maj 2013 12:34
Kontakt:

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av ultimasverige » 20 maj 2014 23:23

När vinner Ultima ett test? =)
Senast redigerad av 6 ultimasverige, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av Perra83 » 20 maj 2014 23:55

Underhållande och intressant läsning Pajosv, trevlig bil har du oxå!! Modellen är najs!
Senast redigerad av 6 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av Pajosv » 20 maj 2014 23:56

ultimasverige skrev:När vinner Ultima ett test? =)
För mig har det redan vunnit, även om jag inte gjort någon jämförelsetest mot andra produkter. Så jag kommer nog inte att tejpa några rutor på någon motorhuv eller några bildörrar och testa olika produkter och dokumentera det hela. (Fast man vet ju aldrig, diagnosen kan ju förvärras om man inte medicinerar korrekt).

Polering och vaxning som jag gjorde förr var tråkigt, men jag ville ju ha en hyfsat blank bil. Däremot var handtvätt av bilen alltid kul och avkopplande.

Nu handtvättar jag som sagt bilen en gång i veckan och lägger då och då ett lager UPGP. Man blir ju nästan rörd till tårar när man ser resultatet och blänket. Och så går det ju så löjligt lätt och snabbt.

Jag ser helt enkelt inte någon anledning till att testa något annat. Om det mot all förmodan finns någon annan produkt som kan få bilen att se ytterligare något blankare ut så innebär det antagligen en betydligt högre arbetsinsats med olika polermedel och polertrissor, avtorkning och påstrykning av något vax/skydd, väntan och sedan avtorkning av det sistnämnda medlet.

Nu gör jag det som jag tycker är roligast, att tvätta, och det som går snabbast, att lägga UPGP. Detail Spray går också snabbt och ger resultat, speciellt på trösklar och liknande. Tire & Trim ger resultat direkt och tar bara ett par minuter.

Jag tror att om jag ska hålla på i timmar för att uppnå ett optimalt resultat så kommer jag att tröttna. Nu tar det 90 minuter för mig att tvätta bilen, torka av den, lägga Tire & Trim, fixa trösklar och dörrgångar med Detail Spray och sedan lägga ett lager UPGP. Och då tar jag det rätt lugnt...
Senast redigerad av 6 Pajosv, redigerad totalt 14 gång.
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Användarvisningsbild
Pajosv
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 04 aug 2013 12:40

Re: Det började vid 15 års ålder

Inlägg av Pajosv » 21 maj 2014 00:06

Perra83 skrev:Underhållande och intressant läsning Pajosv, trevlig bil har du oxå!! Modellen är najs!
Jag får tacka...
Das Beste oder nichts - Gottlieb Daimler

Skriv svar