Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur det nyss har börjat för Fox32

Hur började just ditt intresse?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 10 jun 2014 22:25

Hej.

Jag är ny i hela den här svängen med bilvård. Dock är jag en person som tenderar att nörda ner mig i olika saker som för stunden fångat mitt intresse. Jag vill veta allt, lära mig allt och prova själv.

Jag har iochförsig alltid tyckt att det varit terapi att tvätta bilen. Jag tog gärna lång tid på mig i GDS hallen för att få vara själv en stund och se förvandlingen.. Nu som husägare kan jag ta längre tid på mig på min egen uppfart och behöver inte trängas i GDS'n

Så anledningen till att detta intresse fått bränsle till brasan just nu är för att jag för första gången köpte en egen bil som inte varit en "mellanbil". Jag har under många år varit bortskämd med att köra tjänstebil och har mer eller mindre bara kört bilen genom biltvätten förutom någon ordentlig tvätt och städning varje vår.

Nu när det gäller min egen bil vill jag så klart ta hand om bilen på ett så bra och skonsamt sätt som möjligt.

I kväll la jag en order på ett bra startkit hos Bollnäs Bilvård innehållande Meguiars Clay Kit, en Tvätthandske i lamull, en foam lance till min Nilfisk högtryck, lite olika microfiberdukar samt Sonox fälgtvätt och lite Arti+ Shampo som jag hoppas skall leverera grädde genom foamlancen =)

Det jag är på jakt efter nu är ett bra vax. Jag har inte läst så mycket om vax och vet inte riktigt vad jag skall välja. Vax-on-wet verkar ju smidigt då jag inte äger någon polermaskin och bilen har "nyligen" lackförseglats av den tidigare ägaren.. Några tips?

Mvh
Fox32
Senast redigerad av 7 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Cogo » 10 jun 2014 22:33

välkommen hit. vaxer finns det väldigt många olika av och det handlar endast om tycke och smak. eftersom du verkar ha en väl behandlad bil i grunden så är det ju någon spray variant som är bäst. Perfection från orchard är en bra produkt men även instant shine detailer från sonax är bra.

mvh magnus
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 10 jun 2014 22:42

Hej Magnus, tack, och tack för ditt svar.

Jag har även funderingar kring torkmedel eller "flytande sämskskinn" som det kallas här och var. Fungerar dessa bra? sprutar man på dem eller stryker man ut det med microfiberduk? Efterpolera lite med torr duk?

Jag kastade alla gamla trötta OK-fusk-sämskskinn och annat tjafs som jag hade liggandes och tänkte börja om från början där med..

Eller skall man rent av använda bara microfiberduk till avtorkningen? Jag har tryckluft, men ingen kompressor som pallar kontinuerlig gång så länge som det tar att torka med luft..
Senast redigerad av 6 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Perra83 » 10 jun 2014 23:44

Välkommen hit!!

Tryckluft är bra vid handtag, blinkers och skarvar och sånt det vatten samlas och rinner fram när man är klar.
Det finns våffeldukar som är väldigt bra när du torkar bilen. Finns andra dukar som absorberar mycket vatten. Dyrare men bättre.
Ett typ pastavax el nått liknande utan lösningsmedel kan du toppa lacken med. Annars som sagt finns det sprayvax men de är billiga och hållbarheten är inte så bra men dock ett skydd.

Skapa gärna en projektråd där du kan posta bilder mm.
Senast redigerad av 6 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 10 jun 2014 23:52

Hej Perra..

Tack för tipsen. Pastavax är de mjukare vaxerna i burk antar jag? Applicerar med typ små skumgummipads och efterpolerar med microduk?

Vill bara kolla så mina gamla föreställningar stämmer med hur man idag gör för bästa resultat..

Sant där med luften runt blinkers etc, ska jag köra..
Senast redigerad av 6 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av HazeGlaze » 11 jun 2014 06:18

Jag kör min lövblås/sug till torkningen. Funkar skitbra. Grannarna undrar bara om man är helt knäpp i huvudet när dom ser mig stå där och blåsa..... :lol:

/Hasse
Senast redigerad av 6 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 11 jun 2014 14:08

Hehe, alla sätt är bra utom dem dåliga! =)
Senast redigerad av 6 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
tobias.flood
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 apr 2014 09:32
Ort: Kumla

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av tobias.flood » 11 jun 2014 16:09

HazeGlaze skrev:Jag kör min lövblås/sug till torkningen. Funkar skitbra. Grannarna undrar bara om man är helt knäpp i huvudet när dom ser mig stå där och blåsa..... :lol:

/Hasse
:jeps
Kör också lövblås ibland. Funkar riktigt bra. Den är dock lite osmidigt stor.
Senast redigerad av 6 tobias.flood, redigerad totalt 14 gång.

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Abyss » 11 jun 2014 20:44

Välkommen till detta missbruk! :cheers :cheers

Tänkte på det du säger om att det verkar smidigt med wax on wet, om det är enkelhet du är ute efter så finns även en favvo som jag använder Ultima Paintguard. Måste torka bilen före men sedan så lägger du skyddet på 10 min..max. Blankt och fin och betydligt längre skydd än ett vanligt vax.
Senast redigerad av 6 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 11 jun 2014 22:16

Tjena Abyss,

Tack för tipset, det skall jag kolla upp.. Hur är det med avrinningen på Ultima Paintguard? Lika bra som vax? Skulle man tekniskt sett kunna vaxa på Paintguarden om ett par månader om man vill skina lite?

Mvh
Fox32
Senast redigerad av 6 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 12 jun 2014 15:37

Startkitet är här! =)

Bild
Senast redigerad av 6 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Abyss » 13 jun 2014 00:16

Fox32 skrev:Tjena Abyss,

Tack för tipset, det skall jag kolla upp.. Hur är det med avrinningen på Ultima Paintguard? Lika bra som vax? Skulle man tekniskt sett kunna vaxa på Paintguarden om ett par månader om man vill skina lite?

Mvh
Fox32
Svårt att säga det där med avrinningen, lite individuellt från vax till vax och lackförsegling till lackförsegling. Jag upplever att det är en väldigt bra avrinning på Ultiman och bra hållbarhet. Ett vax är underbart precis i början men effekten avtar betydligt fortare.

Inga som helst problem att toppa Ultiman med lite vax när du tycker att du vill ha lite extra lyster. Det finns också andra "toppningar" som tex Red Mist och Orchid som många här gillar.

Om du skriver in i din avatar var du bor så finns det säkert någon av oss i närheten där du kan få låna och testa lite olika godsaker :nicka Misstänker att dom flesta av oss har mer än nog produkter för att kunna ha polerade bilar livet ut.. :lol: :lol:
Senast redigerad av 6 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Hur det nyss har börjat för Fox32

Inlägg av Fox32 » 13 jun 2014 13:46

Ok va bra. Ska bli kul att testa.. :)
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Skriv svar