Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tygmattor

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Tygmattor

Inlägg av Annelie » 06 aug 2009 00:35

jag har länge läst på forumet utan att vara medlem och testat en del grejer, så jag har pysslat ganska så mycket innuti bilen, och nu har jag stött på ett bekymmer jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. jag har tygmattor i bilen, och hur jag än dammsuger och spolar med högtryckstvätt så blir det aldrig bra, har även haft på cherryfoam (stavas de så?) men de blir inte bra dom blir så ruffsiga och allt fastnar ännu bättre på dom. och vad kan man göra med tyget under mattorna (de som sitter fast i bilen)? ser ju ut som rena kriget. det vore ju kul om man inte behövde köpa nya mattor 3 gånger om året.

har ni några bra tips?
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tygmattor

Inlägg av Tantrum » 06 aug 2009 08:22

Välkommen till forumet Annelie!

Gäller detta själva golvmattan i bilen, som sitter fast. Eller menar du mattorna som man kan ta ur bilen? Dessa rengörs på ungefär samma sätt om de är gjorda av textil så det spelar egentligen ingen roll i och för sig :)

Jag tycker du ska använda en våtdammsugare först och främst. Dammsug mattorna så att de är rena från skräp och liknande först. Därefter tar du en sprayflaska med allrengöring eller riktig interiörrengöring, båda spädda 1:10/1:15 ungefär, och duschar området som ska rengöras. Är det lättare smuts räcker det ofta att man låter detta stå och dra ett par minuter för att sedan dammsuga upp fukten ur mattan så gott det går. För bästa resultat kan man spraya området med rent vatten efter hand man dammsuger för att vara säker på att allt medel är lyft ur mattan. Dammsug området så att det blir så torrt som möjligt. Eftertorka sedan med en mikrofiberduk.
För svårare fläckar gäller samma sak ungefär. Öka bara styrkan på medlet till runt 1:4, använd en nagelborste och ta lite mer tid på dig. Ofta krävs det att man går över hela bilen efter att man tagit bort enstaka fläckar för att det inte ska bli nyansskillnader. Detta beror dock på hur mycket smuts som sitter i mattor och övrigt tyg.

Amerikanska bilar kan ha riktigt irriterande fluffiga mattor. Då kan det hjälpa lite att ha en halvstyv borste att röja runt i fibrerna med. Denna kan också användas för att jämna till mattan efteråt.

Tips på medel:
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-435.aspx
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=352
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-435.aspx

Måste tipsa om den här lilla guiden vi gjorde för ett tag sen också. Den visar gummimattor, men kan vara bra att ha ändå :)
viewtopic.php?f=24&t=878

Lycka till! :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tygmattor

Inlägg av Funk » 06 aug 2009 08:33

Hej och välkommen Annelie.

Det finns lite olika metoder, lite beroende på vilken typ av mattor man har...
Generellt på de lösa mattorna så kan man spola med lätt högtryck, men inte använda bilschampo. Det behövs ett låglöddrande tvättmedel som Autosmarts Brisk eller Allbrite Rug & Upholstery. Brisk säljs även som INTERIOR CLEANER i vanliga biltillbehörsaffärer, men till högt pris. Svårare fläckar behöver lite krafigare doningar, som t.ex Sixten fläcklösare eller liknande, ibland kan Oxiaction som finns i vanliga affärer fungera.

På den fasta mattan kör man medlen ovan, sprutar på med blomspruta, gnuggar med mjuk borste och dammsuger med våtdammsugare. Sedan rent vatten i sprutan och dammsuga igen. Efteråt får bilen torka med dörrarna öppna ett tag

Man skall försöka blöta ned mattan så jämnt som möjligt på synliga ytor för att slippa "ringar", men mattor brukar inte vara så känsliga som vanliga textilier.

Lycka till

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Tygmattor

Inlägg av Annelie » 06 aug 2009 14:01

Tack Tack, och tack för svaren! Jag menar både dom lösa mattorna och tyget som sitter fast under. såg att jag formulerat mig lite illa, måste tillägga att jag INTE kör med högtryckstvätt på dom mattor som sitter fast :lol: :lol:

så jag måste alltså köpa mig en våtbammsugare, har ni någon att rekomendera, eller kan man låna/ hyra någonstans ifrån??
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

mq_foto
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 20 jun 2009 18:16
Ort: Uppsala

Re: Tygmattor

Inlägg av mq_foto » 06 aug 2009 14:14

funkar våtdammsugare lika bra som klädseltvätt maskin?
Senast redigerad av 1 mq_foto, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Tygmattor

Inlägg av Stupid-Flanders » 06 aug 2009 15:09

Jag köpte en sån här som jag tycker funkar bra

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=230005
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tygmattor

Inlägg av Funk » 06 aug 2009 18:32

En klädseltvätt är ju i princip en våtdammsugare med ett spraymunstycke framför sugmunstycket. Ofta med varmvattenkapacitet, men principen är densamma.

Jag har en enkel grov/våtdammsugare kompletterat med lite olika munstycken som funger OK, den suger kanske inte lika bra som en proffsmodell men den räcker tycker jag. Jag har för mig att jag gav en femhundring, vilket en vettig investering..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Tygmattor

Inlägg av Annelie » 07 aug 2009 12:56

okej, så dom svindyra kan man klara sig utan. låter bra. det kommer nog bli första gången min man tycker att jag shoppar något vettigt. :lol:
tack för alla tips!!
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Tygmattor

Inlägg av Stupid-Flanders » 07 aug 2009 15:18

När jag köpte dammsugaren var nog första gången jag köpt nåt till bilen som frun uppskattade :jeps
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Tygmattor

Inlägg av jujimbo » 09 aug 2009 18:12

Glöm bara inte att ta ur filtret när man anvvänt dammsugaren, jobbade på en fabrik där någon glömde det och fy För hundra gubbar vad det luktade när man körde den efter det, riktigt med mögel doft. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Tygmattor

Inlägg av Stupid-Flanders » 09 aug 2009 19:49

På den jag köpte står det att man ska ta bort filtret när man ska använda den som våtdammsugare.
Black isn't a color, it's a part time job!

Skriv svar