Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hundhår!!!

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Hundhår!!!

Inlägg av Annelie » 22 aug 2009 13:24

jag undrar om någon har några tips om hur man får bort hundhår från klädsen i bilen? jag har sätt en borste som man kan använda till de, någon som provat? eller har några andra bra tips och ideer?
MVH // Annelie
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Jiiins » 22 aug 2009 13:31

Annelie skrev:jag undrar om någon har några tips om hur man får bort hundhår från klädsen i bilen? jag har sätt en borste som man kan använda till de, någon som provat? eller har några andra bra tips och ideer?
MVH // Annelie
Jag själv brukar använda en dammsugare plus en interiörborste och en fuktad microfiberduk, sen till dom som finns kvar använder jag en bred tejp!

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Hundhår!!!

Inlägg av bustorp » 22 aug 2009 13:40

Det finns en sorts trädgårdshandskar med gumminoppor i handflatan som jag brukar använda.
Trä på o "klappa" klädseln, sen dammsugare.....
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Annelie » 22 aug 2009 14:14

aaha, låter som bra ideer, måste jag testa. funderar lite på om de finns något medel som gör att håren inte fastnar så lätt?

// Annelie
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Hundhår!!!

Inlägg av jaxpo » 22 aug 2009 14:18

Jag brukar bara köra med dammsugarmunstycket, det lite plattare som är för möbler och mattor tror jag.. Sitter hundhåren så blir de nog lite tejp att plocka upp dem med eller en annan typ av borste.. Man får nästan prova sig fram

//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Hundhår!!!

Inlägg av peterv » 22 aug 2009 14:36

Jag brukar använda en hundhårsborste likande den som BBV säljer....funkar :jeps

Hundhårsborttagare artikel # 3110177
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 aug 2009 16:38

Kan inte en textil impregnering göra att hundhåren inte fastnar lika lätt?? Var bara en fundering /teori?
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hundhår!!!

Inlägg av carina » 22 aug 2009 21:10

Jag gjorde rent makens bil förra helgen och där är det hundhår!!!! Vita såna med, så dom syns verkligen!!

Jag började med att dammsuga det värsta och sen tog jag en fuktad mikrofiberduk och "skrapade"hela skuffen. Det blev "korvar" av hundhår som det bara var att dammsuga upp.
Våran hund är av schäfertyp så det är strån som tränger in överallt.
Lycka till!!!
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Annelie » 22 aug 2009 23:15

Stupid-Flanders skrev:Kan inte en textil impregnering göra att hundhåren inte fastnar lika lätt?? Var bara en fundering /teori?
ja, de funderar jag också på, borde det inte finnas något så att textilerna blir glattare eller lenare så att håret inte får fäste, eller något som gör de hårdare??

nu när jag gör i ordning bagaget så brukar jag dammsuga och lixom noppa bort de som blir kvar och sitter fast. har testat med microfiberdukar av olika slag men det har inte funkat för mig. men de beror kanske på hundhåren och typen av klädsel.

Carina, vad använde du för microfiber duk? min hund är en vit schäfer så de borde ju vara typ samma päls i alla fall?
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Nisse » 30 aug 2009 17:39

Hundhår i bil kan vara ett *censur* ....beror lite på vad det är för hund och vad det är för klädsel i bilen...Stolar och baksäte brukar sällan vara något problem...men just golv och sidobeklädnader "heltäckningsmatta" där fastnar det extremt...tyvärr finns det inga enkla snabba löningar på detta problem...då hundhåren kryper in och fastnar i underlaget...Lika illa med julgran i bil...barren kryper in och fastnar...Blir att jobba med stark dammsugare och hundhårsborttagare... ;)

Volvo t.ex. har heltäckande lastskydd för deras kombimodeller....som täcker både golv och sidor..

Bild
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hundhår!!!

Inlägg av carina » 30 aug 2009 17:58

Annelie... det var en "vanlig budgetvariant modell ÖB" som jag använde.
Du kan även köpa dom där disktrasorna som är lite med "luddiga" inte wettex nu och inte dom svampiga. Blöt ner och krama ur.... stryk längs med tyget med lite tryck.... blev skitbra hos mej iallafall.
Sen OTfråga.... du hade vit schäfer med... ålder på den och vart har du köpt honom/henne?
*nyfiken*
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Annelie » 09 sep 2009 20:26

Carina, De ska jag prova =)
min hund snowie är en omplaceringshund som jag tog från en kennel i nässjö som tagit tillbaka honom från någon dumming, lite utanför, stensjön tror jag de heter, och han har just fyllt 4a.
vad hade du/ ni för vovve??
Senast redigerad av 1 Annelie, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Hundhår!!!

Inlägg av mortil » 09 sep 2009 20:59

Annelie skrev:Carina, De ska jag prova =)
min hund snowie är en omplaceringshund som jag tog från en kennel i nässjö som tagit tillbaka honom från någon dumming, lite utanför, stensjön tror jag de heter, och han har just fyllt 4a.
vad hade du/ ni för vovve??
e den busig/livlig =??? :D har lite problem och hitta hundar som orkar hålla uppe tempot med våran pumi. lite jobbigt.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hundhår!!!

Inlägg av carina » 10 sep 2009 01:23

Annelie jag har vit schäfer/samojed, men det verkar inte finnas nån samojed i honom alls!!!
Stor vit 65 hög 38 kilo och fyllt året.
Köpt i Ulricehamn av jordens mest oseriösa uppfödare!!!

Mortil... min Luqas hade nog fått din Pumi att flåsa tungan av sig, lagt sig ner och bett om nåd :)
Har en hund här på 11 månader som dottern är hundvakt åt.... dom höll på i nästan 2 timmar nonstop!!
sprang dom inte låg dom sida vid sida och "skrek" och bet i varandras ben *sinnessjukt * :lol:
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Annelie
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 jul 2009 10:50
Ort: Falköping

Re: Hundhår!!!

Inlägg av Annelie » 12 sep 2009 09:44

mortil, han hade ett bra tempo förr, lugn inne men ute va han bara som ett vitt streck speciellt när han fick syn på kaniner som han satte efter. trodde aldrig att han skulle få tag i någon men de fick han visst. :shock: men nu e han dålig, veterinären tror att han har ryggont, men dom vet inte riktigt än.

carina, vad roligt att du har en vit! verkar ganska vanligt att dom blandar med samojed??
jag kan ju inte påstå att dom jag tog min hund ifrån va direkt seriösa heller, har försökt få tag på uppfödarna en del gånger för att fråga om snowies allergi men dom har gått upp i rök.

65 hög och 38 kg och bara ett år, då har han väl inte ens vuxit klart åh jag som tyckte att min vovve va stor!

Skriv svar