Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Invändig rekond, lädervård
ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av ForsV50 » 04 sep 2018 01:10

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på spray/medel för interiör rengöring för regelbunden uppfräschning av bilens inredning, alltifrån mattor, säten, plast, gummi etc. Jag är ute efter en produkt/produkter som är skonsamma mot bilens interiör och som man alltså kan använda ofta när man vill fräscha upp bilens insida och som inte sliter eller skadar materialen.

Eller bara vanligt vatten blandat med såpa som sprayas på och torkas med microfiberduk räcker?
Jag har en billig handdammsugare från biltema som även fungerar som våtdammsugare och har ikväll testat att spraya såpvatten på bilsätena och mattor och sedan dammsugit. Sätena var sent ikväll fortfarande ganska fuktiga så får väl se hur resultatet är imorgon men vet i tusan om textilen blev så mkt renare. (satte in en torboll i bilen för att se om den tar den mesta av fukten från sätena).

Kom gärna med tips om hur man på bästa och gärna smidigt sätt rengör interiören. Tack på förhand!

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av Stefan N » 04 sep 2018 07:22

En riktig klädseltvätt är det enda vettiga för säten, det blir ingen skillnad av att dutta på lite med en blomspruta. https://www.bollnasbilvard.se/kladseltv ... 13212.html

Lämpligt medel både med maskin och utan. https://www.bollnasbilvard.se/interioer ... 51001.html
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av Funk » 04 sep 2018 09:20

Om man inte skall köpa medel speciellt för bilrengöring så bör man i alla fall inte köra med såpa till textilier och liknande. Vanlig allrengöring funkar till plast och sådant , medan till textilier bör använda medel specifikt för det. Att använda vanlig våtdammsugare tycker jag faktiskt funkar alldeles utmärkt om kan har ett vettigt munstycke och inte gör massor av bilar, men man skall komma ihåg att skölja rejält, och flera gånger. Att det tar en stund för det att torka är normalt..

I dammsugaren ser man resultat, snarare än i klädseln. Det följer med massor...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

ForsV50
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2018 18:52

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av ForsV50 » 04 sep 2018 15:50

Tack för era svar och tips Stefan och Thomas

Ska kolla upp medlet från Bbv och även kika lite på klädseltvätt men kanske inte det första jag kommer att köpa men verkar ju vara det som gäller.
Såpvatten och billig våtdamssugare var ingen jättesuccé men blev förhoppningsvis lite renare..

Är medlet från Bbv skonsamt (både för interiör och passagerare) så att man kan använda det så ofta man vill?

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av Stefan N » 04 sep 2018 16:08

Man späder ju upp till 50ggr beroende på hur smutsigt det är. Jag kör klädseltvätt ca 1 gång i månaden, gick ut idag bara för att jag vart påmind om det med denna tråden.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av Funk » 05 sep 2018 07:18

BBV:s interiörmedel är bra och luktar väldigt lite vilket jag tycker är viktigt i en bilkupe' ..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Fredde75
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 jul 2015 22:27
Ort: Simrishamn

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av Fredde75 » 27 nov 2018 07:05

Tips på någon annan maskin än rg2000? Verkar som Bollnäs har svårt att få hem denna.
/Fredrik

Användarvisningsbild
SonOfThunder
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 sep 2011 15:27
Ort: Stenstorp

Re: Rengöra bilklädsel smidigt och skonsamt

Inlägg av SonOfThunder » 28 nov 2018 08:45

Kärchers motsvarande maskin SE 4002 är riktigt bra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2941029

Skriv svar