Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klädseltvätt för nybörjare

Invändig rekond, lädervård
Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Klädseltvätt för nybörjare

Inlägg av Pada » 21 sep 2009 19:50

Hej!

Håller på att rekonda diverse kompisar och bekantas bilar lite då och då, jag har hittat ett paket gällande det man behöver för rekond som jag gillar.
Det jag har svårt för är när det kommer till klädseltvätt, det jag i stort sett enbart kan göra är att dammsuga bilarnas kunder. Har funderat på att inköpa en våt/grovdammsugare, förmodligen blir det en av Kärchers billigare varianter.

Det jag vill veta är vad jag kan göra som bäst utav situationen då jag inte har tillgång till någon ångmaskin, klädselmaskin etc. (Vet att man kan låna, men vill gärna ha något själv).

Som sagt, hur får jag lättast bort fläckar etc. med en av Kärchers grov/våtdammsugare. Den jag har tänk på är denna:

Bild

Tack på förhand,
Patrick
Senast redigerad av 1 Pada, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Klädseltvätt för nybörjare

Inlägg av Tantrum » 21 sep 2009 20:05

Dammsug först upp allt löst. Spraya sedan rengöringsmedel på ytan och borsta eventuellt lite med nagelborste eller liknande för att lösgöra smutsen. Jag brukar köra allrengöring i en koncentration som skummar lite när man borstar ytan. Där får man testa sig fram vad som känns bäst.
Torka/dammsug sedan bort smutsen som lyfts med skummet och upprepa vid behov. Vid stark koncentration på rengöringsmedlet sprayar jag ytan med rent vatten och suger ur ett par omgångar för att inte lämna rester i materialet.

Kör typ alltid samma procedur med vissa modifikationer. Är det t ex. bara lite smutsigt kan man köra med allrengöring blandat runt 1:20 och bara låta det dra i materialet en liten stund, för att sedan dammsuga ur överflödet och sedan torka så torrt det går med mikrofiber. Är det riktigt ingrott får man köra starkare kem, fler gånger eller under längre tid. Det är bara att testa sig fram :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Klädseltvätt för nybörjare

Inlägg av Crille » 22 sep 2009 06:58

Har du pengar som du kan avvara så kan jag varmt rekommendera Kärchers mattvättmaskin för inredningar i bilar.. Den håller himla hög standard och är en supermaskin som du kommer ha nytta av i många år.. En grovdammsugare i billigare klass funkar gott och väl till att dammsuga ur bilen men till klädseltvätten är nog en riktig maskin att föredra..

http://www.karcher.se/se/Produkter/Prof ... 002070.htm

Bild
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Skriv svar