Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Förebygga värre skador på lädret

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Förebygga värre skador på lädret

Inlägg av sbfV70 » 03 feb 2020 19:05

Hej,

Önskar tips och förslag på hur jag kan motverka förvärrade skador på lädret i min bil. Egentligen har jag två problem som jag vill förebygga, dels begynnande sprickbildning samt skador i färgen.

Tacksam för idéer! :)
C25A4CC5-C584-4D50-BE3C-97D609AB295E.jpeg
378EED6B-6CE3-4046-81EC-44E6B3F5B0DE.jpeg

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Förebygga värre skador på lädret

Inlägg av Funk » 04 feb 2020 14:13

Hej och Välkommen hit..

Skinn kan vara lite problematisk ur flera synpunkter..
Lackat spaltläder (vilket oftast finns I bilar) är som namnet antyder lackat och tenderer att ibland bli skavt och sprucket. Det kräver nästan alltid lackning som reparationsmetod.
Som grund är renlighet a och o , inget damm eller sand i sömmar och allmänt rentorkat. Behövs det lackas så rekommenderas Leathermasters grejor och metoder, dessa kan ses på t.ex youtube.
Personligen hade jag hållt rent, och trots lackat läder faktisk smort in lite för att via sprickorna tillföra lite fukt/olja. Leathermaster eller Ikeas kit för skinnsoffor funkar lika bra enligt mig, de sägs vara från samma tillverkare.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Förebygga värre skador på lädret

Inlägg av Manor » 04 feb 2020 20:28

Kolla gärna på tre forumtrådar som jag lagt upp i Projekt & Bilder kategorin.
Där fixar jag förarstol och ratt på en gammal Volvo samt en skinnsoffa.
Learher Clinic var märket på de produkter som jag använde och de har en hel del olika produkter.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Förebygga värre skador på lädret

Inlägg av sbfV70 » 04 mar 2020 09:38

Stort tack för svar! Svårt att få tid till allt bara, som småbarnsförälder, därav sent svar.

Jag har köpt Dodo Juice Supernatural Cleaner + Sealer och jag gillar verkligen finishen lädret får av sealern, matt och snyggt med en riktigt skön taktil känsla. Jag har klurat en del på era svar och funderar på om det kan vara värt att kombinera en viss bättring (t.ex. köpa grejer från Leathermaster och fylla i och bättringsmåla i skadorna) samt lägga på Supernatural Sealer när det är torkat och härdat. Vad tror ni om det?

Gällande bild nummer två, där man kan se begynnande sprickor längs sidan på sätet, är det gynnsamt att lägga på sealern där för att motverka att färgen spricker på sikt eller är det mest bara att acceptera att det kommer spricka och reparera därefter?

Skriv svar