Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bra medel till inredningen.

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
MrMerkel
Medlem
Inlägg: 188
Blev medlem: 07 maj 2011 16:46

Bra medel till inredningen.

Inlägg av MrMerkel » 23 apr 2020 21:32

Har nu Ultima interior guard plus till instrument panelen dörrsidor mm som skydd i bilen , nu när flaskan börjar ta slut ska man fortsätta med samma medel eller finns det något bättre än det medlet .

Är nöjd så finns ingen annledning till byte men alltid skoj med nya tips.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av mikkiz » 23 apr 2020 23:25

Ja vad e bättre? Är du efter nåt spec?
Håller med att nytt e alltid kul....
Har själv uigp, koch chemie refresh cockpit care och Odk Cabin för interiör som jag testat...
Tycker kock chemie ger en trevlig yta som inte e för glansig...luktar lite körsbär

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Manor » 24 apr 2020 08:01

Jag har testat diverse medel till inredningen och tycker fortfarande att Ultima interior guard plus tillhör de bättre, men visst är det roligt att testa nya medel :). Senast gjorde jag ett försök med CarPro PERL (1:5 blandning), men tyckte att resultatet blev för blankt. CarPro PERL är dock en favorit till däcken så det är ett gångbart medel ändå att ha hemma.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Funk » 24 apr 2020 09:08

Jag är personligen intresserad av att bara ha det rent...en mild rengörare som inte lämnar rester så är jag nöjd.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nickeb
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 mar 2019 22:28

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Nickeb » 03 maj 2020 16:25

kolla Tershine ptoduktutbud får bra omdömen överallt :)

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av miken » 03 maj 2020 19:12

scholl SPAM och scholl Purple är mina favoriter för insida av bilen sen på skinnet tycker jag Carchem leather cleaner and protekt är grym

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av sbfV70 » 13 maj 2020 14:58

BBV Interior & Fabric Cleaner, ekonomiskt, drygt och bra. Utspädd till "normal" funkar finfint på all interiör, inklusive lädret på stolarna. Brukar även spraya I&FC på textilmattor innan jag borstar och dammsuger. Tycker det är smidigt med produkter man kan använda på "allt".

Jag har testat UIGP i min bil men jag tycker den blev för glansig på de matta ytorna i min V70, däremot funkar den fint på redan blanka/glansiga ytor om man känner att man måste lägga på något. Kommer fortsättningsvis köra helt utan "dressing" på alla matta ytor, finns inget som är matt nog för mig, huvudsaken är att det blir rent.

Gällande lädret så har jag blivit utbildad genom detta forum att lädervård i princip innebär dammsugning och rengöring, allt annat ligger bara uppe på det lackade lädret och smetas runt.

Doft har jag dedikerad produkt till, jag uppskattar Chemical Guys New Car Smell. Två spray under framstolarna typ varannan vecka.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Manor » 13 maj 2020 18:00

sbfV70 skrev:
13 maj 2020 14:58
BBV Interior & Fabric Cleaner, ekonomiskt, drygt och bra. Utspädd till "normal" funkar finfint på all interiör, inklusive lädret på stolarna. Brukar även spraya I&FC på textilmattor innan jag borstar och dammsuger. Tycker det är smidigt med produkter man kan använda på "allt".

Jag har testat UIGP i min bil men jag tycker den blev för glansig på de matta ytorna i min V70, däremot funkar den fint på redan blanka/glansiga ytor om man känner att man måste lägga på något. Kommer fortsättningsvis köra helt utan "dressing" på alla matta ytor, finns inget som är matt nog för mig, huvudsaken är att det blir rent.

Gällande lädret så har jag blivit utbildad genom detta forum att lädervård i princip innebär dammsugning och rengöring, allt annat ligger bara uppe på det lackade lädret och smetas runt.

Doft har jag dedikerad produkt till, jag uppskattar Chemical Guys New Car Smell. Två spray under framstolarna typ varannan vecka.
Jag har aldrig upplevt UIGP som glansigt? Jag har alltid fått en matt perfekt yta.
Det kan finnas en finess att ge lädret ett skydd också...inget fett/kladdigt utan exempelvis UIGP som bl.a skyddar mot UV-strålning.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av sbfV70 » 13 maj 2020 23:06

Manor skrev:
13 maj 2020 18:00
sbfV70 skrev:
13 maj 2020 14:58
BBV Interior & Fabric Cleaner, ekonomiskt, drygt och bra. Utspädd till "normal" funkar finfint på all interiör, inklusive lädret på stolarna. Brukar även spraya I&FC på textilmattor innan jag borstar och dammsuger. Tycker det är smidigt med produkter man kan använda på "allt".

Jag har testat UIGP i min bil men jag tycker den blev för glansig på de matta ytorna i min V70, däremot funkar den fint på redan blanka/glansiga ytor om man känner att man måste lägga på något. Kommer fortsättningsvis köra helt utan "dressing" på alla matta ytor, finns inget som är matt nog för mig, huvudsaken är att det blir rent.

Gällande lädret så har jag blivit utbildad genom detta forum att lädervård i princip innebär dammsugning och rengöring, allt annat ligger bara uppe på det lackade lädret och smetas runt.

Doft har jag dedikerad produkt till, jag uppskattar Chemical Guys New Car Smell. Två spray under framstolarna typ varannan vecka.
Jag har aldrig upplevt UIGP som glansigt? Jag har alltid fått en matt perfekt yta.
Det kan finnas en finess att ge lädret ett skydd också...inget fett/kladdigt utan exempelvis UIGP som bl.a skyddar mot UV-strålning.
Det är säkert en smaksak, men jag upplevde att instrumentbrädan på min bil fick en glansigare yta som reflekterade mer ljus, originalytan "äter" ljuset effektivt. I direkt solljus hade det en mycket, mycket lätt prismaeffekt som jag inte gillade. Jag har dekorpaneler med Feather Line borstad aluminium dock som fick en mjuk och fin ton av UIGP, samma med andra blanka aluminium- och plastdetaljer. Jag kommer fortsätta applicera det på utvalda platser som redan är blanka/glansiga.

Hur upplever du UIGP på läder? Har du ljust eller mörkt? Jag har tidigare använt Dodo Juice Supernatural Leather Sealer på mitt mörka läder och jag tyckte det blev helt okej, men en aning flammigt trots att jag torkade av lädret efter applicering. Har inte testat UIGP på lädret än.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Manor » 14 maj 2020 17:27

sbfV70 skrev:
13 maj 2020 23:06
Hur upplever du UIGP på läder? Har du ljust eller mörkt? Jag har tidigare använt Dodo Juice Supernatural Leather Sealer på mitt mörka läder och jag tyckte det blev helt okej, men en aning flammigt trots att jag torkade av lädret efter applicering. Har inte testat UIGP på lädret än.
Helt ok, aning mörkare och ingen flammighet vad jag sett,
Jag har använt lite olika medel men tycker nog att UIGP på något sätt varit "bäst" av det jag testat.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Erik1983
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2020 11:08

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Erik1983 » 25 maj 2020 11:16

Funk skrev:
24 apr 2020 09:08
Jag är personligen intresserad av att bara ha det rent...en mild rengörare som inte lämnar rester så är jag nöjd.

/Thomas
Amen.

Inga krusiduller bara rent.

Användarvisningsbild
sbfV70
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 feb 2020 18:34

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av sbfV70 » 26 maj 2020 09:52

Manor skrev:
14 maj 2020 17:27
sbfV70 skrev:
13 maj 2020 23:06
Hur upplever du UIGP på läder? Har du ljust eller mörkt? Jag har tidigare använt Dodo Juice Supernatural Leather Sealer på mitt mörka läder och jag tyckte det blev helt okej, men en aning flammigt trots att jag torkade av lädret efter applicering. Har inte testat UIGP på lädret än.
Helt ok, aning mörkare och ingen flammighet vad jag sett,
Jag har använt lite olika medel men tycker nog att UIGP på något sätt varit "bäst" av det jag testat.
Jag har testat att lägga UIGP på förarstolen och köra så i någon vecka nu, men jag tycker det blir för glansigt och halt. Sambon t.o.m. kommenterade att hon tyckte lädret kändes billigt och inte lika "robust" som på passagerarstolen. Mitt UIGP-experiment är nog över för den här gången. :lol:

Säkert inte unikt för UIGP så klart, utan handlar snarare om att jag personligen är känslig för att lägga dylika skydd, saknar originalkänslan.

KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av KDJ » 30 maj 2020 21:27

Jag klädseltvättade min bil i helgen med Tershine APC och Kärcher-maskin efter att yngsta sonen kräktes i baksätet, dörrsidor, golv och ryggen på framstolen. Den fungerade klanderfritt och var även bra till instrumentbräda m.m.

Men jag gillar inte trenden att det ska adderas doft till det mesta. Citrus, melon, blåbär, bubbelgum o.s.v

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Stefan N » 31 maj 2020 08:28

Kan lägga ett lite varningens ord för denna. https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa291995sv
Rengör ok men lämnar en hinna på blanka saker som inte är så rolig.
:brumm Polestar2

KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av KDJ » 30 jul 2020 19:42

Många bra tips i tråden vilket är kul! Jag rekommenderade Tearshine APC två inlägg upp men tror inte jag köper det igen då det doftar för mycket. Det tar tre till fyra veckor innan lukten försvinner. Under den tiden har jag redan städat bilen invändig och adderat mer doft av melon. (urk och blä)

Det kanske redan postats utan att jag snappat upp det, men finns det någon bra APC utan doft?

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av Calle » 31 jul 2020 09:34

Jag brukar använda vanligt allrengöringsmedel (Ajax och liknande). Nån/några droppar i en liten hink med vatten och en mikrofibertrasa. Det är sällan det behövs något starkare för att lösa mina behov.

För att få en fin yta och lite skydd brukar jag sedan toppa plastytor med Tac Systems Seal / CarPro Perl utblandat 1:5.

KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Re: Bra medel till inredningen.

Inlägg av KDJ » 31 jul 2020 20:20

Calle skrev:
31 jul 2020 09:34
Jag brukar använda vanligt allrengöringsmedel (Ajax och liknande). Nån/några droppar i en liten hink med vatten och en mikrofibertrasa. Det är sällan det behövs något starkare för att lösa mina behov.

För att få en fin yta och lite skydd brukar jag sedan toppa plastytor med Tac Systems Seal / CarPro Perl utblandat 1:5.
Ja varför göra det komplicerat. :jeps

För mig som städar bilen varje eller varannan vecka invändigt skulle det nog fungera alldeles utmärkt.

Skriv svar